« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

بدون سحری، پروتئین بدنتان می‌سوزد

 
هشدار به روزه‌داران بی‌اشتها
بدون سحری، پروتئین بدنتان می‌سوزد
جام جم آنلاین: بسیاری با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان برای انجام تکلیف شرعی خود، قید بیدار شدن هنگام سحر، خوردن سحری و فیض بردن از این فضای ملکوتی را می‌زنند و به اصطلاح سحری نخورده و ناشتا به استقبال ماه مبارک می‌روند، ولی آیا این رفتار غذایی، صحیح است یا خیر؛ سوالی است که جام‌جم از دکتر احمدرضا درستی، متخصص تغذیه و رئیس دانشکده و انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور کرده است.

ادامه مطلب ...

سیگار امید به زندگی را کاهش می‌دهد

 
متخصص ریه:
سیگار امید به زندگی را کاهش می‌دهد
جام جم آنلاین: درباره مضرات سیگار کشیدن بر سلامت تحقیقات بسیاری انجام گرفته است و نتایج این تحقیقات نشان دهنده تاثیر منفی سیگار بر سلامت افراد و کاهش امید به زندگی در سیگاری‌هاست.

دکتر هاشم کریم خوانی ، متخصص ریه ، در گفتگو با ایسنا گفت: افراد سیگاری به دلیل احساس خستگی و افسردگی می‌خواهند سیگار را ترک کنند که این احساس باعث کاهش امید به زندگی در آنها می‌شود.

وی افزود: 48 درصد از افراد سیگاری به کمک دارو، یک سوم به کمک برچسب‌های نیکوتین، 22 درصد به کمک آدامس نیکوتین و 3 درصد از روش‌های دیگر برای ترک استفاده می‌کنند.

دکتر کریم خوانی تاکید کرد: تحقیقات نشان می‌دهد سیگاری‌هایی که برای ترک سیگار از دارو استفاده می‌کنند، موفق تر از کسانی هستند که خودسرانه و بدون مشورت با افراد متخصص وارد عمل می‌شوند.

صمیمیت والدین و مهارت پزشکان

لزوم آماده سازی روانی کودکان برای انجام اعمال جراحی
صمیمیت والدین و مهارت پزشکان

 
ماندانا سلحشور

متاسفانه گاهی مواردی پیش می آید که کودکی نیاز به بستری شدن در بیمارستان، انجام آزمایش های گوناگون و عمل جراحی دارد. از این رو روانشناسان و مشاوران درمانی توصیه می کنند در شرایطی که کودک از سلامت جسمانی برخوردار است و هیچ حادثه و رویدادی برای او پیش نیامده است، پدر و مادر یک بار مراحل مختلف بستری شدن را (حتی به صورت اجرای نمایشنامه یی ساده و کوتاه) با او مرور کنند تا در صورت نیاز، کودک آمادگی ذهنی لازم را برای رویارو شدن با چنین شرایطی داشته باشد. انجام یک عمل جراحی انتخابی (تمرینی) نه تنها موجب کاهش اضطراب کودک می شود، بلکه فرآیند درمان و رسیدگی به موقعیت دشوار بیماری را نیز تسهیل می کند. برای مثال تصور کنید کودکی افتاده و پای او ترک برداشته است.
.

ادامه مطلب ...

تاثیر رایحه گلها در کاهش استرس

 pink dahlia by photophob.

 

تاثیر رایحه گلها در کاهش استرس

مطالعات نشان می‌دهد که لینالول، نوعی ترکیب معطر در گیاهان که در بسیاری از مواد غذایی و گل‌ها نظیر پرتقال، انگور، مانگو، لیمو و ریحان است ، باعث کاهش استرس می‌شود.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلامت نیوز، این رایحه،فعالیت بیش از ‪ ۱۰۰‬ژن را که در وضعیت تنش زا وارد عمل می‌شوند، کاهش می‌دهد.

محققان می‌گویند: استنشاق رایحه بعضی از گیاهان خاص به منظور کاهش استرس، مبارزه با افسردگی و التهاب و تحریک خواب از دوران باستان مورد توجه بوده و مطالعات اخیر بر عملکرد تجربه‌ای دوران باستان صحه می‌گذارد.

در این مطالعه تعداد قابل توجهی از موش‌های آزمایشگاهی، در وضعیت پر استرس را تحت تاثیر بوی لینالول قرار داده و هم زمان تغییرات رخ داده در فعالیت ژن‌ها و مواد شیمیایی خون آنها را بررسی کردند.

بر اساس این گزارش ، نتیجه تحقیق ثابت کرد که تحت تاثیر این رایحه دو نوع از سلول‌های ایمنی مرتبط با وضعیت استرس نزدیک به سطح نرمال قرار گرفتند و به علاوه استنشاق این رایحه باعث کاهش فعالیت ‪ ۱۰۹‬ژن موثر در فرایند استرس شد

 
 
خوردن میوه در سحر فراموش نشود
جام جم آنلاین: مصرف میوه یا آبمیوه تازه هنگام سحر از تشنگی در طول روز جلوگیری می‌کند.

به گزارش ایسنا، در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به روزه‌داران برای جبران کمبود میزان آب و املاح بدن در ماه رمضان، می‌توانند از مقداری سوپ یا آش هنگام افطار استفاده کنند.مایعات را می‌توان در مدت زمان افطار تا سحر مورد استفاده قرار داد. در این صورت هنگام سحر ضرورتی وجود ندارد که از چند لیوان آب یا از مقدار زیادی چای برای رفع تشنگی در طول روزه‌داری استفاده کرد.
به گفته کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی ایران، نباید دسرها و شیرینی‌ها را که حاوی شکر فراوان هستند، به مقدار زیاد مصرف کرد و بهتر است به جای آنها از خرما و توت که دارای قند طبیعی و املاح و ویتامین هستند، استفاده نمود.

روزه‌داران باید از خوردن غذاهای شور هنگام سحر خودداری کنند، زیرا تشنگی را در طول روز افزایش می‌دهد.

باید از خوردن غذاهای بسیار سرد یا بسیار گرم و نیز از نوشیدن آب سرد در ابتدای افطار خودداری شود و در صورت رفع تشنگی می‌توان از آب گرم، چای یا شیر گرم استفاده کرد.

همچنین مصرف زیاد غذاهای ترش و شور، شیر، میوه و سبزیجات خام و برنج نیز در ازدیاد ترشح اسید معده و در نتیجه ایجاد سوزش و درد معده و اثنی‌عشر دخالت دارند.مبتلایان به زخم معده و اثنی‌عشر و ناراحتی روده بهتر است از غذاهایی استفاده کنند که هضم‌شان آسان و ساده بوده و باعث نفخ دستگاه گوارش نشود که از جمله این غذاها می‌توان به غذاهای کبابی و خورشتی، انواع سوپ کم چرب، آبمیوه‌ها، نان، پنیر و ماست به مقدار کم اشاره کرد.

آب، نمک و آبلیمو، بهترین شربت برای درمان گرمازدگی

 
یک متخصص تغذیه تاکید کرد
آب، نمک و آبلیمو، بهترین شربت برای درمان گرمازدگی
 یک متخصص تغذیه تاکید کرد: در صورت عدم رعایت مسائل بهداشتی و تغذیه‌ای در فصل تابستان، امکان بروز بیماری‌های بسیاری ازجمله گرمازدگی به وجود می‌آید.

دکتر نیستانی در گفتگو با ایسنا گفت: گرمازدگی که از بیماری‌های شایع فصل تابستان است، با افزایش درجه حرارت هوا و تعریق زیاد بروز می‌کند و به دلیل تابش مستقیم آفتاب، با سرخی پوست، افزایش ضربان قلب و حتی غش همراه است.

ادامه مطلب ...

ماءالشعیر طعم‌دار سبب چاقی می‌شود

 
دکتر یوسف نقیایی:
ماءالشعیر طعم‌دار سبب چاقی می‌شود
کارشناس مسوول تغذیه مرکز بهداشت استان یزد گفت: مصرف زیاد ماءالشعیرهای گازدار بویژه در زنان باعث اختلال جذب کلسیم بدن می‌شود.

دکتر یوسف نقیایی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: ماءالشعیر از عصاره‌ مالت که از جو خیسانده به دست می‌آید، گرفته شده و به علت خیسانده شدن جو، سبب رشد مخمرهایی در آن می‌شود که توانایی تولید برخی ویتامین‌های گروه B را دارند و همچنین ماءالشعیر نیز حاوی ویتامین‌های گروه B است.

ادامه مطلب ...

پوکی استخوان

 
پوکی استخوان 

دکتر مهرانگیز توتونچی

 استئوپورز یا پوکی استخوان ، یک بیماری قابل پیشگیری و درمان است. بسیاری از زنان تا وقتی که دچار شکستگی خطرناک نشده اند از ابتلا به این بیماری اطلاع ندارند. استخوان بطور دائم در حال ترمیم و آزاد سازی کلسیم بر حسب نیاز از ذخایر اسکلتی است. در پوکی استخوان، توده استخوانی به اندازه‌ای از دست می‌رود که مستعد شکستگی می‌شود.
ادامه مطلب ...

تخم‌مرغ ، کمبود «روی» در بدن را تامین می‌کند

 
دکتر مریم فیاضی:
تخم‌مرغ ، کمبود «روی» در بدن را تامین می‌کند
اگر تا پیش از این مصرف تخم‌مرغ را به علت داشتن تمامی اسیدهای آمینه و یکی از منابع غذایی بسیار ارزشمند پروتئین مصرف می‌کردیم اما باید بدانیم تخم‌مرغ برای جبران کمبود روی در بدن مفید است.

دکتر مریم فیاضی در گفتگو با ایسنا گفت: همواره از روی به عنوان ماده‌ای موثر در رشد ، بلوغ ، سلامت و شادابی پوست و مو و ناخن یاد شده است بنابراین تخم‌مرغ به علت داشتن منابع غنی از پروتئین ، چربی ، روی ، آهن ، فسفر ، سلنیوم و پتاسیم باید در برنامه‌های غذایی کودکان گنجانده شود تا قسمتی از نیاز آنها به این ماده مغذی تامین شود.

وی تاکید کرد: بد نیست بدانیم که روی در زرده تخم‌مرغ وجود دارد و از آن دسته مواد مغذی است که با پختن و حرارت دادن از بین نرفته و باقی می‌ماند.

ماءالشعیر باعث آرامش اعصاب می‌شود!

سایت بزرگ تفریحی آموزشی www.pcparsi.com  

 

ماءالشعیر باعث آرامش اعصاب می‌شود!

مصرف ماءالشعیر باعث رفع خستگی اعصاب می‌شود و به دفع سنگ‌های کلیه کمک می‌کند...

ماءالشعیر یکی از نوشیدنی‌های رایج است که از جوانه ی جو به دست می آید و در رفع تشنگی مؤثر است. این نوشیدنی دارای انواع ویتامین های گروه ب شامل B1، B2، B3، B6، اسید پانتوتنیک (B5)، بیوتین، اسید فولیک، B12 و ویتامین C است.

ادامه مطلب ...

روغن ماهی ؛ بهترین دوست قلب

  
روغن ماهی ؛ بهترین دوست قلب
: پژوهشگران و متخصصان علوم تغذیه با دستیابی به شواهد علمی بیشتر تاکید کردند: روغن ماهی بهترین دوست برای قلب انسان است.

به گزارش ایسنا، ‌این محققان دریافتند اسیدهای چرب امگا - 3 که از ماهی بدست می‌آید نه تنها امکان ابتلا به بیماری‌های قلبی  عروقی را از افراد سالم دور می‌کند بلکه خطر بروز حوادث خطرناک قلبی مانند سکته و در نتیجه مرگ و میر ناگهانی را در بیمارانی که با مشکلات قلبی مواجه هستند، کاهش می‌دهد.

ادامه مطلب ...

آخ... سیاتیکم گرفت

 
 
درمان بیماری طولانی‌ترین عصب بدن
آخ... سیاتیکم گرفت
جام جم آنلاین: ‌بسیاری از مردم هر وقت دچار کمردرد می‌شوند می‌گویند سیاتیکم گرفت در حالی که تنها علت 5 درصد کمردردها، مشکل سیاتیک است، اما این سیاتیک معروف چیست؟

عصب سیاتیک طولانی‌ترین عصب داخل بدن است که از نخاع جدا می‌شود، از لگن عبور می‌کند و تا انتهای پا ادامه دارد. این عصب در طول مسیر خود به شاخه‌های متعددی تقسیم می‌شود. عصب سیاتیک پس از جدا شدن از نخاع ، عمل عصب‌دهی به عضلات ناحیه کمر و باسن و عضلات این ناحیه و ارگان‌های لگن مثل مثانه و رحم و دستگاه تناسلی راانجام داده و پس از آن از زیر استخوان نشیمنگاهی به پاها رفته و عضلات پا و قسمت‌های لازم را عصب دهی می‌کند.

هر گونه فشار روی این عصب می‌تواند باعث ایجاد درد در تمام طول عصب شود. یعنی مسیری که از کمر شروع می‌شود و از پشت پا پایین می‌آید و تا پاشنه پا می‌رسد.

ادامه مطلب ...

افرادی با هوش‌های متفاوت

 

 

افرادی با هوش‌های متفاوت

 مترجم: رزیتا شاهرخ

 
آیا فروشنده‌ای که رایانه جدیدتان را از او خریده‌اید، واقعا به چیزهایی که درباره‌اش صحبت می‌کند، آگاهی دارد یا فقط چیزهایی را که در بروشور مطالعه کرده است برای شما تکرار می‌کند؟ یا کارمندی که بتازگی برای استخدام با او مصاحبه کردید واقعا از آن چیزهایی که ادعا می‌کرد می‌داند، سررشته‌‌ای دارد یا این‌که فقط جواب‌هایی را برایتان تکرار می‌کند که شما دوست دارید بشنوید؟
خواه‌ناخواه همه ما مدام در حال قضاوت کردن درباره میزان هوش و آگاهی دیگران هستیم و با جواب‌هایی که به سوالاتمان می‌دهند، سطح شایستگی و توانایی‌های آنها را می‌سنجیم. بعضی افراد در این کار مهارت بیشتری دارند، اما آن به این معنی نیست که شما نمی‌توانید یاد بگیرید. با تمرین، شما هم می‌توانید میزان هوش و سطح آگاهی اطرافیانتان را حدس بزنید.

ادامه مطلب ...

ساخت مغز مصنوعی تا 10 سال دیگر

 

بیماریهای روانی درمان می شود
ساخت مغز مصنوعی تا 10 سال دیگر
به گفته "هنری مارکرام" یک محقق برجسته، تولید مغز مصنوعی تا ده سال دیگر امکان پذیر خواهد بود و این امر اجازه خواهد داد بیماری‌های روانی به سهولت بیشتری درمان شود.
به گزارش ایرنا به نقل از بی بی سی، مارکرام، مدیر طرح مغز آبی رنگ در یک کنفرانس علمی در آکسفورد با اشاره به اینکه پیش بینی‌ها نشان می‌دهد حدود دو میلیارد نفر دچار اختلال‌های مغزی باشند، افزود: ساخت مغز انسان غیرممکن نیست و می‌توانیم این کار را تا ده سال دیگر انجام دهیم.

مارکرام اظهار داشت: اگر این طرح موفق شود، یک مغز مصنوعی را برای سخنرانی به کنفرانس خواهد فرستاد.

ادامه مطلب ...

چه کنیم تا پوکی استخوان نگیریم

 
چه کنیم تا پوکی استخوان نگیریم
 با افزایش سن، ضعف ، شکستگی استخوان ، خمیدگی پشت و کوتاه شدن قد ایجاد می‌شود که اغلب کارشناسان از این علائم به عنوان نشانه‌های پیری یاد می‌کنند ، اما این علائم در واقع نشانه‌های یک بیمار «پوکی استخوان» (استئوپروز) است.

مهران ستاره، جراح و متخصص ارتوپدی که پوکی استخوان را به دلیل عدم وجود درد و هرگونه علائم هشداردهنده‌، قاتل خاموش می‌نامد، این عارضه را کاهش تراکم استخوان تعریف کرده و اظهار می‌کند: افزایش سن، عدم تحرک، یائسگی، رژیم غذایی فاقد پروتئین و کلسیم، مصرف برخی داروها، عدم تماس با نور خورشید بویژه در مناطق سردسیر و نیز زمینه‌های ارثی و عوامل ژنتیکی، از جمله عوامل موثر در پیشرفت و تسریع کاهش تراکم استخوان است.

ادامه مطلب ...

کمبود ویتامین D خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد

  
کمبود ویتامین D خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد
 پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد کمبود ویتامین D منجر به افزایش خطر بیماری‌های قلبی در کودکان می‌شود.

به گزارش فارس، پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد کمبود ویتامین D منجر به افزایش خطر بیماری‌های قلبی در کودکان می‌شود.
بنابر این گزارش، کمبود ویتامین D با افزایش احتمال وقوع بیماری‌های قلبی مانند حمله و سکته قلبی در کودکان ارتباط مستقیم دارد.
نتایج دو پژوهش جدید ‌حاکی از آن است که میان این دو مسئله ارتباط معناداری وجود دارد؛ به طوری که 25 درصد از کودکانی که میزان حداقلی ویتامین D را دریافت کرده بودند، 36/2برابر بیش‌تر در معرض ابتلا به فشار خون بودند.
بر این اساس، 54 درصد از این کودکان دارای سطح کلسترول خوب HDL پائین‌تری بودند؛ 54/2 برابر در معرض قند خون بالا و 88/3 برابر بیشتر در معرض عوارض متابولیک از جمله چاقی و چربی خون بالا و فشار خون بالا بوده‌اند.
این پژوهش روی اطلاعات مربوط به سال‌های 2001 تا 2004 انجام شده است؛ این در حالی است که پژوهش‌های قبلی در این زمینه تنها به ارتباط کمبود ویتامین D با بیماری‌های قلبی در بزرگسالان بوده است.

وقتی قلب می‌ایستد

 
وقتی قلب می‌ایستد
جام جم آنلاین: واژه سکته قلبی امروزه تبدیل به واژه بسیار رایجی شده است که دیگر اختصاص به افراد مسن ندارد البته کمی هم از ابهت آن کاسته شده است و دیگر سکته قلبی مساوی با مرگ تلقی نمی‌شود هر چند هنوز هم یکی از شایع‌ترین علل مرگ‌و‌میر در جهان است.

سکته قلبی یا انفارکتوس میوکارد انهدام‌قسمتی از عضله قلب است که به علت از‌بین‌رفتن جریان خون در آن قسمت از قلب رخ‌می‌دهد.

ادامه مطلب ...

گوریل 'منشا' نوع جدید ویروس مسبب ایدز معرفی شد

 

 گوریل 'منشا' نوع جدید ویروس مسبب ایدز معرفی شد

دانشمندان از کشف نوع جدید ویروس "اچ آی وی-1"، عامل اصلی بیماری ایدز، خبر داده اند که به گفته آن ها برای اولین بار از گوریل نشات گرفته است.

تا کنون سه شکل مختلف از ویروس "اچ آی وی-1" کشف شده که همگی آن ها به باور دانشمندان در ابتدا در بدن شامپانزه ظاهر شده بوده است.

پزشکان در فرانسه نوع جدیدی از این ویروس که به گفته آن ها در کامرون در غرب آفریقا یافت شده را نوع (پ) خوانده اند.

ادامه مطلب ...

کشف نوع جدیدی از ویروس ایدز

 
کشف نوع جدیدی از ویروس ایدز
 گروهی از دانشمندان ویروس شناس فرانسوی موفق به کشف نوعی جدیدی از ویروس ایدز از شاخه مربوط به نوع "اچ.آی.وی. 1" در نزد میمون ها شدند.
به گزارش ایرنا، دو نوع ویروس ایدز موسوم به "اچ.آی.وی 1" و "اچ .آی.وی 2" وجود دارد که نوع اول شایعتر است .
ادامه مطلب ...

مهر مادری فرزند را شجاع می‌کند

 

 

مهر مادری فرزند را شجاع می‌کند 

دانشمندان کشف کرده‌اند که نوزادانی که به اندازه‌ی کافی از مهر و محبت مادری بهره نمی‌برند، در بزرگسالی ترسو، پرخاشگر و خشن و آنهایی که مهر مادری بسیاری را تجربه کرده‌اند، مهربان‌تر، شجاع‌تر و اجتماعی‌تر می‌شوند.

در آزمایشگاه مایکل مینی در دانشگاه مک‌گیل مونترآل، (McGill University Montréal)، موشهای آزمایشی زیادی با هم زندگی می‌کنند. این موشها در قفس‌هایشان راه می‌روند، بو می‌کشند و با لیس زدن همدیگر را تمیز می‌کنند. اما چنین برداشت سطحی‌ای از آنها گمراه‌کننده است، چون همه‌ی آنها مثل هم رفتار نمی‌کنند. بعضی از آنها پرخاشگر، خشن، ترسو، غیراجتماعی و بسیار عصبی هستند، اما بعضی دیگر بسیار شجاع، اجتماعی، مهربان و نیز دارای قابلیت یادگیری‌اند.

 .

ادامه مطلب ...

زنان باردار کمتر زردچوبه مصرف کنند

 
یک متخصص تغذیه:
زنان باردار کمتر زردچوبه مصرف کنند
 مریم مرادف متخصص تغذیه گفت: زنان حامله و افرادی که به انسداد کیسه صفرا مبتلا هستند کمتر از زردچوبه استفاده کنند.

مرادف در گفتگو با فارس افزود: زردچوبه سرشار از نیاسین، کلسیم، آهن، روی، مس، پتاسیم و منیزیم است و دارای ماده‌ای به نام کورکومین است که عامل ‌رنگ زردچوبه و آنتی اکسیدانی قوی است که باعث سم‌زدایی در بدن می‌شود.

ادامه مطلب ...

خواص درمانی سلطان‌ میوه‌ها

 
 
تغذیه سالم
خواص درمانی سلطان‌ میوه‌ها
جام جم آنلاین: خربزه میوه‌ای جالیزی ، گوشت‌دار ، بیضی‌شکل با نژادهای متنوع کمبوزه و دستمبو است که خنک آن را اشخاص خوش‌سلیقه می‌پسندند ولی عیب آن این است که خنک خوردن خربزه منجر به اختلالاتی در معده و روده‌‌ها خواهد شد لذا اشخاصی که سوء‌هاضمه دارند باید آن را به اعتدال مصرف کنند.

ادامه مطلب ...

این 4 میوه دوست داشتنی

 
 
این 4 میوه دوست داشتنی
 مصرف روزانه سیب ‌به عنوان میوه‌ای سرشار از انواع ویتامین و مواد معدنی، در کاهش فشار خون و تقویت فکر و‌ ‌اندیشه نیز موثر است.همچنین موز منبعی از سروتونین و ویتامین ب 6 ‌‌و ‌پتاسیم به شمار می‌رود. این‌ ‌میوه علاوه بر اثرات آرام‌بخش، در کاهش ‌فشارخون و مهار تشکیل لخته هم نقش دارد.‌ ‌همچنین مصرف موز نارس به علت ‌وجود نشاسته مقاوم به هضم و قند کمتر، برای بیماران‌ دیابتی توصیه می‌‌شود.

زردآلو به عنوان یکی از‌ ‌میوه‌‌های تابستانی، حاوی کلسیم، فسفر، پتاسیم، آهن و ویتامین‌ A ‌است که مصرف روزانه آن‌ برای درمان کم خونی مناسب ‌است.

گلابی هم حاوی ویتامین B ،A ،‌C ، آهن، ‌کلسیم، منگنز، کبالت و ‌پتاسیم بوده و به علت تحریک ترشح بزاق به هضم غذا کمک‌ ‌می‌کند.‌

سیب، سرشار از انواع‌ ‌ویتامین‌، مواد معدنی مانند آهن، ‌منیزیم، کلسیم، پتاسیم، تانن و فیبر است. مصرف روزانه این میوه ‌علاوه بر اثرات آرام‌‌بخش در کاهش فشار خون و تقویت فکر و‌ ‌اندیشه نیز موثر است.