X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل
چهارشنبه 12 فروردین 1388

غذاهای آماده 

 

چه غذاهایی را باید کم خورد؟ 

از زیادی چربی بپرهیزید. چرا؟ 

زیرا باعث افزایش وزن می شود، بیماری قلبی را موجب می شود و رژیم غذایی به سمت رژیم پر چرب می رود.

موجب افزایش سرطان روده بزرگ، سرطان سینه و سرطان رحم می گردد.

از زیادی شکر بپرهیزید. چرا؟

شکر به عنوان فراهم کننده کالری (انرژی مورد نیاز بدن) می باشد. اما این کالری، بدن را از مواد مغذی مفید تهی می کند.

زیادی کالری باعث ایجاد چربی می گردد. بنابراین زیاد خوردن شکر موجب چاقی می شود.

شکر همچنین باعث خراب شدن دندان می شود.

شکر خورده شده در ابتدا باعث افزایش قند خون و ناگهان باعث افت قند خون می شود.

این عوامل باعث خستگی و پریشانی شخص می گردد.

از زیادی نمک بپرهیزید. چرا؟

نمک باعث نگهداری آب بدن می شود. این عمل موجب افزایش فشار خون و به دنبال آن بیماری قلبی می گردد.

نیاز روزانه بدن به نمک در هر شخص، یک قاشق غذاخوری می باشد.

از نوشیدن زیاد کافئین خودداری کنید. چرا؟

کافئین به عنوان آرام بخش، هنگام خستگی مصرف می شود.

باعث افزایش انرژی می شود، اما هیچگونه ارزش غذایی ندارد.

افزایش مصرف کافئین موجب افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، عصبی شدن و بی خوابی می شود.

بهتر است در حد میانه مصرف شود.

چگونه می توان چربی غذا را کم کرد؟

- برای صبحانه می توانید، نان تست و کره گیاهی (به اندازه کم)، به همراه 1 عدد سیب را مصرف کنید.

- برای ناهار 1 عدد ساندویچ با سس خردل و یا سس گوجه فرنگی به جای مایونز میل کنید.

- برای شام، مرغ پخته شده به جای مرغ سوخاری و یا ماهی آب پز و یا پخته شده به جای ماهی سوخاری و یا سیب زمینی با پوست پخته شده به جای سیب زمینی سرخ شده مصرف کنید.

- برای میان وعده نیز می توانید بیسکوییت که با هر نوع از غلات تهیه شده باشد را به جای شیرینی های خامه ای و چرب و یا ذرت بوداده را به جای چیپس مصرف کنید.

چه نوع از غذاها داری اهمیت فوق العاده زیادی می باشند؟

1- سبزیجات

2- میوه جات

3- نان و غلات کامل و با سبوس

4- شیر و دیگر لبنیات (بهتر است که کم چرب باشد)

5- گوشت قرمز، مرغ، ماهی و تخم مرغ

نکات زیر را به یاد داشته باشید تا از زندگی خود لذت برید:

- هر روز صبحانه بخورید. بدین وسیله گرسنگی در طول روز را به حداقل می رسانید.

- سبزیجات و میوه جات را در هر وعده غذایی میل کنید.

- یکی از کارهای خوب وزارت بهداشت این است که ارزش غذایی هر غذای آماده را در پشت بعضی از غذاها می نویسند. شما با استفاده از آنها می توانید مقدار کالری و مواد مغذی هر محصول را بدانید و محصول مناسب را خریداری کنید. توصیه ما به شما این است که محصولاتی را انتخاب کنید که مقدار کمی چربی، چربی های اشباع، شکر و نمک داشته باشد.

- هنگامی که غذای بیرون میل می کنید، بهتر است مقدار کمی را سفارش دهید و یا با دوست خود آن غذا را تقسیم کنید. محتویات هر غذایی که می خواهید سفارش دهید را از گارسون بپرسید.

- از خوردن غذای خود لذت ببرید.هر غذای سالمی که با میل و رغبت خورده شود، ارزش غذایی آن بالا میرود و برای بدن مناسب تر می باشد.

- برای غذا خوردن وقت بگذارید و از هر لقمه ای که میل می کنید، لذت برید.

- مقدار غذای لازم برای بدن خود را در طول روز قسمت کنید و از حجم زیاد غذا در یک وعده جدا خودداری کنید.

- آب بنوشید و نوشیدن مایعات شیرین را محدود کنید.

- برای انتخاب میان وعده، از گروه های غذایی استفاده کنید.

- برای سالم بودن، رژیم غذایی را رعایت کنید و همراه با آن ورزش کردن را فراموش نکنید. افرادی که ورزش می کنند و رژیم غذایی سالم دارند، سالم تر و بهتر زندگی می کنند.

چه خوب است تمام فوائد غذاها را بدانیم و از آنها برای سالم  زیستن استفاده کنیم تا هیچ مشکلی برای بدنمان بوجود نیاید.

مریم سجادپور- کارشناس تغذیه