« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

«گامی مهم» برای درمان نازایی

اسپرم و تخمک

«گامی مهم» برای درمان نازایی

گروهی از دانشوران چینی در تحقیقات جدیدی نشان داده‌اند که تخمدان پستانداران بالغ نیز می‌‌تواند تخمک جدید تولید کرده و بنابراین قادر به بارداری و تولید مثل هستند.
نتایج این تحقیقات با تصور علمی رایج تفاوت بسیاری دارد؛ تصوری که معتقد است تمام پستانداران ماده از جمله انسان، به هنگام تولد با تعداد معینی از تخمک برای تولید مثل متولد می‌‌شوند و در طول دوران بلوغ تخمک جدیدی تولید نمی‌‌شود.

براساس این تحقیقات جدید که به سرپرستی «ژی وو» پروفسور دانشگاه «ژیائو تونگ» در شانگهای انجام شده است این یافته‌‌ها می‌‌تواند «روش‌‌های جدیدی را برای تولید نسل جدیدی از تخمک‌‌ها و به تاخیرانداختن نارسایی زودرس تخمدان و درمان نازایی را فراهم کند.»
«پل سانبرگ» پروفسور ارشد جراحی اعصاب و کارشناس سلول‌های مادر، این یافته‌ها ‌را بسیار جالب توصیف کرد و در گفت‌وگویی با شبکه «ای بی سی» در آمریکا گفت: «حیات این سلول‌های مادر دائمی است و می‌توان این تخمک‌‌ها به رحم پستانداری آماده بارداری تزریق کرد و تولید مثل منجر کرد.»
اما آیا می‌‌توان از این روش برای کمک به تولید تخمک‌‌های جدید در تخمدان یک زن استفاده کرد؟ برخی از محققان علوم پزشکی دراین مورد تردید دارند.
دکتر جورج آتیا از کارشناسان علوم باروری در دانشگاه میامی به «ای بی سی» می‌‌گوید: «هنوز مشخص نیست که آیا این روش در بدن انسان نیز عمل خواهد کرد یا نه و ما با یک چنین تجربه‌ای هنوز بسیار فاصله داریم.»
دکتر دارونی پروکوپ مدیر مرکز علوم بهداشتی در یکی از دانشگاه‌های تگزاس نیز معتقد است که تا رسیدن به مرحله استفاده از این روش در مورد انسان گام‌های بسیاری باقی است و در هر مرحله آن ممکن است این روش با شک و شبهه مواجه شود.
اما به گفته پروکوپ، یافته‌‌های جدید پژوهشگران چینی که در شماره دوازدهم آوریل مجله «طبیعت زیستی سلولی» منتشر شده است می‌‌تواند تاثیرات مهمی بر آینده تحقیقات در مورد سلول‌های مادر داشته باشد چون پرورش هر گونه سلول امری بسیار ارزنده برای تحقیقات پزشکی است.
سال‌هاست که دانشمندان علوم پزشکی بر این باوراند که ظرفیت تولید تخمک‌‌های جدید در تمامی پستانداران ماده در لحظه تولید به پایان می‌‌رسد و هر پستاندار ماده بالغ فقط از شمار معینی تخمک که به هنگام تولد با خود حمل می‌‌کند، برخوردار است.
این فرضیه پزشکی با کشفیات اخیر که از طریق تفکیک سلول‌های مشوق فعالیت‌‌های جنسی در رحم موش‌های بالغ و نابالغ انجام شد، آزمایش شد.
با این همه اکثر دانشوران علوم پزشکی هنوز هم با ادامه فعالیت سلول‌های مشوق فعالیت‌‌های جنسی در تخمدان پستانداران پس از مرحله تولد مخالف بودند.
با یک چنین سابقه‌ای، دانشوران چینی سلول‌های شوق جنسی را از بدن موش‌های بالغ و موش‌هایی چند روزه جدا کردند و سپس این سلول‌ها را بطور آزمایشگاهی فعال کرده و آن‌ها را به تخمدان و دستگاه تناسلی موش‌های ماده ای که توان باروری آن‌ها توسط شیمی درمانی مختل شده بود، منتقل کردند. نتیجه این شد که ورود این سلول‌های فعال شده شوق جنسی در این موش‌های ماده باروری را ترمیم کرده تخمک‌‌های جدیدی تولید کرده و این موش‌ها توانستند بچه‌‌های سالمی را تولید کنند.
دکتر جورج آتیا می‌‌گوید حتی اگر این روش در آینده بتواند روی انسان نیز اجرا شود به احتمال فراوان فقط در مورد زنان جوانی که قادر به باروری نیستند تاثیر خواهد داشت. بارداری فعالیتی بسیار سنگین و پیچیده برای بدن انسان است و بدن یک زن ۶۰ ساله از نظر جسمی ممکن است قادر به پذیرش این بار سنگین نباشد.  

رادیو فردا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد