« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

دارویی که به قلب کمک می کند خود را ترمیم کند

 حمله قلبی

دارویی که به قلب کمک می کند خود را ترمیم کند

 

با کاهش قربانیان حملات قلبی، تعداد افرادی که مبتلا به نارسایی قلبی هستند رو به افزایش است

پژوهشگران موفق به تولید دارویی شده اند که موجب می شود قلب صدمه دیده موش، خود را ترمیم کند.

پیش تر چنین پنداشته می شد که حمله قلبی به سلولها و رگ های قلب آسیب غیرقابل جبران می زند. اما بر اساس نتایج مطالعه ای که در نشریه نیچر منتشر شده، اگر این دارو که حاوی پروتئین thymosin β۴ است قبل از حمله قلبی مورد استفاده قرار گیرد، سلولهای بنیادین قلب را به ماهیچه تبدیل می کند.

این پروتئین طبیعی، سلولهای بنیادین را که در بزرگسالان دیگر توانایی تولید سلول ندارند، مجددا فعال می کند.

بنیاد قلب بریتانیا یافته های این تحقیق را دستاورد بزرگی برای درمان بیماری های قلبی می داند اما می گوید تا هنگامیکه داروی مشابهی برای انسان تولید شود، سالها فاصله است.

دانشمندان دانشگاه یو سی ال (UCL) لندن به مدت یک هفته این دارو را هر روز به موش ها تزریق کردند، پس از آن این حیوانات را بیهوش کرده و یکی از رگ های اصلی قلب آنها را دوختند تا شرایطی شبیه حمله قلبی ایجاد کنند. موشهایی که این دارو را از قبل مصرف کرده بودند، زنده ماندند.

این پژوهشگران متوجه شدند که دو روز پس از این نارسایی قلبی، سلولهای لایه بیرونی قلب این موشها شروع به تولید سلولهای جدید کرده و دو هفته بعد، این سلولها وارد لایه های درونی قلب شده و در اطراف ناحیه صدمه دیده تجمع کردند.

دکتر پال رایلی که مسئول این تیم تحقیقاتی است می گوید پیش تر گمان می رفت که توانایی تولید سلولهایی ماهیچه ای در بزرگسالان برای همیشه از بین می رود، اما این دارو سلولهای بنیادین را در بزرگسالان نیز همچون جنین مجددا "بیدار" می کند به گونه ای که این سلولها با رشد و نمو و تقسیم شدن، سلولهای جدید ماهیچه ای درست می کنند.

دکتر رایلی می گوید این مساله تا حدود ۲۵ درصد به افزایش جریان انتقال خون به قلب کمک می کند، بافت های آسیب دیده تا حد زیادی ترمیم می شوند و دیواره قلب نیز ضخیم می گردد.

پیشرفتهای علم پزشکی موجب شده است که تعداد قربانیان حملات قلبی کاهش یابد، اما آمار افرادی که مبتلا به نارسایی قلبی هستند رو به افزایش است.

پیتر وایزبرگ، مدیر این بنیاد می گوید که از این پژوهش "بسیار هیجان زده" است، اما هشدار می دهد که سطح پیشرفتی که در حیوانات مشاهده شده به ندرت در انسان دیده می شود.

اما او می افزاید که حتی پیشرفت کم نیز می تواند تاثیری به سزا در کیفیت زندگی افراد داشته باشد.

آقای وایزبرگ می گوید: "یک قلب معمولی ظرفیت استفاده نشده بالایی دارد. بیمارانی که نارسایی قلبی دارند، حتی هنگامیکه نشسته اند قلبشان چنان کار میکند که گویی در حال دو ماراتون هستند."

او می افزاید: "شما می توانید یک بیمار را از فردی که هنگام نشستن روی صندلی نفس نفس می زند به انسانی تبدیل کنید که راحت روی صندلی نشسته است."

پژوهشگران می گویند این دارو در موشها باید قبل از حمله قلبی استفاده شود تا موثر باشد.

به گفته آنها این دارو در انسانها نیز باید به همین ترتیب و از قبل تجویز شود.

پروفسور رایلی می گوید بیمارانی که بدلیل وراثت یا تشخیص پزشک در خطر حمله قلبی هستند با خوردن قرصی، قلب خود را آماده می کنند که در صورت سکته، توانایی ترمیم داشته باشد.

او پیش بینی می کند که این دارو احتمالا طی ده سال آینده آماده شود. 

bbc

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد