X
تبلیغات
نماشا
رایتل
شنبه 29 مرداد 1390

مهارت‌های زندگی – راه‌هایی ساده برای عمری طولانی -2

«معجزه “آب” برای طول عمر»

۱۳۹۰ مرداد ۲۹

سیمین/ رادیو کوچه

simin@koochehmail.com

در برنامه پیشین برای شما از توصیه های دکتر مائو ، یک پزشک چینی برای داشتن عمری طولانی گفتم. او در برنامه‌ای که برای هر ماه از دوازده ماه سال طراحی کرده توصیه‌هایی دارد برای کسب مهارت‌هایی برای داشتن عمری طولانی‌تر.

در برنامه قبلی به توصیه ماه جولای اشاره داشتم و در این برنامه به پیشنهاد او برای ماه اگوست می‌پردازم.

فایل صوتی را از اینجا بشنوید

دانلود فایل صوتی

اغلب ما در طول روز آب کافی نمی‌نوشیم و این امر تاثیر منفی زیادی بر روی فعل و انفعالات داخل بدن هم‌چنین طول عمر ما دارد.

دکتر مائو برای این ماه توصیه می‌کند: تمرین کنید تا آب بیشتری بنوشید تا عمل‌کرد سلولی،متابولیسم بدن و عمل‌کرد ارگان‌ها را توسعه ببخشید با یک عادت ساده: نوشیدن شش لیوان آب در روز.

این تمرین را به طور مستمر انجام بدهید و تا پایان ماه شما به یک رفتار خوب عادت کرده‌اید که راه‌گشای شماست به سوی یک زندگی طولانی.

این عادت هشتمین عادت امسال (2011) برای داشتن عمری طولانی است. در این برنامه یک ساله که که از عادات زندگی چند قرن از کشورهای مختلف جهان گرفته شده تا انتهای سال شما موفق می‌شوید، 12 رفتار مفید را که برای سلامتی بسیار اهمیت دارند بیاموزید و انجام دهید.

فایده نوشیدن آب

اما به راستی چرا آب این‌قدر برای سلامتی و داشتن عمری طولانی مفید است؟ در حقیقت 60 تا 70 درصد از بدن ما از آب تشکیل شده است. شما می‌توانید روزها بدون غذا زندگی کنید اما ادامه حیات شما به نوشیدن آب بستگی دارد. هر سلولی برای انجام وظیفه اصلی‌اش به آب نیاز دارد. شما مطمئنن با نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب در روز می‌توانید آب مورد نیاز بدنتان را تامین کنید.

- یکی از فایده های نوشیدن آب این است که همیشه بدنتان آب کافی را در اختیار دارد. در روزهای گرم تابستان بدن شما بیش از هر زمان دیگر به آب نیاز دارد. زمانی که شما کم آب بنوشید، بدن شما به اندازه کافی آب ندارد تا فعالیت‌های عادی‌اش را انجام دهد. این کم‌آبی می‌تواند انرژی‌ بدن را بگیرد و احساس خستگی بدهد.

- آب دمای بدن را تنظیم می‌کند. برای آن‌ها که بیرون از خانه فعالیتی دارند یا به انجام تمرین‌های ورزشی می‌پردازند، نوشیدن آب دمای بدنشان را کاهش می دهد و سبب می‌شود فعالیت‌های آنان مفیدتر واقع شده و تاثیر خود را داشته باشد.

- نوشیدن آب کافی سبب می‌شود که پوست نیز مرطوب و سالم و شفاف به نظر برسد.

- آب سبب انجام بهترچرخه تغذیه در بدن می‌شود. آب باعث رسیدن ویتامین،املاح معدنی پروتئین و قند به تمامی سلول‌های بدن می‌شود.

- بیرون راندن مواد زائد از بدن؛ نوشیدن آب هم‌چنین سبب سم‌زدایی و بیرون رفتن مواد زائد ناشی از متابولیسم بدن می‌شود. در واقع با جریان یافتن آب در بدن این چرخه طبیعی دفع مواد زاید از قسمت‌هایی هم‌چون کلیه به خوبی جریان می‌یابد.

- و به این نکته توجه داشته باشید که شما در واقع همان چیزی هستید که می‌نوشید. هر چیزی که از گلوی ما پائین می رود اعم از دارو، محصولات کشاورزی، یا هر چیز دیگری که در محیط اطراف ما هست، ناگزیر به آب منتهی می‌شود.

و در نهایت سعی کنید از فیلترهای کربناته برای تصفیه آب خورنی استفاده کنید و همیشه به دنبال بهترین فیلترها باشید.

به خودتان جایزه بدهید

اگر عادت کرده‌اید که هر روز به میزان کافی آب بنوشید یک جایزه برای خوتان در نظر بگیرید. زمانی که خودتان را تشویق می‌کنید بیشتر ترغیب به انجام این کار می‌شوید.

استمرار این عادت

و باز هم‌چون عادت‌های قبلی سعی کنید که در این کار استمرار داشته باشید. هر روز از خوتان بپرسید که آیا این شش لیوان آب را نوشیده‌اید؟

سوال دیگری که باید هر روز از خود بپرسید این است که امروز در مقایسه با دیروز چه احساسی دارید و در مقایسه با هفته قبل چطور؟ شاید احساس کنید که حالا بیشتر انرژی دارید و احساس سبکی بکنید یا شاید هم کم‌تر احساس سردرد بکنید.

از خود بپرسید چه موانعی بر سر راه این تمرین شما برای این آب خوردن روزانه وجود دارد؟

و چطور می‌شود این موانع را دور کرد؟

این سوال و جواب‌ها را حتمن هر روز از خودتان بکنید و منتظر نتایج خوب آن باشید.

آیا نوشیدن را فراموش می کنید؟

و اگر یک روز این عادت نوشیدن شش لیوان آب را فراموش کردید مسئله مهمی نیست. به روزهایی که از دست دادید فکر نکنید اما سعی کنید که برنامه روزانه خود را طوری طراحی کنید که این عادت آب خورن را در آن بگنجانید تا فراموش نشود.

اما یک راه ساده هم برای فراموش نکردن وجود دارد. بطری‌های آب 32 اونسی (برابر شش لیوان) را پرکنید و در طول روز از آن‌ها آب بنوشید.

آب طعم‌دار

اما اگر شما هم مثل من از طعم آب خالص خوشتان نمی‌آید دکتر مائو توصیه می‌کند که چند برگ نعنا یا جعفری را به مدت نیم ساعت در یک پارچ آب بریزید. بعد یک قاشق چایخوری عسل به ان اضافه کنید و مخلوط کنید. گاهی هم می‌توانید آب خوراکی را با یک برش از پوست پرتغال یا نارنگی یا لیمو طعم دار کنید یا حتا یک چای کیسه‌ای یا کمی آب انار طبیعی به آن اضافه کنید.

آخرین روز

و زمانی که به روز 31 اگوست می‌رسید، اگر هر روز لیوان آب نوشیده باشید، موفق شدید یک عادت خوب را در خودتان ایجاد کنید.

حالا با انجام درست این عادت‌های خوب منتظر باشید تا در ماه آینده یک عادت خوب دیگر را فرابگیرید. این بار به رازی در زمینه خوب خوردن و کاهش وزن اشاره خواهیم داشت.