X
تبلیغات
نماشا
رایتل
پنج‌شنبه 20 فروردین 1388

پوستی شاداب با تغذیه مناسب

مالیدن کرم بر پوست

همان گونه که تغذیه مناسب و صحیح، در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر است، در داشتن پوستی سالم و شفاف نیز تاثیر بسزایی دارد.

با توجه به این که پوست مانند یک سد حفاظتی برای بدن عمل می‌کند، لذا با رعایت یک برنامه غذایی مناسب می‌توان این سد را تقویت کرد.

مالیدن کرم بر سطح پوست موجب نفوذ مواد مغذی به داخل سلول‌های پوستی نمی‌شود و فقط تا زمانی که آن را نشویید، روی پوست شما وجود دارد، ولی تغذیه سالم، تمام مواد مغذی را وارد سلول‌های پوستی می‌کند. به این صورت که مواد مغذی وارد جریان خون می‌شوند و توسط جریان خون به سلول‌های پوستی بدن می‌رسند.

تغذیه مناسب حتی روی مکانیسم‌های پیر شدن بدن نیز تاثیر می‌گذارد و فرآیند پیری از جمله پیر شدن پوست را آهسته می‌کند.

توصیه های زیر را جدی بگیرید

* همه ما می‌دانیم و بارها شنیده‌ایم که میوه و سبزی تازه از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کنند، زیرا دارای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان هستند. حتی بسیاری از رنگدانه‌های شیمیایی که در میوه‌ها و سبزی‌ها موجودند، خاصیت آنتی‌اکسیدانی بسیار بالایی دارند.

این آنتی‌اکسیدان‌ها موجب جلوگیری از تخریب‌های سلولی می‌شوند. بدین صورت که رادیکال‌های آزاد موجود در بدن، به ویژه در منطقه پوست را که در تماس با محیط اطراف هستند، غیر فعال می‌کنند و جلوی عملکرد تخریبی آنها را می‌گیرند.

برای اطمینان از وجود آنتی‌اکسیدان کافی در میوه و سبزی، بهتر است آن را به صورت خام یا نیم‌پز استفاده کرد.

نوشیدن آب

* رطوبت موجود در پوست نیز مانع چروکیدگی پوست می‌شود. با مصرف آب کافی می‌توان این رطوبت را برای پوست ایجاد کرد. نوشیدن 8 لیوان آب در روز برای تامین رطوبت پوست ، کافی به نظر می‌رسد. مصرف قهوه و نوشابه‌های گازدار پیشنهاد نمی‌شود؛ زیرا باعث دفع ادرار به میزان زیاد و در نتیجه کاهش آب بدن می‌شوند.

* رژیم غذایی برای کاهش وزن در چروک شدن پوست موثر است؛ لذا کم و زیاد کردن وزن بدن به طور متناوب به پوست آسیب های جدی می‌رساند.

 

* شیوه پخت غذا هم در از دست رفتن مواد مغذی غذاها تاثیر بسزایی دارد. توجه داشته باشید گرم کردن غذا برای دفعات زیاد باعث فرآیندهای تخریبی اکسیداسیون می‌شود و به عبارت دیگر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در غذا را کاهش می‌دهد و رادیکال‌های آزاد را فعال می‌کند.

باید تا آنجا که می‌توان زمان پخت مواد غذایی را کاهش داد و از سرخ کردن زیاد غذاها و پختن آنها با مقادیر زیاد روغن و چربی پرهیز کرد.

دکتر سودابه درویش – جام جم