« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

«ژن ها تعیین کننده میزان شادی و رضایت انسان هستند»

«ژن ها تعیین کننده میزان شادی و رضایت انسان هستند»

پهره..وبلاگ فرهنگی هنری وادبی بلوچستان

بر اساس تحقیقات جدیدی که صورت گرفته است میزان شادی و رضایت انسان ها تا حد زیادی به یک گروه از ژن های موجود در مغز انسان بستگی دارد. مردم بر اساس وجود این ژن ها، که به «ژن شادی» معروف شده اند از زندگی خود اظهار رضایت کرده و یا بر عکس ناراضی اند.


به گزارش روزنامه «گاردین» این نوع ژن که شناسه علمی آن 5- HTT است به سلول های دستگاه عصبی کمک می کند تا ماده شیمیایی «سروتونین» را که روی حالت روحی و افسردگی تاثیر زیادی دارد بازیافت کند.

این ژن دو شکل دارد که اصطلاحا «ژن طویل» و یا «ژن کوتاه» نام گذاری شده اند.

کسانی که از پدر و مادر خود دو واحد از «ژن طویل» را به ارث برده باشند، معمولا به نسبت دیگران که ترکیب دیگری از این دو نوع ژن در مغز آنها وجود دارد رضایت خاطر و در نتیجه احساس شادی بیشتری دارند. این تحقیقات نشان می دهد افرادی که از پدر و مادر خود «ژن های کوتاه » را به ارث برده اند کمتر از دیگران شاد هستند.

«ژان مانوئل دنیو» کارشناس اقتصاد رفتاری و از اساتید دانشگاه لندن که مسئولیت این تحقیقات جدید را برعهده داشته می گوید: «از مدت ها پیش مطالعاتی در مورد نقش این ژن ها در سلامت روحی افراد انجام شده بود ولی این اولین تحقیقاتی است که نشان می دهد این ژن ها در عین حال روی احساس رضایت و شادی افراد نیز تاثیر مهمی دارند.»

وی می افزاید: «ترکیب و وضعیت ژن 5- HTT با میزان شادی تک تک افراد ارتباط نزدیکی دارد ولی این به آن معنا نیست که فقط این ژن وضعیت روحی ما را تعیین می کند. ژن های دیگر و همین طور تجارب روزمره و مهم در زندگی هر فرد عوامل بسیار مهمتری در تعیین میزان شادی انسانها هستند.»

روزنامه گاردین از قول سرپرست این تحقیقات می افزاید: نتایج این پژوهش جدید نشان می دهد که چرا هر فردی به طور بنیادی و طبیعی یک میزان مشخصی از شادی و رضایت را تجربه می کند و این میزان در افراد سطح متفاوتی دارد.

این تحقیقات ژنتیک در مورد بیش از دو هزار و پانصد نفر داوطلب در آمریکا انجام شده که هدف از آن بررسی الگوهای رفتاری نوجوانان بوده است. در این تحقیقات ترکیب گونه ژن 5- HTT در هر فرد با پاسخ وی در مورد میزان رضایت عمومی از زندگی مقایسه شده است.

نتایج این پژوهش ها نشان داد که معمولا افرادی که صاحب دو واحد از «ژن طویل» هستند شانس بیشتری برای احساس رضایت از زندگی دارند.
وجود دو واحد از این گونه ژن امکان رضایت و شادی در زندگی را در حدود ۱۷ درصد، و وجود یک واحد از این ژن میزان شادی و رضایت را حدود هشت درصد افزایش می دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد