« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

مبتلایان به ام‌اس از ورزش نترسند

 
 
نتایج یک پژوهش:
مبتلایان به ام‌اس از ورزش نترسند
جام جم آنلاین: مبتلایان به بیماری ام.اس همواره ترس از فعالیت دارند. عدم تعادل درحین راه رفتن، لرزش، ناپایداری در راه رفتن، سرگیجه، حرکات ناگهانی اندام ها، عدم هماهنگی بدن و ضعف از جمله عوملی است که مبتلایان به بیماری ام.اس از حضور در عرصه های اجتماع باز می دارد. تحقیق حاضر نشان داد تمرین، مسافت راه رفتن و قدرت بیماران ام.اس را افزایش می دهد.

به گزارش ایسنا ، «تأثیر 8 هفته تمرین منتخب بر مسافت راه رفتن، قدرت و خستگی بیماران (MS)» عنوان تحقیقی است که توسط ساراخداداده، محمدرضا کردی، نیکو خسروی و بهرام سنگلجی انجام شده است. این تحقیق در هفتمین همایش بین المللی تربیت بدنی ارائه شد.

ادامه مطلب ...

'نقش کلیدی' نوسان فشار خون در سکته مغزی

 اندازه گیری فشار خون

 

'نقش کلیدی' نوسان فشار خون در سکته مغزی

 

فشار خون عامل ریشه ای بسیاری از بیماری ها تلقی می شود

محققان می گویند که نوسان در فشار خون می تواند نشانه مهمتری از فشار خون دائما بالا برای پیش بینی سکته مغزی باشد.

توصیه های پزشکی فعلی، بر نیاز به پایین آوردن سطح فشار خون برای کاستن از خطر سکته مغزی متمرکز است.

ادامه مطلب ...

چطور میتوان به زیبایی بوست روی افزود

(ده ماده غذایی که چهره شما را زیبا تر می سازد) 


همان طور که می گویند شما همان چیزی هستید که میل می کنید درست
غذا خوردن به حفظ یک زندگی سالم و در عین حال حفظ چهره ای سالم کمک می کند .وقتی احساس خوبی در مورد چیز هایی که میل میکنید دارید و زمانی که موادی که مصرف می کنید برا یشما مفید است . این شانس را دارید که از چهره ای که می خواهید بر خوردار باشید در اینجا ده ماده غذایی که نه تنها به شما کمک میکند احساس خوبی داشته باشید بلکه کمک می کند چهره ای فوق العاده نیز داشته باشید معرفی می شود:

ادامه مطلب ...

میتوکندری: موتور سوخت سلولی یا اسلحه‌ای مرگبار

میتوکندری: موتور سوخت سلولی یا اسلحه‌ای مرگبار

  

میتوکندری: موتور سوخت سلولی یا اسلحه‌ای مرگبار

 محبوبه عمیدی:
 
دانش > پزشکی  - مطالعات روی افراد دچار صدمات شدید جسمی نشان می‌دهد میتوکندری‌ها می‌توانند در فضای خارج سلولی رفتاری مانند اجداد باکتری خود داشته باشند که به تشخیص نادرست و پاسخ مرگبار دستگاه ایمنی بدن منجر شوند.

 بیمار دکتر کارل هاوزر داشت جان می‌داد. این مصدوم به دلیل شکستگی لگن به بیمارستان انتقال پیدا کرده بود و اکنون به نظر می‌رسید عفونت باکتریایی شدید دارد او را می‌کشد. هاوزر که یکی از جراحان عمومی مرکز پزشکی دانشگاه می‌سی‌سی‌پی در جکسون است، همراه با همکارانش به انجام آزمایش‌های گوناگونی دست زد، اما نتوانست کوچک‌ترین نشانی از عفونت در این مصدوم پیدا کند. آزمایشی برای انجام باقی نمانده بود و زمان داشت از دست می‌رفت، در نهایت هاوزر لخته خونی به گنجایش 30 لیتر را از بدن بیمار تخلیه کرد و مصدوم بلافاصله به زندگی بازگشت.

اما هاوزر بیش از 15 سال از عمرش را صرف تحقیق در مورد این کرد که چطور ممکن است، بافت‌های آسیب‌دیده خود فرد باعث مرگ او شوند.

ادامه مطلب ...

خطرات ناشی از یک طرفه جویدن غذا

جویدن یک طرفه

 خطرات ناشی از یک طرفه جویدن غذا

شما وقتی آدامس می‌ جوید، یک طرفه می‌ جوید؟ وقتی غذا می‌ خورید، چه‌ طور؟ یک طرفه جویدن برای دندان ‌ها و مفصل فک ‌تان اصلا خوب نیست و حتی اگر شما دندان‌ های یک طرف فک ‌تان را از دست داده باشید، باز هم نباید به یک طرفه جویدن عادت کنید. دندان ‌پزشکان می ‌گویند این کار حداقل 4 خطر دارد:

خطر اول: مفصل گیجگاهی‌ فکی تان آسیب می‌ بیند

اگر شما هنگامی که دهان‌ تان را باز و بسته می ‌کنید، صدای " تق ‌تق " یا " خش ‌خش " می‌ شنوید، ممکن است دچار مشکلات مفصل گیجگاهی فکی باشید. مفصل گیجگاهی فکی تنها مفصل متحرک در میان استخوان‌ های سر و صورت و اتفاقاً مفصل بسیار پُرکاری است. این مفصل در بین استخوان‌ فک پایین و استخوان‌ های سر قرار گرفته و هر بار که حرف می ‌زنید، غذا می ‌جوید یا دهان ‌تان را باز می‌ کنید، این مفصل را به کار می‌ اندازید، بنابراین شما باید از این مفصل مهم بدن ‌تان بسیار مراقبت کنید.

ادامه مطلب ...

ماموگرافی به چه دردی می ‌خورد؟

ماموگرافی

 ماموگرافی به چه دردی می ‌خورد؟

امروزه با رشد و توسعه ماموگرافی‌ های دیجیتال، سونوگرافی و ام ‌‌آر آی ممکن است این پرسش مطرح شود که آیا برای تشخیص زوردس سرطان پستان یا غربالگری این بیماری، می‌ توان از این روش‌ ها به جای ماموگرافی معمول استفاده کرد؟ به نظر می‌ رسد با این که تکنیک ‌های جدید، کیفیت تصویری بهتری در اختیارمان می ‌گذارند و تشخیص دقیق‌ تری را امکان‌ پذیر می ‌کنند، هنوز نتوانسته‌ اند جایگزین ماموگرافی سنتی شوند.

ماموگرافی مجموعه ‌ای از تصاویر رادیوگرافی اشعه ایکس به صورت دو بعدی و سیاه و سفید است. ماموگرافی می ‌تواند ناهنجاری‌ های کوچکی در بافت پستان در حد نیم‌‌ سانتی ‌متر را مشخص کند. شما یا پزشک تان توده پستانی را تا به اندازه‌ ی دو برابر این حد، یعنی به اندازه یک نخود بزرگ، نرسیده باشد، نمی ‌توانید لمس کنید.

ادامه مطلب ...

غذاهای مفید برای افزایش حافظه‌

افزایش حافظه با غذاها

 غذاهای مفید برای افزایش حافظه‌

قبل از هر چیز باید به این مساله اشاره کرد که ظرفیت یاد گیری و میزان هوش و وسعت اندیشه عمدتا از طریق توارث تعیین می شود و عوامل ارثی در این مساله موثرترند اما عوامل محیطی، شرایط اقلیمی، میزان، نوع و کیفیت غذا نیز تاثیر غیرقابل انکاری روی  مساله هوش دارند...

 

اولین مساله استفاده از منابع حاوی روغن ‌های مایعی است که دربردارنده اسید های چرب امگا 3 هستند. بهترین منبع امگا 3 آبزیان به‌ خصوص ماهیان چرب هستند. دانه ‌های روغنی نظیر بادام، گردو، بادا‌م ‌زمینی، کنجد و تخم ‌کتان هم از منابع اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اما اکنون که آلودگی محیط ‌زیست با جیوه مطرح است، نمی ‌توان به خانم‌ های باردار توصیه کرد که زیاد ماهی مصرف کنند اما به جای آن می ‌توانند از منابع گیاهی امگا 3 بهره ببرند.

ادامه مطلب ...

آشنایی با تکنیک های تقویت حافظه

 

 

آشنایی با تکنیک های تقویت حافظه

 
یکی از ارکان اساسی آموزش و یادگیری داشتن حافظه ای کار آمد است، همه شما دوست دارید حافظه ای قوی داشته باشید و اگر بخواهید مطمئنا می توانید حافظ خود را تقویت کنید.
در مورد تقویت حافظه به موارد زیر توجه کنید:
▪ هدف:هدف خود را از خواندن مشخص کنید که برای چه منظور می خوانید؟ برای افزایش معلومات، برای انجام یک تحقیق و یا به صورت تدریجی برای دادن امتحان، اگر برای امتحان می خوانید امتحان تشریحی است یا تستی؟ اگر برای امتحان تستی می خوانید باید جزئی ترین مطالب را هم بخوانید واگر امتحان تشریحی است باید کلی بخوانید.

ادامه مطلب ...

گروه پزشکی هاروارد اعلام کرد : درمان بیماری قلبی با کمک نانوخاره

گروه پزشکی هاروارد اعلام کرد : درمان بیماری قلبی با کمک نانوخارها

جام جم آنلاین: محققان در MIT و گروه پزشکی هاروارد نانوذرات ویژه‌ای (نانوخارها) ساخته‌اند که می‌تواند به دیواره‌های سرخرگ چسبیده و به آهستگی محموله‌های دارویی خود را رها کنند. این سیستم به صورت بالقوه یک جایگزین مناسب برای استنت ‌های رهاکننده دارو در بعضی از بیماران دارای بیماری قلبی - عروقی ، ارائه می‌کند.
www.medicblog.blogfa.com درمان بیماری قلبی با کمک نانوخارها

به گزارش فارس ، این نانوذرات که نانوخار نامیده شده‌اند با قطعه‌های پروتئینی ریزی روکش‌داده می‌شوند. این قطعه‌های پروتئینی به آنها اجازه می‌دهند که به دیواره‌های سرخرگ آسیب‌دیده بچسبند. آنها به محض چسبیدن می‌توانند داروهایی از قبیل «پاکلیتاکسل» را رها کنند. این دارو از تقسیم سلولی جلوگیری می‌کند و از رشد محل التیام زخم که می‌تواند سرخرگ‌ها را مسدود کند، ممانعت می‌کند.

یکی از روش‌های استاندارد کنونی برای درمان سرخرگ‌های آسیب‌دیده و مسدود ‌شده ، کاشت یک «استنت» مجرادار می‌باشد که سرخرگ را باز نگه می‌دارد و داروهایی از قبیل «پاکلیتاکسل» را رها می کند. این محققان امید دارند که برای درمان آسیب قرار گرفته در مکان‌هایی که برای این «استنت» مناسب نیستند.

ادامه مطلب ...

بیماری سنگ کیسه صفرا

http://medicblog.blogfa.com/ بیماری سنگ کیسه صفرا

  بیماری سنگ کیسه صفرا  

- دکتر غلامرضا کفیلی [ متخصص داخلی ]

کیسه صفرا مخزنی است برای ذخیره مایع صفرا که از کبد بداخل آن ترشح می شود. مایع صفرا سبز رنگ است و حاوی موادی است که برای هضم مواد غذایی کارآرائی دارد. بهنگام خوردن مواد چربی کیسه صفرا منقبض شده و صفرای داخل آن از طریق مجرای صفراوی مشترک وارد اثنی عشر می شود کیسه صفرا در زیر کبد قرار دارد و توسط مجرائی به کبد وصل است. صفرا مایعی است حاوی کلسترول و املاح که وقتی میزان کلسترول مایع صفرا از حدی بیشتر شود بعنوان هسته ای برای تشکیل سنگ عمل می کند و بتدریج سنگ یا سنگهائی در داخل کیسه صفرا ایجاد می شود سنگهای کیسه صفرا علائمی شامل تهوع و استفراغ و درد ناحیه بالای شکم خصوصاً درد زیر دنده های راست ایجاد می کند.

ادامه مطلب ...

چرت بزنید تا بهتر یاد بگیرید

 مغز

 

چرت بزنید تا بهتر یاد بگیرید

 

از این تحقیقات نیتجه گیری شده که مغز انسان برای فراگیری های تازه به استراحت نیاز دارد

پژوهشگران آمریکایی ادعا می کنند که خواب کوتاه، توانایی مغز را برای جذب اطلاعات تازه افزایش می دهد.

در جریان مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته دانشمندان دریافتند که کسانی که در طول روز 90 دقیقه خوابیده بودند از عهده آزمایش های مربوط به جذب اطلاعات و علوم شناختی بهتر برآمدند.

از این مطالعات که در دانشگاه برکلی در کالیفرنیا صورت گرفته چنین نتیجه گیری می شود که مغز انسان برای این که فضای تازه ای برای آموخته های جدید ایجاد کند احتیاج به مدتی استراحت دارد.

در تحقیقات مورد بحث هنگام شروع روز یک رشته مسائل مشکل برای یادگیری، در اختیار 39 فرد بزرگسال که از سلامت کامل برخوردار بودند، قرار دادند.

ادامه مطلب ...

مراقب آسیب‌ها و ناراحتی‌های ناشی ازکار باشید

 
مراقب آسیب‌ها و ناراحتی‌های ناشی ازکار باشید
آخ... کمرم گرفت
 بسیار دیده‌ایم افرادی را که از کمر درد شکایت دارند. کمر درد می‌تواند به قدری شدید باشد که باعث مختل شدن کارهای روزمره ما شود. پس توجه به این مطلب که چه چیزی باعث ایجاد و بروز درد می‌شود، می‌تواند به ما کمک کند تا جلوی آن‌را بگیریم.

نوع و نحوه انجام دادن کارها در بسیاری از مشاغل، علت اصلی کمر دردها هستند. بسیاری از مشاغل مانند کار در بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها، مجموعه فعالیت‌های کارگران ساختمان‌سازی و امور دفتری به استفاده از عضلات و مهره‌های کمر و کار کردن با آن احتیاج دارند. کمر درد غیر از همه ناراحتی‌ها و مشکلاتش، یک معضل اساسی برای ما در پی دارد و آن این‌که موجب می‌شود نتوانیم حین کار، تمرکز داشته باشیم. اما همه ما می‌توانیم و باید با انجام اقداماتی، جلوی این کمر دردها را بگیریم و از بروز آن پیشگیری کنیم.

ادامه مطلب ...

هشدار از ارتباط بیماری ایدز و سل و خطرات آن

عکس از رامین طلایی

  عکس از رامین طلایی  
 

بهداشت همگانی

هشدار از ارتباط بیماری ایدز و سل و خطرات آن

بیماران مبتلا به ایدز به شدت در مقابل بیماری سل آسیب‌پذیر هستند و به همین دلیل با ظهور این پدیده و افزایش آن در دهه‌ اخیر، همه کشورها با موج فزاینده‌ای از بیماری سل نیز مواجه شده‌اند

مدیر گروه بیماریهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام افزایش شمار مبتلایان به بیماری سل با وجود اقدامات پیشگیرانه، از همراهی این بیماری با بیماری ایدز ابراز نگرانی کرد.

به گزارش مهر، محمدمهدی گویا می‌گوید: بررسی‌های سال‌های اخیر نشان می‌دهد که 15 درصد مبتلایان به سل دارای ایدز هم هستند و این زمینه نگرانی بزرگ‌تری را در این خصوص ایجاد می‌کند.

به گفته او، در کشورهایی که بیماری ایدز به مرحله عمومی رسیده‌، افراد 20 برابر بیش از مردم عادی به سل مبتلا می‌شوند، ولی این میزان در کشورهایی که ایدز به مرحله عمومی نرسیده 26 تا 37 درصد است.

ادامه مطلب ...

تاثیر رابطه جنسی بروی سلامتی

 

تاثیر رابطه جنسی بروی سلامتی

 

1- بهبود حس بویایی: پس از رابطه جنسی ترشح هورمون پرولاکتین افزایش مییابد. این هورمون سبب میگردد تا سلولهای بنیادی مغز نورونهای جدیدی را در پیاز بویایی مغز ایجاد کنند. (در دوران شیردهی نیز این بهبودی حس بویایی در زنان مشاهده میگردد)

2- کاهش ریسک بیماریهای قلبی: داشتن بیش از 3 نوبت رابطه جنسی در طول هفته ریسک ابتلا به بیماریهای قلبی را درمردان به نصف کاهش میدهد. رابطه جنسی کلسترول بد خون را نیز کاهش میدهد.

ادامه مطلب ...

شش دلیلی که شما وزن کم نمی‌کنید

شش دلیلی که شما وزن کم نمی‌کنید

شش دلیلی که شما وزن کم نمی‌کنیدآیا شما رژیم می‌گیرید و وزن کم نمی‌کنید؟ به احتمال زیاد شما گرفتار برخی اشکالات رایج در رژیم‌های غذایی هستید.کارشناسان می‌گویند واقعیت این است که حتی وقتی شما رژیم می‌گیرید، شاید کالری بیشتری را نسبت به آن‌چه فکر می‌کنید بخورید.

آیا شما رژیم می‌گیرید و وزن کم نمی‌کنید؟ به احتمال زیاد شما گرفتار برخی اشکالات رایج در رژیم‌های غذایی هستید.کارشناسان می‌گویند واقعیت این است که حتی وقتی شما رژیم می‌گیرید، شاید کالری بیشتری را نسبت به آن‌چه فکر می‌کنید بخورید. گاهی بین آن‌چه که ما می‌دانیم باید برای کاهش وزن انجام دهیم و آن‌چه که واقعاً در هنگام تلاش برای رژیم انجام می‌دهیم ارتباطی وجود ندارد. برای تازه کارها، فکر کردن در مورد رژیم گرفتن را متوقف کنید، در عوض روی ترک عادت‌های بد روزانه‌ای تمرکز کنید که باعث افزایش وزن می‌شوند.

ادامه مطلب ...