« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

خوردن چه غذاهایی موجب نشاط میشود؟

 

 خوردن چه غذاهایی موجب نشاط میشود؟

آیا تا به حال فکر کرده اید کاش قرصی به نام قرص شادی وجود داشت و زمانی که شما حال و حوصله و دل و دماغ انجام هیچ کاری را ندارید با خوردن آن قرص به شور و شوق در آمده و به اصطلاح «حال» پیدا کنید!؟ زمانی که اخمو هستید اخم هایتان را باز کند، و زمانی که از دست کسی خیلی عصبانی هستید شما را آرام کند!؟

بسیار خوب، مواد غذایی در آشپزخانه وجود دارند که می توانند مشکل را حل کنند و طعم و مزه ی آن ها از قرص خیلی هم بهتر است این غذاها به گونه ای ذهن و فکر شما را گوشمالی می دهند که شما دیگر احساس غمگینی و ناراحتی نداشته باشید بلکه احساس شادی کنید.

خوردن یک کمی دسر:
زمانی که در حالت استرس و تنش هستیم خوردن چیزهای شیرین که حاوی قند هستند ما را آرام می کنند؛ اما قبل از این که به سمت خوردن شیرینی جات هجوم ببرید، این نکته را به یاد داشته باشید که اعصاب به هم ریخته ما زمانی آرامش می یابند که به میزان کمی مواد غذایی حاوی قند میل کنیم زیرا در غیر این صورت میزان قند خون ما بالا رفته و نتیجه کاملا معکوس و مخرب می گیریم؛ مقادیر توصیه شده عبارتند از:
- یک برش کوچک کیک همراه با نصف فنجان توت فرنگی
- یک فنجان آب میوه و 2 عد شیرینی کوچک
- یا 1 فنجان توت فرنگی تازه، 1 عدد کیوی، یک چهارم فنجان شکلات آب شده ی بدون چربی، می توانید میوه ها را داخل شکلات آب شده زده و میل کنید.

خوردن غذاهای کربوهیدرات دار (نان برشته شده)
دکتر «الیزابت سامر» می گویند، زمانی که افسرده و پکر هستیم بدن نیاز شدیدی به مواد غذایی کربوهیدرات دار مانند نان پیدا می کند، کربوهیدرات ها سبب افزایش سطح سروتونین مغز می شوند و در نتیجه روحیه ی بهتر و شادی تری پیدا می کنیم . اما منظور از نان، نان های سبوس دار، دانه ها و غلات سبوس دار می باشند زیرا کربوهیدرات های موجود در این مواد غذایی سطح قند خون را ثابت نگه می دارند و سبب افزایش آن نمی شوند؛ در حالی که نان ها و غلات بدون سبوس مانند ( نان سفید، ماکارونی، برنج و ...) سطح قند خون را بیش از حد بالا می برند و در نتیجه خود سبب ایجاد دل شوره و استرس شده شما را اخمو و عبوس می کند. میزان سروتونین خون را با این «اسنک ها» بالا ببرید:
- نان سبوس دار تست شده و یا برشته شده با کمی عسل و مربا
- 2 قاشق غذاخوری پنیر خامه ای، 1 قاشق غذا خوری عسل، 1 عدد هلوی خرد شده، 1 برش نان سبوس دار، یک دوم قاشق غذاخوری گردوی خرد شده. پنیرخامه ای و عسل و هلوی خرد شده را با یکدیگر مخلوط کرده و آن را بر روی سطح نان مالیده و کمی هم مغز گردوی خرد شده بر روی آن پاشیده و میل کنید.
خوردن غذاهای حاوی امگا-3
تحقیقات زیادی نشان داده اند که مصرف اسید چرب امگا -3 (DHA) در رژیم های غذایی روزانه ما را با نشاط و سرحال می سازد. حتی افرادی که دچار بیماری افسردگی هستند با مصرف زیاد اسید چرب امگا-3 به میزان 50 درصد احساس بهتری پیدا می کنند. برای اینکه همیشه شاد بوده و در صورت خندانی داشته باشید روزانه 300 میلی گرم (DHA) مصرف کنید. خوردن مواد غذایی زیر که حاوی (DHA) می باشد توصیه می شود:
یک کاسه ماست/ 1 عدد تخم مرغ/ ماهی

خوردن اسفناج
اسفناج سرشار از «فولات» می باشد؛ فولات یکی از انواع ویتامین های گروه B می باشد ( اسیدفولیک) و برای این که سطح سروتونین خون را در حد معینی نگه دارد تا ما سر حال تر باشیم وجودش در بدن ضروری و واجب است؛ محققان می گویند «فولات» مانند اسیدهای چرب امگا-3 قادر است که بیماری افسردگی را تا حد زیاد درمان کند. اگر دوست دارید که در زندگی همیشه با روحیه و سرحال باشید خوردن این سبزی کامل یعنی اسفناج را به شکل عادت درآورید ( دو فنجان اسفناج پخته شده کافی است) ...
- 2 فنجان اسفناج خرد شده به سوپ، و یا خورشت خود اضافه کرده و میل کنید.
- از اسفناج به جای کاهو در ساندویچ ها استفاده کنید.
- به پوره سیب زمینی ، اسفناج خرد شده و بخارپز شده اضافه کرده و میل کنید.
- با اسفناج یک سالاد تهیه کرده و میل کنید.
- در کنار بشقاب غذای خود همیشه برگ های جوان و کوچک اسفناج را داشته و میل کنید.

خوردن حبوبات مانند لوبیا چیتی
لوبیا چیتی مانند اکثر بنشن ها منبع بسیار خوبی از آهن می باشد. اگر دچار کمبود آهن هستید مانند بسیاری از خانم ها و خیلی زود خسته می شوید و مشکل بی خوابی دارید و این سبب می شود که شما اخمو و عنق شوید؛ در این جا مواردی توصیه می شود که سطح آهن خون را متعادل کرده و خلق و خوی شما را بهتر می کند:
- لوبیا چیتی پخته شده را با اسفناج خرد شده و فلفل قرمز کبابی شده همراه با سس گوجه فرنگی و در کنار آن برشی از نان کامل سبوس دار برشته شده میل کنید.
- با لوبیا چیتی پخته شده و گوشت بوقلمون سالاد تهیه کرده و میل کنید (آهن موجود در گوشت سفید سبب جذب بهتر آهن موجود در لوبیا می شود)
- لوبیا را به سوپ خود اضافه کرده و میل کنید.

دو نکته مهم در مورد آهن
برای این که میزان این ماده (آهن) در بدن به حداکثر خود برسد حتما غذاهای حاوی آهن را با غذاهایی میل کنید که سرشار از ویتامین C باشند مانند (گوجه فرنگی، کلم بروکلی، فلفل قرمز)؛ ولی غذاهای حاوی آهن را هرگز با چای، قهوه و یا شیر میل نکنید زیرا مانع جذب آهن موجود در غذا می شوند و به عبارتی آهن غذا را می شویند و از بین می برند.

مزیت دیگر غذاهای نشاط آور
این غذاها علاوه بر اینکه نگاه و فکر شما را نسبت به زندگی روشن تر می کنند و سبب بهداشت روحی و روانی شما می گردند در نتیجه می توانند شما را نسبت به سن واقعی خود بسیار جوان تر نشان دهند!

منبع: ماهنامه ی دنیای سلامت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد