« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

چای زیاد ، استخوان‌ها را پوک می‌کند

 
 
نتایج یک بررسی
چای زیاد ، استخوان‌ها را پوک می‌کند
 نتایج یک بررسی نشان می‌دهد اثرات منفی چای در افرادی که کلسیم و ویتامین D کمتری دریافت می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود.
با توجه به شیوع بالای پوکی استخوان در کشور و تغییرات الگوی جمعیتی که با افزایش افراد میانسال و مسن همراه است، این بررسی توسط گروهی از محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران با هدف تعیین ارتباط میان نوشیدن چای و تراکم معدنی استخوان انجام شده است.
ادامه مطلب ...

عفونت ویروسی عامل فشار خون بالا

 عفونت ویروسی عامل فشار خون بالا

اغلب از بیماری فشار خون با عنوان "قاتل خاموش" یاد می شود.

براساس تحقیقی جدید یک عفونت ویروسی که تا 99 درصد بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد، دلیل مهمی برای افزایش فشار خون است.

پژوهشگران مرکزی تحقیقاتی در آمریکا پس از انجام آزمایشاتی بر روی موشها در یافته اند که این ویروس همچنین سبب سخت شدن شریانها شده، که این خود منجر به بروز بیماری های قلبی و سکته های مغزی می شود.

ادامه مطلب ...

افراد مسن بیشتر به نور آفتاب نیاز دارند

زن مسن زیر آفتاب
 افراد مسن بیشتر به نور آفتاب نیاز دارند

تابش مستقیم نور آفتاب روی پوست باعث تولید ویتامین دی می شود

صرف وقت بیشتر در آفتاب می تواند به افراد سالخورده تر کمک کند از خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت بکاهند.

قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب به ساختن ویتامین دی در بدن کمک می کند - ویتامینی که افراد مسن تر عموما به دلیل سبک زندگی و پیشرفت روند پیری کم دارند.

ادامه مطلب ...

وقتی مفصل‌هایمان درد می‌گیرد

بررسی علل و درمان آرتریت روماتوئید
وقتی مفصل‌هایمان درد می‌گیرد
جام جم آنلاین: درد مفاصل یکی از مشکلات نسبتا شایع در سنین بالاست. بسیاری از مردم نیز کمی درد در مفاصل را رماتیسم مفصلی می‌نامند اما رماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید بیماری بسیار پیچیده‌تر و مشکل‌آفرین‌تری نسبت به یک درد ساده مفصلی است. 
 

 

آرتریت روماتوئید بیماری التهابی سیستمیک و مزمن است. به این معنی که این بیماری می‌تواند سیستم‌های مختلف بدن را درگیر کند البته تظاهر غالب آن التهاب مفاصل است.

این بیماری‌ طولانی‌‌مدت‌ می‌تواند مفاصل‌، عضلات‌، غشاهای‌ پوشاننده‌، غضروف‌، چشم‌ و رگ‌های‌ خونی‌ را  درگیر کند. این‌ بیماری‌ 3‌ برابر در زنان‌ شایع‌تر است‌ و معمولا بین‌ سنین‌ 60  20 سالگی‌ رخ‌ می‌دهد. حداکثر بروز آن‌ در سنین‌ 50  35 سالگی‌ است.

ادامه مطلب ...

خرما؛ جایگزین مناسب برای قند و شکر

 
خرما؛ جایگزین مناسب برای قند و شکر
 یک متخصص تغذیه گفت: خرما سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن است.خرما می‌تواند میان وعده مناسبی برای کودکان و بزرگسالان باشد.

مسعود کیمیاگر در گفتگو با فارس افزود: خرما میوه‌ای‌ است که قند آن نسبت به سایر میوه‌‌ها بیشتر است و البته سرشار از برخی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن است.
وی گفت: خرما را می‌توان جایگزین قند، شکر و مربا کرد. یک عدد خرمای مرطوب 20 کالری   و یک خرمای خشک 15 کالری دارد که با خوردن آن انرژی بدن تامین می‌شود.
این متخصص تغذیه اضافه کرد: کسانی که از رژیم‌های غذایی خاصی پیروی می‌کنند برای تامین انرژی می‌توانند از خرما استفاده کنند. خرما می‌تواند میان وعده مناسبی برای کودکان و بزرگسالان باشد. افراد دیابتی هم می‌توانند 3 تا 4 عدد خرما در روز مصرف کنند.
وی افزود: خرما را می‌توان در خاگینه و عدس پلو استفاده کرد. خرما فیبر دارد و دارای ویتامین A و بتاکاروتن است.  در ‌خرمای شکسته تغییرات شیمیایی ایجاد می‌شود که می‌تواند برای بدن مضر باشد بنابراین باید در انتخاب خرما دقت شود و خرمای سالم مصرف شود.

چند بار می‌توانی دی.ان.ای را تا بزنی؟

چند بار می‌توانی دی.ان.ای را تا بزنی؟ 

چند بار می‌توانی دی.ان.ای را تا بزنی؟

فناوری  - شیمیدانان با تکرار الگوهای اریگامی روی مولکولهای دی.ان.ای، ساختارهای جدیدی برای حسگرهای زیستی آماده میکنند

مریم عظیم‌زاده: تا به حال نام بازی اریگامی‌ به گوشتان خورده است؟همان بازی که ژاپنی‌ها با کاغذ انجام می‌‌دهند و با تا کردن یک تکه کاغذ در جهت‌های مختلف اشکال متفاوتی ایجاد می‌‌کنند؟حالا اگر ساختارهای دی ان آ تصمی‌م بگیرند این بازی را انجام دهند چه می‌ شود؟

ادامه مطلب ...

زندگی‌نامه یک ویروس

زندگی‌نامه یک ویروس  

زندگی‌نامه یک ویروس

جامعه > سلامت  - H1N1 چگونه معروف شد

تحلیل ژنتیکی‌گونه A ویروس آنفلوآنزای خوکی یا ویروس H1N1 نشان می‌دهد که این ویروس حاصل ترکیب دست‌کم دو ویروس است که در طول 10 تا 20 سال گذشته به طور جداگانه در دو چرخه یکی در آمریکای شمالی و دیگری در اروپا و آسیا در بدن خوک‌ها تکامل یافته بودند. ویروس‌های آنفلوآنزا همیشه در بدن خوک‌ها با هم ترکیب می‌شوند، و رویدادی که باعث ایجاد این گونه به خصوص از ویروس آنفلوآنزا شد نیز، احتمالا پیش از سال 2009 (و به احتمال قوی در ماه سپتامبر سال 2008) و در اثر ترکیب این دو گونه از ویروس آنفلوآنزا در خوک‌ها اتفاق افتاد سبب شد که یک ویروس جدید با قابلیت حمله به انسان به وجود آید.

ادامه مطلب ...

ورزش و دیابت

 
 
زندگی سالم
ورزش و دیابت
 در دهه‌های اخیر با کاهش فعالیت جسمی و افزایش وزن، شیوع دیابت بخصوص دیابت نوع 2 به سرعت رو به افزایش است و مطالعات نشان می‌دهد که رعایت رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی و ورزش سبب پیشگیری و درمان دیابت می‌گردد.

ورزش باید لذت‌بخش، آرامش دهنده و مفید باشد. هر‌شخصی باید ورزش متناسب با شرایط بدنی خود را انتخاب کند.
در دیابت نوع یک ورزش‌های منظم و مداوم بسیار مفید است اما این بیماران باید بین هر وعده غذایی، تزریق انسولین و حرکات ورزشی تعادل برقرار نمایند زیرا ورزش باعث افت قند خون در حین و بعد از حرکات ورزشی می‌شود.

ادامه مطلب ...

سرطان‌های قابل پیشگیری

 
 
یافتن ردپای تازه‌ای از بیماری‌های خرچنگی
سرطان‌های قابل پیشگیری
چندی پیش کارشناسان 16 کشور که در لیون فرانسه گرد هم آمدند و نشان دادند که ریشه 18 درصد از سرطان‌ها عفونت‌های ویروسی مثل هپاتیت و اچ‌آی‌وی هستند.
ادامه مطلب ...

شاید ما مولتی‌ویتامین نمی‌خواهیم

شاید ما مولتی‌ویتامین نمی‌خواهیم 

شاید ما مولتی‌ویتامین نمی‌خواهیم

جامعه > سلامت  - تحقیقات نشان داده است خوردن کپسول‌های تقویتی ممکن است برای بدن ضرر داشته باشد

فرنوش صفوی‌فر: اغلب ما به خوردن مدام کپسول‌های مولتی‌ویتامین عادت کرده‌ایم و به آنها برای مقابله با سرطان و پیری زودرس دل‌بسته‌ایم، در حالی که تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد ممکن است ضرر این کپسول‌ها بیشتر از فایده‌شان باشد.

ادامه مطلب ...

به حرف دل گوش کن

به حرف دل گوش کن

به حرف دل گوش کن

فناوری  - به‌زودی از ضربان قلب و اسکن‌بهای مغزی نیز برای شناسایی هویت افراد استفاده می‌شود

فریبا فرهادیان: روزنامه گاردین در گزارشی، خبر از ابداع نوع جدید سیستم‌های شناسایی بیومتری داده است. در این خبر آمده که استفاده از الگوهای مشخص مغزی، جدیدترین موضوعی است که ذهن دانشمندان را به خود اختصاص داده است. محققان انگلیسی پیش از این نیز توانسته بودند از ضربان قلب افراد برای شناسایی آن‌ها در فرودگاه‌ها، مرزها و مناطق مهم امنیتی استفاده کنند.

ادامه مطلب ...

در ستایش شیر مادر

 
 
در ستایش شیر مادر
جام جم آنلاین: ‌شیر مادر با داشتن همه مواد غذایی اصلی و حتی ریزمغذی‌ها، ترکیبات دفاعی و بسیاری مواد دیگر از قبیل آنزیم‌ها، هورمون‌های مختلف و اسیدهای چرب غیر‌اشباع، از سوی سازمان جهانی بهداشت، به عنوان کامل‌ترین غذا برای شیرخواران معرفی شده است که مصرف آن، کودکان را در مقابل بسیاری از بیماری‌های عفونی، تنفسی و گوارشی ایمن می‌کند.
ادامه مطلب ...

خیالبافی عامل افزایش فعالیت مغز

 
محققان کانادایی اعلام کردند
خیالبافی عامل افزایش فعالیت مغز
نورولوژیستهای کانادایی دریافتند که رویا دیدن با چشمان باز فعالیت تعداد قابل توجهی از مناطق مغزی را افزایش می دهد.

به گزارش مهر ، محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکور در این خصوص اظهار داشتند که رویا دیدن با چشمهای باز که با اصطلاح «خیال بافی» شناخته می شود موجب افزایش توان اجرایی بسیاری از مناطق مغز می شود.

ادامه مطلب ...

بزرگ‌ترها در برابر اچ.1.ان.1 مقاوم‌ترند؟

بزرگ‌ترها در برابر اچ.1.ان.1 مقاوم‌ترند؟ 

بزرگ‌ترها در برابر اچ.1.ان.1 مقاوم‌ترند؟

فناوری  - بر اساس مطالعه جدیدی که روی مبتلایان به آنفلوانزای اچ.1.ان.1 در ایالات متحده انجام گرفته، کم سن‌وسال ها بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

نتایج آخرین بررسی‌ها روی 642 مورد از موارد تایید شده مبتلایان به آنفولانزای اچ.1.ان.1 در ایالات متحده حاکی از شواهدی مبنی بر تفاوت اشاعه ویروس این بیماری در سطح این کشور در سنین مختلف و عوارض گوناگون آن است.

ادامه مطلب ...

بالا‌خره کره بخوریم یا نخوریم؟

 
 
بالا‌خره کره بخوریم یا نخوریم؟
 سال‌هاست که کره از نظر متخصصان تغذیه و پزشکان، دشمن قلب شناخته شده است و امروزه نیز در بین نسل جوان، نوعی پرهیز از مصرف کره شایع شده است. درست است که کره به عنوان یک چربی حیوانی حاوی چربی‌های اشباع و کلسترول بوده و می‌تواند سبب افزایش سطح کلسترول بد و در نتیجه افزایش کلسترول خون شود، ولی باید در نظر داشت که کره یک فرآورده لبنی و پرویتامین است که برای افراد سالم و کودکان، خوردن مقدار کم آن خصوصا در وعده صبحانه و همراه دیگر فرآورده‌های لبنی توصیه می‌شود.
ادامه مطلب ...

Svininfluensan som vanlig influensa

Foto: Scanpix

 
Svininfluensan som vanlig influensa

Den nya influensan har en dödlighet på runt 0,4 procent, visar en ny analys. "Det ligger inom ramarna för dödligheten vid en vanlig vinterinfluensa", säger Annika Linde vid Smittskyddsinstitutet.

Den första omfattande analysen hur många av de smittade som dör i den nya influensan samt av virusets spridningsförmåga har publicerats av den vetenskapliga tidskriften Science.

Enligt analysen är dödligheten runt 0,4 procent. Detta bygger på antagandet att cirka 23 000 personer hade smittats i Mexiko i slutet av april.

- Det ligger inom ramarna för dödligheten vid en vanlig vinterinfluensa, säger Annika Linde, statsepidemiolog vid Smittskyddsinstitutet.

- Fast då måste man betänka att det nästan bara är mycket gamla och sjuka personer som dör av den vanliga vinterinfluensan. I Mexiko verkar det vara lite annorlunda. Där har även unga personer avlidit.

I den nya studien, som har utförts av forskare från Storbritannien och Mexiko, konstateras dessutom att det första utbrottet tycks ha ägt rum i mitten av februari i samhället La Gloria i provinsen Veracruz.

Där tycks hälften av invånarna ha insjuknat, men skillnaderna mellan olika åldersgrupper var betydande. Nästan två tredjedelar, 61 procent, av alla barn under 15 år drabbades. Bland de övriga invånarna, det vill säga alla som var äldre än 15 år, var det endast 29 procent som insjuknade. Det antyder att mycket unga människor löper dubbelt så stor risk att insjukna som vuxna personer.

Tidigare i dag rapporterade Finland om sina första fall av svininfluensan.

- Det rör sig om två bekräftade fall, sade Juhani Eskola, biträdande chef vid det finländska folkhälsoinstitutet.

Det handlar de första säkra fallen i Finland. De smittade är två unga vuxna, en kvinna och en man, bosatta i Helsingforsområdet, och som kommit hem från Mexiko med samma flyg, uppger social- och hälsovårdsdepartementet och finländska folkhälsoinstitutet.

Patienterna har vårdats hemma och de mår bra.

Även Kuba har rapporterat sitt första konstaterade fall av svininfluensa.

Enligt ett meddelande från regeringen som lästes upp i den statliga televisionen var den drabbade en man i en grupp på 14 mexikanska studenter i Havanna som testats i jakten på sjukdomen.

De förstas rapporterna om den nya svininfluensan kom från Mexiko förra månaden. Nu har viruset spritts till mer än 30 länder och minst 4 380 fall har konstaterats.

Samtidigt rapporterar Thailand att landet fått sitt första bekräftade fall av svininfluensan. Därmed har det första fallet i ett sydostasiatiskt land konstaterats. Det rör sig om en patient som återvänt till Thailand från ett annat land - vilket ville dock myndigheterna inte avslöja.

Den schweiziska läkemedelsjätten Roche meddelade i dag att man beslutat donera 5,56 miljoner doser av det virushämmande medlet Tamiflu till världshälsoorganisationen WHO för att hjälpa organisationen i kampen mot den nya influensaepidemin.

Enligt ett uttalande från företaget kommer man dessutom att öka produktionskapaciteten för virushämmaren och räknar med att producera 110 miljoner doser de kommande fem månaderna 

msn

تعداد ضربان قلبتان را کنترل کنید

تعداد ضربان قلبتان را کنترل کنید
 پژوهشگران هشدار دادند آشفتگی و نامنظم شدن ضربان قلب می‌تواند خطر مرگ را افزایش دهد.  

 

به گزارش ایسنا، به گفته محققان اگر در بیماران قلبی دوره‌های ضربان قلب سریع‌تر شود، نشانه خطرناکی است و احتمال مرگ و میر را در این بیماران افزایش می‌دهد.

.

ادامه مطلب ...

درمان میگرن با ریحان

درمان میگرن با ریحان
جام جم آنلاین: ریحان، یکی از انواع سبزی خوردن‌هاست که افزون بر معطر بودن و بوی خوش، در درمان سردردهای میگرنی هم موثر است.ریحان اثر ضدتشنج دارد و برای درمان قولنج و رفع اسهال مفید است. این سبزی معطر غذا را گوارا می‌کند و اشتها به غذا را افزایش می‌دهد. همچنین نوشیدن دم‌کرده شیرین ریحان برای درمان قولنج و رفع اسهال مفید است. 

 

نوشیدن دم‌کرده سرد 20 گرم ریحان، تب را قطع کرده و داروی موثری برای معالجه گریپ است. دم‌کرده 50 گرم ریحان که با عسل شیرین شده باشد، برای برطرف کردن تورم گلو و گلودرد و آنژین موثر است.

نوشیدن یک فنجان دم‌کرده ریحان که شیرین شده باشد، بعد از هر غذا برای معالجه سردردهای میگرنی و سردردهای عصبی مفید است.

ریحان در افزایش شیر زنان شیرده نقش مهمی دارد.

دانه ریحان به علت داشتن لعاب فراوان، نرم‌کننده است و در رفع ورم کلیه مفید است. ضمنا اگر گلدان ریحان را جلوی پنجره بگذارید، حشرات و مگس را فراری می‌دهد و مانع از ورود این حشرات به خانه می‌شود.

استرس ، عامل مهم قند خون

استرس ، عامل مهم قند خون
 متاسفانه شیوع دیابت بویژه دیابت نوع 2 طی دهه اخیر افزایش قابل توجهی یافته است. تحقیقات گذشته نشان داده بود که شیوه زندگی ناسالم اعم از تغذیه ناصحیح و عدم تحرک از طریق بروز چاقی باعث افزایش استعداد ابتلا به بیماری دیابت تیپ 2 می‌باشد.   

 

اگرچه چاقی به‌طور کلی باعث افزایش ریسک ابتلا به دیابت می‌گردد، ولی اهمیت چاقی شکمی، حتی بیش از چاقی به تنهایی در این زمینه می‌باشد؛ اما نکته جالب توجه آن است که تحقیقات جدید نشان داده است که تجمع بیش از حد بافت چربی در ناحیه شکم به همراه میزان استرس بیش از حد که آن نیز از ارمغان‌های زندگی امروزی است ، می‌تواند امکان بروز دیابت تیپ2 را در افراد با‌استعداد بالای ابتلا به دیابت افزایش دهد.

ادامه مطلب ...

چه غذاهایی به بیمار تالاسمی بدهیم؟

چه غذاهایی به بیمار تالاسمی بدهیم؟

Thalassaemia

تالاسمی

8 ماه می میلادی مصادف با 18 اردیبهشت ماه ، به نام "روز جهانی تالاسمی" نامگذاری شده است . هدف از نامگذاری این روز به نام این بیماری، توجه بیشتر مسئولین و مردم به مشکل تالاسمی است.

فراهم آوردن امکانات درمانی مطابق با استانداردهای جهانی و دستیابی به خون سالم و کافی برای همه بیماران تالاسمی و عدم تولد بیمار تالاسمی در ایران، اهداف عمده ای است که همه افراد و سازمان های درگیر در این بیماری به آنها می اندیشند و برای دستیابی به آن تلاش می کنند.

 

حال در مورد نوع تغذیه این بیماران، برای شما توضیح می دهیم.

یک بیمار تالاسمی باید رژیم غذایی خاصی داشته باشد، زیرا مواد غذایی که برای بیشتر افراد مفید هستند، می توانند عوارض خطرناکی برای یک فرد تالاسمی به وجود آورند.

تالاسمی یک بیماری خونی ارثی است که می تواند مشکلات طولانی مدتی برای سلامتی فرد به همراه داشته باشد. به همین دلیل غذایی که یک بیمار تالاسمی می تواند بخورد، یا نباید بخورد، اهمیت زیادی دارد.

 

ادامه مطلب ...

آمپول ضد باروری برای مردان

 

 

آمپول ضد باروری برای مردان

تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می دهد که آمپول ضد باروری برای مردان می تواند به اندازه قرص ضد بارداری زنان و کاندوم موثر باشد.

دانشمندان معتقدند که مردها می توانند از طریق تزریق ماهانه آمپول حاوی هورمون تستوسترون، که به طور موقت جلوی تولید اسپرم را می گیرد، مانع از باروی شوند.

آنها می گویند این روش می تواند کنترل باروری را متحول کند.

ادامه مطلب ...

عمر زنانی که دیرتر باردار می‌شوند طولانی‌تر است

Pregnant by NNegrilli  
 
تحقیقات نشان می دهد
عمر زنانی که دیرتر باردار می‌شوند طولانی‌تر است
 نتایج یک تحقیق نشان داد: زنانی که دیرتر باردار می‌شوند، عمر طولانی‌تری دارند.

‌براساس این پژوهش ، زنانی که اغلب در دهه 30 یا 40 سالگی صاحب فرزند می‌شوند، بیشتر عمر می‌کنند.
در این پژوهش با بررسی خویشاوندان این زنان، معلوم شد که ژن‌های مربوط به طول عمر و بارداری در زنان با هم مرتبط هستند و این ژن‌ها بیشتر از فاکتورهای اجتماعی و محیط زیستی در این زمینه نقش ایفا می‌کنند.
«کن اسمیت» پروفسور دانشگاه اوتا و سرپرست اصلی این پژوهش می‌گوید: اگر در خانواده شما زنی هست که در سن بالا باردار شده، احتمالا شما بیش از آنچه تصور می‌کرده‌اید عمر خواهد کرد. چون این نشانه در واقع پایه ژنتیکی دارد و نشان می‌دهد که شما هم دارای ژن طول عمر بیشتر هستید. تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که این ژن را در خانواده به ارث برده‌اند، اغلب در سن بالاتر باردار می‌شوند.

چگونگی آلوده کردن سلول توسط ویروس HIV کشف شد

چگونگی آلوده کردن سلول توسط ویروس HIV کشف شد
 دانشمندان آمریکایی مکانیزمهایی را که به کمک آنها ویروس HIV یک سلول را آلوده می کند شناسایی کردند.  

 

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان مدرسه پزشکی دانشگاه مریلند مستقیما غشای پلاسمایی روی سطح خارجی سلولها را برای خارج کردن محتویات داخل آن ذوب و ویروس HIV  که با دانه های ریز پیوند خورده با غشای داخلی سلول ممزوج شده بودند جدا کردند. این دانه های ریز که "آندوزمی" نام دارند در فرایندی که آندوسیتوزی نام دارد تشکیل می شوند.

ادامه مطلب ...

زنده‌ ماندن ، با بازتوانی قلب

حتی شما که استرس دارید
زنده‌ ماندن ، با بازتوانی قلب
جام جم آنلاین: سالانه 300 هزار نفر به علت بیماری‌های قلبی دچار مرگ و میر می‌شوند که برآورد می‌شود تلفات آن بیشتر از جنگ و هزینه آن 10 برابر جنگ است که می‌توان با آگاهی دادن به مردم و شناساندن بازتوانی قلبی به عنوان یکی از اصول درمان، جلوی بسیاری از این مرگ و میرها را گرفت.  

 

گفته می‌شود اهمیت بازتوانی قلبی که در کشورهای پیشرفته همچون آلمان بقدری زیاد است که اگر شخصی دچار عارضه قلبی شود و در طول مدت یک سال به مراکز باتوانی مراجعه نکند، بیمه وی خود‌به‌خود قطع خواهد شد.
ادامه مطلب ...

آلزایمر

درمانگاه
آلزایمر
جام جم آنلاین: آلزایمر، نوعی اختلال مغزی است که فرد مبتلا را به فراموشی دچار می‌سازد. در این بیماری، سلول‌های مغز بتدریج تخریب شده و فرد دچار فراموشی می‌شود ، طوری‌که دیگر قادر نیست خاطرات گذشته را به یاد بیاورد یا رویدادهای جدید را در مغز خود شکل دهد. 

 

بیش از 12 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به بیماری آلزایمر مبتلا هستند و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 این رقم به 22 میلیون نفر افزایش یابد.

در اکثر موارد، بیماری آلزایمر در اشخاص مسن و در فاصله زمانی 8 تا 20 سال بتدریج رشد می‌کند.

ادامه مطلب ...

دود قلیان،سمی برای تخریب قلب و ریه

 
 
دود قلیان،سمی برای تخریب قلب و ریه
: قلیان وسیله‌ای آبی برای کشیدن تنباکو است که در خاور میانه و آسیای مرکزی متداول است. این واژه در فارسی به صورت قالیان و غلیان ثبت شده و گاه نارگیلی نیز نامیده شده‌ است.

قلیان در دوران قاجار به عنوان بخشی از ضرورت های زندگی محسوب می شد و اشراف و بزرگان در خانه‌های خود انواع قلیان را نگهداری می‌کردند که بر روی بعضی از آنها جواهرکاری انجام شده بود.

ادامه مطلب ...

غذاهای چرب 'حافظه را تقویت می کند'

سیب زمینی و تخم مرغ سرخ شده

 غذاهای چرب 'حافظه را تقویت می کند'

غذاهای سرخ شده مملو از چربی است

مطالعه ای تازه در آمریکا حاکیست که مصرف غذاهای چرب می تواند به تقویت حافظه کمک کند.

تیمی از محققان دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در اِرواین کشف کرده است که اسیدهای اولیک موجود در چربی، در معده تبدیل به یک عامل تقویت کننده حافظه می شود.

ادامه مطلب ...

اطلاعاتی برای مقابله با آنفلوآنزای خوکی

نگرانی از آنفلوآنزای خوکی 
 
 اطلاعاتی برای مقابله با آنفلوآنزای خوکی

نگرانی از آنفلوآنزای خوکی در مکزیک

ابتلای صدها تن به آنفلوآنزای خوکی در مکزیک و گسترش این بیمای به کشورهایی چون آمریکا، کانادا، بریتانیا، اسپانیا، اسرائیل و زلاندنو نگرانی بسیاری از شهروندان را به همراه داشته است. مسوولان بهداشتی با جدی دانستن تهدید همه گیری این بیماری، از مردم خواسته اند دچار ترس نشوند و تمهیدات لازم را برای پیشگیری از ابتلای خود و خانواده هایشان به کار بندند.

در این مطلب کوتاه شده سعی به بعضی از سوال های شما درباره آنفلوآنزای خوکی پاسخ داده شود.

چگونه از خود و خانواده ام در برابر آنفلوآنزای خوکی محافظت کنم؟

احتیاط های معمول را به کار بندید. آنفلوآنزای خوکی مانند هر نوع سرماخوردگی دیگر از راه تماس سرفه و عطسه منتقل می شود. دست های خود را به طور مرتب بشویید. اگر آب و صابون در دسترس نیست، می توانید از ژل های تمیزکننده دست استفاده کنید.

همان طور که هوشیاری در برابر آلودگی برای پیشگیری از ابتلای شما و خانواده تان به بیماری ضروری است، در صورتی که خود مشکوک به ابتلا به آنفلوآنزا هستید، حتما هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را بگیرید. اگر دستمال به همراه ندارید، هنگام عطسه یا سرفه قسمت داخلی آرنج خود را در برابر دهان و بینی بگیرید تا دستانتان آلوده نشوند.

آنفلوآنزای خوکی چه نشانه هایی دارد؟

آنفلوآنزای خوکی همانند سایر انواع سرماخوردگی عمل می کند. بیماران دچار تب و لرز، سردرد، سرماخوردگی، گلودرد، کوفتگی و درد مفصل می شوند. این بیماری گاهی با تهوع و اسهال همراه است.

آیا انتقال ویروس آنفلوآنزای خوکی به سادگی انجام می شود؟

محققان هنوز اطلاعات کاملی را از نحوه انتقال ویروس آنفلوآنزای خوکی به دست نیاورده اند. سازمان بهداشت جهانی به تازگی برآورد خود مبنی به سهولت انتقال این ویروس میان انسان ها منتشر کرده است.

اگر با کسی در تماس هستید که سرماخوردگی دارد، با او دست ندهید و روبوسی نکنید. ویروس آنفلوآنزا در اماکن عمومی وجود دارد و تماس با سطوحی مانند دستگیره اتوبوس و صفحه کلید کامپیوتر به راحتی شما را آلوده می کند. اگر دستان خود را به دستگیره در یا اتوبوس زده اید، آن را به دهان و بینی خود نزنید.

آیا آنفلوآنزای خوکی قابل درمان است؟

بله، داروهایی که در سال های گذشته برای درمان انواع قوی آنفلوآنزا تولید شده اند، توانایی خوبی برای کمک به مبتلایان به آنفلوآنزای خوکی دارند. در حقیقت همه گیری جهانی بیماری هایی مانند آنفلوآنزای مرغی و سارس در سال های گذشته آمادگی مراجع درمانی را برای مقابله با همه گیری های جدید افزایش داده است.

آیا واکسن سرماخوردگی که زمستان گذشته دریافت کردم، من را از ابتلا به آنفلوآنزای خوکی مصون می کند؟

احتمالا خیر. هر چند واکسن های سرماخوردگی بدن افراد را در برابر سویه ویروس آنفلوآنزا که شامل ویروس آنفلوآنزای خوکی نیز هست، مقاوم می کند ولی مسوولان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا می گویند آزمایش های اولیه آنها بیانگر عدم ایجاد مصونیت در دریافت کنندگان واکسن سرماخوردگی است.

آیا آنفلوآنزای خوکی از راه مواد غذایی مانند گوشت خوک منتقل می شود؟

خیر. آنفلوآنزای خوکی از دهان و بینی منتقل می شود و یک بیماری مجاری تنفسی است.
.bbc

نسخه گیاهی برای سرماخوردگی

نسخه گیاهی برای سرماخوردگی

 

چاپچاپچاپچاپ

نگارش یافته توسط امین   

با توجه به اینکه گیاهان دارویی در درمان بیماری ها از روند کندتری نسبت به داروهای شیمیایی برخوردارند ولی طبق تحقیقات به عمل آمده، این روزها میزان مصرف این گیاهان نسبت به سال های قبل افزایش یافته و این نشاندهنده این مسئله است که به رغم درمان کندتر این قبیل گیاهان، عده ای از افراد به جهت توجه بیشتر به موضوع سلامتی، این نوع درمان را به ضررهای جانبی حاصل از داروهای شیمیایی ترجیح داده اند و این گامی مهم در جهت زندگی سالم محسوب می شود. اگر شما نیز به این روش زندگی علاقه مندید پیشنهادهای زیر می توانند شما را در درمان گیاهی بیماری سرماخوردگی و تبعات آن یاری دهد...

با توجه به اینکه گیاهان دارویی در درمان بیماری ها از روند کندتری نسبت به داروهای شیمیایی برخوردارند ولی طبق تحقیقات به عمل آمده، این روزها میزان مصرف این گیاهان نسبت به سال های قبل افزایش یافته و این نشاندهنده این مسئله است که به رغم درمان کندتر این قبیل گیاهان، عده ای از افراد به جهت توجه بیشتر به موضوع سلامتی، این نوع درمان را به ضررهای جانبی حاصل از داروهای شیمیایی ترجیح داده اند و این گامی مهم در جهت زندگی سالم محسوب می شود. اگر شما نیز به این روش زندگی علاقه مندید پیشنهادهای زیر می توانند شما را در درمان گیاهی بیماری سرماخوردگی و تبعات آن یاری دهد:
۱- بخور دادن از جمله رایج ترین اقدامات به هنگام بروز سرماخوردگی و مشکلات ناشی از آن مانند گرفتگی و خشکی مخاط بینی، سرفه و غیره است و از آنجا که منابع گرمازا به خصوص از نوع متمرکز آن مانند شومینه و بخاری هوا را خشک می کنند با کاربرد این لوازم، این مشکلات نیز افزوده می شوند لذا همواره رطوبت موردنیاز در محیط را با قرار دادن کاسه و یا کتری پر از آب بر روی اجاق گاز و یا بخاری و همچنین ریختن اندکی محلول اکالیپتوس در آن تامین کرده و یا در صورت داشتن دستگاه بخور، هوای موجود را مرطوب کنید. علاوه بر این اقدام، به منظور آنکه بخارها و هوای گرم، بیشتر و به طور مستقیم از مجاری تنفسی بیمار وارد شود، بهتر است با انداختن حوله ای بر روی سر او و همچنین ظرف حاوی مواد بخور به طور همزمان، به او توصیه کنید تا حد امکان تنفس های عمیق انجام دهد. سپس در پایان، حوله را بر روی صورت او کشیده و از بیمار بخواهید تا پایان خشک شدن رطوبت و عرق موجود در سر و صورتش حوله را به همان صورت نگه داشته و به فضای سرد وارد نشود.
البته علاوه بر گیاه اکالیپتوس، گیاهان دارویی دیگری نیز وجود دارند که بخور دادن آنها نیز در روند بهبودی این بیماری بسیار تاثیرگذار هستند. در اینجا به چند نمونه از این گیاهان و همچنین طریقه استفاده صحیح از آنها اشاره خواهیم کرد:
الف- آویشن و گل بنفشه را به میزان مساوی مخلوط کرده و با مقدار مناسبی آب بجوشانید. بخارهای ناشی از این مواد در حال جوش را بخور داده و باقی مانده را پس از صاف کردن بنوشید.
ب- مقداری ریحان و پونه خشک را به میزان مساوی با هم مخلوط کرده و درون کاسه ای پر از آب ریخته و در حالت جوش بر روی اجاق گاز بخور دهید (ترجیحاً از ریحان بنفش استفاده کنید).
ج- بخور مخلوط پر سیاوشان، آویشن و ریحان (هر کدام به میزان مساوی) در آب نیز برای سرماخوردگی بسیار مفید است. البته جوشانده این مخلوط را نیز به صورت خوراکی می توان استفاده کرد.
۲- برای کاهش سرفه ها و گلودرد و همچنین در برخی مواقع جهت جلوگیری از گسترش سرماخوردگی، روزی چندبار محلول یک لیوان آب جوشیده داغ و یک قاشق غذاخوری عسل و چند قطره آب لیموترش تازه را با هم مخلوط کرده و بنوشید.
۳- برای از بین بردن خارش گلو، مکیدن چند عدد میخک بسیار مفید است.
۴- شلغم نیز از جمله سبزی هایی است که خوردن آن همواره در روزهای بیماری سرماخوردگی توصیه می شود. رایج ترین طریقه استفاده شلغم به صورت پخته با نمک و یا شکر و یا مصرف آن در آش و یا سوپ های ساده مخصوص بیماری است ولی بسیاری از افراد به خصوص بچه ها به جهت دوست نداشتن طعم پخته این ریشه غده ای از مصرف آن صرف نظر می کنند در حالی که به دو روش دیگر می توان از خواص آنتی بیوتیکی شلغم بهره مند شد:
الف- شلغم را پوست کنده و به صورت خام بر روی سالاد فصل رنده کرده و میل کنید.
ب- پس از شستن شلغم، بدون پوست کندن، قسمت بالای آن را با چاقو به صورت افقی برش بزنید. کمی از داخل شلغم را به وسیله قاشق مرباخوری گود کرده و فضای خالی را با یک قاشق مرباخوری شکر پر کنید. سپس قسمت بریده شده را مانند در بر روی شلغم حاوی شکر قرار دهید. این کار را با چند شلغم انجام دهید. سپس آنها را درون کاسه ای در کنار هم چیده و در یخچال به مدت یک شب تا صبح بگذارید. پس از طی این مدت هنگامی که در هر یک از شلغم ها را باز کنید، با کاسه ای پر از محلول آب شلغم و شکر مواجه می شوید. این شربت عصاره شلغم است. شما می توانید مانند دارو روزی چندبار از این شربت استفاده کنید.
۵- اغلب افراد گل گاوزبان را به جهت تاثیرات آرامبخشی و تقویت کننده قلب می شناسند حال آنکه اینها خواص فرعی این گیاه محسوب شده و بیشترین خاصیت این گیاه بر روی سرماخوردگی است.
گیاه گل گاوزبان ضدسرفه، خلط آور و معرق است.
این گیاه را به همراه عسل دم کرده و یا از جوشانده آن استفاده کنید.

روزنامه شرق