« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

پیاز ، قدرت فکر را بالا می‌برد

یک متخصص تغذیه:
پیاز ، قدرت فکر را بالا می‌برد
جام جم آنلاین: مرتضی صفوی متخصص تغذیه گفت: فسفر قدرت فکر را بالا می‌برد و پیاز به علت داشتن فسفر ، فعالیت فکری را آسان می‌‌کند.  

یک متخصص تغذیه در گفتگو با فارس افزود: پیاز مشابه سیر است و دارای بسیاری از ریزمغذی‌هاست که برای بدن بسیار ضروری است از جمله ویتامین C ، کلسیم و املاحی مانند منیزیم، پتاسیم، فسفر، گوگرد و اسید فولیک، مقدار کمی آهن، مس، روی و ویتامین‌های گروه B نیز در پیاز موجود است.

ادامه مطلب ...

سلول‌های شفابخش در چشمان تو

انقلا‌ب سلول‌های بنیادی
سلول‌های شفابخش در چشمان تو
جام جم آنلاین: امروزه دانشمندان سلول‌های بنیادی را انقلابی در دانش پزشکی دانسته‌اند و محققانی که در سراسر دنیا در این زمینه مطالعه می‌کنند، هر روز یک گام به رویای جایگزینی سلول درمانی بجای دارودرمانی نزدیک می‌شوند.  

 

حتی امروزه تحقیقات موفق ژنتیکی بر موش آزمایشگاهی این امید را پدیده آورده که بتوان سلول‌های پایه جنینی را با استفاده از سلول‌های پوست تولید کرد.
ادامه مطلب ...

تقویت حافظه با غذاها

تقویت حافظه با غذاها

مواد غذایی مفید برای مغز

عملکرد مغز و حافظه با افزایش سن، کُندتر می شود به همین دلیل تقویت قسمت هایی از مغز که باعث بهبود سلامت آن می شوند مثل قدرت حافظه، مهم است.

یک راه برای تقویت حافظه، انتخاب دقیق مواد غذایی مفید در برنامه غذایی روزانه است.

 

1- غذاهای شور، خیلی شیرین و چرب را مصرف نکنید. این غذاها، به طور موقت، مقدار انرژی بدن را افزایش می دهند، ولی حالت بدن را خیلی تغییر می دهند و شما را بی حال و سست می کنند.

 

2- مکمل ویتامین های گروه B را مصرف کنید، مثل شربت ب – کمپلکس. این ویتامین ها باعث حفظ سلامت مغز و عملکرد صحیح آن می شوند.

 

تحقیقات دانشمندان نشان داده است، افرادی که به طور منظم از غذاهای ناسالم و غیرمغذی استفاده می کنند، سرانجام دچار زوال مغز و فقدان قدرت حافظه می شوند.

 

توت ها

3- مواد غذایی غنی از ویتامین های گروه B را مصرف کنید مثل گوشت، مرغ، ماهی، تخمه آفتابگردان، غلات و نان سبوس دار، جگر، جوانه گندم و جو.

 

4- مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان را به مقدار زیاد مصرف کنید. میوه ها و سبزیجات دارای آنتی اکسیدان های فراوانی هستند، مثل توت سفید، شاتوت، تمشک، توت فرنگی، آلو، آواکادو، پرتقال، انگور قرمز، سیب قرمز، آلبالو، گیلاس، اسفناج، کلم، فلفل دلمه ای قرمز، پیاز، سیر، چغندر و ... .

 

5- مقدار وزن خود را در حد متعادل نگه دارید. مصرف متعادل مواد غذایی و داشتن فعالیت بدنی، علاوه بر حفظ سلامت کلی بدن، باعث حفظ سلامت مغز و حافظه می شوند.

 

6- با یک پزشک یا روانپزشک درباره کاهش قدرت حافظه ی خود مشورت کنید و از او درباره ی راه های بهبود سلامت مغز خود کمک بخواهید.

نیره ولدخانی – کارشناس علوم تغذیه

سایت تبیان

امیدهای تازه برای درمان آلزایمر

پژوهش هاى دانشمندان نشان می‌دهد
امیدهای تازه برای درمان آلزایمر
 پژوهش هاى اخیر دانشمندان در زمینه داروسازی، آنان را یک گام دیگر به یافتن درمان نهایى بیمارى آلزایمر نزدیک کرده است. 

 

محققان علوم پزشکى اخیرا نوعى داروى جدید موسوم به «CPHPC» را بر روى بیماران مبتلا به آلزایمر آزمایش کرده اند که قادر است پروتئین هاى مخرب را از مغز انان پاکسازى کند. به گفته دانشمندان میزان پروتئین مخرب موجود در سلول هاى مغزى با ابتلا به بیمارى آلزایمر ارتباط مستقیم دارد.

ادامه مطلب ...

"کمبود ویتامین باعث بیماری آسم می شود"

 "کمبود ویتامین باعث بیماری آسم می شود"

در بریتانیا حدود 5 میلیون نفر به بیماری تنفسی آسم مبتلا هستند

نتیجه تحقیقاتی که دانشمندان بریتانیایی در طی 30 سال گذشته انجام داده اند نشان می دهد کمبود ویتامین A و C خطر ابتلا به بیماری آسم را زیاد می کند.

گروه تحقیقاتی دانشگاه ناتینگهام در مطالعات خود به این نتیجه رسیدند، احتمال ابتلا به آسم در افرادی که با کمبود ویتامین C مواجه هستند، 12% است.

ادامه مطلب ...

'امکان' درمان دیابت با کمک سلول پایه

تزریق انسولین 

 'امکان' درمان دیابت با کمک سلول پایه

یکی از بیماران برای چهار سال از انسولین بی نیاز بود

محققان می گویند که یک معالجه آزمایشی با کمک سلول پایه به بیماران مبتلا به دیابت نوع یک امکان داده است برای مدتی - در یک مورد چهار سال - بدون تزریق انسولین سر کنند.

یک پروژه مشترک آمریکا و برزیل با شرکت 23 بیمار نشان داد که پس از پیوند سلول های پایه از مغز استخوانی که از بدن خود بیمار خارج شده بود، بدن آنها توانست انسولین تولید کند.

حتی آنهایی که وضعشان دوباره بد شد نسبت به گذشته، نیازمند تزریق انسولین کمتری بودند.

اما تیم محققان در نشریه "جی اِی ام اِی" اخطار داد که این معالجه تنها ممکن است در کسانی موثر باشد که به تازگی مبتلا شده اند.

ادامه مطلب ...

روحیه تیمی اثر ضدافسردگی دارد

روحیه تیمی اثر ضدافسردگی دارد 

روحیه تیمی اثر ضدافسردگی دارد 

جامعه > سلامت  - فرنوش صفوی‌فر: نداشتن روحیه کار گروهی و جمعی چه ضرری به ما می‌زند؟ فقط بهره‌وری را پایین می‌آورد یا برای خود ما هم زیان‌

 نتایج تازه‌ترین مطالعات نشان می‌دهد نبود روحیه کار جمعی و گروهی، نه تنها باعث افت بهره‌وری می‌شود، که باعث افسرده شدن ما هم می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین نیازهای ما که باید در محیط کار برآورده شود، حس تعلق به یک گروه و کار جمعی است که برآورده نشدن آن می‌تواند به سلامت روان ما صدمه بزند و افسرده مان کند.

ادامه مطلب ...

باورهای غلط درباره انسولین

باورهای غلط درباره انسولین

انسولین یکی از بهترین دارو‌ها برای درمان دیابت است، اما درباره‌ این داروی خوب و موثر، باورهای نادرستی وجود دارد، باورهایی که گهگاه کار را به آن جا می ‌رساند که برخی بیماران از مصرف این دارو پرهیز می‌ کنند.

گفتگوی زیر با دکتر ایرج خسرونیا، متخصص بیماری ‌های داخلی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره همین باورهای غلط است.

تزریق انسولین

نخستین باوری که درباره انسولین هست، اعتیادآور بودن آن است. آیا این حرف، مبنای علمی دارد؟

به‌ هیچ ‌وجه این حرف صحیح نیست! مثل این است که بگویید یک ماده حیاتی مثل خون، اعتیادآور است!

بعضی‌ ها می‌ گویند انسولین ممکن است باعث نابینایی شود. این چطور؟

این خود بیماری دیابت است که باعث نابینایی می‌ شود، نه انسولین. برعکس، تجویز به موقع و مصرف منظم انسولین می ‌تواند از آسیب‌‌ های چشمی جلوگیری کند. دیابتی‌ هایی که انسولین لازم دارند، ولی از مصرف آن خودداری می کنند، متاسفانه در معرض خطر عوارض چشمی و حتی نابینایی هستند.

می ‌گویند انسولین چاق می‌ کند. صحت دارد؟

ادامه مطلب ...

«گامی مهم» برای درمان نازایی

اسپرم و تخمک

«گامی مهم» برای درمان نازایی

گروهی از دانشوران چینی در تحقیقات جدیدی نشان داده‌اند که تخمدان پستانداران بالغ نیز می‌‌تواند تخمک جدید تولید کرده و بنابراین قادر به بارداری و تولید مثل هستند.
نتایج این تحقیقات با تصور علمی رایج تفاوت بسیاری دارد؛ تصوری که معتقد است تمام پستانداران ماده از جمله انسان، به هنگام تولد با تعداد معینی از تخمک برای تولید مثل متولد می‌‌شوند و در طول دوران بلوغ تخمک جدیدی تولید نمی‌‌شود.

ادامه مطلب ...

پاهای بیماران دیابتی قطع نمی‌شود

 
با استفاده از سلول‌های بنیادی
پاهای بیماران دیابتی قطع نمی‌شود
 حدود 3 میلیون نفر در کشور مبتلا به دیابت هستند و این بیماری سالانه 300هزار سال از عمر مفید ایرانیان می‌کاهد. دیابت شایع‌ترین علت اختلالات بینایی و کلیوی است و 25درصد بیماران کلیوی دیابتی هستند، سالانه 60هزار نفر در ایران دچار زخم پای دیابتی می‌شوند که 17هزار نفر از آنان این عضور خود را از دست می‌دهند.
ادامه مطلب ...

ایرانی‌ها، بانمک‌‌ترین مردم جهان

ایرانی‌ها، بانمک‌‌ترین مردم جهان 

ایرانی‌ها، بانمک‌‌ترین مردم جهان

جامعه > سلامت  - رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور معتقد است که نمک استفاده شده در صنایع غذایی، بیش از حد استاندارد است.

 تازه‌ترین اظهار نظر رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور حاکی از آن است که میزان نمک استفاده شده در صنایع غذایی کشور، بیش از حد استاندارد است.

دکتر احمدرضا درستی روز چهارشنبه در مراسم اعطای نشان ایمنی و سلامت 12 محصول برتر با بیان اینکه باید به برخی مواد غذایی که ظاهر سمی ندارند توجه کرد، گفت: نمک از جمله موادی است که ظاهراً سمی به نظر نمی‌آید اما این ماده در صنعت غذایی، بسیار فراوان استفاده می‌شود. او اضافه کرد که هر چند، نمک، وزن غذا را زیاد کرده و سود آوری زیادی برای صنعت غذایی دارد اما صنایع غذایی باید توجه داشته باشند که استفاده زیاد از این ماده برای سلامت جامعه مضر است.

ادامه مطلب ...

درمان با تزریق سلول‌های بنیادی

مبتلایان نارسایی قلبی دیگر نگران نباشند
درمان با تزریق سلول‌های بنیادی
جام جم آنلاین: قلبی که در دوران جنینی تشکیل می‌شود، هر 4سال یک‌بار کل قلب را بازسازی می‌کند اما مشکل وقتی آغاز می‌شود که عارضه قلبی اتفاق بیفتد؛ چرا که در این حالت حجم ضایعه آنقدر گسترده است که سلول‌های جدید قابلیت جبران آن را ندارند.  

 

به همین دلیل هم نارسایی قلبی پس از آنفارکتوس چالشی مهم در این ارگان حیاتی بدن محسوب می‌شود. البته جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهند که تزریق سلول‌های بنیادی مشتق از مغز استخوان در بازسازی و بهبود پایدار عملکرد قلب نقش مهمی دارند. این سلول‌ها برای داشتن اثرات مفید مستقیما به محل آسیب تزریق می‌شوند و اثرات درمانی خود را از طریق القای رشد بافت سنگفرشی داخل عروق که ترمیم را تسریع می‌کند نشان می‌دهند. این روش درمانی مطمئنا یکی از مباحث نوین علوم زیستی است که انتظار می‌رود طی سال‌های آینده انقلاب عظیمی در عرصه پزشکی به وجود آورد. متخصصان بیمارستان فوق‌تخصصی آستان قدس رضوی مشهد، با همکاری پژوهشکده رویان و با بهره‌گیری از طرح GCSF موفق شدند تا به کمک همین روش، امیدی جدید در درمان بیماران دچار نارسایی قلبی ایجاد کنند.

ادامه مطلب ...

آلودگی هوا در رشد جنین تاثیر می گذارد

 

 آلودگی هوا در رشد جنین تاثیر می گذارد

آلودگی هوای ناشی از ترافیک، یکی از علل عدم رشد کافی جنین معرفی شده است

پژوهشگران آمریکایی می گویند آلودگی هوای ناشی از ترافیک می تواند در رشد جنین در شکم مادر تاثیر بگذارد.

یافته های این پژوهشگران نشان می دهد که این احتمال که نوزادان مادرانی که در اوایل و اواخر دوره بارداری در معرض آلودگی هوای ناشی از ترافیک قرار دارند، به طور صحیح رشد نکنند زیاد است.

ادامه مطلب ...

پوستی شاداب با تغذیه مناسب

پوستی شاداب با تغذیه مناسب

مالیدن کرم بر پوست

همان گونه که تغذیه مناسب و صحیح، در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر است، در داشتن پوستی سالم و شفاف نیز تاثیر بسزایی دارد.

با توجه به این که پوست مانند یک سد حفاظتی برای بدن عمل می‌کند، لذا با رعایت یک برنامه غذایی مناسب می‌توان این سد را تقویت کرد.

مالیدن کرم بر سطح پوست موجب نفوذ مواد مغذی به داخل سلول‌های پوستی نمی‌شود و فقط تا زمانی که آن را نشویید، روی پوست شما وجود دارد، ولی تغذیه سالم، تمام مواد مغذی را وارد سلول‌های پوستی می‌کند. به این صورت که مواد مغذی وارد جریان خون می‌شوند و توسط جریان خون به سلول‌های پوستی بدن می‌رسند.

تغذیه مناسب حتی روی مکانیسم‌های پیر شدن بدن نیز تاثیر می‌گذارد و فرآیند پیری از جمله پیر شدن پوست را آهسته می‌کند.

توصیه های زیر را جدی بگیرید

* همه ما می‌دانیم و بارها شنیده‌ایم که میوه و سبزی تازه از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کنند، زیرا دارای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان هستند. حتی بسیاری از رنگدانه‌های شیمیایی که در میوه‌ها و سبزی‌ها موجودند، خاصیت آنتی‌اکسیدانی بسیار بالایی دارند.

این آنتی‌اکسیدان‌ها موجب جلوگیری از تخریب‌های سلولی می‌شوند. بدین صورت که رادیکال‌های آزاد موجود در بدن، به ویژه در منطقه پوست را که در تماس با محیط اطراف هستند، غیر فعال می‌کنند و جلوی عملکرد تخریبی آنها را می‌گیرند.

برای اطمینان از وجود آنتی‌اکسیدان کافی در میوه و سبزی، بهتر است آن را به صورت خام یا نیم‌پز استفاده کرد.

نوشیدن آب

* رطوبت موجود در پوست نیز مانع چروکیدگی پوست می‌شود. با مصرف آب کافی می‌توان این رطوبت را برای پوست ایجاد کرد. نوشیدن 8 لیوان آب در روز برای تامین رطوبت پوست ، کافی به نظر می‌رسد. مصرف قهوه و نوشابه‌های گازدار پیشنهاد نمی‌شود؛ زیرا باعث دفع ادرار به میزان زیاد و در نتیجه کاهش آب بدن می‌شوند.

* رژیم غذایی برای کاهش وزن در چروک شدن پوست موثر است؛ لذا کم و زیاد کردن وزن بدن به طور متناوب به پوست آسیب های جدی می‌رساند.

 

* شیوه پخت غذا هم در از دست رفتن مواد مغذی غذاها تاثیر بسزایی دارد. توجه داشته باشید گرم کردن غذا برای دفعات زیاد باعث فرآیندهای تخریبی اکسیداسیون می‌شود و به عبارت دیگر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در غذا را کاهش می‌دهد و رادیکال‌های آزاد را فعال می‌کند.

باید تا آنجا که می‌توان زمان پخت مواد غذایی را کاهش داد و از سرخ کردن زیاد غذاها و پختن آنها با مقادیر زیاد روغن و چربی پرهیز کرد.

دکتر سودابه درویش – جام جم

این سرطان، مردان راهم مبتلا می‌کند

سرطان‌سینه در مردان
این سرطان، مردان راهم مبتلا می‌کند
جام جم آنلاین: ‌تعجب نکنید! بیماری که زن و مرد نمی‌شناسد. سرطان پستان اگرچه بیشتر در میان زنان شایع است اما یک بیماری ویژه زنان نیست. 

 

از هر 100 زنی که در جهان به سرطان سینه دچار می‌شوند، یک مرد نیز به این سرطان مبتلا می‌گردد، اما این نسبت در کشور ما 100 به 4 است یعنی از هر 100 زنی که به این بیماری مبتلا می‌شوند 4 نفر مرد نیز با این سرطان دست به گریبان است و در واقع شیوع سرطان پستان در مردان ایرانی 4 برابر کشورهای دیگر است. تازه این غیر از نوع خاص سرطان پستان در مردان است که به آن سرطان مجاری شیری یا سرطان توده میانی پستان می‌گویند.

 

ادامه مطلب ...

علت سنگینی سر هنگام بی خوابی

علت سنگینی سر هنگام بی خوابی

مغز انسان

گروهی از پزشکان مغز و اعصاب ایتالیا موفق به کشف مکانیزم فعل و انفعالات مغز و علت سنگینی سر در هنگام بی خوابی و یا کم خوابی شدند.   

به گزارش ایرنا، گروهی از متخصصان عصب شناسی ایتالیا در تحقیقات خود که در شماره اخیر نشریه علمی "Science "به چاپ رسید، اعلام کردند که در زمان کم خوابی یا بی خوابی، در درون مغز و بین نورون ها (neuron) یا سلول های عصبی ، بیش از حد نیاز، پروتئین انباشته می شود که موجب احساس سنگینی سر و کندی فعالیت مغز می گردد.

سلول عصبی

این تحقیقات نشان داد که مغز هنگام خواب، تمام اطلاعات وارده در طی روز را، طبقه بندی و تنظیم و نیز داده های اضافی را پاک می کند.

به گفته این گروه از پزشکان ایتالیایی، مغز انسان در طول روز اطلاعات دریافتی را انباشته می کند و با این عمل محل تماس اعصاب موسوم به سیناپس (synapse) متورم می شود تا قادر به نگهداری داده های دریافتی باشد، اما با توجه به محدود بودن گنجایش مغز بسیاری از این داده ها هنگام خواب پاکسازی می شوند.

"کیارا چیرلی" و "جولیو تونونی" پزشکان و پژوهشگران ایتالیایی دانشگاه پزشکی "ویسکونسی - مدیسون" آمریکا در آزمایش های خود با استفاده از میکروسکوپ پرقدرت کشف کردند، در صورتی که شخص به مدت 24 ساعت نخوابد، در اعصاب (Synapse) او پروتئین هایی جمع می شوند که فقط در طی خوابیدن حجم آنها 30 تا 40 درصد کاهش می یابد و در واقع خواب موجب پاکسازی مغز و بهبود کارایی آن می شود.

مصرف زیاد گوشت قرمز، عمر را کوتاه می‌کند

مصرف زیاد گوشت قرمز، عمر را کوتاه می‌کند

گوشت قرمز

مصرف زیاد گوشت قرمز از طول عمر می‌کاهد. این تازه‌ترین یافته موسسه ملی مبارزه با سرطان در آمریکا است.

یافته‌های این تحقیق که در شماره 23 مارس آرشیوهای طب داخلی (Archives of Internal Medicine) منتشر شد، نشان داد مصرف گوشت قرمز با احتمال افزایش مرگ و میر همراه است و برعکس کسانی که بیشتر گوشت مصرفی آنها، گوشت سفید می باشد، در مقایسه با کسانی که کمتر گوشت سفید مصرف می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به انواع سرطان یا بیماری قلبی هستند.

به گزارش هلث‌دی نیوز (HealthDay News) مصرف گوشت قرمز، گوشت‌های فرآوری شده (مثل سوسیس ، کالباس) و گوشت نمک سود می توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان را افزایش دهد.

بر اساس تعاریف این تحقیق، کسانی که در روز به طور متوسط 160 گرم از این مواد را مصرف ‌می کنند، "مصرف کننده زیاد گوشت قرمز" محسوب می شوند و "مصرف کنندگان کم گوشت قرمز" هر روز حدود 25 گرم از گوشت قرمز و فرآورده های آن استفاده می کنند.

سوسیس و کالباس

پژوهشگران همچنین نتیجه گرفتند، در صورتی که افراد میزان مصرف گوشت قرمز خود را به سطح مصرف کنندگان حداقل این نوع گوشت، یعنی 25 گرم در روز، کاهش دهند، خطر مرگ در اثر ابتلای به سرطان یا امراض قلبی، در مردان 11 درصد و در زنان 16 درصد کاهش می‌یابد.

به گفته این پژوهشگران، مواد سرطان زا در حین پختن گوشت قرمز در حرارت بالا تولید می‌شود.همچنین، گوشت قرمز یکی از منابع اصلی چربی اشباع شده است که با ابتلای به سرطان پستان و سرطان روده بزرگ ارتباط دارد.

خوردن گوشت قرمز به تشدید عوامل ایجاد کننده امراض قلبی مانند فشار خون بالا و افزایش مقدار کلسترول، منجر می‌شود.

همشهری آنلاین

50 درصد دیابتی‌ها از بیماری خود بی‌اطلاع هستند

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران:
50 درصد دیابتی‌ها از بیماری خود بی‌اطلاع هستند
 رئیس بیستمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با هشدار نسبت به اینکه 50 درصد افراد دیابتی از بیماری خطرناک خود بی‌اطلاعند، بر ضرورت پیشگیری از بیماری‌های خطرناک پیش از بروز عوارض و پیشرفت بیماری‌ها تاکید کرد.  

به گزارش خبرگزاری فارس ایرج خسرونیا که به مناسبت برپایی کنگره سالانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران که 11 تا 15 اردیبهشت امسال در مرکز همایش‌های رازی تهران برپا می‌شود، سخن می‌گفت با اعلام این خبر افزود: افراد بی‌اطلاع از دیابت زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که دچار اختلال دید، نارسایی کلیه‌ها و بیماری‌های عصبی می‌شوند.

ادامه مطلب ...

تازه‌ها در استفاده از سلول‌های پایه در ترمیم بافت قلب

 

 

تازه‌ها در استفاده از سلول‌های پایه در ترمیم بافت قلب

 

پژوهش‌های تازه نشان داد‌ه‌ است که سلول‌های قلبی از قابلیت تجدیدپذیری برخوردار هستند. آزمایش‌های موفقیت‌آمیز بر موش‌ها امید به درمان بافت‌های قلبی به کمک سلول‌های پایه را دوچندان کرده است.

بنا به گزارش منتشره در تارنمای اشپیگل آن‌لاین، برخلاف آنچه تا کنون تصور می‌شد، اینک گمان می‌رود که سلول‌‌‌های قلب انسان می‌‌توانند به مرور زمان تجدید و احیا شوند، اما تنها در مقیاسی محدود. این موضوع در مجله‌ی علمی «ساینس» به نقل از محققان مؤسسه‌ی کارولینسکا در استکهلم به چاپ رسیده است.

.

ادامه مطلب ...

چه غذاهایی را باید کم خورد؟

غذاهای آماده 

 

چه غذاهایی را باید کم خورد؟ 

از زیادی چربی بپرهیزید. چرا؟ 

زیرا باعث افزایش وزن می شود، بیماری قلبی را موجب می شود و رژیم غذایی به سمت رژیم پر چرب می رود.

موجب افزایش سرطان روده بزرگ، سرطان سینه و سرطان رحم می گردد.

از زیادی شکر بپرهیزید. چرا؟

شکر به عنوان فراهم کننده کالری (انرژی مورد نیاز بدن) می باشد. اما این کالری، بدن را از مواد مغذی مفید تهی می کند.

زیادی کالری باعث ایجاد چربی می گردد. بنابراین زیاد خوردن شکر موجب چاقی می شود.

شکر همچنین باعث خراب شدن دندان می شود.

شکر خورده شده در ابتدا باعث افزایش قند خون و ناگهان باعث افت قند خون می شود.

این عوامل باعث خستگی و پریشانی شخص می گردد.

از زیادی نمک بپرهیزید. چرا؟

نمک باعث نگهداری آب بدن می شود. این عمل موجب افزایش فشار خون و به دنبال آن بیماری قلبی می گردد.

نیاز روزانه بدن به نمک در هر شخص، یک قاشق غذاخوری می باشد.

از نوشیدن زیاد کافئین خودداری کنید. چرا؟

کافئین به عنوان آرام بخش، هنگام خستگی مصرف می شود.

باعث افزایش انرژی می شود، اما هیچگونه ارزش غذایی ندارد.

افزایش مصرف کافئین موجب افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، عصبی شدن و بی خوابی می شود.

بهتر است در حد میانه مصرف شود.

چگونه می توان چربی غذا را کم کرد؟

- برای صبحانه می توانید، نان تست و کره گیاهی (به اندازه کم)، به همراه 1 عدد سیب را مصرف کنید.

- برای ناهار 1 عدد ساندویچ با سس خردل و یا سس گوجه فرنگی به جای مایونز میل کنید.

- برای شام، مرغ پخته شده به جای مرغ سوخاری و یا ماهی آب پز و یا پخته شده به جای ماهی سوخاری و یا سیب زمینی با پوست پخته شده به جای سیب زمینی سرخ شده مصرف کنید.

- برای میان وعده نیز می توانید بیسکوییت که با هر نوع از غلات تهیه شده باشد را به جای شیرینی های خامه ای و چرب و یا ذرت بوداده را به جای چیپس مصرف کنید.

چه نوع از غذاها داری اهمیت فوق العاده زیادی می باشند؟

1- سبزیجات

2- میوه جات

3- نان و غلات کامل و با سبوس

4- شیر و دیگر لبنیات (بهتر است که کم چرب باشد)

5- گوشت قرمز، مرغ، ماهی و تخم مرغ

نکات زیر را به یاد داشته باشید تا از زندگی خود لذت برید:

- هر روز صبحانه بخورید. بدین وسیله گرسنگی در طول روز را به حداقل می رسانید.

- سبزیجات و میوه جات را در هر وعده غذایی میل کنید.

- یکی از کارهای خوب وزارت بهداشت این است که ارزش غذایی هر غذای آماده را در پشت بعضی از غذاها می نویسند. شما با استفاده از آنها می توانید مقدار کالری و مواد مغذی هر محصول را بدانید و محصول مناسب را خریداری کنید. توصیه ما به شما این است که محصولاتی را انتخاب کنید که مقدار کمی چربی، چربی های اشباع، شکر و نمک داشته باشد.

- هنگامی که غذای بیرون میل می کنید، بهتر است مقدار کمی را سفارش دهید و یا با دوست خود آن غذا را تقسیم کنید. محتویات هر غذایی که می خواهید سفارش دهید را از گارسون بپرسید.

- از خوردن غذای خود لذت ببرید.هر غذای سالمی که با میل و رغبت خورده شود، ارزش غذایی آن بالا میرود و برای بدن مناسب تر می باشد.

- برای غذا خوردن وقت بگذارید و از هر لقمه ای که میل می کنید، لذت برید.

- مقدار غذای لازم برای بدن خود را در طول روز قسمت کنید و از حجم زیاد غذا در یک وعده جدا خودداری کنید.

- آب بنوشید و نوشیدن مایعات شیرین را محدود کنید.

- برای انتخاب میان وعده، از گروه های غذایی استفاده کنید.

- برای سالم بودن، رژیم غذایی را رعایت کنید و همراه با آن ورزش کردن را فراموش نکنید. افرادی که ورزش می کنند و رژیم غذایی سالم دارند، سالم تر و بهتر زندگی می کنند.

چه خوب است تمام فوائد غذاها را بدانیم و از آنها برای سالم  زیستن استفاده کنیم تا هیچ مشکلی برای بدنمان بوجود نیاید.

مریم سجادپور- کارشناس تغذیه

مقاوم کردن بدن با غذاها

مقاوم کردن بدن با غذاها

میوه و سبزی های سبز و نانجی

رابطه شناخته‌شده‌ای بین نوع تغذیه و سیستم ایمنی (دفاعی) بدن وجود دارد. نوع تغذیه ما می‌تواند مقاومت بدن را بالا ببرد و ما را در مقابل بسیاری از بیماری‌ها محافظت کند.

معمولا اقداماتی که تغذیه ی ما را از شکل طبیعی خارج می‌کند، می‌تواند مشکلاتی را برای سلامتی بدنمان به همراه آورد، مثلا عمل سرخ کردن ، اگر چه باعث خوشمزه شدن غذاها می شود، ولی اغلب آنها را حاوی موادی می‌کند که به نحوی برای سلامتی مضرند و ممکن است سیستم ایمنی بدن را ضعیف کنند.

غذاهای خیلی سرخ‌شده و برشته شده، غذاهای مانده و یا چند بار گرم شده، موادی دارند که بدن برای دفع ضرر ناشی از آنها، باید بسیار فعالیت کند. این فعالیت‌های اضافی خود موجب فرسودگی سلول های بدن می‌شود.

پیری سلولی و کاهش ایمنی سلولی معمولا به دلیل مصرف بیش از حد موادی است که تعادل بدن را مختل می‌کنند. مصرف الکل، غذاهای چرب و سرخ شده، استعمال سیگار و دخانیات، استرس و هوای آلوده همگی در این اختلال نقش دارند.

انواع سبزی‌های تازه به دلیل داشتن ویتامین‌ها و املاح مختلف به دفاع سلولی کمک می‌کنند، خصوصا ویتامین C به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی می‌تواند اثر قابل توجهی بر سلامت و افزایش ایمنی سلولی داشته باشد.

واژه آنتی‌اکسیدان در دهه‌های اخیر بیشتر کاربرد پزشکی پیدا کرده است و به موادی اطلاق می‌شود که می‌توانند جلوی اکسیداسیون سلولی را بگیرند و از پیری سلولی جلوگیری کنند.

شناخته شده ترین آنتی اکسیدان ها، ویتامین های A و C و E هستند. وقتی ما  میوه ها و سبزیجات سبز و نارنجی می‌خوریم، بخش عمده ای از این ویتامین‌ها را دریافت می‌کنیم.

سلنیوم و منیزیم نیز از موادی هستند که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. غلات، حبوبات و آجیل منابع خوب آنها هستند.

کمبود بعضی از ریزمغذی‌ها مانند آهن و روی می‌توانند با اختلال در هماهنگی‌ سلولی، موجب افزایش ابتلا به بیماری خصوصا در کودکان شوند.

ابتلای مکرر به بیماری خود نقش فزاینده‌ای در کاهش ایمنی بدن دارد، بنابراین رعایت بهداشت فردی، استفاده از آب سالم، ضدعفونی کردن سبزی‌ها و میوه‌ها و رعایت تعادل و تنوع در مصرف موادغذایی، رعایت میزان مصرف و تناسب وزن ،دوری از دخانیات و هوای آلوده، شناخت گروه‌های غذایی و مصرف متعادل همه موادغذایی در گروه‌های 6 گانه و نهایتا مصرف 5 تا 7 بار میوه و سبزی در روز می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن، شما را در مقابل ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها محافظت کند.

دکتر ربابه شیخ‌الاسلام - متخصص بهداشت عمومی

و اپیدمیولوژی تغذیه مدیر موسسه تغذیه؛ سلامت و توسعه

*مطالب مرتبط:

از تمام گروه های غذایی بخورید

منظور از تغذیه صحیح چیست؟

جلوگیری از بیمار ی ها با آنتی اکسیدان ها

تغذیه سالم و ده فرمان غذایی

چه بخوریم تا سالم بمانیم (1) و (2)

تغذیه سالم ، رمز سلامتی

غذاهای خوب و غذاهای بد گروه های غذایی

چراغ راهنمای انتخاب غذای سالم

درست غذا خوردن 12 شرط دارد

"قرص چند دارویی" برای پیشگیری از بیماری های قلبی

  

"قرص چند دارویی" برای پیشگیری از بیماری های قلبی

پژوهشگران می گویند مصرف قرص چند دارویی، عارضه جنبی ندارد

پژوهشگران می گویند یک قرص ارزان قیمت که از ترکیب 5 دارو ساخته شده می تواند از حمله قلبی و سکته مغزی جلوگیری کند.

تا پنج سال قبل، این که یک قرص چند دارویی polipill بتواند خطر حمله قلبی و سکته مغزی را در اشخاص بالای 55 سال تا 80 درصد کاهش دهد، باور کردنی نبود ولی از آن هنگام تا کنون پیشرفت هایی در زمینه پیشگیری از این بیماری ها حاصل شده است.

ادامه مطلب ...

11 تا از بهترین غذاهایی که شما کم می خورید!

11 تا از بهترین غذاهایی که شما کم می خورید!

آقای جانی بودن Jonny Bowden - متخصص تغذیه - چندین لیست از مواد غذایی مفید را که مردم باید بخورند، اما کم می خورند، تهیه کرده است.

دکتر Bowden نویسنده ی کتاب «150 تا از سالم ترین غذاهای روی کره زمین» ، لیستی از غذاهای مورد علاقه را که قابل دسترسی هستند و می شود آنها را در سبد غذایی خانواده جای داد، تهیه کرده است که 11 تای آنها را در زیر ذکر می کنیم:

چغندر

 

چغندر:

دکتر Bowden می گوید: چغندر منبع غنی فولات (اسید فولیک) است. همچنین رنگدانه های قرمزش (فلاوونوئیدها)، قدرت آنتی اکسیدانی دارند و می توانند با سرطان بجنگند.

چطور آن را بخوریم؟ تازه، خام و رنده شده به صورت سالاد. عمل پختن، قدرت آنتی اکسیدانی آن را کاهش می دهد.

انواع کلم

 

 

کلم:

کلم مملو از مواد آنتی اکسیدانی مانند سولفورافان است که سطح آنزیم های بدن را برای جنگ با سرطان بالا می برد.

چطور خورده شود؟ خرد شده در سالاد و در ساندویچ ها

 

ریواس

 

 

ریواس:

ریواس سرشار از کاروتینوئیدهایی است که در برابر پیرچشمی از ما محافظت می کند.

چطور خورده شود؟ ریز شده و کمی تفت داده شده با روغن زیتون.

 

دارچین

 

دارچین:

دارچین در کنترل قند و کلسترول خون نقش دارد.

چطور خورده شود؟ پودر آن را روی قهوه یا حلیم یا غذاهایی مانند خورش قیمه یا لوبیا پلو بپاشید.

همچنین می توانید موقع دم کردن چای، کمی چوب دارچین خرد شده به آن اضافه کنید.

انار

 

 

 

آب انار:

آب انار ، فشار خون را پایین می آورد و مملو از آنتی اکسیدان است.

چطور خورده شود؟ فقط آن را خالی بنوشید.

 

آلو خشک

 

 

 

آلوی خشک:

آلوی خشک یا گوجه برقانی، سرشار از آنتی اکسیدان است.

چطور خورده شود؟ خشک شده و پخته شده با غذاها.

 

کدو حلوایی و تخمه آن

 

 

تخمه کدو تنبل:

مغذی ترین قسمت کدو تنبل، مغز تخمه های آن است. این مغزها غنی از منیزیم هستند که باعث کاهش خطر مرگ زودرس می شوند.

چطور خورده شوند؟ بو داده به صورت یک میان وعده، یا با سالاد

 

 

کنسرو ماهی ساردین

ماهی ساردین :

دکتر Bowden آنها را «غذای مفید درون قوطی کنسرو» می نامد.

آنها حاوی امگا 3 بالایی هستند و تقریبا هیچ جیوه ای ندارند و غنی از کلسیم هستند. همچنین دارای آهن، منیزیم، فسفر ، پتاسیم ، روی ، مس و منگنز هستند. به علاوه دارای تمام انواع ویتامین های گروه B هستند.

چطور خورده شود؟ بسته های ساردین که داخل روغن زیتون یا روغن خود ساردین است را انتخاب کنید. به تنهایی یا مخلوط با سالاد و برشته شده میل کنید.

زردچوبه

 

زردچوبه:

زردچوبه ستاره ی ادویه هاست و خاصیت ضدالتهابی و ضد سرطانی دارد.

چطور خورده شود؟ در تهیه انواع غذاها

 

 

زغال اخته

 

 

زغال اخته:

زغال اخته باعث تقویت و بهبود عملکرد حافظه می شود.

چطور خورده شود؟ به تنهایی.

 

 

کدو حلوایی

کدو حلوایی:

کدو حلوایی دارای کالری کم و فیبر زیاد است، به همین دلیل شما را با کالری خیلی پایین، سیر می کند.

همچنین منبع غنی بتاکاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامین A می شود.

چطور خورده شود؟ به تنهایی یا با کمی شکر آن را آب پز کنید. کدو حلوایی آب پز را می توانید به تنهایی بخورید یا آن را له کنید و با ماست مخلوط کنید (بورانی کدو حلوایی).

 

دکتر Bowden می گوید: در خانه ی خود من تنها دو تا از این اقلام را دارم.

شما چطور؟ آیا هیچکدام از این مواد غذایی را در خانه و یا در لیست خریدتان دارید؟

معصومه آیت اللهی – کارشناس علوم تغذیه

موسسه اطلاع رسانی تبیان

کمبود ویتامین D موجب ضعف ماهیچه ای می شود

آخرین تحقیقات نشان داده
کمبود ویتامین D موجب ضعف ماهیچه ای می شود
آخرین تحقیقات نشان داده دخترانی که دچار کمبود ویتامین D هستند بیشتر در معرض ضعف ماهیچه ای قرار دارند. پیش از این مشخص شده بود که کمبود این ویتامین منجر به مشکلات و عوارضی در سیستم اسکلتی و استخوانی می شود و این عوارض در زنان به مراتب شدیدتر از مردان است. 

اخیراً مشخص شده کمبود ویتامین D در دختران نوجوان 12 تا 14 ساله نقش قابل ملاحظه ای در وضعیت ماهیچه ای دارد.

محققان صدها نفر را مورد بررسی قرار داده اند و نتیجه این بود که در حدود 75 درصد از افرادی که دچار ضعف عضلانی بوده اند دچار کمبود ویتامین D نیز بوده اند و این امر در آزمایش خون آنها مشخص است.

متخصصان دلیل آن را ارتباط این ویتامین با جذب کلسیم بیان می کنند و معتقدند کمبود ویتامین D جذب کلسیم را با اختلال مواجه می کند و کمبود کلسیم نیز عوارض بسیاری از جمله ضعف در سیستم اسکلتی و عضلانی به همراه دارد.

بسیاری از دختران جوان از مواد غذایی مانند کره که سرشار از ویتامین D است به دلیل ترس از افزایش وزن دوری می کنند و عدم قرار گرفتن در مقابل نور خورشید نیز این کمبود را تشدید کرده و نهایتاً دچار کمبود این ویتامین می گردند.

مهر

مصرف گوشت زیان‌آور است

 

 

مصرف گوشت زیان‌آور است

 

“مصرف گوشت برای سلامتی انسان زیان‌آور است و کره‌ی زمین را به نابودی می‌کشاند.“ شاید در آینده بر روی بسته‌های گوشت ‌نیز، همچون بسته‌های سیگار، چنین شعارهای هشداردهنده‌ای نوشته شوند.

نتایج تحقیقات تازه‌ای که از سوی متخصصان موسسه‌ی ملی مبارزه با سرطان در آمریکا منتشر شده، در مورد استفاده از گوشت قرمز هشدار می‌دهند. تیم تحقیقاتی این موسسه برنامه‌ی غذائی بیش از ۵۰۰ هزار نفر از مردم آمریکا را در سال ۱۹۹۵ ثبت کرد. این تیم سپس وضعیت سلامتی این افراد را طی سال‌های گذشته زیر نظر قرار داد. نتایج بدست آمده از تحقیقات حاکی از این هستند که مصرف گوشت قرمز (گاو، گوسفند، خوک و بز) در میان افرادی که وضعیت مشا‌بهی دارند، به مراتب بیشتر سبب بروز سکته‌ی قلبی و سرطان می‌شود.

elle.

ادامه مطلب ...

تنهایی عامل افزایش فشار خون

تحقیقات نشان می دهد
تنهایی عامل افزایش فشار خون
جام جم آنلاین: جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد احساس تنهایی با استرس بیشتری همراه است و با صدمه به سیستم قلب و عروق موجب افزایش فشار خون می‌شود.وقتی افراد احساس تنهایی می کنند میزان هورمون استرس در آنها افزایش می یابد و فشار خون زیاد می شود و به دنبال آن ضربان قلب افزایش می یابد زیرا فشار بیشتری به قلب آمده و باید برای تنظیم سیستم بدن کار بیشتری انجام دهد دراین صورت بدن به تدریج کارایی خود را از دست می دهد. 

 

محققان دانشکده شیکاگو دریافته اند که تنهایی افراد به ویژه در سنین میانسالی و کهنسالی نقش قابل توجهی در افزایش فشار خون و بیماری های قلبی دارد. آمار نشان داده که فشار خون افراد تنها 30 درصد بالاتر از افراد دیگری است که در محیط خانواده احساس تنهایی نمی کنند.

از آنجایی که تنهایی در میان افراد 50 تا 68 سال به دلیل وضعیت زندگی شهرنشینی و ماشینی امروز بیشتر شده است به تبع آن بیماریهای قلبی و فشار خون نیز افزایش یافته است.

متخصصان معتقدند حتی در بسیاری از موارد ممکن است افراد ظاهرا در میان جمع باشند اما به دلیل نوع روابط سرد و بی محبت احساس تنهایی کنند بنابراین صرفا شلوغ بودن مانع از احساس تنهایی و آرامش فکر و قلب نمی شود.

مهر

عسل چربی های اطراف قلب را آب می کند

+*+ عسل دوعن +*+ by ولـــ الکندی ـــد  
 
عسل چربی های اطراف قلب را آب می کند

  

تابان: عسل یک واژه عربی است که در فارسی آن را انگبین می‌گویند و عبارت است از شهد گل‌ها که زنبور عسل توسط خرطوم کوچک خود آن را مکیده و از راه دهان به کیسه بسیار کوچک خود موسوم به کیسه عسلی وارد می‌کند. وقتی میزان شهد جمع‌آوری شده به حدود "40" میلی‌گرم رسید، گل‌ها را رها کرده و به سمت کندو پرواز می‌کند..  

ادامه مطلب ...

استفاده از همراه

 Girl in Lisbon by Jom Manilat

 

در این نوشتار به آسیب‌شناسی استفاده از تلفن همراه در میان عموم و نگرانی‌های موجود در این حوزه پرداخته‌ایم.

امروز تلفن همراه به عنوان یکی از مظاهر فناوری ارتباطی نوین در زندگی فردی و اجتماعی بشر جایگاهی قدرتمند دارد و جزو لاینفک مناسبات روزمره محسوب می‌شود به طوری که می‌توان ادعا کرد برای بسیاری از افراد زندگی بدون آن امکانپذیر نیست یا دست‌کم مطلوبیتی ندارد. نفوذ کاربردهای تلفن همراه در شئون زندگی پدیده‌ای جهانی است و در جامعه ما با وجود فروکش کردن تب اولیه استفاده از آن، مقبولیتش به حدی رسیده که مضرات جدی و اساسی این فناوری مدرن را مخفی و نادیده نگه می‌دارد، مضراتی که در حوزه‌های متنوع اجتماعی، فرهنگی، رفتاری، روان‌شناسی، پزشکی، قانونی، جزایی و ... به آسیب‌زایی می‌پردازد و با کمی دقت و موشکافی می‌توان به دامنه تاثیر نامطلوب آن پی برد.

استفاده از همراه
ادامه مطلب ...

راز شیر

                                      Milk splash by behind the view finder

 راز شیر

بررسی‌های باستان شناسی نشان داده اهلی کردن دام‌هایی مانند گاو و گوسفند و بز یکی از مراحل مهم در تاریخ زندگی و ادامه حیات انسان روی کره خاکی بوده است. این اتفاق توانست انسان را در مناطقی که از نظر کشاورزی و دامپروری مناسب بودند ساکن و پایه‌های تمدن و زندگی اجتماعی را پی ریزی کند.

محققین، اهلی کردن دام‌ها به وسیله انسان را در حدود"6000" سال قبل تخمین می‌زنند و از همان زمان نیز استفاده از شیر برای مصارف انسانی شروع شده است. بنابر آنچه بیان شد شیر اولین ماده غذایی حاصل از نگهداری دام بوده که وارد چرخه غذایی انسان شده است. امروزه با گذشت سالیان بسیار طولانی، این فرآورده گوارا جای بیشتری را در سفره غذایی انسان باز کرده و همچنان مطلوبیت خود را به عنوان یک ماده سالم و مغذی و گوارا حفظ کرده است.

ادامه مطلب ...