« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

تماشای تلویزیون می‌تواند به اندازه سیگار کشیدن مضر باشد

 

 تماشای تلویزیون می‌تواند به اندازه سیگار کشیدن مضر باشد 

شاید نشستن در مقابل تلویزیون راهی آرامش‌بخش برای گذران عصرهای ملال‌انگیز در پی ساعات کاری باشد، اما اگر بدانید که گذران وقت در برابر جعبه جادو سالیان نازنین عمرتان را کاهش می‌دهد، چه خواهید کرد؟


پژوهشگران استرالیایی برای یافتن هرگونه رابطه احتمالی بین تماشای تلویزیون و طول عمر یک مطالعه تحقیقی انجام داده‌اند. این پژوهشگران با رجوع به اطلاعات مرگ‌ومیر ارائه شده توسط اداره آمار استرالیا، به علاوه نظرسنجی از داوطلبان مبنی بر اینکه هر کدام چند ساعت در هفتهٔ پیش تلویزیون تماشا کرده‌اند، جداولی با نام نمودار «میزان امید به زندگی» تنظیم کرده‌اند.

به نوشته مجله «تایم»، بر پایه داده‌هایی که از بیش از یازده هزار داوطلب بالای ۲۵ سال جمع‌آوری شده‌است، افراد بزرگ‌سال در استرالیا که میانگین شش ساعت در طول روز تلویزیون تماشا می‌کنند طول عمرشان به طور متوسط ۴٫۸ سال کمتر از دیگرانی است که تلویزیون تماشا نمی‌کنند.

تکان‌دهنده‌تر آنکه، بنا بر پژوهش‌های یاد شده، هر ساعت تماشای تلویزیون در بین افراد بالای ۲۵ سال معادل ۲۲ دقیقه کاهش در «امید به زندگی» آنها است.

یافته‌های پژوهشی بالا همچنین حاکی از آن است که تماشای بیش از حد تلویزیون به همان میزان برای سلامتی ضرر دارد که کشیدن سیگار و عدم تحرک. تحقیقات علمی در گذشته نشان داده بودند که سیگاری‌های بالای ۵۰ سال، چهار سال کمتر از بقیه عمر می‌کنند، مدت زمانی که می‌توان آن را با ۱۱ دقیقه کاهش عمر به ازای هر نخ سیگار برابر دانست. حال، بر پایه پژوهش جدید دانشمندان استرالیایی، میزان کاهش عمر ناشی از یک نخ سیگار (۱۱ دقیقه)، برابر با نیم ساعت تلویزیون تماشا کردن دانسته شده‌است.

بر پایه پژوهش جدید دانشمندان استرالیایی، میزان کاهش عمر ناشی از یک نخ سیگار، برابر با نیم ساعت تلویزیون تماشا کردن دانسته شده‌است.


مجله «تایم» در ادامه به نقل از یافته‌های پژوهش یاد شده می‌نویسد امید به زندگی در آن دسته از افرادی که تحرک فیزیکی کافی ندارند، ۱٫۵ سال کمتر از بقیه است، که در جدول تأثیر تلویزیون بر طول عمر برابر با کمی بیش از دو ساعت تماشای تلویزیون است.

با تمام اینها، چندان جای شگفتی ندارد که نشستن در مقابل تلویزیون عادت چندان سالمی به شمار نیاید. هر چه بیشتر تلویزیون تماشا کنید، فعالیت فیزیکی کمتری خواهید داشت و هر چقدر هم تحرک کمتری داشته باشید، احتمال دچار شدنتان به بیماری‌هایی مانند مرض قند یا مشکلات قلبی افزایش می‌یابد.

در همین ارتباط، دانشگاه هاروارد نیز در ماه ژوئن پژوهشی را منتشر کرد که به نوشته آن، هر دو ساعت تماشای تلویزیون ظرف هفت سال، به میزان ۱۳٪ احتمال مرگ اشخاص را بالا می‌برد.

بدین ترتیب، محققان تخمین می‌زنند که اگر تلویزیون به زندگی بشر وارد نمی‌شد طول عمر مردها به طور متوسط ۱٫۸ سال و زنها ۱٫۵ افزایش پیدا می‌کرد.

دکتر لنرت ویرمن، از دانشگاه کوئینزلند استرالیا، اذعان می‌کند که تنها عدم تحرک فیزیکی به هنگام تماشای تلویزیون عامل کاهش امید به زندگی در انسان نیست؛ یک عامل دیگر در مرگ‌ومیر زودهنگام تماشاگران تلویزیون، می‌تواند «آگهی‌های هله‌هوله» و رژیم غذایی نامناسبی باشد که در تلویزیون تبلیغ می‌شود. البته، به گفته دکتر ویرمن، کاهش «امید به زندگی» در اثر تماشای تلویزیون، به رغم اصلاح رژیم غذایی، کماکان مشاهده می‌شود.

ویرمن در نهایت خاطرنشان می‌کند که تمامی خطرات ناشی از تماشای تلویزیون را می‌توان به سادگی با فشار دادن دکمه «خاموش» و برخاستن از جلوی جعبه جادو رفع کرد. او می‌گوید: «مسلماً، ورزش خوب است. اما حتی تحرک بدنی به میزان کم هم در بهبود سلامتی مؤثر است.»

رادیو فردا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد