« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

بیماران سرطانی از کمبود مراکز درمانی رنج می‌برند

بیماران سرطانی از کمبود مراکز درمانی رنج می‌برند
جام جم آنلاین: همایش کلینیکال آنکولوژی با محوریت انواع سرطان‌ها، صبح روز پنجشنبه 28 آذر ماه با حضور پزشکان متخصص این رشته در تالار امام خمینی بیمارستان امام خمینی تهران آغاز به کار کرد.  

 

به گفته رئیس این همایش هم‌اینک با کمبود مراکز درمان بیماران سرطانی در کشور روبه‌رو هستیم که این امر بیماران سرطانی را با مشکلات مضاعفی روبه‌رو ساخته است.

ادامه مطلب ...

آدیسون؛ بیماری غدد فوق ‌کلیوی

آدیسون؛ بیماری غدد فوق ‌کلیوی
جام جم آنلاین: اگر دچار ضعف و خواب‌آلودگی هستید، قبل از این که گمان کنید فقط خسته‌اید برای کنترل عملکرد غدد فوق‌کلیوی خود به پزشک مراجعه کنید. پزشکان نارسایی غدد فوق‌کلیوی را بیماری «آدیسون» نام می‌برند.  

محمدابراهیم خمسه، فوق‌تخصص غدد درون‌ریز و متابولیک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران از علل و عوامل بروز بیماری آدیسون اطلاعات بیشتری می‌دهد.
ادامه مطلب ...

هر عطسه 150 نفر را آلوده می‌کند

هر عطسه 150 نفر را آلوده می‌کند
 تحقیقات نشان می دهد که هر یک عطسه در محیطهای شلوغ می تواند در مدت 5 دقیقه 150 نفر را آلوده کند. 

 

به گزارش " نچرال نیوز"، نتایج تحقیقات دانشمندان در ایالات متحده نشان می دهد در مکانهای عمومی و شلوغ مانند اتوبوس- مترو و ... هر یک عطسه که حاوی میلیونها میکروب است می تواند موجب انتشار سریع میکروبهای موجود در عطسه در میان افراد شود.

ادامه مطلب ...

بیماری ای که از انگشت پا شروع می شود

 

 بیماری ای که از انگشت پا شروع می شود

نیلوفر جمشیدی: نقرس از دردناک ترین بیماری های التهاب مفصلی است که بر اثر زیاد شدن اسیداوریک خون و رسوب آن به صورت کریستال های تیز در مفاصل ظهور می کند و منجر به آرنزیت (التهاب مفصلی) می شود و تورم، قرمزی، گرمی، درد و سفتی را در مفاصل ایجاد می کند.واژه آرنزیت به بیش از100 نوع بیماری روماتیسمی اطلاق می شود که در درجه اول مفاصل و بعد عضلات و استخوان ها و سایر بافت های دیگر بدن را درگیر می کند.
 نقرس 5 درصد از بیماری های آرنزیتی را در برمی گیرد و در مردان 9 برابر بیشتر از زنان است و اغلب در میانسالی و به خصوص در سن نزدیک 60 سال (10 سال کمتر یا بیشتر) بروز می کند. اگر یکی از والدین دچار این بیماری باشند احتمال ابتلا به آن 20 درصد خواهد بود.
ادامه مطلب ...

آماری عجیب در مورد انسان ها

 Sanna by linusinternet

 

آماری عجیب در مورد انسان ها بشر پر حرف ترین موجود روی زمین است. این آمار را اخیرا از سوی پزشکان روسیه منتشر شده.
این محققان حد متوسط عمر بشر را هفتاد سال گرفته اند که در این مدت انسان 13 سال حرف می زند، 6 سال غذا می خورد و 23 سال نیز می خوابد.

هر نفر به طور متوسط صدها تن غذا می خورد. اگر وزن افراد را 75 تا 80 کیلو گرم بگیریم باید گفت هر فرد در عمر خود 1250 تا 1335 برابر وزنش غذا می خورد. در مدت یک روز یا 24 ساعت 1000 لیتر هوا تنفس می کند وقلبش در هر 1 دقیقه 80 تا 100 بار می زند. با این شرایط قلب انسان در طول زندگیش دو میلیارد و58 میلیون بار بدون وقفه واغلب بدون کوچکترین مشکلی می زند.
انسان تنها موجودی است که راست قامت است و روی دو پا راه می رود ودر طول روز به طور متوسط 20 هزار قدم بر می دارد یعنی 7 میلیون قدم در سال. در 70 سالگی تعداد این قدمها به 500 میلیون می رسد یعنی 500 هزار کیلومتر راه رفته. با این محاسبات می توان نتیجه گرفت که هر فرد در طول زندگیش می تواند 9 بار کره ی زمین را دور بزند و با پای پیاده به کره ی ماه برود با توجه به اینکه فاصله زمین تا ماه 390 هزار کیلومتر است .....
بدن انسان به وسیله ی پوشش شگفت انگیزی محافظت می شود. این پوشش پوست بدن است که در هر ساعت 30 میلیون میکروب روی آن می نشیند و 29 میلیون آن کشته می شود و پس از 2 ساعت از این 30 میلیون فقط 7 هزار تای آن باقی می ماند.
در بدن انسان بین 2 تا 4 میلیون نقطه ی درد و جود دارد که حساسیت آن نسبت به موقعیت پوست بدن فرق دارد. بدن انسان قدرت مقاومت شگفت انگیزی دارد و می تواند گرمای 44 تا 45 درجه را تحمل کند و حتی اگر به تدریج گرم شود در فضای خشک می تواند 150 تا 160 درجه حرارت را تحمل کند و بالاترین میزان برودت که بدن قادر به ایستادگی در برابر آن است 27 درجه زیر صفر است.
انسان می تواند 52 روز تنها با خوردن آب زنده بماند. حساسترین عضو بدن چشم است که می تواند 10 هزار رنگ را تشخیص دهد وبالاخره اینکه نوزادان تا 8 ماهگی دنیا را سیاه وسفید می بینند.

گیاه هزار خاضیت در مکران

یکشنبه 10 آذر 1387

                  Alo vera by SGade

گیاه هزار خاضیت در مکران

 نام خارجی ( آلوئه ورا )  نام ایرانی ( صبر زرد )  نامهای محلی در بلوچستان

          ( کرزاور -  کرزارو -  کرزروا )

       ونامهای دیگر ان عبارتند از صبر شاخ – شاخ بزی – آلوئه بیابان – گیاه قبر یا چادر ورا – لاله – گل سگله گل جاودانگی – گیاه داروئی – گیاه ملکه  

این گیاه در آفریقای جنوبی وآمریکای لاتین و در بعضی از مناطق  بلوچستان ایران خصوصا در توابع شهرستان نیکشهر یافت می شود.که در این شهرستان جزو گیاهان خودرو بوده ودر برابر خشکسالی 
 و بی ابی بسیار مقاوم می باشد ودر درمان انواع بیماریها در دنیا   از ان به عنوان گیاه جادوئی یا هزار خاصیت یاد  میشود برای اطلاع بیشتر   بر روی ادامه مطلب کلیک کنید  
 

ادامه مطلب ...

برترین تحولات دنیای پزشکی در سال ۲۰۰۸

برترین تحولات دنیای پزشکی در سال ۲۰۰۸

«تایم» به شیوه هر سال، فهرستی از برترین ده‌گانه‌ها را در زمینه‌های مختاف منتشر کرده است. بد ندیدم با هم نگاهی به ۱۰ تحول برتر دنیای پزشکی در سال ۲۰۰۸ بیندازیم:

۱- نخستین نورون‌هایی که از بیماران مبتلا به ALS ساخته شد: در بیماری ALS، سلول‌های عصبی واقع در مغز که مسئول اعمال حرکتی ارادی بدن هستند، به صورت تدریجی و پیشرونده دچار مرگ می‌شوند. سال ۲۰۰۸، دانشمندان با استفاده از شیوه‌ای که دانشمندی به نام «شنیا یاماناکا» -دانشمند دانشگاه کیوتو- در سال ۲۰۰۶، ابداع کرده بود، موفق شدند، سلول عصبی (نورن) حرکتی از بیماران ALS بسازند.

یاماناکا شیوه‌ای ابداع کرده بود که در آن با برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های پوست بدن می‌شد، آنها را به سلول‌های رویانی تبدیل کرد و متعاقب آن این سلول‌ها را به سلول‌ها بافت دلخواه تبدیل کرد. 

 

سال گذشته دانشمندان دانشگاه هاروارد و کالیفرنیا با استفاده از همین شیوه، با استفاده از سلول‌های پوستی دو زن بالغ مبتلا به ALS، نورون حرکتی ساختند. به این ترتیب با استفاده از این تحول، دانشمندان قادر خواهند بود که روند بیماری و مرگ نورون‌های حرکتی را در شرایط آزمایشگاهی، مطالعه کنند و درمان‌های مؤثرتری برای بیماری بیابند.

ادامه مطلب ...

چای سبز مفید برای مبتلایان به دیابت

چای سبز مفید برای مبتلایان به دیابت
تحقیقات نشان داده مصرف چای سبز نه تنها از پیشرفت دیابت جلوگیری می‌کند بلکه احتمال بروز آن را نیز کاهش می‌دهد. با توجه به این‌که دیابت یکی از بیماریهای شایع قرن حاضر است و می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های دیگر از قبیل فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی و نهایتا مرگ شود کنترل و جلوگیری از پیشرفت آن از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.

 

به گزارش مهر ، در سال 2007 فقط در آمریکا بیش از 23.6 میلیون نفر مبتلا به دیابت تشخیص داده شده‌اند که این آمار بسیار بالایی است.

تاثیرات مفید چای سبز بر دیابت نوع اول به مراتب بیشتر از نوع دوم است و از آنجا که دیابت نوع اول اکثرا کودکان و نوجوانان را مبتلا می‌کند کنترل آن می‌تواند کمک زیادی به بهبود وضع زندگی این افراد کند.

سوخت چربی‌های بدن با مصرف بیشتر لبنیات

سوخت چربی‌های بدن با مصرف بیشتر لبنیات
یکی از سوالات مورد علاقه افراد چاق آن است که آیا ماده غذایی وجود دارد که بخوریم و لاغر شویم؟ آنان همیشه بیان می‌کنند که می‌دانند اگر کم بخورند لاغر می‌شوند ولی چه مواد غذایی وجود دارد که می‌توانند بخورند و نیز وزن کم کنند. 

 

واقعیت این است بدون تغییر رفتار غذایی کاهش وزن میسر نیست ولی بعضی از گروه‌های غذایی هستند که در تعادل وزن اهمیت دارند ولی معمولا توسط افراد چاق مغفول می‌مانند.
ادامه مطلب ...

تکنیک جدید در درمان دیسک کمر

تکنیک جدید در درمان دیسک کمر
جام جم آنلاین: مدتی است وقتی صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوم یا کار سنگینی انجام می‌دهم، کمرم بشدت درد می‌گیرد. به پزشک مراجعه کرده‌ام، ظن تشخیص وی دیسک کمر بوده است. این سخن بسیاری از بیمارانی است که هنوز برای درمان درد کمر خود به پزشک مراجعه می‌کنند.  

 

طی تحقیقات به عمل آمده، خوشبختانه بیماران در این گروه از بیماری، مشکل خاصی ندارند و با بسیاری از امکانات و وسایل (تشخیصی، درمانی)‌ می‌توان ضایعه را کمرنگ و تا حدی از بین برد.

پروفسور فرهاد فرید، جراح ارتوپد و فوق‌تخصص طب ورزشی و رئیس انجمن ‌GIMOS (ایران و آلمان)‌ در گفتگو با «جام‌جم» می‌گوید: دیسک غضروفی است که بین 2 مهره قرار گرفته است و همچون فنری از فشار مهره بالایی کمر به مهره پایینی جلوگیری به عمل می‌آورد.

ادامه مطلب ...

ترکیبات ‌جدید برای ‌مقابله ‌‌‌با سرطان تخمدان‌

ترکیبات ‌جدید برای ‌مقابله ‌‌‌با سرطان تخمدان‌
براساس مطالعه جدید، در این هفته سری جدیدی از ترکیبات به نام فسفاپلاتین می‌توانند به‌طور موثر سلول‌های سرطانی تخمدان، بیضه و سروگردن را با قدرت سم‌زایی کمتری نسبت به داروهای مرسوم از بین ببرند.  

 

این ترکیبات ضرر کمتری نسبت به درمان‌های سرطانی رایج مانند Cisplatin‌،Carboplatin دارند و علت هم این است که آنها به داخل هسته سلول نفوذ نمی‌کنند و به (D N A ماده ژنتیکی) دسترسی ندارند.

ادامه مطلب ...

مبتلایان به درد مفاصل گوجه فرنگی بخورند

مبتلایان به درد مفاصل گوجه فرنگی بخورند
جام جم آنلاین: هر چند این روزها گوجه فرنگی بسیار گران شده، اما پزشکان متخصص به بیماران مبتلا به درد‌های مفاصل توصیه می‌کنند؛ مصرف این میوه پر خاصیت را در برنامه غذایی‌شان بگنجانند. گوجه فرنگی سرشار از ویتامین آ است ومصرف آن برای تقویت بینایی و رشد و نمو استخوان‌ها مفید است. 

 

بررسی ترکیبات و مواد موجود در گوجه فرنگی نشان می‌دهد که در میوه گوجه فرنگی رسیده، گلوکز، فروکتوز، ساکاروز و تقریبا تمام آمینواسیدهای اصلی به استثنای ترپتوفان وجود دارد.
ادامه مطلب ...

افزایش بیماری‌های کلیوی با مصرف بیش از حد مسکن‌ها

افزایش بیماری‌های کلیوی با مصرف بیش از حد مسکن‌ها
جام جم آنلاین: یک فوق تخصص کلیه گفت: مصرف بیش از حد مسکن‌ها از جمله استامینوفن کدئین‌دار، نمک، روغن‌های جامد، دخانیات و بی‌تحرکی و چاقی در بروز بیماری‌های کلیوی موثر است.  

 
مژگان جلال‌زاده در گفتگو با ایسنا هشدار داد: اگر فردی برای بار دوم با تولید سنگ در کلیه‌اش مواجه شود، باید تا پایان عمر خود در جهت پیشگیری از ایجاد مجدد سنگ، داروهای مخصوص مصرف کند.
ادامه مطلب ...

فلفل؛ پایین‌آورنده کلسترول

فلفل؛ پایین‌آورنده کلسترول
 اگر از خواص درمانی انواع فلفل اطلاع داشته باشیم، حتی اگر از طعم تندآن هم خوشمان نیاید، مصرف آن را در برنامه غذایی خود قرار خواهیم داد.متخصصان تغذیه معتقدند؛ فلفل برای افزایش جریان خون، تحریک سیستم عصبی، افزایش اشتها و رهایی از سوءهاضمه موثر است حتی بسیاری از گیاه‌شناسان چینی توصیه کرده‌اند که خانم‌ها برای رهایی از دردهای ناشی دوره قاعدگی بهتر است از این سبزی‌ها در این دوران استفاده کنند. 

 

تحقیقات نشان داده است که کپساسین به عنوان فعال‌ترین عنصر موجود در فلفل، سبب کاهش میزان کلسترول خون و کاهش شدت سیگنال‌های درد در بدن می‌شود. این ماده همچنین خاصیت آنتی‌اکسیدانی (که سلول‌های شما را از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند) و ضدباکتریایی نیز دارد.
ادامه مطلب ...

تا می‌توانید آب بنوشید

تا می‌توانید آب بنوشید
یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: مراجعه سالمندان به کارشناس تغذیه در کنار مراجعه به پزشک متخصص ضروری است.  

 

فاطمه‌السادات میرابراهیمی، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با ایسنا درباره تغذیه سالمندان اظهار کرد: سالمندان با رعایت رژیم غذایی صحیح و فعالیت بدنی مناسب می‌توانند ادامه زندگی خود را با کمترین میزان درد و مشکلات جانبی طی کنند.
ادامه مطلب ...

درمان بیماری‌های کلیوی با عسل

درمان بیماری‌های کلیوی با عسل
از خواص عسل بارها شنیده‌ایم؛ اما متخصصان تغذیه تاکید می‌کنند این خوراکی شفابخش به عنوان یک مدد در درمان ناراحتی‌های کلیوی سودمند است. عسل، ماده غذایی بسیار غنی و انرژی‌بخشی است که حدود 80 درصد از قندهای ساده یا مونوساکاریدها ساخته شده و هر 10 گرم آن 320 کالری ایجاد می‌کند. این مونو ساکاریدها بسرعت جذب می‌شوند و اثر انرژی‌بخشی خود را آشکار می‌کنند.

علاوه بر اثر کالری‌زایی ، عسل دارای ویتامین‌های متعددی از قبیل تیامین ، ریبوفلاوین ، اسیدنیکوتینک، اسید اسکوربیک، پیریدوکسین و ویتامین «کا» است.

ادامه مطلب ...

«برخی سرطان‌ها خود به خود خوب می‌شوند»

 
 
سلول‌های سرطانی

«برخی سرطان‌ها خود به خود خوب می‌شوند»

رادیو فردا :تحقیقات جدید نشان می‌دهد که برخی موارد سرطان ممکن است خود به خود برطرف شود.

سال‌هاست پژوهشگران علوم پزشکی می‌دانند که برخی از موارد سرطان ممکن است به خودی خود و در طول زمان برطرف شود. از جمله سرطان خفیف کلیه یا تومورهای سرطانی در سیستم عصبی نوزدان.

ادامه مطلب ...

ضدعفونی‌کننده مجاری تنفسی

ضدعفونی‌کننده مجاری تنفسی
 سرماخوردگی یکی از بیماری‌های فصلی است که همه ما تقریبا در فصل سرد سال طعم آن را چشیده‌ایم و بخوبی با علائم نفسگیر آن آشنایی داریم و همیشه به دنبال راهی برای پیشگیری و رهایی از آن هستیم.  

 

اوکالیپتوس یکی از گیاهان دارویی است که بوی مطبوع آن در اعضای تنفسی و چشایی اثرگذار است و می‌تواند تا حدود زیادی محیط را ضدعفونی کرده و از بروز سرماخوردگی، آنفلوآنزا و برونشیت‌های ساده جلوگیری کند.

ادامه مطلب ...

وقتی چشمها زرد می‌شود

بررسی علل و راه‌های درمان بیماری هپاتیت
وقتی چشمها زرد می‌شود
اندام نحیف، پوست و چشمان زرد و شکم‌های متورم جای شک باقی نمی‌گذارد که پای بیماری زردی در میان است. هزینه‌های سنگین دارو و درمان این بیماری به قدری است که همگان قادر به تامین این هزینه‌ها نیستند. تازه با این همه هزینه امید به بهبود هم در همه موارد وجود ندارد. افسوس که تنها غفلتی کوچک باعث این مشکلات شد. غفلتی که فرد را گرفتار هپاتیت کرد. 

هپاتیت که در میان مردم به یرقان و زردی مشهور است، التهاب و تورم کبد است. هپاتیت ویروسی در اثر ویروس‌های مختلفی ایجاد می‌شود که به تورم و گاهی از بین رفتن کبد منجر می‌شود. مهم‌ترین انواع هپاتیت ویروسی هپاتیت‌هایA ،B  و C هستند. هپاتیت B و C  می‌توانند آسیب کبدی مزمن ایجاد کنند.
ادامه مطلب ...

خس خس سینه یا آسم؟

خس خس سینه یا آسم؟
 با یک دو سه معلم همه شروع به دویدن کردند، ولی هنوز دقایقی از مسابقه نگذشته بود که پسرک احساس تنگی نفس، سرفه‌های پیاپی و به دنبال آن محدود شدن جریان هوا در بدن، امانش را می‌برد و برای نفس کشیدن به خس‌خس می‌افتد، دویدن را قطع می‌کند ولی باز هم احساس خلط و تنگی نفس ادامه دارد.  

 

«آسم» در زبان یونانی به معنی (نفس زدن)‌ است که در دسته بیماری‌های ریوی قرار دارد و جریان هوا در داخل و خارج از ریه به دلیل التهاب و آماس محصور می‌شود.

بررسی پزشکان متخصص نشان می‌دهد زنان بیش از مردان در معرض ابتلا به این بیماری هستند و این در حالی است که افراد مبتلای سن کودکی را بیشتر پسران تشکیل می‌دهند.

ادامه مطلب ...

بررسی علت بوی بد دهان

بررسی علت بوی بد دهان
وای... چقدر دهنش بو می‌ده!
جام جم آنلاین: با این که روزی چندین مرتبه دندان‌هایش را مسواک می‌زند، ولی باز هم وقتی سوار خودرو یا وارد فضای سربسته‌ای می‌شود، اطرافیانش ناخودآگاه چهره خود را درهم برده و سعی می‌کنند مسیر هوایی تنفس خود را تغییر دهند.  

 

گفته می‌شود دهان یکی از آلوده‌ترین قسمت‌های بدن است که با رشد یک سری از میکروب‌های هوازی و غیرهوازی و در اثر عدم رعایت نکات بهداشتی، دچار بوی بد و نامطلوبی می‌شود.
ادامه مطلب ...

خمیدگی کافیست!

خمیدگی کافیست!
پشت ‌تان را صاف نگه‌دارید
جام جم آنلاین: بدن ما برای نشستن در تمام روز ساخته نشده است. شیوه صحیح قرار گرفتن بدن یا به عبارتی صاف ایستادن، مساله مهمی است که روز به روز بیشتر به دست فراموشی سپرده می‌شود. کیف‌های رودوشی یا کوله‌پشتی بسیار سنگین و قرار‌دادن گوشی تلفن بین گردن و شانه است، نحوه غلط نشستن، ایستادن و... موجب خمیدگی و درد پشت می‌شود.  

 

گذشته از پشت درد، وضعیت نادرست بدن می‌تواند مشکلات دیگری از جمله تحلیل مفاصل و آرتروز فرسایشی را نیز ایجاد کند. همچنین قرار گرفتن نادرست، ماهیچه‌ها و مفاصل را بشدت تحت فشار قرار داده و زمینه را برای پشت درد و آرتروز فراهم می‌کند.
ادامه مطلب ...

توت برای مبتلایان به دیابت

توت برای مبتلایان به دیابت
 توت سفید سرشار از املاح معدنی، تانن، مواد چربی و ویتامین‌های A و C است. توت سفید میوه‌ای آبدار، شیرین و لذیذ است و مواد غذایی توت سفید زمانی جذب بدن می‌شود که صبح ناشتا یا عصر در فاصله غذایی ظهر و شام خورده شود (یعنی درست زمانی که شکم از غذا خالی است.)  

 
همچنین قند موجود در توت سفید برای کسانی که مبتلا به دیابت هستند، ضرر ندارد و آنان غالبا به جای قند سفید مصنوعی، چای را با توت خشک می‌خورند. شایان ذکر است دیگر خواص آن ملین و سهل کردن جریان ادرار است.

چاق‌ها انجیر نخورند

چاق‌ها انجیر نخورند
 متخصصان تغذیه می‌گویند: انجیر تعرق بدن را زیاد می‌کند و ادرارآور است. حرارت بدن را کاهش می‌دهد، چاق‌کننده است و آنهایی که می‌خواهند وزن اضافه کنند یا برای بیمارانی که دوره نقاهت خود را می‌گذرانند، بسیار مفید است. بدین منظور می‌توان آن را با شیر سویا مخلوط کرده و بین غذاها خورد. انجیر یبوست را برطرف می‌کند و یکی از بهترین میوه‌ها برای تمیز کردن روده بزرگ و رفع یبوست است.

برای درمان ناراحتی‌های سینه حدود 20 گرم از خرما، عناب و انجیر خشک را با هم مخلوط کرده و آسیاب کرده، سپس این پودر را با یک لیتر آب جوشانده تا حجم آن به نصف برسد. از این جوشانده می‌توان به مقدار 3 فنجان در روز مصرف کرد.

جوشانده انجیر خشک درمان‌کننده التهاب مجاری دستگاه تنفسی، کلیه، ذات‌الریه، سرخک، مخملک و آبله است.
جوشانده غلیظ انجیر خشک برای رفع سرماخوردگی بسیار مفید است.

برای برطرف کردن سیاه سرفه، برونشیت و ذات‌الریه از قهوه انجیر استفاده کنید و برای درست کردن این قهوه انجیر را ابتدا  بو داده و سپس آن را آسیاب کنید تا به صورت پودر درآید. انجیر همچنین دستگاه هاضمه را تقویت می‌کند و برای درمان سوء هاضمه مفید است.

سوپ انجیر بسیار مقوی است و برای افزایش شیر در زنان شیرده مفید است. برای تهیه سوپ، انجیر نارس را با گوشت بپزید. جوشانده انجیر خشک در شیر برای درمان آنژین، ورم لثه و ورم مخاط دهان نیز موثر است.