« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

شیوه ای نوین برای تشخیص بیماریها

توسط محققان ایرانی صورت گرفت
شیوه ای نوین برای تشخیص بیماریها
جام جم آنلاین: سه تن از محققان ایرانی دانشگاههای نیوجرسی و نورت وسترن آمریکا روش زیستی محاسباتی نوینی ارائه کرده اند که با استفاده از آن می توان ژنهای اصلی مسئول پیدایش و وخیم شدن بیماریهایی نظیر اسکیزوفرنی و سرطان را شناسایی کرد. دانشمندان معتقدند بیماریهای پیچیده ای نظیر اسکیزوفرنی، افسردگی حاد و سرطان به واسطه فعالیت یک ژن واحد ایجاد نمی شوند بلکه فعالیت چندگانه ژنهای غیرعادی نقش اصلی در شکل گیری این بیماریها ایفا می کنند. 
 

 

به گزارش مهر ، اکنون و به واسطه ارائه فناوری نوین روش زیستی محاسباتی نوین از سوی دکتر علی عبدی و عفت امامیان از دانشگاه علوم و فناوری نیوجرسی و مهدی طهوری از دانشگاه نورت وسترن آمریکا ارائه شده است امیدهای تازه ای برای درمان بیماریهای پیچیده ایجاد شده است.

دکترعبدی در این خصوص گفت: ما به این پروژه به عنوان فناوری نوین و تأثیرگذاری نگاه می کنیم که امیدهای زیادی برای یافتن مولکولهای کلیدی در ایجاد بیماریهای انسانی ایجاد می کند.

ادامه مطلب ...

سالانه 8000 نفر در کشور به بیماری سل مبتلا می‌شوند

معاون سلامت وزارت بهداشت:
سالانه 8000 نفر در کشور به بیماری سل مبتلا می‌شوند
حسن امامی رضوی معاون سلامت وزارت بهداشت گفت: نظام‌شناسایی، کنترل و مراقبت بیماری سل در کشور کامل است. سالانه 8000 بیمار جدید مبتلا به سل در کشور شناسایی می‌شوند و تحت درمان قرار می‌گیرند.  

 

امامی رضوی در گفت‌گو با فارس افزود: گزارش بیماری سل در کشور ما هر 3 ماه یک‌بار آماده می‌شود که بر‌اساس این گزارش هر 3 ماه حدود 2000 مورد جدید مبتلا به سل در کشور شناسایی می‌شوند یعنی تقریبا هر سال حدود 8000 مورد جدید بیماری سل در کشور شناسایی می‌شوند.
معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: بیماری سل یک بیماری کنترل شده است، در کشور ما طی سال‌های طولانی بیماری سل وجود داشته است، حذف کامل بیماری سل تقریباً امکان ندارد. در هیچ جای دنیا هم به سمت حذف کامل این بیماری حرکت نمی‌کنند، اما توانسته‌اند میزان ابتلا به این بیماری را کم کنند.

وی ادامه داد: برنامه کشوری کنترل، شناسایی و مراقبت از بیماری سل در کشور ما هم وجود دارد و تا 10سال پیش پیشرفت بسیار خوبی هم برای این کار داشتیم، اما بعد از آن بر اثر زمینه نقص ایمنی بدن که موجب بروز مجدد بیماری‌های بازپدید شد، این بیماری دوباره خودش را در کشور نشان داد و البته موارد مقاوم به درمان آن نیز بروز کرد.

مراقب چربی غذایتان باشید

مراقب چربی غذایتان باشید
دکتر ربابه شیخ‌الاسلام رئیس انجمن غذا و تغذیه حامی سلامت ایران با تاکید بر دریافت مقدار مناسب از 4 گروه اصلی غذایی گفت: مقدار و نوع چربی دریافتی توسط رژیم غذایی، نقش موثری در بروز برخی از بیماری‌های مزمن از جمله بیماریهای قلبی عروقی دارد.  

 

دکتر شیخ‌الاسلام در گفت‌وگو با ایسنا گفت: دریافت مقدار مناسب از 4 گروه اصلی غذایی مختلف شامل گروه نان و غلات، گروه شیر و لبنیات، گروه گوشت، حبوبات، تخم‌مرغ و مغزها و گروه میوه‌ها و سبزی‌ها، علاوه بر تامین انرژی و مواد مغذی موردنیاز روزانه افراد، موجب سلامتی، پیشگیری و کنترل برخی از بیماری‌های مزمن مانند فشارخون، بیماری‌های قلبی عروقی و چاقی می‌شود.
ادامه مطلب ...

بیماری‌ کلیه، خطرناک اما قابل درمان

بیماری‌ کلیه، خطرناک اما قابل درمان
جام جم آنلاین: بیماری‌های کلیه شایع، خطرناک اما قابل درمان ، این مطلب حقیقتی است که تمامی کارشناسان به آن اذعان داشته و در اسفند سال گذشته از سوی انجمن جهانی کلیه به عنوان شعار روز جهانی برگزیده شد.  

 

 

دیالیز در بیماران کلیوی، رنجی است که نمی‌توان حد و مرزی را برای آن متصور شد. روزانه 200 لیتر خون توسط کلیه‌ها تصفیه می‌شوند که با از کار افتادن آنها، این وظیفه تصفیه دامن گیر دستگاه‌های دیالیز می‌شود. به گفته کارشناسان؛ هر دستگاه دیالیز در دنیا از عمری 5 ساله برخوردار است این در حالی است که در کشور ما حتی دستگاه‌های 20 ساله نیز به کار گرفته می‌شوند.

باز هم به گفته کارشناسان امروزه جمعیت بیماران کلیوی و دیالیزی رو به افزایش است و همه ساله افراد زیادی در سراسر جهان به ‌بیماری حاد کلیه که ‌در مراحل اولیه علایم و نشانه‌ای ندارد، مبتلا می‌شوند. به این ترتیب در صورت عدم برنامه‌ریزی و پیشگیری، در آینده‌ای نه چندان دور دردی مشترک با عنوان نارسایی کلیه انسان‌های سر تا سر دنیا اعم از مسوولان و رجل سیاسی تا غریب‌ترین عضو ساکن روستاهای دورافتاده را با یکدیگر پیوند خواهد داد.

ادامه مطلب ...

زخم هایی که سرطانی می شوند

  زخم هایی که سرطانی می شوند

نیلوفر جمشیدی: معده گشادترین بخش لوله گوارش با ظرفیت طبیعی حدود یک لیتر مایع است. موقعیت و شکل معده متغیر است و تا حدود زیادی به میزان محتویات معده، حالت بدن و فشار احشای مجاور و نیز حرکت معده (تنوس معدی) بستگی دارد. انتهای بالای آن توسط مری به دیافراگم کشیده شده و انتهای پایین آن به دلیل متصل بودن به دوازدهه متحرک است. معده دارای پنج بخش مختلف است که ترشحات مختلفی برای هضم اولیه غذا ترشح می کنند، سرطان معده ممکن است در هر کدام از این مناطق بروز کند و گاهی علائم و میزان بهبودی برحسب محل ابتلا متفاوت است.
ادامه مطلب ...

افسرده ها در معرض ابتلا به دیابت هستند

افسرده ها در معرض ابتلا به دیابت هستند
محققان دانشگاه جان هاپکینز اعلام کرده‌اند افسردگی و دیابت در ارتباط با یکدیگر هستند و بسیاری از افراد افسرده مبتلا به دیابت نوع 2 می‌شوند.  

 

به گزارش مهر، مشخص شده که این ارتباط دو طرفه است و حتی دیابتی‌ها نیز بیشتر در معرض افسردگی می‌باشند.
بنا برهمین گزارش محققان 5201 نفر بین سنین 45 تا84 سال را به مدت 3 سال مورد بررسی قرار دادند.نتیجه این‌که افراد افسرده 42 درصد بیشتر از افراد آرام و راضی در معرض دیابت قرار گرفتند و برخی نیز در این مدت دچار این بیماری شدند.

در مطالعه دیگری نیز که روی 4847 نفر دیابتی انجام شد مشخص شد که احتمال بروز افسردگی در این گروه تا 52 درصد بیشتر از سایرین است و همین نتایج مؤید ارتباط دو سویه این عوارض با یکدیگر است. یکی از دلایل این مورد در ارتباط با شیوه زندگی در افراد افسرده است.

مصرف ماهی برای کنترل دیابت

مصرف ماهی برای کنترل دیابت
 ‌مصرف دو بار ماهی در هفته احتمال بروز عوارض کلیوی را در افراد مبتلا به دیابت کاهش می‌دهد. بر اساس تحقیقاتی که در شماره نوامبر ژورنال بیماری‌های کلیه آمریکا به چاپ رسیده است، مصرف 2 بار ماهی در هفته احتمال بروز عوارض کلیوی را در افراد مبتلا به دیابت کاهش می‌دهد.

 

محققان پس از بررسی مصرف ماهی در بیش از 22 هزار زن و مرد میانسال که 517 نفر از آنان به دیابت مبتلا بودند ، متوجه شدند افرادی که در هفته یک وعده یا کمتر ماهی می‌خورند، 4 بار بیشتر از افرادی که دو بار در هفته ماهی می‌خورند در ادرارشان آلبومین وجود دارد.وجود آلبومین در ادرار به معنی آسیب کلیوی ناشی از دیابت است.

همه چیز درباه «دیابت»

 

 

 "دیابت" شایع ترین بیماری غدد درون ریز است که حدود 4 میلیون تن از افراد جامعه به آن مبتلا هستند. روند رو به رشد و افزایش شمار مبتلایان نگرانی های را در عرصه های سلامت کشورها ایجاد کرده است. زمانیکه عوارض بیماری دیابت ظاهر می شود خانواده ها و نظام سلامت کشورها برای درمان آن متحمل هزینه های هنگفتی می شوند. در این راستا پیشگیری از این بیماری و کنترل عوارض آن مجموعه ای را تشکیل می دهند که باید حساب ویژه ای برای آن باز کرد. "دیابت"

ادامه مطلب ...

نقش ژنتیک در بروز اختلالات اضطرابی

مطالعات جدید نشان داده است:
نقش ژنتیک در بروز اختلالات اضطرابی
دانشمندان فنلاندی، ژن‌هایی را شناسایی کردند که می‌توانند مستعد اختلالات اضطرابی باشند. تحقیق انجام شده تحت نظارت fellow iris hovatta روی ژن‌های تاثیرگذار بر رفتار انسانی نشان داد برخی ژن‌های مورد مطالعه یک ارتباط آماری بین اختلالات اضطرابی خاص را دارد.  

 

 

تیم هوواتا پیش از این، سابقه ژنتیکی اضطراب را در مدهای تجربی مورد مطالعه قرار داده بود.

هوواتا اذعان کرد نکته جالبی در ژن‌های متفاوتی در این 2 گروه مشاهده شد و این نشانه‌ای است بر ارتباط بین انواع خاص اختلالات اضطرابی از قبیل اختلال پانیک (ترس)، ترس‌های اجتماعی یا اختلال اضطرابی عمومی‌. به گفته این تیم، عوامل محیطی از قبیل وقایع زندگی پراسترس در افراد دارای این ژن، بسادگی یک اختلال اضطرابی ایجاد می‌کند.

کانون مطالعات دیگر این تیم روی فرآیندهای سلولی و مولکولی است که این ژن‌ها را به قاعده رفتار اضطرابی ارتباط می‌دهد. علاوه بر این، دو گروه از اسپانیا و ایالات متحده سعی بر آن دارند که این یافته‌ها را در سیستم داده‌های اختلالات اضطرابی خود کپی کنند تا ژن‌های شناسایی شده توسط دانشمندان فنلاندی را در دیگر جمعیت‌ها نیز مورد بررسی قرار دهند.

امید است ترکیب دقیق علم وراثت و نوروبیولوژی از اختلالات اضطرابی به بهبود درمان چه با استفاده از دارو و روان درمانی کمک شایانی کند.

بر اساس آمارهای موجود، 22درصد زنان و 19درصد مردان در دنیا از اختلالات اضطرابی رنج می‌برند که ابتلا به این اختلالات زندگی آنان را با مشکل مواجه می‌کند.

به گفته پزشکان، در حال حاضر دارویی که مستقیم در درمان اختلالات اضطرابی به کار می‌رود در دسترس نیست. برخی بیماران با درمان فعلی بهبود نسبی می‌یابند و در نیمی ‌دیگر اثربخش نیست. تحقیقاتی برای درمان‌های جدید در جهت کمک به افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی در حال طراحی است که به زندگی مولد و رضایتبخش منجر می‌شود.

دکتر «سیداحمد رضایی‌منش» یک روانپزشک در این زمینه به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: علم ثابت کرده است ژنتیک در بروز اختلالات اضطرابی نقش موثری دارد به طوری که شیوع اختلالات اضطرابی در میان بستگان بیماران حدود 15درصد بیشتر از کل جمعیت یک کشور است و حدود 3درصد نیز به شیوه تربیت بستگی دارد.

نتایج مطالعه‌ای توسط اسلتیژ و شیلدز روی 17زوج دوقلوی یک تخمکی و 28 دوقلوی دو تخمکی نشان می‌دهد که علائم بروز اختلالات اضطرابی در دوقلوهای یک تخمکی 41درصد و در دوقلوهای دو تخمکی 4درصد است.

به گفته وی، اختلالات اضطرابی دارای انواع مختلفی از جمله اختلال اضطرابی اجتماعی و اختلال اضطرابی عمومی ‌است‌، در اختلال اضطرابی اجتماعی، افراد ترس از اجتماع‌، ترس دائمی ‌شدید و مزمن از دیده شدن و قضاوت توسط دیگران دارند و با کارهای خودشان حقیر و دستپاچه می‌شوند.

این ترس ممکن است آنقدر شدید باشد که با کار یا مدرسه و دیگر فعالیت‌های روزانه تداخل کند. حتی اگر فعالیت‌های آنها زیاد و بدون مسوولیت باشد، قادر نیستند بر ترسشان غلبه کنند. افراد با ترس از اجتماع اغلب برای روزها و هفته‌ها پیش از وقوع یک موقعیت وحشتناک نگرانند و ترس از اجتماع می‌تواند تنها به یک نوع موقعیت محدود شود، از قبیل صحبت کردن در موقعیت‌های رسمی ‌یا غیررسمی، ‌اما این مشکل ممکن است آنقدر گسترده باشد که افراد علائم را تقریباً هر وقتی در اطراف افراد دیگر هستند، تجربه کنند که احتمالاً آنها را از رفتن به محل کار یا مدرسه در برخی روزها باز می‌دارد.

بسیاری از افراد با این بیماری در پیدا کردن و نگه داشتن دوستانشان مشکل دارند. علائم فیزیکی اغلب ترس از اجتماع را همراهی می‌کنند و شامل سرخ شدن صورت، عرق کردن فراوان، لرزیدن، تهوع و اشکال در صحبت کردن هستند. ترس از اجتماع، حدود 15 میلیون آمریکایی بالغ را مبتلا می‌کند.

زنان و مردان به میزان مساوی مبتلا می‌شوند. اختلال معمولاً در کودکی یا اوایل نوجوانی شروع می‌شود. شواهدی وجود دارد که فاکتورهای ژنتیکی درگیر هستند. ترس از اجتماع اغلب همراه با دیگر اختلالات اضطرابی یا افسردگی رخ می‌دهد. سوءمصرف مواد یا وابستگی ممکن است در کسانی که تلاش می‌کنند با نوشیدن الکل و سوء مصرف مواد «خود درمانی»  کنند، ایجاد شود.

نوع دیگری از اختلالات اضطرابی، اختلال اضطرابی عمومی‌ است که با سطوح غیرطبیعی نروترنسمیترها در مغز مرتبط است. افراد مبتلا به این نوع اختلال همیشه در مورد سلامت‌، مال‌، خانواده یا کار نگران هستند. ترس آنها از سطوح طبیعی اضطراب که مردم بصورت روزمره تجربه می‌کنند ، بسیار بیشتر است ‌، برخلاف بقیه اختلالات اضطرابی، افراد مبتلا به اختلال اضطرابی عمومی‌ (GAD) ‌ از موقعیت‌های خاصی به عنوان نتیجه اختلال آنها اجتناب نمی‌کنند.

در موارد خفیف، افراد مبتلا به این اختلال ممکن است قادر به عملکرد در محیط اجتماعی یا شغلی باشند؛ هرچند GAD شدید می‌تواند ناتوان‌کننده باشد، حتی انجام فعالیت‌های روزانه عادی را مشکل کند. GAD حدود 8/6 میلیون آمریکایی بالغ را مبتلا می‌کند و در زنان 2 برابر مردان است.

اختلال بتدریج می‌آید و می‌تواند در هر نقطه‌ای شروع شود، اگر چه خطر بین دوران کمکی و میانسالی بالاترین است. این اختلال وقتی فردی در مورد تعدادی از مشکلات روزمره برای حداقل 6 ماه فوق‌العاده نگران باشد، تشخیص داده می‌شود.

شواهدی وجود دارد که ژنتیک نقش نسبتاً کمی ‌در GAD دارد. GAD معمولاً با دارو درمان می‌شود. از آنجایی که GAD بندرت به تنهایی رخ می‌دهد، حالات همراه از قبیل اختلال اضطرابی، افسردگی، یا سوء مصرف مواد باید همراه با آن درمان شوند.

دکتر رضایی‌منش درخصوص شیوه‌های درمانی برای اختلال اضطرابی ادامه می‌دهد: شیوه‌های درمانی برای اختلالات اضطرابی شامل داروها‌، رفتار درمانی و درمان ادراکی هستند و به کارگیری تکنیک‌های تمدد اعصاب‌، تغییرات در شیوه زندگی‌، رژیم سلامت‌، آروماتراپی‌، ورزش و  درمان‌های گیاهی نیز برای کاهش اضطراب توصیه می‌شوند.

درمان‌های موثر برای هر اختلال اضطرابی خاص همواره  در حال توسعه هستند، به طور معمول 2‌نوع درمان برای اختلالات اضطرابی  وجود دارد؛ یکی دارو و درمان از طریق گفتگو با بیمار و دیگری روان درمانی. البته داروها یک اختلال اضطرابی را درمان نخواهد کرد، اما می‌توانند علائم را تحت کنترل درآورند و بیمار را قادر به هدایت به سمت یک زندگی طبیعی و رضایت‌بخش کنند.

دسته‌بندی‌های مهم داروهایی که برای اختلالات اضطرابی مختلف به کار می‌روند از جمله ضدافسردگی‌های سه حلقه‌ای زمانی مصرف می‌شود که سه حلقه‌ای‌ها در درمان افراد با اختلالات اضطرابی و افسردگی که همزمان رخ می‌دهند مفید هستند.

به گفته وی ، داروهایی دیگر به عنوان مهارکننده های انتخابی باز جذب سروتونین هستند که جدیدتر  از سه حلقه‌ای ها مهارکننده‌های انتخابی باز  جذب سروتونین عوارض جانبی کمتری دارند و بهتر تحمل می‌شوند و اثرات کمتری بر گیرنده‌های هیستامینی و موسکارینی دارند.

مهارکننده‌های مونو آمینو اکسیداز: مهارکننده‌های مونوآمینو اکسیداز قدیمی‌ترین دسته ضدافسردگی‌ها هستند. فنلزین معمول‌ترین است که تجویز می‌شود و برای درمان اختلال پانیک و ترس از اجتماع به کار می‌رود. بنزودیازپین‌ها قدرت بالا دارند؛ علائم را بسرعت برطرف می‌کنند و با عوارض جانبی کمی‌ همراه هستند. گرچه خواب آلودگی می‌تواند یک مشکل باشد، اما بنزودیازپین‌ها به طور معمول برای دوره‌های کوتاه زمانی تجویز می‌شوند و وقتی برای درمان اختلال ترس به کار می‌روند برای 6 ماه تا یکسال تجویز می‌شوند.

افرادی که مشکلاتی با دارو یا سوء مصرف الکل داشته‌اند معمولا نامزدهای خوبی برای این داروها نیستند، زیرا ممکن است به این داروها وابسته شوند. روان درمانی نیز شامل گفتگو کردن با یک متخصص سلامت ذهن آموزش شده از قبیل یک روانپزشک‌، روان‌شناس یا جهت یادگیری چگونگی تعامل با مشکلاتی از قبیل اختلالات اضطرابی است. این درمان‌ها غیراز ناراحتی موقتی از افزایش اضطراب، هیچ عوارض جانبی بدی ندارند.

داروها ممکن است با روان درمانی ترکیب شود و برای بسیاری از مردم این بهترین انتخاب برای درمان است. عود اضطراب نیز می‌تواند به طور موثر درمان شود و به همان روش اپیزودهای ابتدایی کنترل می‌شوند. مهارت‌هایی که در تعامل با اپیزود ابتدایی یاد داده شدند می‌توانند در مواجهه با اضطراب آینده کمک کننده باشند.

دکتر رضایی‌منش در پایان می‌گوید: بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی از پیوستن به یک گروه کمک‌کننده و سهیم کردن مشکلاتشان و موفقیت‌هایشان با دیگران سود می‌برند. خانواده در بهبود بیمار مبتلا به یک اختلال اضطرابی اهمیت زیادی دارد.

اگر خانواده تمایل به بی‌اهمیت دانستن اختلال داشته باشد یا خواستار بهبود بدون درمان باشد فرد مبتلا رنج خواهد کشید و داروسازان نقش بسیار سخت و فرصتی استثنایی در ارزیابی اختلالات اضطرابی بیمارانشان و فراهم کردن  توصیه به بیمارانی که داروهای ضد اضطراب مصرف می‌کنند دارند.

رقیه نوری

کشف فواید جانبی داروهای ضد کلسترول

استاتین

استاتین ها در حال حاضر فقط برای بیمارانی که سطح کلسترول خونشان بالاست تجویز می شود

تحقیقات تازه نشان می دهد که مصرف داروهای ضد کلسترول یا استاتین ها، می تواند خطر حمله قلبی و سکته مغزی را در کسانی که قبلا با این خطرها مواجه نبودند تا 50 درصد کاهش دهد.

در کنفرانسی که انجمن آمریکایی قلب، تشکیل داده بود اعلام شد که در جریان آزمایشاتی بر روی18 هزار بیمار از 26 کشور ، به فواید جانبی استاتین ها پی برده شده است.

در این آزمایش تجربی، 16 درصد بیماران بریتانیایی بودند و پروفسور جیم شپرد، از دانشگاه گلاسگو، سرپرستی بیماران بریتانیایی را به عهده داشت.

کل این برنامه به ابتکار دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد ترتیب داده شده بود.

در این آزمایش برای 18 هزار نفر که میزان کلسترول خونشان کم یا در اندازه معمول بود قرص های بیست میلیگرمی استاتین- از نوع Rosuvastatin - تجویز شده بود.

میزان نوعی از پروتئین موجود در خون که موجب سکته قلبی می شود، در این بیماران زیاد بود.

پس از دو سال که این عده تحت نظر پزشکان قرار داشتند روشن شد که با مصرف استاتین، خطر حمله قلبی در آنها 54 درصد و خطر سکته مغزی 48 درصد کاهش یافته است.

با استفاده از استاتین ها، خطر حمله قلبی، سکته مغزی و بستری شدن در بیمارستان به دلیل درد قفسه سینه و یا مرگ ناشی از بیماری های قلبی و عروق در این 18 هزار نفر، در کل 44 درصد کاهش یافته بود.

داروهای حاوی استاتین معمولا فقط به بیمارانی داده می شود که با خطر بیماری های قلبی و عروقی روبرو هستند.

مدت اجرای آزمایش مورد بحث در ابتدا 5 سال تعیین شده بود ولی پس از مشاهده "نتایج فوق العاده" این آزمایش، مدت آن به دو سال کاهش یافت.

دیابتی‌ها گوجه فرنگی و نان سبوس دار بخورند

دیابتی‌ها گوجه فرنگی و نان سبوس دار بخورند
جام جم آنلاین: یــــــک مـتـخـصـص تـغـذیـه، بـا تـاکـیـد بر مـحــدودیــت مـصــرف مـیــوه‌هـای شـیـریـن در بـیـمـاران دیـابـتـی گـفـت: خرمای رطب مضافتی حاوی بالاترین مـقادیر قند ساده است و از این رو خرمای زرد زاهدی برای بیماران دیابتی مناسب‌تر است.  

دکتر حمیرا حمایلی مهربانی، محقق پژوهشکده غدد دانشگاه علوم پزشکی شـهـیـد بـهـشـتـی، در گفتگو با ایسنا، توت خـشـک را در مـقـایسه با کشمش و خرما گـزیـنـه مـنـاسـب‌تـری بـرای بـیـمـاران دیـابتی بـرشـمـرد و افـزود: شیرین‌کننده‌های متعددی برای این قبیل بیماران وجود دارد؛ فروکتوز و بــرخــی شـیــریــن‌کـنـنــده‌هــای مـصـنــوعــی نـظـیـر آسپارتام آسه سولفام و ساخارین است.

وی بــــــــا بـــــیــــــــان ایــــــــن‌کــــــه ســــــرطــــــان‌زایــــــی شـیــریــن‌کـنـنــده‌هــای مـصـنــوعــی در حـیـوانـات ثابت شده است، گفت: اما هنوز شواهد علمی مـعـتـبـــری عــلــیـــه ایـــن شــیـــریـــن‌کــنـنــده‌هــا بــرای سرطان‌زایی آنان در انسان وجود ندارد.

ایـــن مـتـخـصــص تـغــذیــه، ادامــه داد: پـیـشـتــر هشدارهایی مبنی بر سرطان‌زا بودن ساخارین و ارتـبـاط آن بـا سـرطـان مثانه داده شده بود، اما مـــــدتـــــی بــعــــد دریــــافــتــنــــد در افــــراد ســیــگــــاری مـصرف‌کننده‌ این شیرین‌کننده‌ها خطر بروز سرطان مثانه افزایش می‌یابد.

دکـتـــر مـهــربــانــی، بــا بـیــان ایــن‌کــه غــذاهــای بـیماران دیابتی باید غنی از فیبر و درعین حال کـم کـالـری بـاشد، افزود: حبوبات بهترین غذا بــرای دیــابـتــی‌هــاسـت و بـه عـلـت اثـرات مـفـیـد لیکوپن، مصرف گوجه فرنگی نیز به این افراد توصیه می‌شود.

معاینه سالانه و ماموگرافی بعد از 40 سالگی‌

توصیه پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه‌
معاینه سالانه و ماموگرافی بعد از 40 سالگی‌
جام جم آنلاین: در دومین همایش آموزشی عمومی سرطان سینه با شعار «سرطان سینه، تشخیص زودرس، درمان موفق» متخصصان به بررسی علایم و شیوه‌های پیشگیری از سرطان سینه پرداختند. 
 

 

به گزارش ایسنا، دکتر آسیه الفت بخش، جراح و مدیر گروه پژوهشی بیماری‌های  سینه در این همایش در خصوص علایم بیماری‌های  سینه گفت: وجود انواع توده، بروز درد، ترشح از نوک سینه و علایم پوستی از عمده علائم  بیماری‌های  سینه هستند که در صورت بروز هر یک از این موارد، بیمار باید به پزشک مراجعه کند.

ادامه مطلب ...

دستگاه دیالیز:

 

  
 
 
500 دستگاه دیالیز در کشور مورد نیاز است

دستگاه دیالیز:

دستگاهی است که عمل جداسازی مواد سمی مانند اوره و آمونیاک از خون را انجام می دهد.از این دستگاه بعنوان جانشینی برای کلیه در صورت نارسایی یا از کار افتادن آنها استفاده می شود.

اساس کار دستگاه:

در ابتدا ماده هپارین بوسیله پمپی به خون اضافه می شود تا خون رقیق شود.مخلوط این دو وارد فیلتر دیالیز شده و از طریق غشایی نیمه تراوا در مجاورت مایع دیالیز یا دیالیزیت قرار می گیرد.ترکیبات موجود در دیالیزیت شامل یونهای سدیم و پتاسیم و گلوکز می باشد.مواد سمی خون از غشاء نیمه تراوا عبور کرده و وارد محفظه تبادلی دیالیزیت می شود.مایع دیالیز از ماده غلیظ دیالیز یت تهیه می شود و بوسیله دو پمپ قابل تنظیم در محفظه اختلاط پدید می آید. فیلتر هادر شکل های مختلف ساخته می شوند و شامل سه خانواده کلی زیر می شود:

الف:دیالیز کننده مارپیچی:لوله ای است دارای دیواره نیمه تراوا که خون به داخل آن رانده شده ومایع دیالیز در اطراف لوله که بشکل مارپیچ می باشد جریان دارد.

ب:دیالیز کننده سطوح متوازی:شامل صفحات موازی نازک که درون آنها خون و خارج آنها مایع دیالیز جریان دارد می باشد. ج:کلیه فیبر تو خالی:شامل ده تا پانزده هزار فیبر تو خالی با قطر 02 میلیمتر و طول 150 میلیمتر که کنار هم قرار گرفته اند.خون درون آنها و مایع دیالیز در اطراف آنها جریان دارد. با توجه به حساسیت خاص دستگاه دیالیز سیستمهای ایمنی واخطارهای متعدد در قسمتهای مختلف دستگاه نصب شده است.این سیستمها در مواقعی نظیر ورود هوا به مسیر جریان خون یا پاره شدن غشاءحائل در فیلتر دیالیز پمپ خون را خاموش کرده و عمل دیالیز پس از رفع مشکل بوسیله تکنسین مربوطه میسر خواهد شد.

روزنامه اعتماد :بر اساس نظر کارشناسان بروز بیماری های کلیوی در کشور رو به افزایش است و پیش بینی می شود تا پایان سال 91 تعداد مبتلایان به بیماری های مزمن کلیه دوبرابر شود. این در حالی است که دستگاه های دیالیز موجود فرسوده شده و نیاز به دستگاه های جدید و جایگزین افزایش می یابد. مصطفی قاسمی رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی در گفت وگو با ایسنا مشکلات عمده بیماران پیوندی را دسترسی به دارو و پرداخت هزینه های آن عنوان کرد و گفت؛ تعدادی از بیماران پیوندی به داروی ایرانی پاسخ مثبت نمی دهند و ناگزیر باید از داروی خارجی استفاده کنند. از طرفی بر اساس مصوبه وزارت بهداشت، یارانه به این داروها تعلق نمی گیرد و هر بیمار پیوندی ماهانه حدود 200 تا 250 هزار تومان برای تامین داروهای مورد نیاز خود هزینه می کند. قاسمی از معاونت داروی وزارت بهداشت خواست با تشکیل کمیسیونی تحت نظر متخصصان و معتمدان وزارت بهداشت، این امکان را فراهم کند که بیمارانی که به داروی ایرانی پاسخ مثبت نمی دهند، بتوانند با استفاده از تسهیلات بیمه یی از داروی خارجی استفاده کنند. وی با بیان اینکه کیفیت انجام دیالیز در ایران استاندارد نیست با اشاره به کمبود دستگاه های دیالیز در کشور ادامه داد؛ در حال حاضر علاوه بر آنکه جایگزینی برای دستگاه های فرسوده وجود ندارد بلکه با توجه به رشد 12 تا 15 درصدی بیماران دیالیزی، به منظور راه اندازی بخش های جدید به دستگاه های جدید نیاز است. با توجه به کمبود دستگاه دیالیز، بیماران ناگزیر به مراکز استان یا شهرهای همجوار خود مراجعه می کنند. به دلیل کمبود دستگاه و امکانات، برخی از بیماران که باید سه بار در هفته دیالیز شوند، یک یا دو بار دیالیز می شوند. در صورتی که کمبود دستگاه ها و مراکز دیالیز مورد توجه قرار نگیرد، با توجه به رشد جمعیت بیماران دیالیزی، طی چند سال آینده با بن بست مواجه می شویم. در این زمینه سال گذشته حدود 200 دستگاه دیالیز وارد شد که در مقابل نیاز بیماران ناچیز بود. در حال حاضر نیز حداقل 500 دستگاه دیالیز دیگر نیاز است. از طرف دیگر بازنگری در تعرفه های دیالیز نیز ضروری است. رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی افزود؛ در گذشته دستگاه های دیالیز پس از ورود به صورت رایگان در اختیار مراکز درمانی قرار می گرفت، در حالی که اکنون هر دستگاه 10 تا 12 میلیون تومان به فروش می رسد. در حال حاضر حتی امکان خرید دستگاه از طرف خیرین هم نیست؛ چرا که دستگاهی وارد نشده و در این زمینه موجودی انبار هلال احمر به عنوان یکی از واردکنندگان دستگاه دیالیز صفر است. وی در این باره ادامه داد؛ هر بیمار کلیوی هفته یی سه جلسه و هر جلسه 4 تا 5 ساعت باید دیالیز شود و بیمه ها برای هر جلسه دیالیز مبلغ 50 هزار تومان هزینه می پردازند. پس از انجام عمل پیوند پوشش بیمه ها قطع شده و ممکن است پیوند پس زده شده و مجدداً بیمار به دیالیز بازگردد. این امر هزینه بیمه ها را چند برابر می کند. به گفته قاسمی در حال حاضر حدود بیش از 15 هزار بیمار دیالیزی در کشور وجود دارد. این در حالی است که آماری از بیماران پیوندی در دست نیست. در عین حال رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت از تخصیص اعتباری به دانشگاه های علوم پزشکی در قالب ردیف تجهیز بیمارستان ها با اولویت دیالیز خبر داد و گفت؛ بر اساس محاسبات ستاد وزارت بهداشت، افزایش تعداد تخت های دیالیز به عنوان یک ضرورت مسجل شده است. دکتر عقیقی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به رشد جمعیت بیماران دیالیزی در سطح کشور گفت؛ بر اساس محاسبات ستاد وزارت بهداشت، افزایش تعداد تخت های دیالیز به عنوان یک ضرورت مسجل شده است. مطمئناً با همت دانشگاه ها، خرید 500 دستگاه دیالیز جدید در سال جاری میسر خواهد شد. در این زمینه دانشگاه ها می توانند به محض وصول منابع، برای خرید اقدام کنند. وی با اشاره به جایگزینی بی کربنات به جای استات در دستگاه های دیالیز گفت؛ متناسب با دستگاه های مختلف دیالیز از چند نوع پودر بی کربنات استفاده می شود. واردات یکی از انواع پودرها برای مدت حداکثر سه هفته دچار مشکل شد که با پیگیری های انجام شده و همکاری معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت این وقفه برطرف شد.

خطر ابتلا به سل در بیماران دیابتی بیشتر است‌

پژوهشگران هشدار دادند:
خطر ابتلا به سل در بیماران دیابتی بیشتر است‌
جام جم آنلاین: پژوهشگران دانشگاه تگزاس به وجود رابطه بین دیابت و بیماری سل پی بردند.  
 

 

محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه تگزاس اعلام کردند: طبق نتایج مطالعات اخیر بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری سل هستند.
پژوهشگران می‌گویند: علت این آسیب‌پذیری بیشتر به دلیل آن است که به طور کلی سیستم ایمنی بیماران مبتلا به دیابت دچار اشکال می‌شود و در نتیجه با عفونت‌های ریوی تهدیدکننده مواجه می‌شوند که درمان آنها به مراتب دشوارتر است.

محققان می‌گویند: 3 مطالعه مختلف نشان داده است دیابت نوع دوم بویژه اگر با حالت مزمن افزایش قند خون همراه باشد باعث می‌شود که واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به میکروب سل تغییر یابد.

آنها همچنین می‌گویند؛ بیماران مبتلا به دیابت و سل مدت بیشتری طول می‌کشد تا نسبت به درمان‌های ضد سل پاسخ مثبت از خود نشان دهند.

وقتی قلب بزرگ می‌شود...

وقتی قلب بزرگ می‌شود...
 بیماری‌های قلبی - عروقی به عنوان اولین عامل مرگ و میر و یکی از علل مهم ناتوانی افراد در سراسر جهان شناخته شده‌اند. یکی از این بیماری‌ها در میان مبتلایان به فشارخون بالا و سایر مشکلات قلبی شیوع بیشتری دارد، بزرگ شدن قلب است که در واقع به افزایش اندازه این عضو گفته می‌شود.  

 

در اکثر موارد، بزرگ شدن قلب پدیده‌ای غیرعادی است اما مورد استثنایی هم وجود دارد و آن بزرگی قلب در اثر انجام حرکات ورزشی آیروبیک است که بزرگی غیرمضری را سبب می‌شود.

ادامه مطلب ...