« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

همه چیز درباه «دیابت»

 

 

 "دیابت" شایع ترین بیماری غدد درون ریز است که حدود 4 میلیون تن از افراد جامعه به آن مبتلا هستند. روند رو به رشد و افزایش شمار مبتلایان نگرانی های را در عرصه های سلامت کشورها ایجاد کرده است. زمانیکه عوارض بیماری دیابت ظاهر می شود خانواده ها و نظام سلامت کشورها برای درمان آن متحمل هزینه های هنگفتی می شوند. در این راستا پیشگیری از این بیماری و کنترل عوارض آن مجموعه ای را تشکیل می دهند که باید حساب ویژه ای برای آن باز کرد. "دیابت"

ادامه مطلب ...

خطر ابتلا به سل در بیماران دیابتی بیشتر است‌

 
پژوهشگران هشدار دادند:
خطر ابتلا به سل در بیماران دیابتی بیشتر است‌
 پژوهشگران دانشگاه تگزاس به وجود رابطه بین دیابت و بیماری سل پی بردند.  

محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه تگزاس اعلام کردند: طبق نتایج مطالعات اخیر بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری سل هستند.
پژوهشگران می‌گویند: علت این آسیب‌پذیری بیشتر به دلیل آن است که به طور کلی سیستم ایمنی بیماران مبتلا به دیابت دچار اشکال می‌شود و در نتیجه با عفونت‌های ریوی تهدیدکننده مواجه می‌شوند که درمان آنها به مراتب دشوارتر است.

محققان می‌گویند: 3 مطالعه مختلف نشان داده است دیابت نوع دوم بویژه اگر با حالت مزمن افزایش قند خون همراه باشد باعث می‌شود که واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به میکروب سل تغییر یابد.

آنها همچنین می‌گویند؛ بیماران مبتلا به دیابت و سل مدت بیشتری طول می‌کشد تا نسبت به درمان‌های ضد سل پاسخ مثبت از خود نشان دهند.

وقتی قلب بزرگ می‌شود...

 
 
وقتی قلب بزرگ می‌شود...
 بیماری‌های قلبی - عروقی به عنوان اولین عامل مرگ و میر و یکی از علل مهم ناتوانی افراد در سراسر جهان شناخته شده‌اند. یکی از این بیماری‌ها در میان مبتلایان به فشارخون بالا و سایر مشکلات قلبی شیوع بیشتری دارد، بزرگ شدن قلب است که در واقع به افزایش اندازه این عضو گفته می‌شود.   

ادامه مطلب ...

افزایش مصرف میوه و سبزی 'تاثیر کمی بر کاهش سرطان دارد'

 گوجه

 

افزایش مصرف میوه و سبزی 'تاثیر کمی بر کاهش سرطان دارد'

 

محققان برای به خدمت گرفتن مواد کلیدی همچون لایسوپین در گوجه می کوشند

مطالعه ای درباره ارتباط میان رژیم غذایی و بیماری ها نشان داده است که خوردن میوه و سبزی بیشتر، تاثیر کمی بر حفاظت در برابر سرطان دارد.

امیدهای زیادی وجود داشت که با جا انداختن عادت مصرف روزانه "پنج وعده میوه و سبزی"، ممکن است به طور قابل توجهی از میزان سرطان در غرب کاسته شود اما این مطالعه تازه به روی 500 هزار اروپایی بر مجموعه شواهدی می افزاید که این امیدها را تضعیف می کند.

ادامه مطلب ...

آشنایی با آمفتامین

  آشنایی با آمفتامین

 وقتی دانشمندان داروساز شرکت «مرک» در آلمان در سال ۱۹۱۲ مشتق شیمیایی جدیدی از آمفتامین، ۳ و ۴ متیلن دی اکسی آمفتامین یا MDMA را سنتز و آن را به عنوان یک ماده واسط شیمیایی چندکاره برای سنتز دارو های دیگر ثبت کردند، به فکر هیچ کس نمی رسید این ماده در آخر قرن بیستم با نام اکستازی (ecstasy) – کلمه ای که برای سرمستی عارفان و خلسه شاعران به کار می رفت _ برای توان یافتن برای ساعت ها رقصیدن در کلوپ های شبانه با درهم آمیزی موسیقی، نمایش نور و سایر جلوه های ویژه به کار رود.

ادامه مطلب ...

نقش ورزش در زندگی افراد هموفیل - ( رویا روانبد ـ فیزیوتراپیست )

نقش ورزش در زندگی افراد هموفیل - ( رویا روانبد ـ فیزیوتراپیست )

نقش ورزش در زندگی افراد هموفیل http://www.medicblog.ir/post-3195.aspxورزش برای بیماران هموفیلی نقشی اساسی دارد. زندگی یک بیمار هموفیل بدون ورزش کردن شکل و محتوایی متفاوت با زمان ورزش کردن دارد. یک بیمار هموفیل نمی‌تواند ورزشی را که بدان علاقه‌مند است انتخاب کند، بلکه حجاب به پذیرفتن تعدادی خاص از ورزش‌هاست. این ورزش‌ها در واقع مفاصل هدف او را تقویت نموده و از تخریب بی‌رویه آنها جلوگیری می‌نماید.
هر زمان که کودکی علاقه‌مند به دویدن باشد، همان زمان برای اینکه او را به سمت ورزش سوق دهند فرا رسیده است. تمام کودکان عاشق بازی و تحرک هستند و از دویدن به دنبال توپ، حتی بی‌هدف دچار شعف و شادی می‌شوند. هر گز نمیتوان کودکی را به خاطر اینکه والدین او نگران هستند از بابت
سلامتی نسبی که می‌تواند در خطر بیفتد از بازی و شادی کردن منع کرد. به نظر می‌رسد اگر تحرک و فعالیت کودکان را جهت و پوشش صحیح ندهیم و آنها را در مجرای صحیح نوع ورزشی که می‌تواند برایشان مفید فایده باشد راهنمایی نکنیم، کودکانمان را از تحرک بازداشته‌ایم و توجیه آن دور از خطر نگاه داشتن آنها است و این منصفانه نیست.

ادامه مطلب ...

اصول نگهداری و کالیبراسیون ECG

اصول نگهداری و کالیبراسیون ECG

www.medicblog.blogfa.com , اصول نگهداری و کالیبراسیون ECG همانطور که می‌دانیم برای ایجاد انقباض و انبساط لازم جهت پمپ کردن خون به نقاط مختلف بدن یا به عبارت دیگر ایجاد فشار خون مناسب برای به حرکت در آوردن خون در سیستم انتقال خون در بدن ،عضلات قلب نیاز به یک سیستم مستقل تحریک الکتریکی دارد. یکی از مشخصه ...

همانطور که می‌دانیم برای ایجاد انقباض و انبساط لازم جهت پمپ  کردن خون به نقاط مختلف بدن  یا به عبارت دیگر ایجاد فشار خون مناسب برای به حرکت در آوردن خون در سیستم انتقال خون در بدن ،عضلات قلب نیاز به یک سیستم مستقل تحریک الکتریکی دارد. یکی از مشخصه های مهم که بیانگر سلامت  یا بیماری قلبی است، چگونگی عملکرد این سیستم است. برای اینکه بتوان نحوه کارکرد این سیستم را مورد مطالعه قرار داد، راه های گوناگونی وجود دارد. یکی از قدیمی ترین و پر کاربرد ترین روش‌ها، مطالعه چگونگی انتشار سیگنال‌های الکتریکی قلب است. به وسیله الکتروکاردیوگراف می توان سیگنال های الکتریکی حاصل از عملکرد الکتریکی قلب را با نمونه برداری ازنحوه انتشار این سیگنال در نواحی مختلف بدن مورد مطالعه و سنجش قرار داد.

 

ادامه مطلب ...

سی تی اسکن (CT-SCAN) چیست؟

سی تی اسکن (CT-SCAN) چیست؟ www.medicblog.ir

 

ریشه لغوی

اCT Scan سی تی اسکن (CT-SCAN) چیست؟ www.medicblog.irین شیوه تصویر برداری در حقیقت به معنی تصویر گیری مقطعی و عرضی از اعضای بدن می‌باشد. اما دارای اسامی مختلفی است که از آن جمله می‌توان به CAT مخفف کلمات   Computerized Axial Tomography به معنی توموگرافی کامپیوتری محوری می‌باشد. CTAT مخفف کلمات Computerized trans Axial Tomography به معنی توموگرافی کامپیوتری عرضی محوری می‌باشد. CTR مخفف کلمات computerized trans Recanstration ، CDT مخفف کلمات computerized Digital Tomography به معنی توموگرافی دیجیتالی کامپیوتری می‌باشد. اما نام ترجیحی آن که در کتابها و کاربردهای پزشکی بکار می‌رود کلمه CT اسکن مخفف کلمات computerized tomography scan می‌باشد که کلمه scan اسکن به معنی تقطیع کردن و واژه توموگرافی از Tomo به معنی برش یا قطعه و graphy به معنی شکل و ترسیم است، گرفته شده است. در اصل به معنی تصویرگیری از برشهای قطع شده از یک عضو به صورت کامپیوتری می‌باشد.

 

ادامه مطلب ...

برای درمان افسردگی ورزش کنید

  

نسخه‌ای به نام ورزش

برای درمان افسردگی ورزش کنید

اسمتز در این زمینه می‌گوید افرادی که ورزش می‌کنند نشانه‌های کمتری از اضطراب و افسردگی گزارش می‌کنند و استرس و خشم آن‌ها نیز کمتر است. او با ذکر اثربخشی ورزش مانند داروی ضدافسردگی روی انتقال‌دهنده‌های عصبی مغز می‌افزاید که تمرین‌های ورزشی به بیماران کمک می‌کند تا رفتارهای مثبت خود را بازسازی کنند
ادامه مطلب ...

همه چیز درباره چاقی

 

 

همه چیز درباره چاقی

دکتر رضا آمری نیا:چاقى بیمارى مزمنى است که به علت نامتعادل بودن میزان دریافت انرژى از راه غذا و میزان مصرف یا سوخت انرژى در نتیجه فعالیت بدنى به وجود مى آید. در واقع چاقى یک اختلال پیچیده تنظیم اشتها و سوخت و ساز مواد غذایى در تبدیل به انرژى است که توسط عوامل زیست محیطى خاصى کنترل مى شود.
• معیار تشخیص چاقى بر چه مبنایى است
براى تشخیص چاقى از اندازه گیرى بى ام آى (BMI=body mass index) استفاده مى شود که از تقسیم وزن (کیلوگرم) بر قد (متر) به  دست مى آید. البته عوامل دیگرى هم در تقسیم بندى چاقى از نظر شدت موثر است که از جمله مى توان به توزیع چربى در قسمت هاى مختلف بدن، دور کمر، دور مچ دست و میزان جثه افراد اشاره کرد. معیار BMI براى سنجش چاقى در بزرگسالان است و در کودکان بسته به سنین مختلف فرمولاسیون هاى متفاوت ارائه شده است.

.

ادامه مطلب ...

رژیم غذایی مناسب برای زنان در ۵ دهه از زندگی

 
 
رژیم غذایی مناسب برای زنان در ۵ دهه از زندگی

مترجم: علیرضا- این یک امر عادی است که رژیم غذایی تشکیل شده از شیرینی و سرخ کردنی منجر به اضافه وزن در قسمت پهلو و دور کمرمی شود! پس برای حفظ وزن سالم و یک بدن قوی چه باید خورد؟ به گزارش «MSNBC» چیزی که شاید از آن مطلع نباشید این است که رژیمی که برای زنان در دهه ۲۰ عمر مفید است شاید برای زنان سنین دیگری موثر نباشد.در این مطلب به روش سالم ماندن در دهه های مختلف سن مروری خواهیم کرد که خواندن آن می تواند مفید باشد.

۱ -دهه ۲۰: بدن در حالت رشد است و داشتن یک رژیم غذایی روتین و متعادل سلامتی جسمی و وزن بدن را بهبود می بخشد.

ادامه مطلب ...

چقدر کلسیم در روز مصرف می‌کنید

چقدر کلسیم در روز مصرف می‌کنید

  

تغذیه و سلامتی

چقدر کلسیم در روز مصرف می‌کنید

مردمک :اگر شما به قدر کافی و به طور روزانه کلسیم مصرف نکنید بدن کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان‌های شما می‌گیرد. شیر بهترین منبع غذایی حاوی کلسیم به‌حساب می‌آید زیرا غلظت کلسیم در آن بالاست و خیلی خوب هم جذب می‌شود
ادامه مطلب ...

زندگی، خیلی‌ پیچیده است!

زندگی، خیلی‌ پیچیده است!

ده سال با پروژه ژنوم انسانی

 

دانش  - حیات اگر چه از همان قوانین اولیه زیست‌‌شناسی تبعیت می‌کند، اما هر چقدر بیشتر شناخته می‌شود، پیچیده‌تر به‌نظر می‌رسد، تا آنجا که محققان ژنوم انسانی را به فراکتالی تشبیه می‌کنند که به کرانه‌ها نزدیک شده است.

محبوبه عمیدی: زیست‌شناسی تا اوایل قرن بیستم علم پیچیده‌ای نبود. آن زمان که اینشتین و ماکس پلانک، سرگرم ارائه معادلات پیچیده ریاضی برای فهم بهتر فیزیک بنیادی جهان بودند، پاولف، فیزیولوژیست روسی به دلیل اجرای موفق فرایند شرطی‌سازی یک حیوان، برنده نوبل فیزیولوژی و پزشکی شد.

ادامه مطلب ...

کورتون ها؛ داروهایی بحث برانگیز

کورتون ها؛ داروهایی بحث برانگیز

کورتون

داروهای کورتونی در اشکال مختلف تزریقی، قرص‌ های خوراکی، اشکال موضعی پماد چشمی، پماد داخل گوش، پماد جلدی و اسپری ‌های استنشاقی استفاده می ‌شود.

موارد استفاده:

* یکی از داروهای انتخابی برای آسم داروهای کورتونی است که به‌ صورت قرص یا اسپری و در موارد حمله، اشکال تزریقی آن تجویز می‌ شود.

* یکی دیگر از کاربردهای داروهای کورتونی در افرادی است که به‌ دنبال تزریق پنی ‌سیلین دچار واکنش حساسیتی ناگهانی می ‌شوند.

* از دیگر کاربرد داروهای کورتونی استفاده از آن ها در درمان نارسایی غده آدرنال (فوق کلیوی) در زمانی که کورتون در بدن ترشح نمی ‌شود، است.

شایع‌ ترین داروی تجویزی

کورتون‌ ها داروهای بسیار محبوبی بین پزشکان و بیماران هستند؛ چرا که علائم را به ‌خوبی کاهش می ‌دهند و بسیار نیز پُراستفاده‌ هستند اما متأسفانه گاهی بدون توجه به عوارض آن، به‌ صورت بی ‌رویه استفاده می‌ شوند.

ادامه مطلب ...

اگر به دنبال کاهش وزن هستید، این مطلب را بخوانید

 
 
اگر به دنبال کاهش وزن هستید، این مطلب را بخوانید
خراسان - مورخ پنج‌شنبه 1389/01/19 شماره انتشار 17519

مترجم: علیرضا- مصرف غذاهای طبیعی که لذیذ، مغذی و سیر کننده و دارای کربوهیدرات کم باشد کم کردن وزن و کنترل وزن اضافه را آسان تر می کند. به گزارش «MSN»، برای کاهش وزن باید به طور منظم این ۶ نوع غذای طبیعی را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

۱ - فلفل دلمه ای قرمز؛ ارزش فلفل قرمز نسبت به فلفل سبز قابل مقایسه نیست و نسبت به فلفل سبز ۸ برابر ویتامین A،۳ برابر ویتامین C و ۴ برابر کاروتنوئید (از جمله لیکوپن که از سرطان پروستات جلوگیری می کند)  بیشتر دارد. فلفل تند و شیرین هر دو حاوی ماده ای است که پس از مصرف دمای بدن را افزایش می دهد و در نتیجه به سوختن کالری کمک می کند.

ادامه مطلب ...

خواص گیاهان

 
خواص گیاهان
خراسان -
سنجد؛ تقویت کننده قلب

سنجد یکی از میوه هایی است که در سفره هفت سین ایرانیان جا خوش کرده است اما کمتر به خواص آن توجه می شود.از میوه درخت سنجد در صنایع غذایی، بهداشتی، دارویی و عطرسازی و صنایع چوب استفاده می شود. این گیاه در آمریکای شمالی، اروپای شرقی و غربی و آسیای مرکزی و شمالی و مناطق دارای آب و هوای معتدل کشت می شود.از ریشه، چوب، پوست و میوه این درخت استفاده های زیادی می شود.از برگ درخت سنجد الکالوئیدی استخراج می شود که در صنایع داروسازی کاربرد دارد. اسانس گل سنجد برای داروسازی، عطرسازی و تهیه مواد آرایشی استفاده می شود.سنجد برای بیماری آرتروز مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف آن برای درمان اسهال، زخم معده، سرفه های حاد و سردرد نافع است.سنجد مقوی قلب و برطرف کننده تب و لرز می باشد.سنجد را برای درمان بیماری های کبدی مانند زردی و یرقان به کار می برند. سنجد پخته شده همراه با گوشت، پوست و هسته آن که در روغن زیتون تهیه شده باشد برای درد مفاصل، خارش پوست و رشد مو توصیه می شود.عرق شکوفه سنجد، ضدنفخ معده می باشد.در هندوستان از روغن هسته آن شربت غلیظی تهیه می کنند که برای درمان التهاب غشاهای مخاطی و عفونت برونش ها مورد استفاده قرار می گیرد.به نقل از ویکی پدیا، برگ درخت سنجد و میوه های خشک آن قابض است.

با این شش روش، حمله قلبی نکنید

با این شش روش، حمله قلبی نکنید

  

 

سلامت

با این شش روش، حمله قلبی نکنید

 مردمک  :یشتر مردم معمولا نمی‌دانند چه عواملی باعث حمله قلبی می‌شوند. مهم‌تر آن‌که آن‌ها نمی‌دانند ترکیب این عوامل با یکدیگر می‌تواند خطر را به طور فزاینده افزایش دهد

سالیانه تعداد زیادی از مردم جهان در همه کشورها دچار حمله قلبی می‌شوند و بسیاری نیز بر اثر این حمله جان خود را از دست می‌دهند.

قلب ماهیچه‌ای است که خون را با تمام محتویات اساسی‌اش یعنی اکسیژن و مواد غذایی ضروری به همه اندام‌های بدن می‌فرستد.

ادامه مطلب ...

'علف دریایی می تواند کلید حل مشکل چاقی باشد'

 علف دریایی

 

'علف دریایی می تواند کلید حل مشکل چاقی باشد'

 

سبوس به دست آمده از علف دریایی برای آزمایش به نان اضافه شده است

محققان دانشگاه نیوکاسل می گویند که علف هرز دریایی می تواند کلید حل مشکل چاقی باشد زیرا مانع جذب چربی در بدن می شود.

تیم محققان دریافت که یک نوع سبوس (alginate) که در علف دریایی یافت می شود، جذب چربی توسط بدن را بیش از 75 درصد کاهش می دهد؛ که رقمی بهتر از اکثر معالجات ضدچاقی است.

محققان این سبوس را در تلاشی برای آماده کردن غذاهایی که به کاهش وزن کمک کنند، به نان اضافه کرده اند و آزمایش های کلینیکی برای سنجش میزان تاثیر این سبوس در یک رژیم غذایی عادی طراحی شده است.

ادامه مطلب ...