« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

"حاملگی دختران نوجوان مجرد"

"حاملگی دختران نوجوان مجرد"

فرارو- جوامع انسانی با تفکیک «هنجار» از «ناهنجار» همواره تلاش کرده اند از بقاء خود صیانت کنند. قوانین کتبی و عرفی برای هزاران سال تجلی این تلاش بشر برای حفظ جامعه بوده است. مرزهای مشخص مذهبی، قومی، زبانی، ملی، جنسیتی و... با «غیریت سازی»، انسانها را از یکدیگر تفکیک و باز می شناخت و تا مدتها نهادهای نگهبان جامعه، کسانی را که از این خطوط قرمز عبور می کردند سخت کیفر می داد.



اکنون اما در جوامع «پساصنعتی» این مرزها رنگ می بازد و دیگر، قوانینی ورای اراده «انسان»، آزادی او را محدود نمی کند. نهادهایی چون «خانواده»، «دولت»، «کلیسا» و... اتوریته خود را به نفع آزادی بی قید انسان از دست می دهند. انسانها اکنون نه تنها از قوانین مکتوب، که از عرف جامعه نیز «غیریت زدایی» می کنند. اکنون بتدریج از مفاهیمی چون «رنگین پوستان»، «دگرباشان»، «دو جنسی ها» و... «غیریت زدایی» می شود.

از جمله مسائلی که مدتهاست در جوامع غربی و اخیراً در جوامع شرقی، از اتوریته قانونی خارج و در حال «غیریت زدایی» عرفی است، حاملگی دختران نوجوان پیش از ازدواج است. این مقاله گزارشی است از «سنت شکنی» دختری نوجوان در این خصوص، به همراه داده هایی از موج فراگیر حاملگی دختران نوجوان و مادران مجرد در جوامع غربی. قضاوت در این باره به مخاطبین واگذار می شود، ما منتظر و منعکس کننده نظرات شما در این خصوص هستیم.

به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از گاردین؛ 50 سال پیش یک مرد سفید پوست با برنزه کردن پوست خود چهره اش را به شکل سیاهپوستان در آورد و تلاش کرد تا از این طریق علیه تبعیض نژادی در جامعه امریکا اعتراض کند. اکنون «گاردین» گزارشی از یک دختر نوجوان ارائه نموده که اقدامی مشابه انجام داده، او با گذاشتن یک شکم بند حجیم (به نحوی که شکم اش برجسته به نظر برسد) تلاش می کند تا تبعیض علیه دختران نوجوان حامله را افشا و علیه آن مبارزه کند.

«جان هاوارد گریفین»، روزنامه نگار سفید پوستی بود که 50 سال پیش سراسر امریکا را زیر پا گذاشت تا علیه تبعیض نژادی مبارزه کند و بفهمد که چه چیز تا این حد سفیدها را از سیاهان جدا میکند. گزارش او از این سفر بعدها به صورت کتابی تحت عنوان «سیاه ها با ما فرقی ندارند» منتشر شد.



نیم قرن بعد، یک دختر نوجوان «گابی رودریگرز»، به پیروی از گریفین، مدت 6 ماه وانمود کرد که حامله است. تا اینکه در یک گردهم آیی عمومی در دبیرستان محل تحصیل اش راز 6 ماهه خود را آشکار نمود.

در طول این 6 ماه فقط یکی از برادران رودریگرز از این ماجرا باخبر بود و والدین دوست پسر او فکر می کردند که تا چندی دیگر پدربزرگ و مادربزرگ خواهند شد.

این دختر در وب سایت «Good Morning America» می نویسد که در طول این مدت «مردم شایعات. طعنه و کنایه زیادی علیه من به یکدیگر می گفتند از جمله اینکه او چقدر بی مسئولیت است! چگونه می خواهد به دانشگاه برود؟ و....»

در شهر کوچکی که او زندگی می کند، «توپانیش»، حدود 9 هزار نفر سکونت دارند که 75 درصد از آنها اسپانیایی تبار یا لاتین هستند. متوسط درآمد آنها کمتر از 30 هزار دلار (در سال) است و متوسط سن این شهروندان 25 سال است، طبق گزارش «کمپین ملی جلوگیری از بارداری ناخواسته نوجوانان» 52 درصد از دختران نوجوان لاتین این شهر حداقل یک بار قبل از 20 سالگی حاملگی را تجربه نموده اند.



در سایر نقاط امریکا نیز اوضاع به همین طریق است. بر اساس آمار سازمان‌های دولتی مختلف در امریکا مانند «مرکز فدرال کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها»، «کمپین ملی جلوگیری از بارداری ناخواسته نوجوانان»، «گزارشات روانی ملی» و ... بیش از یک سوم دختران آمریکایی قبل از سن 20 سالگی باردار می‌شوند و در سال 2006، دختران بین 15 تا 19 سال 435 هزار و 427 کودک را به دنیا آورده‌اند. دهها برابر این تعداد نیز شمار فرزندان نامشروع سقط شده است.

طبق گزارشات در بیش از 80 درصد موارد، حاملگی ناخواسته بوده است و حدود 9 میلیارد دلار از بودجه آمریکا هزینه بارداری دختران نوجوان تنها در سال 2004 بوده است.

از جمله افراد مشهور امریکایی که بستگان درجه یک آنها چنین تجربه ای داشته اند. دختر «سارا پیلین» نامزد معاونت«جان مک کین » در انتخابات ریاست جمهوری 2008 آمریکا و خواهر کوچک «بریتنی اسپیرز»، خواننده مشهور امریکایی است که هر دو در سن 17 سالگی باردار شدند. خبر حاملگی «بریستول» دختر 17 ساله پالین وقتی داغ تر شد که وی در کوران رقابتهای انتخاباتی جمهوریخواهان و دموکراتها اعلام کرد با سقط جنین نوه نامشروع خود مخالف است.

آمار بالای بارداری دختران نوجوان در بریتانیا نیز مقامات این کشور را نگران ساخته است. دولت چند سال پیش قصد داشت تا با هزینه کردن بیش از ۱۵۰ میلیون دلار، میزان بارداری نوجوانان بریتانیایی را کاهش دهد، اما کارشناسان و نمایندگان پارلمان این کشور به رسانه ها گفته اند که این برنامه و همچنین تلاش‌های دولت برای آموزش روابط جنسی ایمن با شکست مواجه شده است.

برخلاف انتظار مقامات دولتی، کارشناسان حتی معتقدند همراهی این آموزشهای روابط جنسی ایمن با تصاویر پورنوی موجود در رسانه‌ها باعث شده تا قبح روابط جنسی نوجوانان از بین رفته و دسترسی راحت آنها به قرصهای ضدبارداری و تکنولوژی آسان سقط جنین نیز مزید بر علت شده و به جای کاهش، باعث افزایش این دست روابط جنسی گردیده است.

در سالهای دهه ۷۰ میلادی میزان بارداری در بریتانیا مشابه کشورهای دیگر اروپای غربی بوده اما در حالیکه این کشورها موفق به کاهش میزان حاملگی دختران نوجوان شده‌اند، بریتانیا هم اکنون بیشترین میزان بارداری نوجوانان در اروپای غربی را داراست که ۶ برابر هلند، ۴ برابر ایتالیا و ۳ برابر فرانسه است.

این معضل تنها گریبانگیر جوامع غربی نیست، چند ماه پیش مقامات دولتی در مالزی نیز اعلام کردند برای مقابله با ناهنجاریهای اجتماعی ناشی از تبعات بارداری دختران نوجوان، برای آنها مدارس ویژه ای راه اندازی می کنند تا آنها از ترس ممنوعیت از ادامه تحصیل، بچه های نامشروع خود را سقط نکنند یا سر راه نگذارند.

آموزگاران این مدرسه همگی زنان هستند و به دانش آموزان انواع دروس و نیز نحوه بچه داری را آموزش می‌دهند. دانش آموزان می‌توانند چند ماه پس از وضع حمل دوباره به سر کلاس های خود بازگردند.

«محمد عیسی عبدالله» از مسئولان شورای مذهبی استان مالاکا که مدرسه دختران باردار نیز در همین استان تاسیس شده است در این باره می گوید: «بچه دار شدن پیش از ازدواج یک گناه است ولی نمی‌خواهیم زیاد روی این مسئله تاکید داشته باشیم، قصد ما این است که به این دختران کمک کنیم تا یک مسلمان واقعی باشند، تاسیس این مدرسه، تشویق افراد به داشتن روابط نامشروع و خارج از محدوده ازدواج نیست بلکه هدف ما این است که مشکلات را حل و فصل کنیم.»

تهیه کننده و مترجم: قاسم توکلی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد