« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

ژنوم سرطان، خطر آفتاب و سیگار را آشکار ساخت

ژنوم سرطان، خطر آفتاب و سیگار را آشکار ساخت

  

ژنوم سرطان، خطر آفتاب و سیگار را آشکار ساخت

دانش > پزشکی  - پژوهشگران برای نخستین بار توانستند توالی ژنوم سرطان را کامل کنند. نتایج بدست آمده از تعیین توالی ژنی سرطان‌های پوست و ریه، نشان می‌دهد که می‌توان با قطع مصرف سیگار، از خیلی از جهش‌ها پیشگیری کرد.

مجید جویا: پژوهش‌گران توالی ژنتیکی دو نوع سرطان (سرطان پوست و سرطان سلول‌های کوچک ریه) را تکمیل کرده‌اند، و نتایج آن آشکار ساخته که این ژنوم‌ها نشانه‌هایی از کارسینوژن‌های (عوامل سرطان‌زا) مربوط به آنها را با خود دارند: خورشید و دود. در سراسر جهان، این دو بیماری هرساله قریب به 250 هزار نفر قربانی می‌گیرند، به رغم این حقیقت که، هر دو آنها تا حد زیادی قابل پیشگیری هستند.

ادامه مطلب ...

ویتامین E پسته مؤثر در مقابله با سرطان ریه

 پسته by infotag.

 ویتامین E پسته مؤثر در مقابله با سرطان ریه

رادیو فرانسه - به قلم: آرش ادیب زاده
بنا به آخرین گزارش انجمن مبارزه با سرطان آمریکا ، خوردن پسته خطر ابتلا به سرطان ریه را به صورت چشمگیری کاهش می دهد.
پژوهشگران بخش سرطان شناسی دانشگاه تگزاس که این تحقیقات را به نتیجه رسانده اند متذکر شده اند که ویتامین E موجود در پسته موجب پیشگیری از سرطان های دیگر نیز می شود. بدین ترتیب مصرف مقادیری gamma - tocopherol ‌ که یکی از اشکال ویتامین E می باشد خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهد.

با کودک بد غذا چه باید کرد ؟

بیشتر پدر و مادرها درباره 

تغذیه کودکان  خود نگران هستند . این والدین از بى ‏میلى و کم غذا خوردن کودکان خود در رنج هستند و شکایت‏هاى مختلفى در این مورد دارند . بى‏اشتهایى  یا بد غذایى کودک در هر شکلی ،مساله‏ مهمى است که باید آن را جدى گرفت، چرا که در نهایت‏ به سوء تغذیه منجر مى‏شود . باید بدانیم فقط گرسنگى نیست که کودک را به سوى غذا مى‏کشاند و یا فقط سیر بودن موجب دورى و پرهیز از غذا نمى‏شود، بلکه عوامل گوناگونى، جدا از نیازهاى بدنى، موجب مى‏شود تا کودک غذا بخورد یا نخورد .

 

ادامه مطلب ...

از این خوشمزه‌ها باید بترسیم

تنقلات رنگی

هله‌هوله اصطلاحی است که ما درباره خوراکی‌هایی که بین‌وعده‌های غذایی به صورت تفننی می‌خوریم، به کار می‌بریم. اگرچه اصطلاح هله‌هوله در وهله اول، آدم را یاد بچه‌ها می‌اندازد ولی بزرگسالان هم به اندازه آنها به هله‌هوله علاقه نشان می‌دهند و بابتش پول خرج می‌کنند. اگر می‌خواهید بدانید هله‌هوله‌های خوشمزه چه فواید و مضراتی دارند و از نظر علم تغذیه، این خوراکی‌ها کجای برنامه غذایی ما قرار می‌گیرند، این گزارش را بخوانید...

شاید بهتر باشد اول بدانیم هله‌هوله یعنی چه؟ دکتر سعید حسینی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در جواب این سوال می‌گوید: «ما اصطلاح پزشکی خاصی نداریم که با هله‌هوله مترادف باشد ولی منظور از هله هوله، عموما تنقلاتی است که در سوپرمارکت‌ها وجود دارد مانند انواع چیپس، پفک، شکلات، بستنی و... اگرچه به نظر می‌رسد که مصرف‌کننده این محصولات، عمدتا بچه‌ها هستند ولی بزرگسالان هم سهم عمده‌ای از این خوراکی‌ها را مصرف می‌کنند؛ به خصوص وقتی که دچار اضطراب و هیجانات می‌شوند؛ مثلا هنگام تماشای فوتبال یا دیدن فیلم سینمایی به خوردن این محصولات روی می‌آورند. خوردن چیزهای شیرین مثل شکلات هم یکی از راه‌های برون‌رفت از هیجانات و خلاص شدن از کلافگی است که اغلب موجب روی آوردن بزرگسالان به هله‌هوله می‌شود. در واقع، یکی وقتی عصبی می‌شود پایش را تکان می‌دهد، یکی ناخنش را می‌جود و یکی دیگر هم چیپس و پفک می‌خورد!»

ادامه مطلب ...

'مصرف قهوه می تواند خطر سرطان پروستات را کاهش دهد'

قهوه

 'مصرف قهوه می تواند خطر سرطان پروستات را کاهش دهد'

تا کنون ارتباطی بین شیوه زندگی انسان و ابتلا به سرطان پروستات یافت نشده بود

از تحقیقاتی که در آمریکا صورت گرفته چنین نتیجه گیری شده که نوشیدن قهوه می تواند خطر سرطان پروستات مهاجم و پیش رونده را کاهش دهد.

نتیجه این تحقیقات که توسط دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد به عمل آمده، در کنفرانس سازمان آمریکایی تحقیقات در باره سرطان، مطرح شده است.

ادامه مطلب ...

'هر سال صدها هزار نفر به خاطر دود سیگار دیگران می میرند'

 'هر سال صدها هزار نفر به خاطر دود سیگار دیگران می میرند'

از ماه ژوئیه کشیدن سیگار در اماکن عمومی سرپوشیده ترکیه ممنوع شده است

سازمان بهداشت جهانی می گوید بیش از نود درصد از مردم جهان همچنان در معرض دود دست دوم سیگاری ها هستند.

سازمان بهداشت جهانی معتقد است استنشاق دود سیگار دیگران خطری جدی برای سلامت مردم است.

سالانه ششصد هزار نفر در جهان در اثر ابتلا به بیماری هایی می میرند که ناشی از استنشاق دود سیگار دیگران بوده است.

ادامه مطلب ...

غده‌ای به نام پروستات

علل و درمان یک بیماری مردانه
غده‌ای به نام پروستات
جام جم آنلاین: گاهی اوقات افراد از ابراز برخی از بیماری‌هایی که به آن مبتلا شده‌اند، پرهیز می‌کنند و همین سانسور پزشکی باعث می‌شود که بعدها بیماری آنها به شکلی مزمن خود را نشان دهد و گاه تبدیل به بیماری مهلکی همچون سرطان شود. 

 

یکی از این بیماری‌ها مربوط به پروستات است که برای نمونه در کشور ژاپن به علت داشتن رژیم غذایی مناسب، پایین‌ترین جمعیت بیمار را به خود اختصاص داده است و در ازای آن، این بیماری در کشور آمریکا بسیار شایع است.

ادامه مطلب ...

اول صبحانه بعد سیگار!!

اول صبحانه  بعد سیگار!!

اول صبحانه بعد سیگار!!

جامعه > سلامت  -  تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در ساعات اولیه روز سیگار می‌کشند سخت‌تر می‌توانند عادت خود را ترک کنند.

تحقیقات دانشمندان آمریکایی نشان می‌دهد سیگاری‌هایی که در زمان بیدار شدن از خواب سیگار می‌کشند نسبت به افرادی که سیگار کشیدن خود را به زمان دیگری از روز موکول می‌کنند نیکوتین بیش‌تری در بدن خود ذخیره می‌کنند.

ادامه مطلب ...

ژنهای موجود در اسپرم 'عمر مردها را کوتاه می کند'

 ژنهای موجود در اسپرم 'عمر مردها را کوتاه می کند'

برخی از ژن ها فقط با اسپرم منتقل می شود

بنا به تحقیقی جدید، ژنی که در مردها باعث می شود رشد جسمی بیشتری نسبت به زنان داشته باشند، باعث کوتاه شدن طول عمر آنها می شود.

محققان در جریان آزمایش روی موش های آزمایشگاهی متوجه شده اند که گرچه این ژن خاص فقط در مردها بلکه در زنها نیز وجود دارد، در اسپرم مردها فعال است و نهایتا آنها را از بین می برد.

نتیجه این تحقیق، که توسط دانشگاه کشاورزی توکیو انجام گرفته، در نشریه "تولید مثل انسان" (Human Reproduction Journal)، منتشر شده است.

ادامه مطلب ...

توصیه های دارویی برای ایدز تغییر کرد

 توصیه های دارویی برای ایدز تغییر کرد

اگر کشورها توصیه های سازمان بهداشت جهانی را دنبال کنند، شمار بیشتری از حاملان ویروس ایدز دارو دریافت خواهند کرد

سازمان بهداشت جهانی توصیه های پزشکی در باره داروهای ایدز را تغییر داده و از مقام های بهداشتی کشورها خواسته است آنها را زودتر تجویز کنند.

این سازمان همچنین برای اولین بار خواستار تجویز این داروها برای زنان شیرده حامل ویروس اچ آی وی و نوزادان آنها شده است.

ادامه مطلب ...

فرو خوردن خشم برای سلامت قلب ضرر دارد

عصبانیت 

بروز ندادن خشم به سلامت قلب آسیب می زند

خطر بروز حمله قلبی در مردانی که خشم خود را از ناملایمتی در محل کار نشان نمی دهند، دو برابر افزایش می یابد.

محققان سوئدی پس از بررسی سلامت جسمی نزدیک به ۲۸۰۰ کارمند مرد در شهر استکهلم متوجه رابطه میان بروز خشم و بیماری قلبی شدند.
این افراد که متوسط سنی آنها ۴۱ سال بود، در فاصله زمانی سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ مورد آزمایش های پزشکی قرار گرفتند و از آن زمان تا سال ۲۰۰۳ تحت نظر بودند.

ادامه مطلب ...

تاثیر مواد شیمیایی موجود در کالاهای پلاستیکی بر رفتار پسربچه ها

 

 

تاثیر مواد شیمیایی موجود در کالاهای پلاستیکی بر رفتار پسربچه ها

 

هورمون های مردانه رفتارهای پسرانه را ترغیب می کند

محققان آمریکایی می گویند مواد شیمیایی موجود در پلاستیک، بر مغز پسر بچه ها تاثیر گذاشته و رفتار آنها را "زنانه" می کند.

طبق این مقاله جنین هایی که از طریق رحم مادر در معرض میزان بیشتری از این گونه مواد قرار می گیرند، تمایل کمتری به بازی با اسباب بازی هایی مانند ماشین، قطار، تفنگ و به طور کلی بازی های "خشن تر" مانند جنگیدن، نشان می دهند.

ادامه مطلب ...