« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

نویدی برای مبتلایان به بیماری قند و کلیه

پژوهشگران سوئیسی نوعی ژل عرضه کردند که می تواند در آینده جایگزین تزریق انسولین در بسیاری از مبتلایان به بیماری قند یا دیابت شود.
بر پایه اعلام دانشگاه فنی زوریخ (ای.تی.اچ.)، بیماران دیابت صرفا باید هر دو تا چهار هفته یک بار این ژل را تزریق کرده و پس از آن در صورت نیاز، یک قرص مصرف کنند که ماده موثر ژل را بطور کنترل شده در بدن آزاد می کند. طبق این اعلام، این ژل را می توان برای بیماران کلیوی نیز استفاده کرد که مجبور به تزریق "اریتروپویتین" هستند. این ژل از رشته های بسیار ریز و نازک تشکیل شده که به آنها آنزیم "گیرازه" متصل است. ماده موثر این دارو در یک ژل جای دارد و آنتی بیوتیک "نووبیوسین" در صورت نیاز با آزاد کردن پیوندها و اتصالات آنزیم گیرازه، ماده موثر را رها می کند. "ویلفرید وبر" پژوهشگر دانشگاه فنی زوریخ می گوید، از طریق مقدار مصرف (دز) آنتی بیوتیک می توان مقدار داروی موثر آزاد شده را دقیقا محاسبه و تعیین کرد. بطوریکه یک بیمار قند می تواند قبل از وعده غذایی خود یک قرص میل کرده تا مقدار (دز) انسولین مورد نیاز را از ژل موجود در بدن آزاد کند. وبر افزود، با وجودیکه نووبیوسین عوارض جانبی بسیار اندکی دارد اما پژوهشگران به دنبال یک جایگزین برای این آنتی بیوتیک هستند. رشته های نازک این ژل بی ضرر بوده و از طریق کلیه ها دفع می شوند. این ژل که امتیاز آن ثبت شده، قرار است در ماههای آینده بر روی موش ها آزمایش شود. منبع: روزنامه برلینر سایتونگ 13 اوت 2008

جایگزینی برای بافت استخوان‌

نسل جدید مواد پرکننده و تحریک کننده استخوان سازی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ساخته شد
جام جم آنلاین: پس از انتقال خون به عنوان فراوان‌ترین نوع پیوند بافت زنده، پیوند استخوان شایع‌ترین پیوند بافت در ایران است.در این نوع پیوند برخلاف پیوند مغز استخوان که سلول های خون ساز مغز استخوان از دهنده به بیمار انتقال می‌یابد، خود بافت استخوان به دیگری منتقل می شود که البته به دلیل مشکلات پیوند،درحال حاضر در تعداد زیادی از جراحی‌های ارتوپدی از گرفت‌های استخوانی استفاده می‌شود.

نوع جدیدی از این مواد پرکننده استخوان با ویژگی تحریک استخوان سازی در دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ساخته شده است. هدف از این کار علاوه بر ساخت پر کننده مطلوب، حذف مشکل زیست تخریب پذیر نبودن ترکیبات متداول و همچنین استخوان‌سازی و تحریک به ساخت سلول‌های استخوانی بوده است.

یوند بافت استخوان یکی از شایع‌ترین نیازهای جراحی ترمیمی و بازسازی‌های بافتی است و در حال حاضر پس از پیوند خون مقام دوم را از نظر تعداد پیوند به خود اختصاص داده است.

ادامه مطلب ...

با قلب خود مهربان باشیم! ( قسمت اول )

با قلب خود مهربان باشیم! ( قسمت اول )

کاربر محترم این مطلب در سه قسمت ارائه خواهد شد.

در دنیای پر هیاهوی امروزی، هر اندازه که تمدن پیشرفت می کند، به همان اندازه باید بشر خود را برای مبارزه با برخی از پیامدهای تمدن نو که یکی از آنها، افزایش بیماری های قلبی بین افراد جامعه است، مجهز سازد.

این تجهیز همانا رعایت اصول بهداشت صحیح قلب و عروق است که فهرست وار به شرح ذیل قابل ذکرند:

در مصرف غذاهای چرب( به ویژه چربی حیوانی)، پر نمک و قندی افراط نکنید.

بهتر است برای صرف سه وعده غذای اصلی( صبحانه ، ناهار و شام ) ساعات معینی در نظر بگیرید. در فاصله ی بین دو وعده غذا، از خوراکی هایی که باصطلاح اشتها را کور می کنند استفاده نکنید. در ضمن به هنگام صرف غذا، آهسته غذا بخورید و لقمه را خوب بجوید.

غذای روزانه ی هر کس باید متناسب با نوع فعالیت و شرایط جسمانی وی تعیین شود و از پر خوری و نیز فقر غذایی، جداً پرهیز گردد.

از مصرف غذاهایی که به تجربه دریافته اید مصرف آن غذاها ناراحتی هایی در شما به وجود می آورد( یعنی به اصطلاح عامیانه، آن غذاها به شما نمی سازد) پرهیز کنید.

از مصرف آب آشامیدنی تصفیه نشده و سبزی ها و میوه های نشسته، خودداری کنید.

­در مصرف مایعات ، به ویژه چای و قهوه افراط نکنید. قهوه محتوی کافئین و چای محتوی تئین است و مصرف زیاد آنها باعث بروز عوارضی نظیر تپش قلب و بی خوابی می گردد.

­وزن خود را در حد معمولی و مناسب نگهدارید. وزن زیاد باعث خستگی عضله ی قلب و ازدیاد میزان کارکرد عروق قلبی می شود. اشخاص چاق مستعد ابتلا به بیماری های فشارخون و دیابت اند و عروق آنها به سرعت متصلب می گردد. در نتیجه بیماری های عروقی و سکته های قلبی، زودتر به سراغ اشخاص چاق می روند.

­از مصرف مشروبات الکلی، سیگار، مواد مخدر و محرک، جداً پرهیز کنید. چرا که مصرف همین سیگار به ظاهر  کم خطر، در ایجاد ترومبوز دخالت دارد. غلظت لیپیدها را افزایش می دهد و تشکیل آتروم را تسریع می کند. همچنین اریتمی ها را زیاد می کند که ممکن است باعث مرگ ناگهانی گردد.

­سعی کنید در محیط شاد و با نشاط به صرف غذا بپردازید و از عصبانیت و اضطراب که موجب کند شدن عمل هضم و ایجاد سوء هاضمه و کاهش قدرت بدنی و کارایی می شود، خوددای کنید.

­هرگز در تفریحات شبانه و شب زنده داری ها افراط نکنید که جز خستگی جسمی و روحی نتیجه ی دیگری نخواهد داشت.

­سعی کنید خواب و استراحت کافی داشته باشید. مقدار خواب لازم برای هر کس بستگی به سن، میزان فعالیت، سلامت و کنترل اعصاب و هیجانات وی دارد؛ ولی در هر حال، حداقل 6 تا 8 ساعت خواب در هر شبانه روز برای هر فردی لازم و ضروری است تا رفع خستگی کند. در ضمن ثابت شده است که بهترین ساعات برای به خواب رفتن بین ساعات 10 تا 12 شب است.

از استراحت کردن بلافاصله بعد از غذا خودداری کنید و بین صرف غذا و خوابیدن حدود دو ساعت، فاصله در نظر بگیرید. در ضمن چنانچه پس از غذا خوردن، پیاده روی، حتی به مقدار کم انجام شود، بر اثر تحرک جدار عروق و گردش بهتر جریان خون، قدرت ته نشینی مواد چربی و سایر مواد متشکله ی خون، کم تر گردیده، از بروز اختلالات قلبی – عروقی به مقدار زیادی کاسته می شود.

هر روز متناسب با سن خود ورزش کنید. ورزش موجب فراهم شدن بهترین امکانات برای رشد همه جانبه ی بدن انسان است که دستگاه گردش خون، به نحو بارزی از اثرات مثبت آن برخوردار می گردد. ورزش، کل بدن به ویژه دستگاه قلب را آبدیده و تقویت می کند و قدرت تحمل و عملکرد مکانیسم های تطبیق دهنده را که توسط سیستم مرکزی اعصاب تنظیم می شوند، رشد و بهبود می بخشد. ناگفته نماند که ورزش سنگین برای سنین بالای 40 سال مجاز نیست و پیاده روی به عنوان بهترین ورزش که نیاز به امکانات مالی و تجهیزات هم ندارد، توصیه می گردد. زیرا در اثر حرکت و فعالیت پاها و فعالیت مداوم و آرام بدن، تحرک جدار عروقی تأمین می گردد که کمک بزرگی در بهداشت و سلامت قلب می باشد. مدت مناسب برای پیاده روی ، روزانه نیم تا یک ساعت است. محلی که برای پیاده روی انتخاب می گردد، بهتر است صاف و هموار یا با شیب مناسب باشد ، چرا که پیاده روی در مسیر باد و سربالایی جایز نیست.

از داد و فریاد بیهوده صرف نظر نمایید و  در مقابل شوک هیجانات، خونسردی خود را حفظ کنید.

­از مسئولیت های چند جانبه دوری کنید و روح و روان خود را بی جهت در اثر فکرهای دور و دراز و تخیلات بیجا خسته ننمایید.

حتی الامکان هر مشکلی را حل شده تصور کنید و از شوک هیجانات آنی که نتیجه ی آن فقط فرسودگی مغز، خستگی روح ، و ناتوانی قلب است ، دوری بجویید.

­از انزواطلبی، آرمیدن و کم تحرک بودن شدیداً خودداری کنید و پیوسته به زندگی خود، تحرک مثبت و سازنده بدهید.

­در مواقع بیکاری حتی الامکان خود را با انجام کاری سالم مشغول کنید و نگذارید زمان و تراوشات مغز یعنی افکار بر شما مستولی گردد.

آخر هر هفته استراحت کنید و سالی یک ماه نیز فعالیت های اجتماعی را کنار گذاشته، به گردش و تفریح بپردازید.

­سعی کنید مسکن خود را در مناطق بی سر و صدا، خلوت و خوش آب و هوا انتخاب کنید.

­از مراقبت های پزشکی غافل نباشید و به طور مرتب و کامل تحت معاینات لازم قرار بگیرید.

­نسبت به امراضی چون دیابت، بیماری های کلیوی،  سیفیلیس، روماتیسم، کانون های چرکی مثل لوزتین، سینوزیت، دندان های چرکی و بیماری های عفونی دیگری که به نحوی دستگاه قلب از آنها تأثیر می پذیرد، بی توجه نباشید و در صورت بروز ، سریعاً نسبت به مداوای آنها تحت نظر پزشک اقدام کنید.

در میزان روابط  جنسی هرگز افراط نکنید، زیرا افراط در این زمینه، به خصوص در سنین بالا و به ویژه در صورت وجود اختلاف سن بین طرفین، خطر جدی برای سلامت و بهداشت قلب ایجاد می کند.

­از مصرف خودسرانه ی هر نوع دارو به هنگام احساس ناراحتی های قلبی – عروقی جداً خودداری کنید و با مراجعه ی سریع به پزشک متخصص، معالجه را تا بهبودی کامل ادامه دهید.

سعی نمایید همیشه غذاهای متوازن و سالم مصرف کنید و از مصرف غذاهایی که احتمال فاسد شدنشان می رود، بپرهیزید.

نشانه‌های آلزایمر چندین دهه زودتر از تشخیص بیماری بروز می‌کند

نشانه‌های آلزایمر چندین دهه زودتر از تشخیص بیماری بروز می‌کند
جام جم آنلاین: متخصصان می‌گویند: نشانه‌های بیماری آلزایمر چندین دهه پیش از تشخیص بیماری، بروز می‌کند.

گروهی از پژوهشگران در آمریکا در گزارش تازه‌ای خاطرنشان کردند: نشانه‌های آلزایمر در افراد مبتلا به این بیماری تحلیل سیستم عصبی، سال‌های زیادی قبل از تشخیص آن بروز می‌کنند به طوری که این نشانه‌ها حتی در عملکردهای تحصیلی افراد مبتلا نیز قابل مشاهده است.

دانشمندان دانشگاه‌های سوات فلوریدا و کنتاکی نتایج تحقیقات اخیر خود را در چاپ آنلاین مجله «بیماری آلزایمر و اختلالات مرتبط» منتشر کرده‌اند.

مطالعات نشان داد: در بین شرکت‌کنندگان گروهی که پیش از مرگ گرفتار این بیماری شدند یا شواهدی از آلزایمر در کالبدشکافی آنها مشاهده شده بود، ‌اندازه مغزشان به میزان قابل توجهی کوچک‌تر بوده و همچنین در نخستین سال‌های بلوغ بازده تحصیلی آنها پایین بوده است.

به گفته متخصصان، از اندازه سر افراد بالغ می‌توان به عنوان مقیاسی برای محاسبه اندازه یک مغز کاملا رشد یافته، استفاده کرد. در مطالعات قبلی نیز مشخص شده بود افرادی که مغز کوچک‌تری دارند، بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند و داشتن مغز بزرگ عامل پیشگیری‌کننده در برابر آلزایمر محسوب می‌شود.

پژوهشگران یادآوری کردند: افرادی که مغز بزرگ دارند حتی اگر به لحاظ پاتولوژی در مغز آنها علائم آلزایمر وجود داشته باشد، اما در عمل مغزشان به طور طبیعی کار می‌کند و دچار مشکل نمی‌شود.

پژوهش یک روان درمانگرایرانی در زمینه ی درمان استرس (زینت هاشمی)



رضا امداد از سال ۱۹۹۳ مشغول تحقیق در انستیتوی کارولینسکا در استکهلم در زمینه ی Yrkeshälsa  سلامتی شغلی یا سلامتی در محیط کار بوده  و در زمینه ی kliniska neurovetenskap  نیز پژوهش کرده است. او تاکنون دوکتاب دراین زمینه نوشته  و ۱۸ مقاله ی تحقیقی در نشریات معتبر علمی جهان به چاپ رسانده است. او یک تئوری درمان استرس، اضطراب نیز ارائه داده  که مورد آزمایش نیزقرارگرفته و تایید شده است.



کتاب EPOS  نتیجه ی این پژوهش و تئوری درمان اوست.
او psykotrapeut  روان درمانگر است و از ماه اکتبر مطبی برای درمان افراد مبتلا به استرس دایرخواهدکرد.
دراینجا می توانید کامل گفتگو با او را بشنوید.
 گفتگو با رضا امداد

دستگاه KTP برای درمان پروستات

توسط محققان ایرانی ساخته شد
جام جم آنلاین: دکتر محمدرضا رزاقی رئیس مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ساخت دستگاه لیزر KTP برای درمان بزرگی و خشکی پروستات از سوی محققان جوان ایرانی در داخل کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، دکتر رزاقی - عضو هیئت علمی گروه اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: محققان جوان دو دانشگاه امیرکبیر و شهید بهشتی با هدف ساخت این دستگاه با همکاری مرکز تحقیقات "کاربرد لیزر در علوم پزشکی" شهید بهشتی توانسته اند نمونه ایرانی دستگاه لیزر KTP را بسازند.

استاد گروه اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: این دستگاه پس از آزمایشات موفقیت آمیز در بخش استفاده بر روی حیوانات، مرحله کارآزمایی بالینی خود را به طور موفقیت آمیز بر روی 40 بیمار طی کرد و پس از بررسی پاتولوژیک به این نتیجه رسیدیم که عمق نفوذ این دستگاه همانند نمونه خارجی 2 میلیمتر است و به بافتهای عمقی تر از 2 میلیمتر صدمه ای وارد نمی شود.

وی اضافه کرد: برای درمان بزرگی یا خشکی پروستات درمان های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها درمان به کمک لیزر است. دستگاه لیزر KTP یکی از جدیدترین نسلهای لیزر برای درمان پروستات است که نمونه خارجی آن بیش از 200 میلیون تومان قیمت دارد. هم اکنون در حال رایزنی برای ساخت این دستگاه در حد نیاز داخل کشور برای درمان بزرگی و خشکی پروستات هستیم.

رزاقی با اشاره به وجود درمان های متعدد در درمان بزرگی یا خشکی پروستات خاطرنشان کرد: از زمان ابن سینا درمانهای متعددی برای این مشکل در مردان وجود داشته است که از آن جمله می توان به جراحی ها و تراش دادن پروستات اشاره کرد. بزرگی و یا خشکی پروستات که موجب بند آمدن ادرار در مردان است، برای 90 درصد مردان بالای 55 تا 60 سال بروز می کند و تا سن 90 سالگی بیش از 90 درصد آنها نیاز به مداخله درمانی پیدا می کنند.

وی اضافه کرد: علاوه بر درمان های جراحی، درمان های دارویی نیز برای بزرگی یا خشکی بکار می رود اما باید تأکید کرد که این مشکل درمان قطعی ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات «کاربرد لیزر در علوم پزشکی» دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به ظهور روش های کمتر تهاجمی در درمان بزرگی و خشکی پروستات گفت: روشهایی همچون استفاده از رادیوفرکوئنسی (ورود امواج به کمک دستگاه به داخل مجرای ادرار و تبخیر پروستات) و میدل ابلیشن (استفاده از سوزن هایی برای ایجاد حرارت در ناحیه مجاری ادراری و ذوب شدن پروستات) و یا فنر گذاری از روش هایی بود که به نسبت جراحی از تهاجم کمتری برای بیمار با توجه به کهولت سن بیماران این عارضه برخوردار بود.

وی گفت: در این میان لیزرها نیز با ورود به این عرصه در راه درمان بزرگی و خشکی پروستات به یاری اورولوژیست ها آمدند. اولین نسل لیزر که در این درمان بکار گرفته شد نوعی با نام Nb:YAG بود که متاسفانه این نوع لیزر عوارضی را برای بیماران به دنبال داشت و از سوی دیگر پس از سه ماه بیمار اثرات بهبودی را مشاهده می کرد.

رزاقی افزود: لیزر Holmium نیز از دیگر لیزرهایی بود که در این زمینه کاربرد داشته است که پروستات را برش می داد داخل مثانه وارد می کرد و پس از خرد شدن از مثانه خارج می شد.

وی تأکید کرد: در کاربرد لیزر در علوم پزشکی باید به شدت مراقب تبلیغات تجاری آن بود و دانشگاه های علوم پزشکی سعی می کنند با آموزش صحیح به پزشکان و پرسنل مرتبط با لیزر کاربرد این دستگاه را در درمان بیماریهای مختلف تبیین کنند تا این دستگاه مورد سوء استفاده قرار نگیرد چرا که کار با این دستگاه مضرات و فوایدی دارد که گروه هدف باید با آن آشنا شوند.

رزاقی با اشاره به هدف از تشکیل مرکز تحقیقات «کاربرد لیزر در علوم پزشکی» در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تأکید کرد: هدف اصلی از این مرکز تحقیقات یاری رساندن به وزارت بهداشت در ارزیابی دستگاه های واردتی در خصوص لیزر و نتیجه بخش بودن کاربرد لیزر برای بیماران در بخش های مختلف و استفاده از روشهای کمتر تهاجمی است. 

میوه‌ای با خواص درمانی بی‌شمار

جام جم آنلاین: اگر بدانید زیتون و روغن آن چه خواص درمانی دارد ، شگفت‌زده نمی‌شوید که بشنوید اسپانیایی‌‌ها در پذیرایی عصرانه خود از میهمانشان ، با نان و روغن زیتون پذیرایی می‌کنند.

متخصصان تغذیه معتقدند، زیتون افزون بر این‌که مصرف زیادی در تغذیه دارد ، نرم‌کننده ، ملین و صفرابر است، سنگ‌های صفراوی را دفع و یبوست‌های مزمن را درمان می‌کند ، معالج قولنج‌های ناشی از ورم کلیه است، دفع مسمومیت سرب کارگران چاپخانه، تنظیم قند خون، تسکین درد و سوزش سوختگی ها، درمان آفتاب‌زدگی و سرمازدگی، گزش حشرات مار و عقرب را شفا می‌بخشد.

این گیاه بهشتی برای التیام زخم و جراحات و رفع سوزش و درد آنها موثر است، خارش چشم و اشک ریزش را رفع می‌کند و همچنین پژوهشگران معتقدند، مصرف روغن زیتون خطر سرطان سینه را در زنان کاهش می‌دهد.

تحقیق روی سلول‌های سرطان سینه در زنان نشان داد که اسید اولئیک روغن زیتون اثر ژن سرطان‌زای این بیماری را کاهش می‌دهد.

پژوهشگران به زنان توصیه می‌کنند که در رژیم غذایی خود از زیتون و روغن آن استفاده کنند. همچنین روغن زیتون به موها نرمی و لطافت خاصی می‌بخشد و باعث تقویت مو می‌شود.

عصاره زیتون برای چین و چروک پوست بسیار مفید است و باعث لطافت و نرمی و شادابی پوست صورت می‌شود.

مراقب روغن‌های تقلبی باشید

شاید خواص درمانی فراوان و گرانی روغن زیتون موجب شده سودجویان به تولید روغن‌های تقلبی روی آورند و با مخلوط کردن روغن‌های معمولی و کم‌ارزش مانند روغن ذرت، روغن‌های هیدروژنه و جامد، همچنین روغن زیتون تصفیه شده (که مصرف خوراکی ندارد) و روغن تفاله زیتون به روغن زیتون بکر، سر مردم کلاه بگذارند.

با این حال تشخیص روغن اضافه شده به روغن زیتون معمولا به آسانی انجام نمی‌شود؛ چرا که گاهی روغن اضافی را طوری انتخاب می‌‌کنند که هیچ تغییری در شاخص‌ها به وجود نیاید.

درمان سرطان پروستات‌ با فلفل و گوجه فرنگی‌

درمان سرطان پروستات‌ با فلفل و گوجه فرنگی‌
جام جم آنلاین: محققان می‌گویند عناصری در فلفل و گوجه‌فرنگی وجود دارد که به مقابله و درمان سرطان پروستات کمک می‌کنند. پژوهشگران این تحقیق اعلام کرده‌اند که فلفل تند می‌تواند مانع از رشد سلول‌های سرطانی در مبتلایان به سرطان پروستات و عاملی در درمان این بیماری باشد.

برخی از محققان اظهارنظر کرده‌اند که ممکن است کاپسایین فرآیندی را به جریان می‌اندازد که با آزاد کردن نوعی پروتئین، باعث می‌شود سلول‌های سرطانی در پروستات در واقع دست به خودکشی بزنند.
در همین حال محققان می‌گویند عناصری در گوجه فرنگی وجود دارد که به مقابله با سرطان پروستات کمک می‌کنند. سرطان پروستات از جمله بیماری‌های خطرناکی است که مردان را مبتلا می‌کند و گاه حتی پس از جراحی، دوباره در بیمار ظاهر می‌شود.

ممکن است کشف تازه بتواند از بروز مجدد بیماری در مبتلایان پس از جراحی جلوگیری کند یا حتی مانع از ابتلا به این بیماری شود.

نگرانی 'خطر دیابت را در مردان افزایش می دهد'

از آزمایش قند خون برای تشخیص

بیماری دیابت استفاده می شود

بنا به تحقیقی در سوئد اضطراب، افسردگی و بی خوابی خطر
ابتلا به بیماری قند را در مردان افزایش می دهد.

محققان کشف کرده اند که خطر ابتلا به نوع دوم از بیماری دیابت در مردانی که "فشار روحی" زیادی دارند بیش از دو برابر مردانی است که کمتر دچار تنش می شوند.

این تحقیق که با مشارکت 2127 مرد متولد سال های 1938 تا 1957 و همچنین 3100 زن انجام گرفته است، ارتباطی میان تنش با ابتلا به بیماری قند در زنان پیدا نکرده است.

محققان سوئدی نتیجه تحقیقات خود را در مجله "طب دیابت"

چاپ کرده اند و در آن آورده اند که تنش روانی ممکن است بر تنظیم هورمون ها توسط مغز تاثیر بگذارد.

در حال حاضر در بریتانیا دو میلیون و سیصد هزار نفر به دیابت مبتلا هستند و تخمین زده می شود که 500 هزار نفر دیگر هنوز از ابتلای خود به این بیماری آگاهی ندارند.

10 سال پیش محققان از مردانی که قند خون آنها در حد نرمال بوده است درباره میزان فشارهای روانی آنها از جمله اضطراب، بی خوابی و افسردگی سوال کردند بعد از هشت تا 10 سال قند خون آنها را آزمایش کردند.

مردانی که بیشترین تنش روحی را داشته اند بیش از دو برابر (2.2) مردانی که تنش کمتری داشته اند به بیماری دیابت مبتلا شده بودند.

تحلیل بیشتر نتیجه تحقیقات نشان داد که این ارتباط مستقل از سایر عوامل، از جمله سن، وزن بدن، سابقه دیابت در خانواده، مصرف سیگار، فعالیت جسمانی و طبقه اجتماعی و وضع مادی بوده است.

پرفسور آندرس اکبوم، از موسسه کارولینسکای سوئد، گفت که پیش از این محققان ارتباط میان افسردگی و امراض قلبی را کشف کرده بودند و به ارتباط میان افسردگی و دیابت نیز مشکوک شده بودند.

او گفت: "ممکن است این ارتباط نتیجه تاثیر تنش روانی بر تنظیم هورمون ها توسط مغز باشد چون افسردگی روی رژیم غذایی فرد و همچنین فعالیت بدنی او اثر منفی می گذارد."

پرفسور اکبوم، افزود که زنان و مردان معمولا از استراتژی های متفاوتی برای تحمل تنش روانی استفاده می کنند که ممکن است تفاوت در تاثیر استرس بر قند خون را توضیح دهد: "زنان به طرق مختلف علائم تنش و افسردگی خود را ابراز می کنند در حالی که مردان کمتر حاضرند اذعان کنند که چنین احساساتی دارند و معمولا با مشروب خواری و مصرف مواد مخدر و دیگر رفتارها این نوع احساسات را سرکوب می کنند."

.bbc

سرطان تیروئید

درآمدی بر سرطان- بخش هفتم

سرطان تیروئید

هادی ناصری
hadi@radiozamaneh.com

بدن انسان همانند بدن دیگر جانوران واجد دستگاه درون‌ریز است. دستگاه درون‌ریز، که به‌طور عمده از غدد تشکیل شده است، وظیفه‌ی ترشح هورمون‌ها را برعهده دارد. هورمون‌ها موادی هستند که در کنار واسط‌های شیمیایی دستگاه عصبی، بر سلول‌ها و اندام‌های مختلف بدن اثر می‌کنند و آن‌ها را تحریک به انجام کاری یا از انجام دادن کاری جلوگیری می‌کنند.

یکی از اعضای این دستگاه غده‌ی تیروئید (Thyroid) یا غده‌ی سپری یا پروانه‌ای است. غده‌ی تیروئید بلافاصله زیر حنجره در دو طرف و جلوی نای واقع شده است. این غده در افراد بالغ به‌طور طبیعی ۱۵ تا ۲۰ گرم وزن دارد. این غده از حجره‌های (فولیکول) متعدد تشکیل شده است.

مهم‌ترین وظیفه‌ی این غده ترشح دو هورمون به نام‌های «تیروکسین» یا T4 و «تری‌یدوتیرونین» یا T3 است. هردوی این هورمون‌ها تأثیر عمیقی بر روی سوخت و ساز بدن دارند. فقدان کامل ترشح تیروئید معمولاً موجب می‌شود که میزان سوخت و ساز پایه بین ۴۰ تا ۵۰ درصد به زیر حد طبیعی کاهش یابد.


غده‌‌‌ی تیروئید که بخشی از آن سرطانی شده است. منبع

ترشح فوق‌العاده زیاد تیروئید نیز میزان سوخت و ساز پایه را بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد بالاتر از حد طبیعی افزایش می‌دهد. تیروئید همچنین هورمون «کلسی‌تونین» ترشح می‌کند که یک هورمون مهم در متابولیسم کلسیم است. ترشح تیروئید به‌طور عمده به‌وسیله‌ی هورمون محرک تیروئید یا TSH مترشحه از بخش قدامی غده‌ی هیپوفیز کنترل می‌شود.

 

ادامه مطلب ...

دستگاه جدید تشخیص سریع سکته قلبی

دستگاه جدید تشخیص سریع سکته قلبی

دستگاه «کاردیو تکت» که در دانشگاه هامبورگ ساخته شده، در بیست دقیقه اعلام می‌کند که آیا بیمار حمله قلبی کرده است یا خیر.
به گزارش سرویس بین‌الملل «تابناک» به نقل از روزنامه «دی‌ولت»، یک دستگاه جدید به نام «کاردیو ـ دتکت» می‌‌تواند احتمال سکته قلبی و یا عدم آن را آزمایش کرده و سریعا تشخیص دهد.

این دستگاه که توسط مرکز قلب شناسی (کاردیولوگی) دانشگاه هامبورگ طراحی و ساخته شده است، می‌تواند در منزل و یا در آمبولانس و با در اختیار داشتن صرفا سه تا چهار قطره خون، آن هم ظرف بیست دقیقه احتمال سکته و یا عدم آن را اعلام کرده و بدین ترتیب از تشخیص‌های خطا و اشتباهی جلوگیری کند.

سکته قلبی در چهار نفر از پنج نفری که در آلمان به خاطر سوءظن سکته قلبی به مراکز کمک‌های اولیه بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها ارجاع داده می‌شوند، تأیید نمی‌شود. این امر بدین خاطر است که اغلب، تشخیص قطعی و مطمئن نشانه‌های سکته قلبی برای پزشک، سخت است.

پزشک در بیشتر این موارد، پیش از ارجاع فرد به بیمارستان و کلینیک، دستگاه نوار قلب در اختیار ندارد و ارجاع فرد به مراکز اضطراری و کمک‌های اولیه را بهترین و مطمئن‌ترین تصمیم می‌داند.
از سوی دیگر، فرد مبتلا به سکته قلبی هر چه سریعتر به بیمارستان و درمانگاه منتقل و به وی کمک شود، به همان نسبت نیز بافت ماهیچه قلب کمتر آسیب می‌بیند، اما از آنجا که آزمایش و تشخیص قطعی سکته قلبی با ماده «تروپونین» در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های آلمان به حدود سه تا چهار ساعت زمان نیاز دارد، دستگاه «کاردیو- دتکت»، امکانی مناسب برای کاهش آسیب‌ها به قلب در این‌گونه موارد است.

در کنار پزشکان و پرستاران در بیمارستان‌ها و مراکز کمک‌های اولیه و پزشک اضطرای، به ویژه افرادی که یک بار دچار سکته قلبی شده‌اند، مبتلایان به بیماری قند، سیگاری‌ها، افراد دارای فشار خون بالا، افراد دارای استرس بالا که جزو گروه‌های در معرض ریسک و خطر به شمار می‌روند، نیز می‌توانند به طور مستقل و ساده از دستگاه «کاردیو- دتکت» استفاده کنند.
در عین حال، توصیه می‌شود که آزمایش با این دستگاه در حضور پزشک انجام شود تا در صورت تشخیص قطعی سکته، هر چه سریعتر تدابیر ضروری برای مداوا اندیشیده و از پیامدهای شدید برای فرد جلوگیری شود.

دیگر ویژگی مطلوب دستگاه «کاردیو ـ دتکت»، این است که در نقاطی که امکان دسترسی سریع به درمانگاه‌ها و مراکز پزشکی نیست، می‌توان از آن استفاده کرد.
پرفسور «توماس ماینرتس»، رئیس بخش کاردیولوگی مرکز قلب دانشگاه هامبورگ می‌گوید: این دستگاه تشخیص سریع سکته قلبی با حساسیت بالا، می‌تواند حتی مراحل اولیه سکته را در خون اعلام کند.

«ماینرتس» در عین حال توصیه می‌کند که داشتن این دستگاه به معنای بی نیازی به مراجعه به پزشک و مراکز درمانی نیست. حتی در صورت تشخیص قطعی عدم سکته با این دستگاه، اما دارا بودن نشانه‌ها و علامت‌های آن، نباید از بردن افراد در معرض خطر و ریسک به این مراکز خودداری شود.

در این باره سازمان پزشکان آلمان خواستار شده است تا پزشکان این کشور برای اطمینان قطعی از عملکرد دستگاه «کاردیو- دتکت» و برطرف کردن تردیدهای احتمالی نسبت به این دستگاه، این دستگاه را آزمایش کنند.

ابراز رضایت از داروی جدید سرطان پروستات

سلول سرطان پروستات
محققان می گویند داروی جدید هشتاد درصد انواع مقاوم سرطان پروستات را درمان می کند
محققان از موفقیت اخیر در تهیه داروی سرطان پروستات به عنوان بزرگترین پبشرفت در این زمینه در هفتاد سال گذشته نام برده اند.

به گفته آنها داروی آبیراترون می تواند هشتاد درصد از موارد سرطان پروستات مقاوم به شیمی درمانی را مداوا کند.

این دارو مانع از تولید هورمون هایی می شود که در گسترش سلول های سرطانی نقش دارند.

موسسه تحقیقات سرطان امیدوار است این داروی جدید تا دو سه سال دیگر روانه بازار شود.

محققان در حال حاضر مشغول آزمایش پیشرفته این دارو بر ۱۲۰۰ بیمار در سراسر جهان هستند.

سرطان پروستات شایع ترین نوع سرطان در میان مردان است. محققان بر این باورند که هورمون های جنسی مانند تستسترون که از بیضه ها ترشح می شود، در ایجاد و گسترش این سرطان نقش دارد.

درمان های دارویی فعلی سرطان پروستات، ترشح تستسترون را متوقف می کند ولی محققان به تازگی متوجه شده اند که هر نوع هورمونی می تواند به گسترش سلول های سرطانی کمک کند. هورمون های ترشح شده به وسیله سلول های سرطانی هم به گسترش آنها کمک می کند.

داروی آبیراترون جلوی ترشح هورمون های جنسی در سراسر بدن را می گیرد.

نتیجه تحقیقات بر روی این دارو در مجله سرطان شناسی بالینی منتشر شده است. این گزارش بر اساس بررسی اثر دارو بر ۲۱ بیمار تهیه شده است ولی پزشکان پس از نگارش این مقاله، تحقیقات بر ۲۵۰ بیمار را به پایان رسانده اند.

این تحقیقات بیانگر کاهش قابل توجه اندازه تومور سرطانی و میزان پروتئین های ترشح شده به وسیله سلول های سرطانی است.

وضع جسمی بسیاری از بیمارانی که به مدت دو سال و نیم به وسیله این محققان تحت نظر قرار داشتند نیز بهتر گزارش شده و نیاز بسیاری از آنها به مورفین برای کاهش درد ناشی از سرطان نیز کمتر شده است.

در این حال به گفته دکتر جوهان دبونو، سرپرست گروه محققان، به تحقیقات بیشتری برای تایید اثر آبیراترون در درمان نوع مقاوم سرطان پروستات نیاز است.

پزشکان ابراز امیدواری می کنند این دارو در درمان سایر سرطان ها مانند سرطان پستان هم کاربرد داشته باشد.

.bbc