« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

زنان خانه‌دار مواظب ریه های خود باشند

یک متخصص سم شناسی بالینی هشدار داد:
زنان خانه‌دار مواظب ریه های خود باشند
جام جم آنلاین: یک متخصص سم شناسی بالینی هشدار داد: زنان خانه دار که به نظافت منزل بسیار اهمیت می دهند، مواظب سلامتی ریه های خود باشند.  

 

دکتر عبدالکریم پژومند، روز جمعه به مناسبت 29 شهریور( روز پیشگیری از بروز مسمومیت ها با مواد شیمیایی و شوینده های خانگی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برخی خانم های خانه دار برای نظافت بیشتر منزل از جمله سرویس های بهداشتی ممکن است فراورده های سفید کننده را با مواد شیمیایی مثل جوهر نمک مخلوط کنند تا به اصطلاح کاشی های سرویس بهداشتی برق بیفتد.

وی انجام چنین کاری را بسیار خطرناک بیان کرد و افزود بخارها و گازها ی ناشی از ترکیب این مواد بسیار سمی و خطرناک است و استنشاق آن موجب التهاب ریه می شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین هشدار داد پس از مصرف مواد شوینده، سفید کننده، جرم بر و لوله بازکن در محیط های بسته و کوچک به هیچ عنوان در این مکان ها توقف نشود. زیرا گازهای تولید شده در این محیط ها سمی است و استنشاق آنها موجب مسمومیت خواهد شد.

رییس بخش مسمومین بیمارستان لقمان همچنین اظهار داشت: معمولا هر سال نزدیک ایام عید نوروز تعداد مسمومین خانه دار که به این بیمارستان مراجعه می کنند، افزایش می یابد که علت مسمومیت آنها ناشی از استفاده نادرست از مواد شوینده خانگی و شیمیایی است .

دکتر پژومند همچنین در خصوص ترکیبات کاربامات مثل حشره کش های خانگی که به صورت اسپری ، پودر و گچ های حشره کش در کناره های دیوار استفاده می شوند اظهار داشت در منازلی که کودک خردسال نیز در آن به سر می برد ، نباید از گچ ها و پودرها برای از بین بردن حشرات خانگی استفاده کرد.

وی گفت: کودکان خردسال برحسب غریزه که هر چیز را به دهان برده و می خوردند در صورتی که گچ و پودر کنار دیوار را هم ببینند ممکن است آنها را به دهان برده و مسموم شوند.

وی به خانواده های دارای کودک خردسال توصیه کرد برای ازبین بردن حشرات خانگی از اسپری استفاده کنند که کم خطرتر است.

سیگار در بروز زودرس بیماری پیرچشمی موثر است

یک جراح و متخصص بیماری های چشم گفت: مصرف سیگار در بروز زودرس بیماری پیرچشمی موثر است. تابش خورشید نیز یکی دیگر از عوامل پیر چشمی است.  

 

دکتر شاهرخ میلان در گفتگو با ایرنا ، تابش اشعه خورشید را از دیگر عوامل ایجاد کننده بیماری پیرچشمی دانست و افزود: پیرچشمی معمولا در افرادی که در مناطق گرمسیری از عینک آفتابی استفاده نمی کنند نیز، زودتر بروز می کند.

وی اظهار داشت: ناتوانایی در تطابق دید نزدیک سبب کاهش دید اشیاء نزدیک به خصوص نوشته ها و تقویم و ساعت شده که به این حالت پیرچشمی گفته می شود.

وی افزود: پیرچشمی واقعی، بیماریی است که معمولا از سن 70 سالگی به بعد ظاهر شده و کل میزان بینایی فرد (دور و نزدیک) را به علت پوسیدگی شبکیه کاهش می دهد.

این متخصص تصریح کرد: از سن 40 سالگی به بعد نیز به دلیل سفت و بزرگ شدن عدسی چشم و در نهایت کاهش تطابق برای دید نزدیک، فرد برای دیدن اشیا از نزدیک دچار مشکل می شود.

میلان با اشاره به مواد غذایی موثر در پیشگیری از ابتلا به این بیماری گفت: مصرف انواع میوه جات و سبزیجات و مرکبات در پیشگیری و به تعویق افتادن زمان ابتلا به این بیماری نقش موثری دارد.

وی، استفاده از عینک های آفتابی، مصرف ویتامین های آنتی اکسیدان همچون ویتامین C، E و روی را نیز، در پیشگیری از بروز زودرس بیماری پیرچشمی موثر عنوان کرد.

وی با اشاره به راه تشخیص این بیماری در فرد اظهار داشت: تشخیص این بیماری از طریق احساس کاهش دید توسط فرد و مراجعه به چشم پزشک انجام می شود.

میلان، راه درمان و کنترل این بیماری را استفاده از عینک ذره بینی خاص که میزان درجه آن توسط چشم پزشک تعیین می شود، عنوان کرد.
وی خاطر نشان کرد: درمان از طریق جراحی در این نوع بیماری پاسخگو نخواهد بود چرا که این بیماری روز به روز و حتی پس از استفاده از لیزر نیز، مجددا پیشرفت می کند.

دستگاه جراحی الکتریکی فرکانس بالا با قابلیت انعقاد خون

با تلاش پژوهشگران ایرانی ساخته شد:
دستگاه جراحی الکتریکی فرکانس بالا با قابلیت انعقاد خون
پژوهشگران ایرانی موفق به ساخت دستگاه جراحی الکتریکی فرکانس بالا شدند که همزمان با برش بافت ، انعقاد خون را نیز انجام می‌دهد.  
 

مهندس احمد نیک روش ، مدیر عامل شرکت سازنده این دستگاه در گفتگو با ایسنا ، گفت: این دستگاه برش بافت و انعقاد عروق در عمل جراحی را انجام می‌دهد به این صورت که جریان فرکانس بالای دستگاه باعث می‌شود که حرارت کنترل شده‌ای در قسمت چاقوی جراحی که به دستگاه وصل است، به وجود بیاید.

وی افزود: این حرارت کنترل شده سبب می‌شود که جراح تکنیک‌های مختلفی در حین برش و انعقاد خون بتواند استفاده کند. چاقوی استفاده شده در این دستگاه به نوعی یک الکترود است که توان الکتریکی را از چاقو وارد بدن انسان می‌کند.

وی در خصوص هدف از تولید این دستگاه جراحی خاطر نشان کرد: در حین برش باید از خونریزی محل بریدگی نیز جلوگیری شود چون در غیر این صورت جراح نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد. دستگاه جراحی الکتریکی فرکانس بالا از چنین قابلیتی برخوردار است و در عین حال بافت را به صورت خیلی سطحی برش می‌دهد تا به عمق آن آسیبی نرسد.

نیک روش با بیان این که این دستگاه در سطح استانداردهای بین‌المللی است، افزود: تا به حال دستگاه مذکور به کشورهای اوکراین ، مالزی ، سودان ، یمن ، سوریه ، ترکیه و ازبکستان صادر شده است و امیدواریم در آینده به کشورهای اروپایی نیز صادرات خواهیم داشت. 

بررسی علل و شیوه درمان رماتیسم ستون فقرات‌

این بیماری را با دیسک کمر اشتباه نگیرید
 اول با یک کمردرد پیش پا افتاده شروع می‌شود و به محض شدت گرفتن درد، شخص سعی می‌کند با مراجعه به پزشک عمومی یا ارتوپد مشکل خود را برطرف کند، غافل از آن که نفس این بیماری توسط یک روماتولوگ (متخصص روماتولوژی)‌ به شماره خواهد افتاد و از پیشرفت بیماری رماتیسم ستون فقرات و یا‌ (AS) جلوگیری می‌کند. 

 

فرزانه فتاحی، رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران«» AS در گفتگو با جام‌جم می‌گوید: این بیماری بیشترین ضایعه را به کمر وارد می‌کند و عضوهای دیگری همچون چشم، کبد، کلیه، کیسه صفرا، قلب و روده را نیز درگیر می‌کند.

به گفته وی، از آنجا که کمر درد یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روز دنیاست، از میزان توجه افراد به این بیماری بسیار کم می‌شود.

ادامه مطلب ...

کمبود ویتامین ب 12 در سالمندان‌ موجب تحلیل مغز می‌شود

کمبود ویتامین ب 12 در سالمندان‌ موجب تحلیل مغز می‌شود
 نتایج یک تحقیق در انگلیس نشان داد: کمبود ویتامین ب 12 در افراد سالمند می‌تواند منجر به کوچک شدن یا به اصطلاح آتروفی مغز شود. 
 

 

در این پژوهش، 107 داوطلب از گروه سنی 61 تا 87 سال شرکت داشتند که همه آنها در آغاز مطالعه، به لحاظ توانایی‌‌های ذهنی و درکی در حد طبیعی و سالم بودند.

این افراد در طول پژوهش تحت آزمایشات کلینیکی سالانه،‌ اسکن‌‌های M.R.I، تست‌‌های ذهنی و همچنین آزمایش خون قرار گرفتند.

نتایج آزمایشات نشان داد؛ افرادی که میزان ویتامین ب 12 در بدن آنها کمتر بود، بیشتر با مشکل کوچک شدن اندازه مغز مواجه بودند و در افرادی که میزان ب 12 در بدنشان به کمترین حد می‌رسید، در مقایسه با اشخاصی که به اندازه کافی از این ویتامین دریافت می‌کردند، احتمال کوچک شدن مغز 6 برابر بیشتر بود.

در این تحقیق، پژوهشگران خاطرنشان کردند؛ هنوز نتوانسته‌اند دریابند که چرا کاهش میزان ویتامین ب 12 با تاثیر روی اندازه مغز می‌تواند باعث بروز نارسایی‌‌های ذهنی شود.

یکی از پژوهشگران دانشگاه آکسفورد که در این تحقیق حضور داشته است، می‌گوید: فاکتور‌های زیادی روی سلامت مغز تاثیر دارند که ممکن است از کنترل ما خارج باشد؛ اما این پژوهش نشان می‌دهد که حداقل در این مورد با افزودن ویتامین ب 12 بیشتر به رژیم غذایی با خوردن گوشت،‌ ماهی، حبوبات غنی شده یا شیر می‌توان براحتی از آتروفی و تحلیل مغزی پیشگیری کرده و در نهایت حافظه را در امان نگه داشت.

۷ تا از داروهایی که زندگی بشری را تغییر می دهد

۷ تا از داروهایی که زندگی بشری را تغییر می دهد 

دانشمندان در حال آزمایش و کار در آزمایشگاه ها برای رسیدن به یافته های جدیدی برای ارتقاء دادن انسان ها در جوامع بشری هستند. اگر قرن ۲۰ و ۲۱ را با قرن های گذشته مقایسه کنید، متوجه سرعت پیشرفت بشر در این مدت کوتاه در مقایسه با زمان های سابق خواهید شد. اما هنوز دنیای علم پزشکی خواسته های زیادی را بی پاسخ گذاشته است.

در ادامه ۷ تا از دارو هایی را که با کشف و آن زندگی خیلی ها تغییر کند را معرفی می کنیم. دقت کنید که در حال حاضر شرکت ها و موسسات و آزمایشگاه های زیادی در حال بررسی و آزمایش برای رسیدن به این دارو ها هستند؛  

 

 

ادامه مطلب ...

خروپف کردن در زنان می‌تواند نشانه فشار خون بالا یا دیابت باشد

 پژوهشگران سوئدی هشدار دادند:
خروپف کردن در زنان می‌تواند نشانه فشار خون بالا یا دیابت باشد

 

پژوهشگران سوئدی هشدار دادند: خروپف کردن برای زنان نشانه خطرناکی است.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، این پژوهشگران می‌گویند؛ خروپف کردن زنان می‌تواند نشانه فشار خون بالا یا دیابت باشد.

متخصصان بیمارستان دانشگاه اوپسالا در این مطالعات دریافته‌اند؛ زنانی که به هنگام خواب خروپف می‌کنند وقتی بیدار می‌شوند باز هم احساس خستگی می‌کنند و به قول معروف خستگی از تنشان در نمی‌رود.

پیش از این متخصصان تصور می‌کردند خروپف کردن تنها زمانی می‌تواند مشکلاتی برای سلامتی به بار آورد که باعث قطع مکرر تنفس شود اما در این تحقیق معلوم شد که این عارضه به تنهایی می‌تواند اثرات منفی روی سلامت افراد داشته باشد.

در این پژوهش 400 زن در گروه‌های سنی 20 تا 70 ساله مورد مطالعه قرار گرفتند که معلوم شد یک هفتم از آنها به هنگام خواب خروپف می‌کنند و در طول روز به دلیل خستگی به طور غیرارادی به خواب می‌روند.

آزمایش واکسن دائمی آنفلوانزا

توسط محققان دانشگاه آکسفورد آغاز شد،
محققان بریتانیایی اعلام کردند که در حال آزمایش یک واکسن جهانی دائمی برای آنفلوانزا بر روی انسان هستند.  

 

به گزارش خبرگزاری فارس ، واکسن‌های کنونی تنها در برابر انواع خاصی از آنفلوانزا مؤثر بوده و ضمن تزریق سالانه آن می‌بایست نوع آن نیز عوض شود.

دکتر سارا گیلبرت از دانشگاه آکسفورد در بیانیه‌ای در این مورد گفت:"روند کنونی برای مبارزه با آنفلوانزاهای فصلی و سرماخوردگی راضی کننده نیست و در برابر انواع جدید آنفلوانزا ناکارآمد است."

واکسن جدید پروتئین‌های داخلی را که برای بقای ویروس آنفلوانزا مفید هستند، هدف قرار می‌دهد.

محققان ابراز امیدواری کرده‌اند که از این واکسن بتوان برای جلوگیری از گسترش آنفلوانزای پرندگان هم استفاده شود.

در مرحله اول آزمایش این واکسن 12 داوطلب این واکسن را دریافت کرده‌اند.

ایجادحس لامسه با امواج اولتراسونیک

جام جم آنلاین: محققان ژاپنی موفق به تولید سیستمی شده اند که از طریق امواج اولتراسونیک در انسان ایجاد حس لامسه می کند.

دانشمندان دانشگاه توکیو وسیله لمسی ساده ای را اختراع کرده اند که به کمک مبدل های امواج اولتراسونیک در انسان ایجاد حس لامسه می کنند.

به گفته این متخصصان امواج صدا دارای فشار بوده و در صورتی که هر یک از این مبدل ها امواج غیر قابل شنودی را تولید کنند می توان یک نقطه کانونی را که به صورت یک جسم جامد تصور می شود تولید کرد.

نمونه آزمایشی این سیستم شامل دوربینی است که جایگاه کاربر و دست وی را رد یابی کرده تا بتواند جهت کانون امواج خروجی را به سمت دست تغییر دهد که نتیجه این آزمایش ایجاد حس لامسه خواهد بود.

در حال حاضر این سیستم نیرویی در بعد عمودی تولید می کند اما دانشمندان در تلاشند تا شکل هندسی و میزان قدرت تولیدی پرتوها را بهبود بخشیده تا از این طریق بتوانند حس لامسه قوی تر و اجسام مجازی برجسته تری را ایجاد کنند.

تیم تحقیقات در حال بررسی دستیابی به شبیه سازی سه بعدی از طریق این سیستم بوده تا بتوان از آن در امور تجاری مانند بازیهای رایانه ای سود جویند.

بر اساس گزارش بی بی سی، این سیستم اولین در نوع خود به شمار رفته و گروه مخترع آن هم اکنون در تلاش برای ابداع شیوه ای جهت ایجاد حس بافت بر روی سطوح هستند. همچنین آنها در حال بررسی امکان ضرر امواج اولتراسونیک برای سیستم شنوایی انسان هستند.

مهر

دیازپام جایگزینی برای هروئین در بریتانیا

 
بسیاری دیازپام را با نوشابه های الکلی و یا سایر داروها مصرف می کنند تا از اثرات عدم مصرف کوکائین و یا کراک بکاهند

مطالعاتی که در بریتانیا صورت گرفته نشان می دهد کمبود هروئین در این کشور سبب شده که معتادان به مواد مخدر به طور فزاینده ای به داروی آرام بخش دیازپام ( والیوم) روی آورند.

نهاد خیریه Drugscope در گزارش سالانه خود می گوید به دلیل استفاده رو به افزایش معتادان از دیازپام، فروش این داروی ارزان قیمت اکنون افزایش قابل ملاحظه ای یافته است.

در ده های 1960 و 1979 دیازپام بیش از هر داروی دیگری توسط پزشکان تجویز می شد.

این دارو برای درمان اضطراب، بی خوابی و درد تجویز می شد و بیشتر مورد استفاده طبقه متوسطی بود که به قرص خوردن غالبا عادت داشتند.

ولی پس از آنکه معلوم شد مصرف این دارو اعتیادآور است تجویز آن کاهش یافت.

اکنون استفاده مجدد این دارو شروع شده است و به طور غیرقانونی برای لذت و تفریح مصرف می شود.

از سال 2003 تا کنون ضبط قرص های دیازپام توسط پلیس 10 برابر شده و به سالانه یک میلیون قرص رسیده است.

این قرص ها معمولا به طور قاچاق به بریتانیا آورده می شود و یا از طریق اینترنت به طور غیرقانونی خرید و فروش می شود.

بخشی از این دارو نیز در خود بریتانیا تولید می شود.

بسیاری از معتادان به مواد مخدر اکنون دیازپام را با نوشابه های الکلی و یا سایر داروها مصرف می کنند تا از اثرات عدم مصرف کوکائین و یا کراک بکاهند.

نهاد خیریه Drugscope می گوید هم اکنون برخی از نوجوانان مصرف آزمایشی دیازپام را شروع کرده اند.

این نهاد هشدار می دهد که کمتر کسی به خطرات مصرف بیش از حد این دارو از جمله اعتیاد و مشکلات روانی درازمدت ، واقف است

* کشف تازۀ دانشمندان علم ژنتیک (طاهر جام برسنگ)

 

 کشف تازۀ دانشمندان سوئدی

دانشمندان سوئدی نوعی از ژن را کشف کرده‌اند که گفته می‌شود در تعیین رفتار مردان در معاشرت‌های نزدیک با زن‌ها نقشی بزرگ دارد. بر اساس پژوهش این دانشمندان ۳۰ درصد از مردان حامل چنین ژنی هستند که باعث می‌شود آنها بطور طبیعی در رابطه‌شان با همسر و همزی خود ستیزه‌جو باشند، یا به شریک زندگی خود کمتر توجه کنند. این را هاسه والوم، Hasse Walum، کارشناس ژنتیک رفتاری در موسسۀ کارولینسکای استکهلم به برنامۀ دانش رادیو سوئد گفت. 

  
 

 

 


پژوهشگران سوئدی با مطالعه بر ۵۵۰ جفت دوقلوی مرد، آماری بدست آورده‌اند که نقش ژن نام‌برده در تعیین رفتار سرد مردان با زنان شریک زندگیشان را تائید می‌کند. برای نمونه نتیجۀ آزمایش‌های این پژوهشگران نشان داده است که مردی که حامل میزان دو برابر از ژن مورد نظر باشد، بیشتر در معرض بحران‌های خانوادگی است تا مردی که حامل چنین ژنی نیست. بنا به فرضیۀ این پژوهشگران، ژن مورد نظر دستگاه گیرندۀ مغز را از قبول هورمون واسوپرسین Vasopressin باز می‌دارد. این فرضیه از آزمایش‌هائی که بر موش‌های صحرائی انجام شده حاصل شده و دانشمندان را نظر بر آن است که موش‌ها و مردان حامل ژن مربوطه، نمونه‌های رفتاری یکسانی دارند. مارتین اینگوار Martin Ingvar، پرفسور در فیزیولوژی اعصاب در موسسۀ کارولینسکای استکهلم از خبر کشف ژن تعیین کنندۀ رابطۀ مردان با شریک زندگیشان ابراز شادمانی کرد و گفت چنین کشفی می‌تواند نشان دهندۀ زمینه‌های ارثی ژنتیک بر سیستم رفتاری انسان باشد. او افزود حتی پدیده‌های پیچیدۀ فرهنگی-اجتماعی چون ازدواج نیز می‌توانند وضعیت ژنتیکی افراد باشد.
 دربارۀ نقش هورمون واسوپرسین در این معادله از مرجان شفاعتی، پژوهشگر بیوشیمی و ژنتیک در انستیتوی کارولینسکای استکهلم پرسش کرده‌ام.

taher.jambarsang@sr.se


اثر انگشت سرطان و دیابت در خون

تحقیقات- همشهری آنلاین:
بیماری‌هایی مانند سرطان و دیابت "اثر انگشت"‌هایی در سرم و پلاسمای خون بیماران به جای می‌گذارند

که ممکن است ابزار  تشخیصی پرارزش و غیرتهاجمی برای دیابت فراهم آورد.
به گزارش خبرگزاری رویترز در مقاله‌ای که در آخرین شماره نشریه Cell Research منتشر شده است، پژوهشگران چینی توصیف کرده‌اند که چگونه شاخص‌های زیستی مولکولی تغییریافته‌ای را به نام microRNA‌ها را یافته‌اند که در سرم و خون افراد بیمار به صورت پایدار وجود دارد.

ژانگ چن‌- یو از مرکز دیابت جیانگ‌سو در ایالت شرقی چین، جیانگ‌سو در مصاحبه‌‌‌ای گفت: "این یافته‌ای انقلابی است، این برای اولین بار است که ما توانسته‌ایم نشان دهیم که microRNA در سرم بیماران پایدار است."

این دانشمندان خون هر دوی افراد سالم و بیماران مبتلا به سرطان ریه، روده بزرگ و راست روده و دیابت را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند، و دریافتند که افراد بیمار دارای شاخص زیستی تغییریافته‌ای هستند که تفاوت بسیاری با افراد سالم دارد.

 ژانگ گفت: "ما طبقه متفاوتی از شاخص‌های زیستی یا بیومارکر‌ها را برای سرطان ریه، راست‌روده و روده بزرگ و دیابت یافته‌‌ایم. با این بیومارکرها می‌توانند تقریبا همه بیماری‌ها را شناسایی کرد."

ژانگ گفت که این گروه امیدوار است که در آینده آزمایش‌های بیماریابی یا غربالگری بر اساس این بیومارکرها در کلینیک‌های محلی انجام شود، تا فشار بر روی بیمارستان‌های دولتی مواجه با ازدحام بیماران کاسته شود.

افزایش امیدواری به مقابله با گسترش سرطان

 
تلومراز در گسترش سلول های سرطانی نقش دارد

محققان آمریکایی از موفقیتی مهم در پیشگیری از بروز سرطان خبر داده اند.

محققان موسسه ویستار در شهر فیلادلفیا توانسته اند به ترکیب شیمیایی آنزیم تلومراز پی ببرند. این آنزیم در فعال نگه داشتن چرخه سلولی و تکثیر آنها نقش مهمی دارد.

آنزیم تلومراز همچنین در گسترش سلولی نود درصد انواع سرطان نقش دارد.

این محققان در گزارشی که در مجله نیچر منتشر کردند، ابراز امیدواری کردند تحقیق آنها به پیدا کردن راهی برای توقف فعالیت آنزیم تلومراز در سلول های سرطانی کمک کند.

تلومرها رشته هایی در داخل هسته سلولی هستند که همانند یک ساعت زیستی روند تکثیر سلول ها را کنترل می کنند.

هر سلول پس از چند بار تکثیر، به خاطر کوتاه شدن تلومرهایش قابلیت زایش را از دست می دهد.
این خصوصیت یکی از علت های بروز پیری در اندام های بدن است.

در این حال، بعضی سلول های بدن مانند سلول های پایه جنینی با ترشح تلومراز مانع از توقف تکثیر سلولی می شوند.

در سلول های سرطانی هم به علت تغییر ساختار ژنتیکی سلول ها، ترشح تلومراز مانع از توقف تکثیر سلولی می شود و به گسترش تومور کمک می کند.

هدف گیری مولکولی

به گفته دکتر امانوئل سکوردالاکس از موسسه ویستار، نتیجه تحقیقات انجام شده به مححقان امکان می دهد با شناسایی ساختار تلومراز، از مولکول های این آنزیم به عنوان هدف داروهای شیمی درمانی استفاده کنند.

دکتر سکوردالاکس گفت: "تلومراز یک هدف خیلی خوب برای شیمی درمانی است زیرا تقریبا در همه سلول های سرطانی در انسان فعال است ولی در بیشتر سلول های سالم غیرفعال است."

"معنی این موضوع این است که تولید دارویی که تلومراز را از کار بیاندازد برای درمان بیشتر انواع سرطان سودمند است و اثرات جانبی کمی خواهد داشت."

راب نیوبالد، استاد دانشگاه برونل در آکسبریدج هم نتیجه محققان موسسه ویستار را یک دستاورد خیلی مهم می داند.

به گفته پروفسور نیوبالد این کشف می تواند به پیدا شدن راهی برای جلوگیری از فعالیت تلومراز و تبدیل سلول های فناناپذیر سرطان به سلول ها ی فناپذیر کمک کند

بالا رفتن از پلکان احتمالا طول عمر را افزایش می دهد

 
بالا رفتن از پله تندرستی را افزایش می دهد

محققان سوئیسی می گویند بالا رفتن از پله به جای استفاده از آسانسور در محل کار ممکن است به طول عمر افراد بیافزاید.

bbc:در تحقیقی که با مشارکت 69 نفر صورت گرفته است، غدغن شدن استفاده از آسانسور در محل کار باعث شد که سلامت آنها بهبود یابد، میزان چربی خونشان کمتر شود، دور کمر باریکتری داشته باشند و فشار خون آنها نیز کاهش پیدا کند.

محققان دانشگاه ژنو گفته اند که تغییراتی که قید شد برابر است با پانزده درصد کاهش خطر مرگ زودرس ناشی از هر عارضه جسمی.

نتیجه این تحقیق در جلسه "جامعه اروپایی طب قلب و عروق" مطرح شد.

پیش از انجام این تحقیق، 69 داوطلب شرکت کننده در این آزمایش، زندگی کم تحرکی - کمتر از دو ساعت نرمش یا ورزش در هفته - داشته اند و هر روز کمتر از 10 پله بالا می رفته اند.

در طی دوازده هفته ای که این مطالعه در جریان بوده است، از داوطلبان، که کارمندان دانشگاه ژنو هستند، خواسته شد در ساعاتی که سر کارند به جای آسانسور از پله استفاده کنند.

به طور میانگین، شمار پلکانی که داوطلبان به طور روزانه بالا یا پایین رفته اند، از پنج به 23 افزایش یافت.

بعد از سه ماه، آزمایش ها نشان داد که ظرفیت شش های آنها افزایش یافته در حالی که فشار و میزان کلسترول بد خونشان کاهش یافته است.

دکتر فیلیپ میر، که این تحقیقات را هدایت می کرده است، گفت: "این آزمایش نشان می دهد که بالا رفتن از پله ممکن است تاثیر بزرگی بر سلامت مردم داشته باشد."

او گفت که نتایج این تحقیق اکنون باید با تحقیقاتی بزرگتر تائید شود.

پرفسور آدام تیمیس، متخصص قلب و عروق در لندن، گفت: "تحقیقی که در سوئیس صورت گرفته محدود اما ارزشمند است چون روشی عملی را به شاغلین پیشنهاد می کند که بتوانند ظرفیت تحرک بدن خود را بالا ببرند."

او افزود: "با این که میزان ورزش به نظر کم می آید، مزایای آن در جهت بهبود سلامت جسمی و کاهش چربی و فشار خون روشن است."

جون دیویدسون، از بنیاد قلب بریتانیا، گفت: "به طور منظم از پله بالا رفتن روشی عالی برای افزایش فعالیت بدن است که به راحتی لا به لای دیگر فعالیت های روز می گنجد."

خانم دیویدسون گفت: "به طور مرتب فعالیت جسمی انجام دادن، می تواند خطر مرگ ناشی از امراض قلب و عروقی را تا پنجاه درصد کاهش دهد."

براساس راهنمای بهداشتی دولت بریتانیا همه باید پنج روز هفته دست کم برای نیم ساعت ورزش کنند. فقط نیمی از جمعیت این کشور از این راهنما پیروی می کنند

ارتباط پاییز و زمستان با افسردگی

محققان کشف کردند،
 محققان موفق به شناسایی تغییرات فصلی در فعالیتهای شیمیایی مغز شدند که می تواند عامل بروز افسردگی زمستانی باشد.محققان کانادایی اعلام کردند، دلیل بروز اختلالات عاطفی فصلی، کاهش تابش نور در روزهای زمستانی و پاییزی است. این اختلالات می تواند سبب بروز فرسودگی، پرخوری، تمایل به خواب و افسردگی شده که سالیانه بر روی هزاران نفر از مردم انگلستان نیز تاثیر می گذارد.  

 

محققان بر این باورند که این فرایند می تواند بر اثر فعال سازی بیش از حد پروتئینی باشد که عامل سروتونین را از مغز پاک می کند.

برای اثبات این موضوع دانشمندان دانشگاه تورنتو مغز 88 نفر در سالهای 1999 تا 2003 را  اسکن کردند. این اسکن به گونه ای طراحی شده بود تا بتواند فعالیتهای پروتئین حامل سروتونین را که به سروتونین متصل شده و آن را از لابلای سلولهای مغز پاک می کند ارزیابی کند. هرچه میزان فعالیت این پروتئین بیشتر باشد میزان سروتونین موجود در مغز کاهش یافته و امکان بروز افسردگی در افراد افزایش می یابد.

محققان پس از مشاهده نتایج اظهار داشتند که نور می تواند بر میزان فعالیت این پروتئین تاثیرگذار باشد زیرا فعالیت این پروتئین در مغزهایی که در فصلهای زمستان و پاییز - فصل های کم نور سال - اسکن شده بودند به شکل بارزی با افزایش رو به رو شده بود.

بر اساس گزارش بی بی سی، این یافته ها می تواند دلایل مهمی در درک تاثیر تغییرات فصلی در سلامت فردی، بروز اختلالات عاطفی فصلی و ارتباط تابش نور با حالت روحی فرد و فعالیتهای مغزی وی به حساب بیاید.

مهر

خطر سکته مغزی با مصرف داروهای ضد روان‌پریشی‌

جام جم آنلاین: دانشمندان انگلیسی هشدار دادند مصرف داروهای ضد‌روان‌پریشی بیش از آنچه در گذشته تصور می‌شد سبب بروز سکته مغزی می‌شود. این داروها اغلب برای افراد مبتلا به جنون جوانی و زوال عقل تجویز می‌شود.

این در حالی است که در مطالعات قبلی معلوم شده بود، برخی از انواع این داروها خطر سکته مغزی را بویژه در افراد مبتلا به زوال عقل افزایش می‌دهند اما براساس نتایج مطالعات جدید که در مجله «بریتیش مدیکال» منتشر شده تمام انواع داروهای ضد روان‌پریشی در تمام بیماران، خطر بروز سکته مغزی را تشدید می‌کنند.
با توجه به این یافته‌ها ، متخصصان بهداشت روانی توصیه می‌کنند؛ افرادی که از این داروها مصرف می‌کنند باید بشدت تحت کنترل قرار گیرند.

داروهای ضد روان‌پریشی معمولا برای کنترل علائم روان‌پریشی در بیماران مبتلا به اختلالاتی چون جنون جوانی و برخی از انواع افسردگی مصرف می‌شوند

افزایش بودجه ی تحقیقات در سوئد

تهیه کننده : زینت هاشمی

                            

                                              


صبح امروز یان بیورک لوند، وزیر آموزش و پرورش در یک کنفرانس مطبوعاتی در اوپسالا اعلام کرد که  دولت ائتلافی بودجه فعالیت های تحقیقاتی را تا ۱۵ میلیارد کرون برای چهارسال افزایش داده است.
او گفت که این بودجه می تواند فعالیت های تحقیقاتی را افزایش داده و به آن سرعتی بسیار بیشتر بدهد.
 صدای یان بیورک لوند، وزیر آموزش و پرورش
وی با مقایسه به بودجه ی فعلی برای تحقیقات که ۵ میلیارد کرون است گفت بودجه ی در نظر گرفته شده برای چهارسال از میزان کل ۱۲ سال دوره ی دولت پیشین بیشتر است.
یان بیورک لوند گفت این بودجه بیشتر صرف تحقیقات در سه زمینه ی پزشکی ، فناوری  و آب و هوا خواهد شد.
وی عنوان کرد که با امکانات جدید محققان امکان بیشتری می یابند تا وقت خود را به وجه بهتری  صرف تحقیقات   کنند و سوئد نیز باردیگر موقعیت پیشین خود را که  از نظر تحقیقات درجهان پیش رو بود، دوباره به دست آورد.
علاوه براین دولت در نظر دارد سال آینده بودجه ای به میزان  ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون کرون نیز برای تحقیقات در زمینه ی  بیماری های سرطان و آلزایمر اختصاص دهد.
مود اوافسون وزیربازرگانی نیز اعلام کرد ازآنجا که تحقیقات سوئد در زمینه ی تجاری کارآمد نیست، مبلغ ۱۵۰ میلیون کرون برای رسیدن این تحقیقات به مرحله ی تولید اختصاص خواهدیافت. او گفت که برای به تولیدرساندن کشفیات و اختراعاتی که در سوئد می شود و کمک به پژوهشگران برای ثبت اختراعات و به مرحله ی تولید رساندن آنها از افراد متخصص استفاده خواهدشد تا محققان بتوانند بدون نگرانی از این روند، به کارهای خود بپردازند.  
 صدای مود اولوفسون، وزیر بازرگانی

نانو جراحی با فن‌آوری لیزر

انقلابی دیگر در جهان پزشکی
 فن‌آوری لیزر، انقلابی بی‌همتا در جهان پزشکی به شمار می رود. چاقوهای جراحی هر روزه جای خود را به نسل‌های جدید لیزر می‌دهند، به همین منظور دانشمندان دانشگاه «دوندی» در حال تلاش برای ساخت نسل بعدی لیزرها هستند تا از آنها در موارد پزشکی بهره ببرند.

به گزارش ایسنا ، به عقیده پرفسور رافالیو، عضو این گروه، این پروژه باعث ایجاد تحول در کاربرد لیزر در زمینة پزشکی می‌شود.

با ساخت این لیزر، هم محققان و هم پزشکان می‌توانند یک لیزر بسیار قدرتمند جیبی به همراه داشته باشند. از سوی دیگر به‌ دلیل پایین بودن قیمت این محصول، می‌توان پیش‌بینی کرد که از آن در سطح جهان استفاده شود.

لیزری که قرار است ساخته شود از نظر اندازه کوچک‌تر و به لحاظ انرژی کارآمدتر از لیزرهای کنونی است. لیزرهای کنونی قابل حمل ‌و نقل نیستند و انرژی بسیاری مصرف می‌کنند، در حالی که لیزر جدید برای استفاده در میکروسکوپ‌ها و نانوجراحی طراحی شده و تصویربرداری، درمان و برش‌های بسیار دقیق را ممکن می‌کند.

دکتر استوارت، سرپرست این گروه، در مورد این پروژه موسوم به FAST-DOT می‌گوید:«هدف پروژه به‌کارگیری نقاط کوانتومی، احتمالاً ارسنید گالیوم و بهره بردن از خصوصیات لیزری آن برای استفاده در کاربردهای پزشکی است. لیزرهای کنونی به اندازة یک جعبة ‌کفش هستند، اما امیدواریم با استفاده از FAST-DOT، اندازة آن به یک قوطی کبریت تقلیل یابد و قیمت آن به یک‌دهم لیزرهای کنونی برسد.

این لیزرها را می‌توان در میکروجراحی‌ها هم به کار برد ، همچنین قابل کنترل بودن میزان انرژی خروجی از این لیزرها، منجر شده‌است که بتوان از آنها در مسائلی مثل جوش خوردن بافت‌ها استفاده کرد.

در ابتدا لیزر یک ابزار جراحی بود که در ریشه‌کنی، برش و لخته ‌شدن به‌کار می‌رفت و سپس در جراحی عمومی و لاپاروسکوپی کاربرد داشت. بعد از 1990 برای تصحیح مشکلات چشمی از آن استفاده شد و همینک به‌دلیل غیر تهاجمی بودن آنها، در تشخیص، آشکارسازی و مانیتورینگ بیماری‌های خاص استفاده می‌شود. 

'گسترش سرطان پیش از رشد تومور بدخیم اتفاق می افتد'

ظاهرا سلول های "عادی" بدن قادرند پیش از رشد تومور بدخیم، سرطان را با خود به نقاط مختلف ببرند و این سلول ها تا زمان فعال شدن ژن های مرتبط با سرطان نهفته باقی بمانند.

پژوهشگران آمریکایی می گویند که یافته های آنها که در مجله "ساینس" چاپ شده، نشان می دهد که چرا برخی موارد سرطان سینه مدت ها پس از درمان بیماری، دوباره عود می کنند.

سلول های ثانوی سرطانی، یا متاستازی، عامل اکثریت موارد مرگ در افراد مبتلا هستند.

متخصصان بریتانیایی می گویند که مطالعات و کسب دانش بیشتر درباره نحوه گسترش سرطان ضروری است.

تصور پذیرفته شده در میان متخصصان به طور سنتی این بود که گسترش سرطان به سایر نقاط بدن فقط پس از مراحل پیشرفته بیماری اتفاق می افتد.

گمان می رفت که سلول های سرطانی یک جا باقی می مانند تا این که تغییرات ژنتیکی آنها را بدخیم تر کند.

سلول ها باید در عبور خود از جریان خون زنده بمانند و در محیط تازه خود رشد سرطانی داشته باشند.

در انتظار ایستادن

در تازه ترین پژوهشها در مرکز تحقیقاتی "اسلون-کترینگ" در نیویورک، به موش ها سلول های نرمال بافت سینه که طوری دستکاری شده بودند که دانشمندان بتوانند ژن های سرطانی در آنها را "روشن کنند" تزریق شد.

معلوم شد که سلول ها قادر به تردد در طول رگ ها به ریه هستند و تا حدکثر 16 هفته بدون فعال شدن "آنکوژن ها" زنده ماندند. آنکوژن ژنی است که سلول عادی را به سلول سرطانی بدل می کند.

سلول ها تا زمانی که آنکوژن ها "روشن" نشده بودند رشد شدید خود را آغاز نکردند.

محققان می گویند که با معاینه و بررسی هر مرحله از متاستاز (گسترش سلول های سرطانی در بدن)، از جمله آنها که شامل سلول های عادی است، ممکن است بتوان راه هایی برای نابودی سلول های مسئول گسترش بیماری در بدن یافت.

لیز بیکر مامور ارشد علوم در مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا گفت: "دستیابی به اطلاعات بیشتر درباره گسترش سرطان - یا متاستاز - حیاتی است زیرا درمان بیماری بعد از گسترش آن دشوارتر است."

طراحی پوستی جدید برای ربات‌ها

طراحی پوستی جدید برای ربات‌ها
 پیش از این تصور می‌شد پوست ربات‌ها باید از جنس قطعات الکترونیکی سخت و غیرقابل انعطاف باشد، چون ساخت پوستی صاف و حساس برا‌ی آنها غیرممکن بود؛ اما محققان ژاپنی در تحقیقات جدید خود موفق به طراحی نوعی مدارهای الکترونیکی ارتجاعی از جنس مواد عایق الاستیکی جدیدی شده‌اند که دستیابی به این هدف را امکان‌پذیر خواهد کرد.

هدف از ساخت این پوست الکترونیکی، پوشش کامل بدنه ربات توسط لایه‌‌ای از حسگرهای قابل انعطاف است که در برابر دما و فشار حساس باشند و علاوه بر این، هیچ‌‌گونه محدودیت حرکتی برای ربات به وجود نیاورند.

اگر ربات‌های انسان‌‌نما نتوانند از پوستی حساس همانند پوست انسان‌ها برخوردار باشند نمی‌توان از آنها برای انجام فعالیت‌های روزانه زندگی استفاده کرد.

تصور کنید یک ربات در حین حرکت نتواند تشخیص دهد که هنگام عبور از یک مسیر مشخص با کودکی برخورد کرده است. در چنین شرایطی استفاده از ربات‌ها برای انجام فعالیت‌های مختلف نه‌تنها منافعی را در بر نخواهد داشت، بلکه می‌تواند پیامدهای نامطلوبی را نیز به همراه داشته باشد.

این گروه از محققان پیش از این نوعی حسگرهای ورقه‌‌ای انعطاف‌پذیر را طراحی کرده بودند که به حفراتی که تنها 25 درصد قابلیت الاستیکی داشتند، متصل می‌شدند. این میزان کشسانی نمی‌توانست نیازهای حرکتی ربات در بخش‌هایی از پوست مانند مفاصل را تامین کند؛ در حالی که در حسگرهای جدید طراحی شده بدون این که در میزان هدایت الکتریکی پوشش بدنه ربات‌ها اختلالاتی ایجاد شود، کشسانی پوست بدن تا 38 درصد افزایش یافته است. در ساخت این ماده عایق کشسانی جدید از مجموعه‌ای از ریز لوله‌های کربنی در ابعاد نانو و لاستیک استفاده شده است.

برای جلوگیری از تجمع نانولوله‌های کربنی در کنار هم، از روش جدیدی برای ساخت این ماده‌ استفاده شد که در آن نوعی مایع یونی شامل مجموعه‌ای از یون‌های باردار به کار می‌رود؛ بنابراین با استفاده از این روش می‌توان بدون ترس از تجمع مجموعه‌ای از نانو لوله‌های کربنی کنار هم از آنها استفاده کرد. حدود 20 درصد از وزن محصول نهایی را نانو لوله‌های کربنی تشکیل می‌دهد. جریان الکتریکی از میان این ریزلوله‌ها عبور می‌کند.

در این ماده جدید ساختار حسگرها به گونه‌ای طراحی شده است که مدت زمان کشش ایجاد شده در این پوشش در نتیجه تحت فشار قرار گرفتن ریزلوله‌ها افزایش می‌یابد.

مترجم: فرانک فراهانی‌جم‌
منبع: Newscientist

تشخیص سرطان با بوکردن تومور بدخیم

تحول در تشخیص سرطان
 دانشمندان با ردیابی بوی نوعی از سرطان راهی نوین برای تشخیص آن ارائه کرده اند.

به گزارش ofv'chvd مهر ، دانشمندان آمریکایی دریافته اند نوع رایجی از سرطان پوست را می توان با استفاده از بوی شیمیایی مشخصی که در هوا منتشر می کند ، درمان نمود.

دانشمندان مرکز «Philadelphia's Monell Center» در تازه ترین بررسی های خود از هوای اطراف توده های سرطانی پوستی نمونه برداری کرده و دریافتند که تفاوتهای فاحشی با نمونه های گرفته از پوست سالم دارد.

دانشمندان این پروژه گفتند با استفاده از این یافته جدید می توان تکنیکی مؤثر و ارزان قیمت برای شناسایی و درمان سرطانهای پوستی ارائه کرد.

به گفته این دانشمندان پوست همه انسانها مواد شیمیایی از خود منتشر می کنند که «ترکیبات ارگانیک فرار» نام دارد که بسیاری از آنها معطر نیز هستند.

دانشمندان دیگری در سراسر دنیا نیز هم اکنون در تلاش هستند تا «بوی» سرطان ها را مورد بررسی قرار دهند.

یکی از این گروهها که در انگلیس فعال است با استفاده از سگهای آموزش دیده به شناسایی برخی سرطانها با استفاده از بو کردن ادرار افراد حامل آنها هستند.

آشکار شدن سن بیولوژیکی‌

جام جم آنلاین: روزی نمی‌گذرد که در آن ما کمی مسن‌تر نشده باشیم. این فرآیند دقیقی است که سالخوردگی ما را رقم می‌زند و هنوز به صورت یک معما باقی مانده است. اکنون محققان مرکز تحقیقاتی ماکس بلانک، دسته‌ای از پروتئین‌ها را که تعیین‌کننده سن بیولوژیکی هر فرد است،
یافته‌اند.

این زیست‌نشانه‌ها می‌توانند برای انطباق درمان‌ها با سن بیولوژیکی افراد مسن در درمان‌های دارویی مورد استفاده قرار گیرند.

طبق باور عامه مردم تجربه، وقار، خرد و معرفت از مشخصاتی است که در سن مشخصی به سراغ هر کدام از ما می‌آید.

پیشرفت‌های دارویی، بهبود وضعیت بهداشت، وجود منابع غذایی متنوع و شرایط زندگی باعث شده که در کشورهای صنعتی و پیشرفته درصد روبه‌رشد بیشتری از این خصوصیات قابل احترام سالخورده بهره‌مند شوند و عمر بیشتری داشته باشند.

البته این پیشرفت‌ها و توسعه‌های مثبت بعد دیگری هم دارد: بسیاری از بیماران مسن از بیماری‌هایی مربوط به دوران سالخوردگی رنج می‌برند و اغلب برای پزشکان مشکل است که تشخیص دهند بیمار از عهده چه درمانی برمی‌آید. این مشکل به واسطه این حقیقت است که سن تقویمی هر فردی لزوما مطابق با سن بیولوژیکی او نیست.

بسیاری از افراد سالخورده قادر به تولیدمثل مجدد حتی بهتر از جوانان هستند. در این تحقیق، دانشمندان به قسمت انتهایی کروموزوم‌های «به نام تلومر» انسان نگاه دقیقی انداختند.

این قسمت کروموزوم‌ها را تثبیت کرده و همزمان از آنها محافظت می‌کنند. طی سالخوردگی در هر بار تقسیم سلول‌ها 50 تا 200 جفت از آنها کوتاه‌تر می‌شوند تا جایی که خاصیت حفاظتی خود را از دست می‌دهند و در نتیجه کروموزوم‌ها بی‌ثبات می‌شوند و سلول‌ها توانایی تقسیم شدن را از دست می‌دهند و در نهایت این یکی از دلایل پیر شدن سلول‌هاست.
همچنین آنها دریافتند که کوتاه شدن تلومرها و آسیب دیدن DNA به یک واکنش همپوشانی منجر می‌شود. در هر دو حالت سلول‌های تحت تاثیر از خود پروتئین‌های نشانگر را آزاد می‌کنند.

یکی از مشاهدات جالب این بود که همان پروتئین در خون انسان قابل اندازه‌گیری است و افزایش قابل توجه میزان آن را می‌توان با سالخوردگی و بیماری‌های ناشی از آن مرتبط کرد. این نتایج نه تنها نشانگرهای معنی‌داری برای سالخوردگی بیولوژیکی ایجاد می‌کند، بلکه فرضیه آسیب دیدن DNA  در هنگام سالخوردگی انسان را تایید می‌کند.

محققان امیدوارند نتایج تحقیقاتشان در تولید داروهایی برای انطباق درمان با سن بیولوژیکی هر شخص به کار رفته و نتایج بهتری به وجود آید.

همچنین این زیست نشانه‌ها می‌توانند برای محک زدن مکمل‌های غذایی، مداخله رفتاری و درمان دارویی به منظور تاخیر در فرآیند سالخوردگی به کار آیند.

مترجم: آتنا حسن آبادی‌
منبع: Physorg

درمان سرطان به کمک گل یاس

جام جم آنلاین: محققان موفق به تولید داروی ضد سرطانی شده اند که عناصر سازنده آن از گل یاس حاصل شده است.

مشتقات این گیاه از گذشته به صورت گسترده ای در صنایع کشاورزی و آرایشی مورد استفاده قرار گرفته که این امر نشانگر غیرسمی بودن آن است.

محققان پس از ده سال بررسی بر روی این گیاه موفق به تولید دارویی از مشتقات آن شده اند که می تواند در درمان سرطان تاثیر مشهود و چشمگیری داشته باشد.

آزمایشات نشان می دهند که تاثیرات این دارو بر روی سرطان خون و تومورهای بدخیم بیشتر از سایر انواع سرطان بوده و تا به حال اثر سویی از این دارو در مصرف کنندگان دیده نشده است.

بر اساس گزارش ScienceDaily، محققان اعلام کردند داروی جدید که از مشتقات شیمیایی گیاه یاس به دست آمده است از نظر ایمنی و سازگاری با بدن خود را به اثبات رسانده و در مراحل اولیه استفاده، این دارو فعالیتهای گزینشی ضد سرطانی از خود نشان داده است. این امر می تواند آغازگر گسترش در تولید داروهای گیاهی ضد سرطان و دلیلی برای ادامه تحقیقات بر روی این داروی جدید باشد.

مهر

کشت گلبول قرمز خون در آزمایشگاه

برای اولین بار صورت گرفت،
جام جم آنلاین: محققان با استفاده از سلولهای جنینی انسان موفق به کشت گلبولهای قرمز خون در آزمایشگاه شدند.محققان آمریکایی موفق شدند از طریق کشت گلبولهای قرمز در سلولهای" استورمال" مغز استخوان که زادگاه اصلی خون در بدن انسان است، حجم وسیعی از گلبولهای قرمز خون را تولید کنند که توانایی انتقال اکسیژن در آنها نامحدود است. به این معنی که به دلیل مصنوعی بودن آن و عدم وجود اهدا کننده هیچ حد یا مانع ژنتیکی وابسته به بدن اهدا کننده برای محدود کردن میزان انتقال اکسیژن وجود نخواهد داشت.

همچنین محققان به منظور جلوگیری از ایجاد سلولهای سرطانی موفق به جداسازی هسته سلول از بدنه آن شدند که این عمل مانع تقسیم سلولها و تبدیل آنها به توده های سرطانی خواهد شد. این عمل در طی مطالعاتی که در گذشته صورت گرفته بود با موفقیت انجام نشده بود.

از دیگر مزایای این روش که از مصنوعی بودن آن ناشی می شود عدم امکان سرایت و شیوع بیماری های مسری مانند ایدز و هپاتیت است.

در عین حال دانشمندان معتقدند به کمک این شیوه می توان به میزان مورد نیاز از گروه خونی O منفی که قابلیت تزریق به هر گروه خونی را دارد در آزمایشگاهها تولید کرده و مورد استفاده قرار داد .با این وجود به دلیل نبود اهدا کننده نمونه این گروه نایاب خون در آمریکا، این عمل تا کنون میسر نشده است.

بر اساس گزارش NewScientist، محققان بر این باورند که سلولهای خون نوجوانان قابل برنامه ریزی بوده و می توان با کمک ویروسها حافظه سلول را پاک کرده و با تزریق ژن نوع گروه خون را تغییر داد و از این طریق میزان مورد نیاز از گروه خونی O منفی را تولید کنند. این نوع گروه خونی بسیار نادر بوده و 8 درصد از آن به نژاد اروپایی و 0.3 درصد آن به آسیاییها تعلق دارد.

گلبولهای کشت داده شده اکنون در مرحله آزمایش قرار داشته و محققان در انتظار مشاهده واکنش ارگانهای حیاتی بدن حیوانات در مقابل تزریق این سلولها هستند.

مهر

تاریخچه پزشکی

پزشکی دانش شناخت بیماری‌ها، تشخیص، درمان و جلوگیری از بروز آنهاست.

وسایل پزشکی

در روزگاران کهن، این دانش برای مردم ناشناخته بود و بیماری‌ها را ناشی از عوامل ماوراء طبیعی می‌ دانستند، لذا برای درمان آنها به سحر و جادو دست می زدند.

یونانیان در پیشرفت این دانش نقش به سزایی داشتند. دانشمندانی از جمله بقراط ، ارسطو و جالینوس از مروّجان اصلی این علم در یونان باستان بودند.

همگام با پیشرفت سایر علوم، بنیان های علم پزشکی نیز دگرگون شدند. پیدایش مداوم دانسته‌ها و اطلاعات به همراه اکتشافات متعدد در رشته‌های علوم پایه ی پزشکی، به «علم نوین پزشکی» منجر گردیده ‌است.این علم اگرچه پایه‌های خود را از دانسته‌های گذشته گرفته ‌است و هنوز نیز از علوم سنتی به عنوان منبع استفاده می کند، ولی روش آن مبتنی بر استانداردهای سخت علمی است.

در حال حاضر به دلیل گستردگی بسیار زیاد این علم، علاوه بر پزشکی عمومی، علم پزشکی به رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی فراوان تقسیم گردیده ‌است و همچنین ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با رشته‌هایی مانند: داروسازی، علوم آزمایشگاهی و پیراپزشکی دارد.

پزشکی در ایران

در ایران باستان پزشکی سنتی شامل گیاه ‌درمانی، دعا درمانی و جراحی بوده ‌است. با برپایی دانشگاه‌هایی مانند: گندی‌شاپور، پزشکی در ایران گسترش یافت. پس از اسلام نیز این روند ادامه یافت.

از پزشکان بزرگ ایرانی در دوره ی اسلامی می‌ توان به ابن سینا، زکریای رازی و علی ابن سهل طبری اشاره کرد.

پزشکی ایرانی ترکیبی از انواع طبابت‌های رایج اقوام چینیف هندی، عربی و غربی بوده‌ است.

مکاتب پزشکی

روش درمان مغرب ‌زمین در کل «روش بقراطی» نام دارد.

از دیگر روش های مهم درمانگری در جهان می‌ توان مکتب آیورودی هندی و پزشکی سنتی چینی، از جمله طب سوزنی را نام برد.

منبع: ویکی پدیا