« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

آلودگی هوا در رشد جنین تاثیر می گذارد

 

 آلودگی هوا در رشد جنین تاثیر می گذارد

آلودگی هوای ناشی از ترافیک، یکی از علل عدم رشد کافی جنین معرفی شده است

پژوهشگران آمریکایی می گویند آلودگی هوای ناشی از ترافیک می تواند در رشد جنین در شکم مادر تاثیر بگذارد.

یافته های این پژوهشگران نشان می دهد که این احتمال که نوزادان مادرانی که در اوایل و اواخر دوره بارداری در معرض آلودگی هوای ناشی از ترافیک قرار دارند، به طور صحیح رشد نکنند زیاد است.

در این بررسی 336 هزار نوزاد که بین سال های 1999 و 2003 در ایالت نیوجرسی در آمریکا متولد شده بودند تحت نظر قرار گرفتند.

پژوهشگران دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی نیوجرسی اطلاعات در مورد این نوزادان را از بیمارستان ها گردآوری کردند و تمام جزئیات مربوط به این نوزادان را یادداشت کردند.

این اطلاعات شامل قومیت مادر، تحصیلات، اعتیاد یا عدم اعتیاد مادر به کشیدن سیگار و نیز محل زندگی مادر نوزاد در زمان تولد فرزندش بود.

این پژوهشگران اطلاعات در باره وضعیت روزانه آلودگی هوا در اطراف ایالت نیوجرسی را نیز از اداره حفاظت محیط زیست آمریکا دریافت می کردند.

آنان با جمع آوری این اطلاعات توانستند میزان آلودگی هوا را در ماه های اول و آخر بارداری مادر محاسبه کنند.

نتیجه این محاسبه ها نشان می داد که بیشتر نوزادان بسیار کوچک و کم وزن، در مقایسه با نوزادانی که وزن معمولی داشتند دارای مادران کم سال تر، کم سوادتر، فقیرتر، سیگاری و آمریکایی آفریقایی تبار بودند.

ولی علاوه بر این عوامل، یک عامل دیگر هم به کمی وزن نوزادان کمک کرده بود و آن میزان بالای آلودگی هوا بود که رشد جنین را محدود کرده بود.

آزمایش ها نشان می داد که دو نوع آلودگی که توسط خودروها تولید می شوند یعنی ذرات بسیار کوچک دوده و دی اکسید نیتروژن مانع رشد کامل جنین شده بودند.

پرفسور دیوید ریچ، رئیس پروژه تحقیقاتی مورد بحث، می گوید: "یافته های ما نشان می دهد که آلودگی هوا و شاید به خصوص آلودگی هوای ناشی از ترافیک در ماه های اول و آخر بارداری و همچنین عواملی که مرتبط با زندگی در نزدیکی یک جاده در طول بارداری است، ممکن است در رشد جنین تاثیر داشته باشد."

پژوهشگران در توجیه کاهش وزن جنین می گویند آلودگی هوا ممکن است فعالیت سلول ها را تغییر داده یا میزان اکسیژن یا مواد مغذی را که جنین در رحم دریافت می کند، کاهش دهد.

پرفسور پاتریک اوبراین، از کالج سلطنتی زنان و زایمان بریتانیا، این یافته ها را با اهمیت دانسته ولی توصیه می کند که در تحقیقات آتی باید جثه والدین نوزادان کم وزن را هم در نظر گرفت و همچنین تاریخ بارداری را با استفاده از اسکن تعیین کرد.

این دو عامل در تحقیقاتی که در ایالت نیوجرسی صورت گرفته، منظور نشده بود.
.bbc

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد