« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

کاهش 10 ساله سن‌ ابتلا به سرطان سینه در ایران‌

آخرین آمار وزارت بهداشت نشان می‌دهد
کاهش 10 ساله سن‌ ابتلا به سرطان سینه در ایران‌
جام جم آنلاین: براساس آخرین آمار مرکز ثبت سرطان مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، در سال 84 موارد بروز سرطان سینه 5 هزار و 981 مورد، سرطان دهانه رحم (سرویکس) 469 مورد و سرطان رحم 561 مورد گزارش شده است.  
 

 

دکتر مهران‌دخت عابدینی، کارشناس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت در گفتگو با ایسنا با بیان این که موارد سرطان به ثبت رسیده در کشور صرفا براساس نمونه‌های ارسالی به پاتولوژی بوده است، در ادامه اظهار کرد: این در حالی است که بسیاری از افراد پس از اطلاع از وجود توده‌ای با نمای بدخیم به پاتولوژی مراجعه نمی‌کنند.
وی سرطان پستان، رحم و دهانه رحم را از سرطان‌های مهم زنان برشمرد و افزود: خوشبختانه سرطان دهانه رحم در ایران به علت عدم تعدد زوجین و روابط جنسی تعریف شده از شیوع کمتری برخوردار است.

کارشناس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت با اشاره به کاهش 10 ساله سن ابتلا به سرطان پستان در ایران افزود: در حالی که امکان تشخیص این سرطان‌ در مراحل اولیه وجود دارد، اما غالبا زمانی ضایعات سرطانی تشخیص داده می‌شود که ناگزیر به جراحی‌های وسیع به همراه کموتراپی برای درمان هستیم.

دکتر عابدینی با این توضیح که برای تبدیل یک سلول سرطانی در پستان به توده یک سانتی‌متری دست‌کم به 10 سال زمان نیاز است، افزود: در این فاصله می‌توان با بهره‌گیری از روش‌های تشخیصی مناسب، توده زیر یک سانتی‌متر را شناسایی و درمان سبک، کم‌هزینه و اثربخشی را ارائه کرد.

کارشناس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت با تاکید بر این که بهترین راه مقابله با سرطان پستان تشخیص زودرس آن است و درمان این سرطان در مراحل اولیه قطعی است، گفت: تلاش می‌شود با بهره‌گیری از شیوه‌های مختلف معاینه چون (خود آزمایی بالینی) در آخرین روز از قاعدگی و یا معاینه سالانه افراد توسط ماموگرافی (عکسبرداری ساده از پستان) از 40 سالگی،‌ توده سرطانی (زیر یک سانتی‌متر) زودهنگام تشخیص داده شود.

به گفته این جراح و متخصص زنان و زایمان، معاینه پستان توسط فرد هزینه‌ای برای خانواده ندارد و فقط به اندکی حوصله و 10 دقیقه وقت نیاز دارد.

وی با بیان این که با انجام منظم معاینات فرد با خصوصیات بافت پستانی خود آشنا و در صورت بروز توده غیرطبیعی سریع‌تر به وجود آن پی می‌برد در ادامه وجود سابقه ابتلا به سرطان پستان در خانواده، مصرف برخی داروها و سابقه ابتلا به سرطان کولون و تخمدان و نیز نخستین زایمان پس از 30 سالگی و یائسگی پس از 55 سالگی را از عوامل خطر برای ابتلا به سرطان پستان برشمرد.

دکتر عابدینی افزود: با این که سرطان دهانه رحم در ایران از میزان شیوع بالایی برخوردار نیست؛ اما کاملا قابل پیشگیری است به طوری که در مراحل پیش سرطانی با تست پاپ اسمیر قابل شناسایی است.

قرص طول عمر

  

دانش - قرص طول عمر  

سارا بازلی/ ترجمه کاوه فیض‌اللهی:قرصی مرکب از چهار داروی مختلف که می‌تواند میزان مرگ‌ومیر ناشی از حمله قلبی و سکته را در سرتاسر جهان به نصف کاهش دهد، این هفته در لندن وارد مرحله آزمایش انسانی می‌شود. این قرص چندکاره روزی یک عدد تا سال‌های بسیار رویای پزشکان بوده است، اما از آنجا که داروهای موجود در آن، از جمله آسپیرین، ارزان هستند، شرکت‌های داروسازی انگیزه مالی نداشتند که درگیر این کار شوند. اما اکنون تیم‌های بین‌المللی پژوهشگران با پشتیبانی سازمان Wellcom و بنیاد قلب انگلستان تنها چند سال با تبدیل رویای قرص چندکاره به واقعیتی دست‌یافتنی فاصله دارند. مشکلات ترکیب چهار دارو در یک قرص برطرف شده است و این قرص که «قرص قلب قرمز» نامیده شده، توسط شرکت هندی داروهای ژنریک دکتر ردی ساخته شده است.

اکنون داوطلبان برای یک طرح آزمایشی 12 هفته‌ای که تا 700 نفر در شش کشور در آن شرکت دارند، به خدمت گرفته می‌شوند. اگر همه چیز خوب پیش برود، آزمایش اصلی با 5 تا 7 هزار نفر داوطلب در پایان سال آینده آغاز خواهد شد.
آنتونی راجرز (A.Rodgers)، از مدیران بخش آزمایش‌های بالینی دانشگاه اوکلند و سرپرست این پروژه، می‌گوید رساندن قرص چندکاره به این مرحله کاری دشوار بود. «احتمال آنکه جریان اصلی صنعت داروسازی امروز این کار را بر عهده بگیرد بسیار ناچیز است. ما در فاصله 2000 تا 2002 چند سال را صرف آن کردیم که تعدادی از شرکت‌ها را برای انجام این کار متقاعد کنیم، اما به هیچ‌جا نرسیدیم. اساسا کل مدل تجاری آنها حول مشتریانی است که برای آخرین داروی پرسروصدا و پرفروش سالی چند صد پوند هزینه می‌کنند. قرصی محتوی داروهای‌ اثبات‌شده که می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی‌ـ‌ عروقی را به نصف برساند و با 20 پوند در سال می‌توان آن را تهیه کرد، برای آنها می‌تواند تهدیدی به شمار آید.» او این نکته را نیز اضافه کرد که یافتن منبعی برای تامین بودجه پژوهشی آن هم برای ایده‌ای نجات‌بخش که عبارت است از کاربرد داروهای موجود و بنابراین همان اندازه که نوآوری دارد به نحوه کاربرد هم مربوط می‌شود، دشوار بوده است.

«فرض کنید کسی با استفاده از داروهای ثابت‌شده موجود و قابل‌تهیه به راه‌حل معتبری برای پیشگیری از بیشتر انواع سرطان دست یابد، آیا می‌توانید تصور کنید که این همه طول بکشد تا به مرحله آزمایش برسد؟» مشتری معمول قرص چندکاره، مردی 55 ساله یا زنی اندکی پیرتر است که سیگار می‌کشد. علل شایع بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی، سیگار کشیدن، اضافه وزن و بی‌تحرکی هستند. در انگلستان پزشکان برای افرادی که در خطر این بیماری‌ها هستند معجونی از داروها تجویز می‌کنند، به‌ویژه اگر قبلا دچار حمله قلبی شده باشند. اما اگرچه این داروهای پیشگیری‌کننده برای پایین‌آوردن فشار خون و کلسترول در سیستم بهداشت عمومی به راحتی قابل تهیه هستند، بعضی افراد به پزشک مراجعه نمی‌کنند و بعضی دیگر استفاده مداوم چندین دارو با هم را بسیار دشوار می‌یابند. در قرص چندکاره، آسپیرین، نوعی استاتین برای پایین آوردن کلسترول، یک بازدارنده ACE (آنزیم تبدیل آنژیوتنسین) و نوعی تیازید برای مقابله با فشار خون بالا یک‌جا موجود است. پروفسور سایمون تام (S.Thom) از مرکز بین‌المللی سلامت گردش خون در ایمپریال کالج لندن که شاخه انگلیسی این آزمایش در آن تشکیل می‌شود و همین هفته نخستین داوطلب در آنجا مصرف قرص‌ها را آغاز خواهد کرد، می‌گوید: «در جامعه ما گروه‌های خاصی هستند که در حال حاضر از داروهای لازم برای پیشگیری استفاده نمی‌کنند.

در میان آنها هم کسانی هستند که در خطر نسبی بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی هستند اما خودشان نمی‌دانند و هم افرادی که به طور جدی در خطرند و پیش از این دچار حمله قلبی شده‌اند.» کسانی که تاکنون یک بار دچار حمله قلبی شده‌اند 100 درصد باید دارو مصرف کنند اما در عمل این طور نیست. قرص قلب قرمز می‌تواند امید به زندگی مردم در کشورهای در‌حال‌توسعه را تغییر دهد. در کشورهایی با درآمد متوسط نظیر هند و برزیل، بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی با رواج سبک زندگی غربی سر به فلک گذاشته است. تام می‌گوید «کوکاکولا قیمتی ندارد و همه برای جابه‌جا شدن از وسایل نقلیه موتوری استفاده می‌کنند. اینها همه ظرف یک نسل اتفاق افتاده و بنابراین هیچ ربطی به ژنتیک ندارد.» به استناد سازمان بهداشت جهانی، هر سال 17 میلیون نفر در اثر بیماری‌های قلبی و سکته می‌میرند و 80 درصد این مرگ‌ومیر در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد.

هواداران قرص چندکاره می‌گویند با مصرف روزانه یک قرص قلب قرمز که ماهی یک دلار هزینه برمی‌دارد، می‌توان این تلفات را به نصف رساند. اگرچه تام انتظار دارد انواعی از قرص‌های چندکاره تولید شود تا در انگلستان پزشکان بتوانند آنها را تجویز کنند، یک قرص استاندارد را می‌توان در داروخانه‌های کشورهای در حال توسعه بدون نسخه فروخت. به گفته تام «انتظار می‌رود این قرص در کشورهای در حال توسعه بدون هیچ محدودیتی توزیع شود اما کسانی که به واقع باید در جلوی صف باشند، آنهایی هستند که سابقه حمله قلبی و سکته داشته‌اند و به خاطر گرانی این داروها بوی هیچ کدام‌شان را هم نشنیده‌اند.»
Guardian, Sep.29, 2008

تأثیر مصرف شکر بر رفتار افراد

تأثیر مصرف شکر بر رفتار افراد
جام جم آنلاین: محققان با بررسی رفتارهای اجتماعی افراد و کنترل میزان مصرف مواد قندی توسط آنها پی بردند که مصرف مواد قندی رفتار انسان را ملایم تر می کند. 
 

 

 

محققان دانشگاه آمستردام با انجام مطالعات متعدد پی بردند که مصرف شکر در خلق و خوی افراد و مطلوب کردن آن موثر است.

ادامه مطلب ...

آلودگی هوا خطر بروز آپاندیسیت را تشدید می‌کند

آلودگی هوا خطر بروز آپاندیسیت را تشدید می‌کند
جام جم آنلاین: تحقیقات نشان می‌دهد: آلودگی هوا می‌تواند خطر بروز عارضه آپاندیسیت را افزایش دهد. آپاندیسیت التهاب زائده روده کور است، اگر آپاندیس ملتهب و متورم شود باید تحت عمل جراحی از بدن خارج شود تا خطر ترکیدگی آن در بدن و در نتیجه آن خطر مرگ بیمار، برطرف شود.  
 

 

 

گروهی از پژوهشگران دانشگاه کالگاری دریافته‌اند؛ شمار افرادی که به دلیل بروز آپاندیسیت در بیمارستان بستری می‌شوند، در روزهایی که آلودگی هوا افزایش می‌یابد، ‌معمولا بیشتر است.

این پژوهش که شرح آن در کنفرانس کالج آمریکایی گاستروانترولوژی ارائه شده حاکی است؛ آلودگی خطر کلی التهاب بافتی را تشدید می‌کند.

آپاندیس زائده کوچکی است که به روده بزرگ متصل است. نقش این زائده هنوز معلوم نیست اما برخی از شواهد علمی نشان می‌دهد که ممکن است مامن باکتری‌های مفیدی باشد که به فرایند هضم غذا و نیز مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کنند.

آمارها نشان می‌دهد که آپاندیسیت تقریبا 7 درصد از مردم انگلیس را مبتلا می‌کند و در بین مردان شایع‌تر است. این عارضه معمولا در گروه سنی 10 تا 30 سال بروز می‌کند و در اشخاصی که در رژیم غذایی خود مقدار زیادی فیبر خوراکی مصرف می‌کنند،‌ کمتر بروز می‌نماید.

در این مطالعات تیم پزشکی کالگاری بیش از 45 هزار فرد بالغ را که بین سالهای 1999 تا 2006 به دلیل آپاندیسیت در بیمارستان بستری شده بودند، تحت آزمایش و مطالعه قرار دادند.

هرچند عفونت و گرفتگی می‌تواند عامل بروز این عارضه باشد اما در بسیاری از موارد علت آپاندیسیت مشخص نیست.

ماده‌ای‌ جدید برای‌ پوششهای‌ نامرئی‌

ماده‌ای‌ جدید برای‌ پوششهای‌ نامرئی‌
استفاده از فناوری‌های نوین در ساخت پوشش‌هایی که می‌توانند سبب جهت‌دهی مجدد امواج نور شوند، زمینه مناسبی را برای دستیابی محققان به روشی جدید برای نامرئی ساختن اشیا به وجود آورده است. 
 

 

 

محققان برای نخستین بار نشان داده‌اند که با استفاده از نوعی ماده جدید در شرایط آزمایشگاهی و در یک محیط سه‌بعدی می‌توانند مسیر حرکت نور مرئی را تغییر داده و امواج نوری تابیده شده را در مسیر نادرستی که مسیر انحرافی است، هدایت کند.

ادامه مطلب ...

طلا‌ی سرخ و سبز‌ قلب شما را دوست دارد

طلا‌ی سرخ و سبز‌ قلب شما را دوست دارد
جام جم آنلاین: محققان آمریکایی اعلام کردند، استفاده از پسته در یک رژیم غذایی سالم می‌تواند باعث کاهش خطر بیماری‌‌‌های قلبی شود.  
 

به گزارش یونایتدپرس، سارا گابئور دارای فوق‌تخصص از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا تحقیقی را در مورد کنترل تغذیه برای بررسی اثرات پسته بر بهداشت قلب و کاهش بیماری‌‌های قلبی انجام داده است.

موضوعات تحقیق، رژیم غذایی با چربی کلی 35‌درصد و چربی اشباع شده 11 درصد را برای 2 هفته دارا بودند. آنها 3‌ رژیم غذایی را هر کدام برای 4 هفته مورد آزمایش قرار دادند که بین هر کدام 2 هفته فاصله بود.

هر سه رژیم غذایی از کلسترول پایینی برخوردار بودند. رژیم غذایی بدون پسته، رژیمی با 25 درصد چربی در کل و 8 درصد چربی اشباع شده بوده است. رژیم با پسته دارای 10 تا 20 درصد انرژی ناشی از پسته‌ها بوده است.
نتایج این تحقیق در مجله تغذیه کلینیکی آمریکا منتشر شده و نشان داد که استفاده از رژیم غذایی دارای 20 درصد پسته در مقایسه با رژیم غذایی کنترل شده میزان لیپوپروتئین‌‌‌های کم‌غلظت یا LDL و لوسترول بدخیم را 12 درصد کاهش داده و رژیم غذایی دارای 10‌درصد پسته میزان کلسترول LDL را تا 9 درصد کاهش می‌دهد که عامل کاهش 9 و 12 درصدی بیماری‌‌‌های قلبی خواهد بود.

تهیه ژنوم قارچ مولد پنی سیلین

محققان هلندی موفق شدند
تهیه ژنوم قارچ مولد پنی سیلین
تیمی از محققان هلندی موفق به تهیه ژنوم قارچ مولد پنی سیلین شده اند. دانشمندان امیدوارند با اینکار بتوانند به تولید انواع جدیدی از آنتی بیوتیک ها بپردازند و مشکل مقاوم شدن میکروب های بیماریزا را در برابر آنها از بین ببرند.  

 

به گزارش واحدمرکزی خبر ، پنی سیلین و خواص درمانی انرا سر الکساندر فلمینگ 80 سال پیش کشف کرد.

جزئیات بیشتر تهیه ژنوم این قارچ در شماره ماه اکتبر نشریه علمی «نیچربایوتکنالوجی» بچاپ می رسد.

از پنی سیلیوم یا همان قارچ پنی سیلین آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسیلین ، امپیسیلین و سفالکسین و سفادروکسیل تولید می شود.

دستکم یک میلیارد نفر از مردم جهان هر سال از پنی سیلین برای درمان بیماری های خود استفاده می کنند
.

متفورمین ( METFORMIN ) ، یک داروی خوراکی برای درمان دیابت نوع دو

  

 

 متفورمین ( METFORMIN ) ، یک داروی خوراکی برای درمان دیابت نوع دو (دیابت غیروابسته به انسولین ) است

متفورمین یک داروی خوراکی برای درمان دیابت نوع دو (دیابت غیروابسته به انسولین ) است . در این نوع بیماری قند، لوزالمعده نمی تواند انسولین کافی تولید کند تا سلول های بدن بتوانند غذایی را که می خورید مصرف کنند.

متفورمین از طریق کاهش تولید گلوکز (قند موجود در خون ) توسط کبد، کاهش جذب گلوکز از دستگاه گوارش ، و افزایش حساسیت بدن به انسولین ، قند خون را به طور ثابت و پس از غذا پایین می آورد. چون این دارو قند خون را پایین می آورد، ممکن است لازم باشد قند خونتان را به طور مرتب اندازه بگیرید تا ببینید دارو چقدر مؤثر است .

ادامه مطلب ...

راه‌های پیشگیری از سنگ کلیه‌

راه‌های پیشگیری از سنگ کلیه‌
 سنگ کلیه بیماری نسبتا شایعی است که معمولا با افزایش سن، میزان وقوع آن افزایش می‌یابد. سیستم دفع ادرار از 2 کلیه که توسط دو حالب به مثانه مرتبط می شود و پیشابراه که ادرار را از مثانه خارج می‌کند، تشکیل می‌شود؛ سنگ کلیه زمانی تشکیل می‌شود که یا غلظت مواد دفعی تشکیل‌دهنده سنگ در ادرار زیاد است یا علی‌رغم غلظت طبیعی، محیط ادرار برای تشکیل سنگ مساعد است. 
 

 

 

حدود 80 درصد سنگ‌های کلیوی از جنس کلسیم (بیشتر اگزالات کلسیم و کمتر فسفات کلسیم هستند. البته سنگ کلیه می‌تواند از جنس اسیداوریک، استرووایت و ندرتا سیستین هم باشد.
ادامه مطلب ...

قلب‌هایی که جوانمرگ می‌شوند

سن بیماری‌های قلبی کاهش یافته است‌
قلب‌هایی که جوانمرگ می‌شوند
 در همه جای دنیا از نظر آماری امراض قلبی بزرگترین عامل مرگ‌ومیر محسوب می‌شود، در کشور ما هم اگر از آمار مرگ‌ومیر‌های ناشی از حوادث جاده‌ای که گوی سبقت را در دنیا ربوده، فاکتور بگیریم بیشترین آمار فوتی‌ها به همین بیماری‌ها برمی‌گردد. 

 
 
هر چند که در کشورهای پیشرفته، بیماری‌های قلبی عروقی همچنان علت شایع مرگ‌ومیر هستند، اما با این تفاوت که به دلیل پیشگیری اولیه و ثانویه، سن ابتلا به آن بالاست، کشور ما یک حالت بینابینی داشته و بیماری‌های قلبی عروقی شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر هستند اما حدود سنی مبتلایان نسبت به کشورهای توسعه‌یافته پایین‌تر است.
ادامه مطلب ...

جلوگیری از تولد نوزادان‌ با نارسایی‌ جدی قلب‌

راه‌اندازی بخش اکوجنینی در بیمارستان قلب شهید رجایی‌
جلوگیری از تولد نوزادان‌ با نارسایی‌ جدی قلب‌
جام جم آنلاین: از آنجایی که قلب ارگان کاملا پیچیده‌ای است، در هفته‌های اولیه بارداری امکان بروز اشکالات زیادی در شکل‌گیری آن وجود دارد. این‌گونه مشکلات مادرزادی شامل ایجاد خطراتی در قلب و نیز ایجاد ارتباط غیرعادی بین قسمت‌های راست و چپ قلب و بالاخره تغییر شکل دریچه‌های قلب می‌شود. 

این در حالی است که در صورت تشخیص بموقع این بیماری‌ها در دوران جنینی علاوه بر درمان سریع، در صورت پیچیده بودن عارضه با هماهنگی پزشکی قانونی و نظر خانواده اجازه ختم بارداری صادر می‌شود.

براساس آمارهای جهانی از هر هزار تولد تقریبا 8 نوزاد دچار بیماری‌های قلبی مادرزادی هستند که ممکن است خفیف تا شدید باشد.

در واقع بیماری‌های مادرزادی قلب هنگام رشد جنین در رحم مادر به وجود می‌آید و معمولا هم دلیل آن ناشناخته است (هرچند گاهی به علت اختلالات ژنتیک است؛ اما اغلب موارد به این دلیل نیست).

آنچه در بیماری‌های مادرزادی قلب مشترک است، روند رشد غیرطبیعی و ناقص قلب و یکی از نشانه‌های رایج این بیماری صدای غیرعادی قلب است که هنگام معاینه پزشکی مشخص می‌شود.

پیشگیری از تولد نوزادان‌ با مشکلات قلبی‌

با توجه به اهمیت آگاهی بموقع از مشکلات و بیماری‌های قلب حتی پیش از تولد، بخش اکوجنینی قلب در بیمارستان قلب شهید رجایی راه‌اندازی شده است.به گفته دکتر آویسا طبیب، معاون پژوهشی بیمارستان قلب شهید رجایی، از آنجایی‌که مقوله طب کودکان از بزرگسالان کاملا جداست، اکوکاردیوگرافی جنین نیز با دستگاه‌های پیشرفته اکوکاردیوگراف انجام می‌شود که معمولا یک تا یک ساعت و نیم زمان می‌برد.

دکتر طبیب می‌افزاید: البته انجام اکوکاردیوگرافی جنین دانش و تکنیک خاصی را می‌طلبد که در حال حاضر زمینه‌های انجام آن به صورت گسترده فراهم نیست. به این منظور در نظر داریم با برگزاری کارگاه‌های آموزشی زمینه‌های انجام گسترده آن را فراهم کنیم.

وی با بیان این که در حال حاضر بیماری‌های مادرزادی قلب قابل درمان است و بسیاری از بیماری‌های پیچیده قلبی می‌توانند از زندگی طبیعی برخوردار باشند، می‌گوید: در حالی که تعداد محدودی از بیماری‌های قلب در حال حاضر در کشور علاجی ندارند و در خارج از کشور نیز با مرگ‌ومیر بالایی همراه هستند، در صورت تشخیص این بیماری‌ها در دوران جنینی و با هماهنگی پزشکی قانونی و نظر خانواده اجازه ختم حاملگی صادر می‌شود.

روشی بی‌خطر برای مادر و جنین‌

در روش‌های تصویربرداری پزشکی، امواج فراصوت از طریق وسیله‌ای در دست پزشک یا رادیولوژیست، به بدن بیمار فرستاده می‌شود و بازتاب این امواج از بدن‌ به صورت تصاویری مقطعی نمایان می‌شود.

با توجه به این‌که امواج فراصوتی برای انسان ضرر ندارد، از این روش بویژه در بررسی سلامت جنین در دوران بارداری استفاده می‌شود ولی دیگر انسان‌ها هم ممکن است به دلایل مختلف نیاز به این روش‌ها پیدا کنند.

به‌ عنوان مثال، در بررسی احتمال سرطان سینه در خانم‌های جوان، بهتر از ماموگرافی عمل می‌کند. همچنین در بررسی پروستات، کلیه‌ها، کبد و مجاری صفراوی، همچنین دریچه‌های قلب، روش مناسبی است.

اکوکاردیوگرافی در واقع روشی از سونوگرافی است که در بررسی قلب، ساختمان و حرکات آن و عروق بزرگ استفاده می‌شود. برخلاف عکسبرداری اشعه X ، CT  و MRI با کمک اکوکاردیوگرافی می‌توان از حرکات قلب و عملکرد دریچه‌های آن نیز تصاویری به دست آورد.

شاید پرسش مهمی که در زمینه استفاده از این روش مطرح است، احتمال آسیب‌رسانی آن است. البته به گفته دکتر طبیب اکوکاردیوگرافی جنینی خطری برای مادر و جنین به دنبال ندارد و با وجود آن‌که جنین به صورت مداوم در حال حرکت است، در نتیجه برای اکوکاردیوگرافی باید تلاش شود تا نمای مورد نظر به دست آید. خوشبختانه تا به حال هیچ عارضه‌ای ناشی از انجام سونوگرافی و اکو قلب در کودکان گزارش نشده است.

دکتر طبیب با اشاره به ریسک فاکتورهای بروز بیماری‌های قلبی مادرزادی، می‌گوید: در صورت وجود سابقه فامیلی ابتلا به بیماری‌های قلبی مادرزادی، اکوکاردیوگرافی جنین لازم است. همچنین در مادران مبتلا به بیماری‌های متابولیک مانند دیابت، احتمال تولد نوزاد مبتلا به بیماری‌های قلبی بیشتر است.

سابقه بروز بیماری‌های عفونی، سقط‌های مکرر، نازایی مادر پیش از بارداری و مصرف دارو بویژه داروهای اعصاب در مادران، انجام اکوکاردیوگرافی را ضروری می‌کند.

به طور کلی، هنگامی که با کنترل روتین مادران ضربان قلب نامنظم جنین تشخیص داده شود، بررسی ساختمان قلب جنین ضرورت می‌یابد. همچنین در صورتی که حین سونوگرافی‌های روتین متوجه آنرمالی در قسمت‌های مختلف بدن شوند بررسی قلب جنین لازم است.

بازگرداندن ضربان قلب جنین  به حالت طبیعی‌

با تشخیص اختلال در ضربان قلب جنین، می‌توان با تجویز دارو ضربان را به حالت طبیعی یا نزدیک به طبیعی رساند. همچنین با تشخیص بیماری‌های قلبی قبل از تولد زمینه برای درمان بیماران پس از تولد فراهم می‌شود.

دکتر طبیب با اشاره به این نکته مهم که نمی‌توان از بروز بیماری‌های قلبی در جنین جلوگیری کرد، می‌گوید: بیماری‌های قلبی مادرزادی تحت عوامل مولتی فاکتوریال از جمله ارث و عوامل محیطی بروز می‌کند، بنابراین نمی‌توان از آنها جلوگیری کرد. تنها با اکوکاردیوگرافی قلب جنین می‌توان آنها را تشخیص و نسبت به درمان بهنگام اقدام کرد.

به گفته وی، در حال حاضر درمان نارسایی‌ها و اختلالات ضربان قلبی جنین در کشور بخوبی انجام می‌شود؛ اما در زمینه اختلالات ساختمان قلب هنوز اقدامی نشده است. این در حالی است که در خارج از کشور بررسی‌هایی در زمینه درمان تنگی عروق جنین در حال انجام است.

اکوجنینی از چند سال گذشته به طور محدود در بخش رادیولوژی بیمارستان  قلب شهید رجایی انجام می‌شد؛ اما اخیرا این بخش به طور مستقل در بخش اطفال راه‌اندازی شده است. در ضمن اگرچه در حال حاضر اکو جنینی تقریبا به صورت محدود در مراکز خصوصی انجام می‌شود، اما در مراکز دولتی، بیمارستان شهید رجایی در این امر پیشگام بوده است.

انجام اکوجنینی از هفته 18 بارداری‌

درست است که اکوجنینی روشی بسیار مهم و الزامی برای پیشگیری از تولد نوزادان مبتلا به نارسایی‌های جدی قلب است، اما در موارد غیرضروری توصیه نمی‌شود.

دکتر طبیب با بیان این‌که اکوجنینی معمولا اولین روش تشخیص و پیگیری بیماری‌های مادرزادی است، می‌افزاید: اکوجنینی معمولا از هفته 18 بارداری انجام می‌شود. البته این عمل برخلاف سونوگرافی که بیشتر در زنان باردار به صورت متوالی انجام می‌شود، در موارد غیرضروری توصیه نمی‌شود.

به این ترتیب، در صورتی که با انجام اکوجنینی بیماری قلبی در جنین تشخیص داده شود و این بیماری از جمله بیماری‌های پیچیده قلب باشد که نتوان پس از تولد آن را درمان کرد، با هماهنگی پزشکی قانونی اجازه ختم بارداری داده می‌شود.

وجود این روش تشخیصی از آنجا اهمیت می‌یابد که بدانیم احتمال بروز بیماری‌های قلبی مادرزادی، 8 در هزار تولد زنده است.

دکتر پریدخت داور، فوق‌تخصص قلب کودکان با بیان این مطلب می‌افزاید: در حال حاضر اکوکاردیوگرافی قلب جنین کمتر از 20 هزار تومان برای خانواده‌ها هزینه دربردارد. البته از آنجایی که این امر تاکنون رایج نبوده، تعرفه ثابتی برای آن تعریف نشده است؛ اما از وزارتخانه درخواست شده که تعرفه‌ای برای آن در نظر بگیرد.

بهاره صفوی‌

مرواریدی در صدف چشم‌

بررسی علل و روش درمان بیماری آب مروارید
مرواریدی در صدف چشم‌
جام جم آنلاین: کاتاراکت یا آب مروارید نام بیماریی است که خیلی‌ها با شنیدن آن به یاد روزگار پیری و چشمان تاری می‌افتند که پرده‌ای سفیدرنگ روی آنها را پوشانده است، این بیماری با کدر شدن عدسی شفاف چشم به وجود می‌آید و بینایی را محدود و حتی مختل می‌کند.  
 

 

طبق بررسی‌های اعلام شده، مصرف قطره‌های چشمی و ضدآلرژی که حاوی ترکیبات کورتن هستند (از قبیل بتامتازون و اگزامتازون)‌ می‌تواند در بروز یا تشدید این بیماری نقش موثری داشته باشد.

دکتر ماندانا احمدی، جراح و فوق تخصص پیوند قرنیه چشم در گفتگو با جام‌جم، دلیل بروز آب مروارید را این گونه بیان می‌کند: در چشم هر انسانی بافتی به اندازه عدس وجود دارد که قابلیت تغییر شکل نیز داشته و می‌تواند با ضخیم و نازک شدن باعث دیدن دور و نزدیک شود، ولی این عدسی به مرور زمان و با افزایش سن به دلیل تغییراتی که در محتویات بیوشیمیایی آن ایجاد می‌شود، کدر شده و کم‌‌کم سفیدرنگ می‌شود و زمینه‌های بروز بیماری را به وجود می‌آورد.

ادامه مطلب ...

باکتری ها می توانند عامل سرطان روده باشند

 
انتروکوک فسالیس بر چهل و دو خصوصیت سلول های روده تاثیر منفی می گذارد

.bbc. محققان آمریکایی به ارتباط شیمیایی احتمالی بین نوعی باکتری موجود در روده های انسان با سرطان روده پی برده اند.

به گفته این محققان، باکتری انتروکوک فسالیس که تاکنون بی ضررشناخته می شد، می تواند باعث بروز سرطان در روده های انسان شود.

بر اساس گزارشی که در مجله میکروبیولوژی پزشکی منتشر شده است، این باکتری ها می توانند با کمک به بروز جهش ژنتیک، بروز سرطان را تسهیل کنند.

محققان بریتانیایی احتمال ارتباط این باکتری با بروز سرطان را محتمل می دانند ولی می گویند باکتری های دیگر نیز از این توانایی برخوردار هستند.

ده ها نوع باکتری مختلف در روده های انسان زندگی می کنند و بسیاری از آنها به هضم مواد قندی و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

اختلال ژنتیک

محققان تنها چند سال است که متوجه خواض زیان آور بعضی از این باکتری ها شده اند. باکتری انتروکوک فسالیس که از آن به عنوان استرپتوکوک گروه دی ب هم نام برده می شود یکی از این باکتری هاست.

محققان آمریکایی در شهر اوکلوهما می گویند انتروکوک فسالیس هنگام تخمیر مواد قندی با تولید مولکول سوپراکسید اکسیژن، باعث آسیب دیدگی ژنتیکی سلول های روده می شود.

به گفته پروفسور مارک هایک، سرپرست گروه محققان آمریکایی، سوپر اکسید اکسیژن علاوه بر این باعث تحریک گروهی از سلول های سیستم ایمنی به نام ماکروفاژها، باعث سرعت بخشیدن به تقسیم سلولی و تشدید سرطان می شود.

به طور کلی، انتروکوک فسالیس بر ۴۲ خصوصیت سلولی در بافت روده تاثیر منفی می گذارد.

دکتر بری کمپل از محققان دانشگاه لیورپول در بریتانیا می گوید علاوه بر انتروکوک فسالیس، انواع دیگر باکتری های موجود در روده مانند ای کولای و همچنین عوامل ارثی و محیطی هم در بروز سرطان روده نقش دارند.

با قلب‌ خود چه می‌کنیم؟

با قلب‌ خود چه می‌کنیم؟
در سال 1910، 10 درصد مرگ‌ومیرها در دنیا به علت بیماری‌های قلبی و عروقی بوده است، اما این وضعیت در سال 2000 به 50 درصد رسید و پیش‌بینی شده است این آمار در سال 2020 به 75 درصد مرگ‌و‌میرهای شایع در جهان برسد. 

 

در حال حاضر، یک سوم از مرگ‌ومیرهای شناخته شده انسان به علت بیماری‌های قلبی است و 50 درصد از کسانی که دچار سکته قلبی می‌شوند، پیش از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند. در ایران نیز بیشترین میزان مرگ‌ومیر در گروه سنی بالغان کشور مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است.
ادامه مطلب ...