« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

دیابت ، بیماری رفاه!؟

زندگی سالم
دیابت ، بیماری رفاه!؟
جام جم آنلاین: شیوع بیماری دیابت با کاهش تحرک و زندگی شهرنشینی رو به افزایش است، به طوری که حدود 200 میلیون نفر در دنیا مبتلا به این بیماری هستند. بخصوص در کشور ما، افزایش سن و کاهش فعالیت جسمانی و چاقی از عوامل شیوع دیابت است، تا آنجا که افزایش 7 برابری شیوع این بیماری را در سنین بالاتر از 45 سال شاهد هستیم.  

 

علت دیابت، بالا بودن مداوم قند خون است. بدن انسان برای تولید انرژی و رشد به سوخت نیاز دارد که قسمتی از آن را از گلوکز موجود در مواد غذایی که مصرف می‌شود تامین می‌کند. اگر قند به جای ورود به سلول‌های بدن در خون باقی بماند منجر به بروز دیابت می‌گردد و انسولین هورمونی است که موجب ورود قند به سلول‌های بدن می‌شود. بدون وجود انسولین، قند نمی‌تواند از جریان خون خارج و وارد سلول‌ها شود.

ادامه مطلب ...

تشخیص بیماری پارکینسون با استفاده از نور

                                          مغز
 تشخیص بیماری پارکینسون با استفاده از نور

پرشکان می گویند با تکنیک جدید می توان بیماری پارکینسون را در مراحل اولیه تشخیص داد

پژوهشگران بریتانیایی می گویند نوری که قدرت آن به اندازه یک لامپ یک میلیون واتی است، می تواند به تشخیص بیماری پارکینسون در مراحل اولیه این بیماری کمک کند.

ادامه مطلب ...

ریه‌های آبدار

بررسی بروز بیماری‌های ریوی
ریه‌های آبدار
جام جم آنلاین: بیماری‌های دستگاه تنفسی از دسته‌ بیماری‌های فراوانی است که در حال حاضر به دلایل زیادی اعم از مشاغل متنوع، استفاده از برخی داروهای شیمی‌درمانی و ... افزایش پیدا کرده است که یکی از عوارض و امراض ریوی که خود در حال حاضر با آن مواجه هستیم بیماری‌های پرده جنب (پرده نازکی که روی ریه‌ها را می‌پوشاند تا حرکات ریه به آسانی صورت بگیرد) است.  

دکتر سید علی جواد موسوی، متخصص داخلی و فوق تخصص ریه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با «جام‌جم» با اشاره به این‌که پرده جنب در حالت عادی دارای مقدار کمی مایع است، می‌افزاید: گاهی در شرایط بیماری این مایع افزایش پیدا می‌کند که اصطلاحا گفته می‌شود، «ریه آب آورده» است و یا بیمار دچار «افیوژن پلور» شده است.

به گفته این فوق‌تخصص، آب آوردن ریه یا بیماری‌های پرده جنب متنوع است که مهم‌ترین آن عفونت‌های ریوی همانند ذات‌الریه (سینه‌پهلو) است که یک ریه را درگیر می‌کند.

ادامه مطلب ...

بارقه امید در درمان ایدز

                                     

 بارقه امید در درمان ایدز

پزشکان آلمانی می‌گویند یک بیمار حامل ویروس اچ.آی.وی و مبتلا به سرطان خون،‌پس از آنکه تحت عمل پیوند سلول‌های بنیادین قرار گرفت، ظاهرا به دلیل جهش ژنی شخص اهداکننده، از بیماری ایدز رهایی یافته است.
البته این موضوع نخستین بار حدود سه ماه پیش آشکار شد اما انتشار آن در شماره روز چهارشنبه نشریه معتبر پزشکی «نیواینگلند ژورنال» اعلان رسمی آن به شمار می‌رود.
فرد بیمار یک آمریکایی ۴۲ ساله ساکن آلمان است که حدود دو سال پیش به علت ابتلا به بیماری سرطان خون در بیمارستانی در برلین بستری شد.

ادامه مطلب ...

کشف ژن بیماری گواتر

کشف ژن بیماری گواتر
جام جم آنلاین: محققان علوم پزشکی اعلام کردند ژن موسوم به تی‌تی‌اف‌یک‌ (TTF1) به ایجاد گواتر چند گرهی کمک می‌کند و در ایجاد سرطان تیروئید از نوع پاپیلاری نقش دارد.  

 

دکتر الی اس دبلیو نگان و همکارانش در دانشگاه هنگ‌کنگ اعلام کردند این ژن، تولید پروتئینی به نام «تی ‌آی تی‌ اف یک ان کی ایکس دو یک» را سبب می‌شود که آنها این روند را در 3 گروه از مردم آزمایش کرده‌اند.
ادامه مطلب ...

نگرشی بر دنیای درون مغز

 

 

نگرشی بر دنیای درون مغزدکتر احسان‌الله محمدی - متخصص مغز و اعصاب

در طول زندگی، مغز ما دائما در حال تغییر است. به این خاصیت تغییر پذیری مغز پلاستیسیته می‌گویند. به دلیل شباهتش به pasticine یا خمیر بازی که می‌‌توان آن را به اشکال متفاوتی درآورد. نه تنها کل مغز، بلکه هر یک از سلول‌های عصبی نیز می‌توانند به دلایل مختلفی تغییر یابند- مثلا در طول تکامل در سنین پایین، در پاسخ به آسیب مغزی و در حین یادگیری. مکانیسم‌های متفاوتی برای پلاستیسیته وجود دارد که مهمترین آنها پلاستیسیته سیناپسی است و عبارت است از علمی که به بررسی قابلیت نورون‌ها برای تغییر توانایی‌های خود برای برقراری ارتباط با یکدیگر می‌پردازد.

ادامه مطلب ...

مصرف تخم‌مرغ ضرر ندارد

بر اساس تحقیقات جدید
مصرف تخم‌مرغ ضرر ندارد
 تحقیقات جدید نشان می‌دهد محدود کردن مصرف تخم‌مرغ تاثیر چندانی بر میزان کلسترول خون ندارد.  

 

به گزارش بی.بی.سی ، گروه‌هی از کارشناسان دانشگاه سوری در انگلیس گفتند تحقیق آنان نشان می‌دهد بیشتر مردم می‌توانند هر تعداد تخم‌مرغ می‌خواهند بخورند بی‌این که به سلامت آنان لطمه وارد شود.

ادامه مطلب ...

تاثیر استاتین در جلوگیری از سکته قلبی و مغزی

استاتین 

استاتین موجب کاهش میزان کلسترول می شود

تا کنون داروهای حاوی استاتین فقط برای پائین آوردن کلسترول بیمارانی که میزان کلسترول خونشان بیش از حد طبیعی است و یا دچار بیماری های قلبی اند تجویز می شد.

بالا بودن میزان کلسترول می تواند موجب بیماری های قلبی و سکته قلبی یا مغزی شود.

ولی نتیجه تحقیقاتی که به تازگی صورت گرفته نشان می دهد که حتی افراد سالم نیز با مصرف استاتین می توانند خطر ابتلا به بیماری ها و سکته قلبی را تا حدود 50 درصد کاهش دهند.

پرفسور راجر بویل مدیر ملی مرکز بیماری های قلبی و سکته در بریتانیا، می گوید با این نتیجه گیری، دولت بریتانیا باید اکنون به این مسئله رسیدگی کند که آیا برای کسانی هم که هیچ نشانی از بیماری ندارند، داروهای حاوی استاتین تجویز شود یا نه.

ادامه مطلب ...

هر روبان، نشان یک بیماری

هر روبان، نشان یک بیماری

زبان روبان‌ها را بیاموزید

روبان ها

شما هم تا به حال آن روبان‌های رنگی را دیده‌اید؟ همان روبان‌های رنگارنگی که خیلی‌ها آنها را به بازویشان می‌بندند یا نمادی کوچک از آنها را به سینه‌شان می‌چسبانند؟

شاید خیال می‌کنید فقط یک نوع روبان رنگی وجود دارد و آن هم روبان قرمز مربوط به حمایت از بیماران ایدزی است، اما کاملا در اشتباه هستید، چون به جز روبان قرمز، روبان‌های رنگی دیگری هم وجود دارند که هر یک از آنها نکته‌ای مهم را درباره سلامتی بشر، یادآوری می کنند. بد نیست شما هم آنها را بشناسید.

روبان سفید

روبان سپید

شاید این روبان را کمتر در کشورمان دیده باشید، اما در کشوری مثل کانادا که مکان اصلی ایجاد آن است، بیشتر دیده می‌شود. روبان سپید به وسیله مردانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مخالف اعمال خشونت علیه زنان هستند. البته این روبان معنای دیگری هم دارد و آن، هشدار درباره بیماری‌های ریوی و حمایت از مبتلایان به سرطان استخوان است.

این روبان اگر طیف نقره‌ای بگیرد، هشداری درباره بیماری پارکینسون و کودکان کم توان ذهنی است.

روبان نارنجی

 

 

روبان نارنجی 

نشانه ی هشدار درباره مرگ با تصادفات رانندگی، تقاضای امنیت در بزرگراه‌ها، توجه به تنوع فرهنگ‌ها، ابراز خطر درباره گرسنگی در جهان و اهمیت دادن به سلامتی کارگران است.

 

 

روبان زرد

 

 

روبان زرد

این روبان درباره سرطان کبد و مثانه، پیشگیری از خودکشی، به خصوص خودکشی نوجوانان هشدار می‌دهد.

 

 

 

روبان صورتی

روبان صورتی 

این روبان نمادی از سرطان سینه است، کسانی که این روبان را به لباسشان می‌آویزند، می خواهند لزوم انجام معاینه سینه و مراجعه به پزشک زنان را از نخستین سال‌های بلوغ به خانم ها گوشزد کنند.

همین روبان اگر صورتی و آبی باشد، به معنای هشدار درباره سرطان التهابی سینه و همچنین تلاش برای جلوگیری از مرگ و میر اطفال است.

این روبان صورتی اگر طیف ارغوانی بگیرد، به معنای سل جلدی، سرطان لوزالمعده و چند جور بیماری عجیب و غریب دیگر است.

روبان قهوه ای

 

 

روبان قهوه‌ای

روبان‌ قهوه ای به معنای تلاش برای ترک سیگار، هشدار درباره سرطان روده و حمایت از مبتلایان به آن هستند.

 

 

 

روبان آبی

روبان آبی 

این روبان اگر تیره رنگ باشد، به معنای هشدار درباره آرتروز، حمایت از قربانیان جنایت، مخالفت با سوء استفاده از کودکان و آگاهی‌رسانی درباره اهمیت کیفیت آب آشامیدنی است، اما اگر رنگش روشن باشد، یعنی هشدار در مورد سرطان مردان، سقط جنین، سرطان پروستات، اختلالات خوردن، هشدار درخصوص سقط جنین و تیروئید است.

در صورتی که این روبان آبی فیروزه‌ای باشد، شما را از سرطان تخمدان آگاه می‌کند.

روبان خاکستری

 

روبان خاکستری 

این روبان، هزار جور معنا دارد و این به عهده خودتان است که حدس بزنید کسی که آن را به لباسش آویخته است قصد دارد به شما در مورد بیماری افازی (ناتوانی در تکلم) گوشزد کند یا آسم یا مشکلات مغزی و تومور‌ها یا دیابت یا آلرژی در کودکان یا... .

 

روبان سبز

 

روبان سبز

سبز، سبز، سبز، سبز رنگ زندگی است، اما اگر روبانش را دیدید ممکن است نشان‌دهنده سرطان باشد یا تلاشی برای حفظ محیط زیست یا افسردگی در دوران کودکی، بیماری‌های زانو، سرطان خون، آب سیاه چشم، کم‌هوشی، از دست دادن فرزندان و رانندگی بی‌خطر و ادای احترام به اهداکنندگان مغز استخوان است.

 

روبان قرمز

روبان قرمز

این یکی را همه می‌شناسید، این روبان به معنای اعلام حمایت از مبتلایان به ایدز، تلاش برای توانمندسازی آنها و نگرش مهربانانه جامعه نسبت به این گروه از بیماران است.

این روبان یعنی ما جامعه‌ای پیشرفته هستیم که نه قصد داریم مبتلایان به ایدز را محکوم کنیم، نه محروم و نه مطرود! بلکه آنها قرار است یاوران ما در پیشگیری از ابتلای دیگران به این بیماری باشند.

این رنگ اگر زرشکی باشد هشداری درباره سزارین است تا به شما بفهماند وقتی پزشک به شما اطمینان داده می‌توانید زایمانی طبیعی داشته باشید، هیچ لزومی ندارد دست به دامن سزارین شوید.

جام جم آنلاین

زنان یائسه امگا -3 مصرف کنند

برای دوری از افسردگی
زنان یائسه امگا -3 مصرف کنند
جام جم آنلاین: پژوهشگران تاکید کردند: مصرف اسید چرب امگا 3 علائم افسردگی ناشی از یائسگی را کاهش می‌دهد. به گفته محققان؛ امگا 3 علائم افسردگی و حتی استرس و پریشانی مربوط به یائسگی و یا پیش از یائسگی را در زنان تخفیف می‌دهد.  

مایکل لوکاس، عضو هیات علمی پزشکی دانشگاه لاوال و دستیاران وی در این پژوهش روی 120 زن بازنشسته در سنین بین 40 تا 55 سالگی مطالعه کرده‌اند. این زنان به 2 گروه تقسیم شدند.
ادامه مطلب ...

چرا ورزشکاران بانشاط‌ترند؟

 

چرا ورزشکاران بانشاط‌ترند؟

دانشمندان در تازه‌ترین تحقیقات خود در مورد ورزشکاران، به رابطه بین هورمون‌های مغزی و اخلاق در این افراد پی برده‌اند. به گفته محققان، حجم هورمون‌های آرامش‌بخش بدن، در هنگام ورزش در مراکز پردازش احساسات افزایش می‌یابد.

 

ادامه مطلب ...

مردان بوی پنیر می دهند و زنان بوی پیاز

مردان بوی پنیر می دهند و زنان بوی پیاز

منبع اصلی: telegraphlogo4

بر طبق تحقیقی که توسط محققان شرکت Firmenich برروی نمونه های عرق زیربغل 24 مرد و 25 زن صورت گرفته است مردان بوی پنیر می دهند و زنان بوی پیاز.

این شرکت مستقر در ژنو سوئیس که در زمینه طعم دهنده ها و خوشبو کننده ها برای صنایع غذایی و آرایشی مطالعه می کند، نمونه های عرق مردان و زنانی را که به مدت 15 دقیقه در سونا یا بر روی دوچرخه های ورزشی صرف کردند جمع آوری کرده است. 

 

بنا بر گزارش مجله New Scientist ، محققان با تجزیه وتحلیل نمونه ها دریافتند که عرق زنان دارای مقادیر زیادی ترکیبات بی بوی گوگرد است. ترکیب این مواد با باکتریهایی که به طور معمول در زیر بغل وجود دارند، سبب تبدیل آن ها به یک ماده شیمیایی به نام Thiol می شود. این ماده به خاطر بوی پیازگونه اش مشهور است.


ادامه مطلب ...

نشانه‌های بیماری قلبی را بشناسید

 

 

 نشانه‌های بیماری قلبی را بشناسید

 

علائم بیماری از مهم‌ترین ابزارهای تشخیص در تعیین نوع بیماری هر فرد می‌باشد و پزشک با تکیه به شرح حال دقیق از روش‌های تشخیصی مکمل استفاده می‌کند. مهم‌ترین علائمی که در ارتباط با بیماری‌های قلب و عروق می‌باشند شامل موارد زیر است که در مطلب امروز بصورت خلاصه مورد بررسی قرار می‌دهیم:
1) احساس ناراحتی در قفسه سینه: اگرچه یکی از مهم‌ترین علائم تنگی سرخرگی عروق قلبف احساس ناراحتی در قفسه سینه می‌باشد اما هرگونه ناراحتی در قفسه سینه الزاما ناشی از مسائل قلبی نیست. ناراحتی قفسه سینه در صورتی که ناشی از تنگی سرخرگ‌های قلب باشد، اصطلاحا «آنژین قفسه صدری» نام داشته و مشخصات آن اینست:

ادامه مطلب ...

بافت زنده جایگزین پلاتین می‌شود

تولید بیوایمپلنت‌های استخوانی در کشور
بافت زنده جایگزین پلاتین می‌شود
سالانه بیش از یک میلیون شکستگی استخوان در کشور به وقوع می‌پیوندد که برای درمان آنها از پلاتین استفاده می‌شود. این در حالی است که با استفاده از بیوایمپلنت‌های استخوانی که از استخوان‌های حیوانی، انسانی و گاه مرجان‌های دریایی استخراج می‌شوند، زمان التیام و بهبود شکستگی‌ها 20 تا 60 درصد تسریع می‌یابد.  
 

 

البته تولید این محصول مهندسی بافت از جمله دستاوردهایی است که به همت محققان، برای رفع ضایعات استخوانی در کشوربه بهره‌برداری رسیده است. با دستیابی متخصصان کشورمان به این دانش که مسوولان ارزش آن را معادل طلا و حتی بالاتر عنوان کرده‌اند، ایران در ردیف معدود کشورهای تولیدکننده این محصول قرار گرفت و امکان ارائه خدمات درمانی به بیماران دچار ضایعه استخوانی، در کشور و حتی کشورهای همسایه فراهم شد.

ادامه مطلب ...

تاثیر کم‌خوری بر بهبود کار مغز

مطالعات جدید نشان می‌دهد
تاثیر کم‌خوری بر بهبود کار مغز
جام جم آنلاین: مطالعات جدید نشان می‌دهد کاهش مصرف کالری در بهبود حافظه بزرگسالان نیز موثر است. 

 

به گزارش سی‌ان‌ان ، بزرگسالانی که از مصرف کالری خود کم می‌کنند، با یک تیر دو نشان می‌زنند: هم وزن بدن‌شان را کم می‌کنند و هم حافظه خود را تقویت می‌کنند.

ادامه مطلب ...

بادام زمینی دیابت را کاهش می‌دهد

بادام زمینی دیابت را کاهش می‌دهد
دکتر «رضا آمری نیا» متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف بادام زمینی احتمال بروز دیابت در زنان را کاهش می دهد. 

 

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی روز یکشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: بادام زمینی دارای مقادیر زیادی چربی اشباع نشده‌، منیزیم و فیبر غذایی است که همگی خطر بروز دیابت را کاهش می‌دهند.همچنین، فیبر و منیزیم موجود در بادام زمینی سبب کاهش مقاومت انسولین می‌شود.

وی اظهار داشت: وجود چربی امگا 3 در بادام زمینی سبب حفظ سلامت سلول ها، نرمی پوست و نیز کاهش میزان کلسترول کلی در خون می‌شود.

ادامه مطلب ...

پیاز ؛ تنظیم‌کننده قند خون

پیاز ؛ تنظیم‌کننده قند خون
 خوردن پیاز در پیشگیری از پوکی استخوان مؤثر است؛ چرا که پیاز با جلوگیری از کاهش مواد معدنی به ویژه کلسیم موجود در سلول‌های استخوانی از بروز پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.  

 

پیاز سرشار از ویتامین سی، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، گوگرد و اسید فولیک و مقدار کمی آهن، مس و روی است که تاکنون تحقیقات زیادی برای اثبات خواص آن صورت گرفته است.

همچنین پیاز به دلیل داشتن ماده گلوکوزین که مشابه هورمون انسولین است، قند خون را تنظیم می‌کند.

ادامه مطلب ...

وقتی ریه‌ها مسدود می‌شود

بیماری‌های مزمن انسداد ریوی
وقتی ریه‌ها مسدود می‌شود
جام جم آنلاین: بیماری‌های مزمن انسداد ریوی ، چهارمین علت عمده مرگ و میر در جهان‌اند که معمولا از دهه 4 و 5 عمر علایم خود را نشان می‌دهند و ارتباط بسیار شدیدی با مصرف سیگار دارند و طی تحقیقات به عمل آمده در سال 1964 این موضوع به اثبات رسیده است.  

 

دکتر کیوان گوهری مقدم، فوق تخصص بیماری‌های ریوی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با جام‌جم در این باره اظهار می‌کند: این بیماری پیش‌رونده است و با تنگ شدن مجاری تنفسی ، تحریک ‌پذیری و التهاب مجاری تنفسی رخ می‌دهد که طی آن بدن برای کاهش التهاب عضو صدمه دیده شروع به کار می‌کند که گاهی با واکنش‌های تخریبی همراه است.
ادامه مطلب ...

دیابتی‌‌ها نان جو بخورند

دیابتی‌‌ها نان جو بخورند
 تحقیقات نشان می‌دهد: مصرف غلات حاوی جو دوسر در کنترل بیماری دیابت نوع دوم مفید است.  

 

به گزارش ایسنا،‌ پژوهشگران اسکاتلندی دریافته‌اند که با یک رژیم غذایی سرشار از جو دو سر می‌توان علائم و عوارض نامطلوب ناشی از دیابت نوع دوم را کنترل کرد.
رئیس اداره دانشمندان در دولت اسکاتلند اعلام کرد که بودجه‌ای معادل 305 هزار دلار برای انجام آزمایشات گسترده روی این پژوهش جدید در نظر گرفته شده است.
در این آزمایشات که تقریبا 16 هفته به طول خواهد انجامید 60 داوطلب شرکت می‌کنند. طبق گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی پژوهشگران اینونس و آبردین این آزمایش‌ها را هدایت خواهند کرد.

آمادگی مداوم مغز انسان برای کنش

 

آمادگی مداوم مغز انسان برای کنش

 

مغز هنگام استراحت خود را برای فعالیت‌های بعدی آماده می‌کند. دو پژوهشگر آمریکایی به این موضوع پرداخته‌اند و نتیجه گرفته‌اند که مغز در حالت آرامش دریافت‌های پیشین را نیز بررسی و طبقه‌بندی می‌کند.

ادامه مطلب ...

سیگار تاثیر داروها را از بین می برد

تغذیه دانشجویی: چای و سیگار by SBJN  
 
سیگار تاثیر داروها را از بین می برد
مشخص شده تاثیر درمانی انواع داروها در افراد سیگاری به مراتب کندتر و کمتر از سایرین است و همین علت یکی از دلایل کندی و عدم درمان مناسب در این گروه است.
تحقیقات نشان داده سیگار با خنثی کردن تاثیر داروها درمان را طولانی و خطر مرگ و میر را افزایش می دهد.
ادامه مطلب ...

اسامی قهرمانان علم در سال 2008

از سوی یک نشریه علمی اعلام شد
اسامی قهرمانان علم در سال 2008
 نشریه نیوساینتیست که در گروه نشریات معتبر علمی قرار دارد در روزهای پایانی سال 2008 میلادی به بررسی و رتبه بندی فعالیتهای علمی در جهان پرداخته و اسامی مشاهیر علمی را که در این سال خبر ساز بوده اند را اعلام کرده است.  
 

 

به گزارش مهر ، نشریه معتبر نیوساینتیست (New Scientist) در گزارش اخیر خود اسامی هشت تن از دانشمندانی را که فعالیتهای آنان در راستای نجات بشر و سیاره زمین و حفظ محیط زیست بوده است را عنوان کرد:

ادامه مطلب ...

تأثیر حالت چهره بر درک شنیداری

 

 

تأثیر حالت چهره بر درک شنیداری

 

پژوهشگران می‌گویند عضلات صورت در تجزیه و تحلیل آنچه می‌شنویم، موثرند. هنگام شنیدن نه فقط اعصاب شنوایی، بلکه عضلات صورت هم پیام‌هایی به مرکز شنوایی در مغز ارسال می‌کنند.

پژوهشگران موسسه تکنولوژی دانشگاه ماساچوست می‌گویند عضلات صورت حس‌گرهایی دارند که به طور غیر مستقیم در فهم شنیداری انسان موثرند. ‎

 

ادامه مطلب ...

Nytt läkemedel mot reumatism

Foto: Scanpix 

EU-kommissionen har godkänt ett nytt läkemedel mot ledgångsreumatism, Roactemra från Roche. Det blockerar en av immunförsvarets nyckelspelare, interleukin 6. Roche tror att läkemedlet kan finnas i Sverige i slutet av mars.

EU-kommissionen har godkänt ett nytt läkemedel mot ledgångsreumatism, Roactemra, som verkar genom att blockera en av immunförsvarets nyckelspelare, interleukin 6. Signalämnet driver på de inflammatoriska processerna vid reumatism.

Roactemra är för patienter med svår eller medelsvår sjukdom som inte blir tillräckligt bra med hjälp av befintliga preparat, som TNF-alfahämmare.

De långsiktiga effekterna är inte kända. I kortare studier har Roactemra visat sig ge god symtomlindring, men också en ökad risk för infektioner.

Tillverkaren Roche tror att läkemedlet kan finnas i Sverige i slutet av mars.

انقلابی نوین در تشخیص عامل مولکولی بیماری‌ها

انقلابی نوین در تشخیص عامل مولکولی بیماری‌ها
جام جم آنلاین: 3 دانشمند ایرانی با ابداع شیوه‌ای جدید در عرصه دانش نوین بیولوژی سیستمی افقی جدید در تشخیص و درمان بیماری‌های پیچیده و صعب‌العلاج نظیر انواع سرطان‌ها، اسکیزوفرنیا، افسردگی حاد اعتیاد و سایر بیماری‌ها و اختلالات روانی گشودند. 

 

این شیوه جدید که از سوی دکتر عفت امامیان دانش‌آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر مهدی برادران طهوری دانش‌آموخته دانشگاه‌های صنعتی شریف و استنفورد و دکتر علی عبدی دانش‌آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران ابداع شده می‌تواند تاثیر مولکول‌های مختلف را در بروز بیماری‌های پیچیده مشخص کند و کلیدی برای شناسایی عوامل اصلی بیماری‌ها و مهار آنها باشد.
ادامه مطلب ...

با خوردن پسته لاغر شوید

 

با خوردن پسته لاغر شوید

 

خیلی از افراد، به ویژه خانم‌ها از خوردن پسته دوری می‌کنند. آن‌ها دلیل این کار را ترس از چاق شدن و اضافه وزن ذکر می‌‌‌کنند. اما پژوهشگران ثابت کرده‌اند که پسته نه تنها چاق نمی‌کند بلکه مانع حملات قلبی هم می‌‌شود.

ادامه مطلب ...

تکثیر سلولی روی داربست نانو الیاف

در دانشگاه صنعتی اصفهان ساخته شد
تکثیر سلولی روی داربست نانو الیاف
 پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به ساخت داربست نانوالیاف پلی‌کاپرولاکتون به‌ عنوان ماتریکس خارج سلولی جهت استفاده در مهندسی بافت شدند که به گفته آنها در مقایسه با محصولات مشابه، از موقعیت مناسبی برخوردار بوده و هیچ سمیت و اثر منفی بر سلول‌ها ندارد. 

 

به گزارش ایسنا ، لاله قاسمی مبارکه ، هدف از انجام این پژوهش را که در قالب بخشی از تحقیقات رساله دکتری‌اش انجام شده، به‌ کارگیری نانوالیاف در مهندسی بافت بیان کرد و افزود:«یکی از معضلات بزرگی که علم پزشکی از دیر باز با آن درگیر بوده، ارائه درمان قطعی برای بازسازی بافت‌های از کار افتاده و معیوب است. متداول‌ترین شیوه در درمان این نوع بافت‌ها روش پیوند است که خود با مشکلات عدیده‌ای از جمله کمبود عضو اهدایی، هزینه بالا و اثرات جانبی حاصل از پیوند بافت بیگانه مواجه است. مهندسی بافت روشی نوید بخش جهت بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده ارائه کرده است».

ادامه مطلب ...

نانو ذرات سرطان پوست را هدف می‌گیرند

بر اساس تحقیقات جدید
نانو ذرات سرطان پوست را هدف می‌گیرند
 تحقیقات نشان می‌دهد که نانو ذرات می‌توانند سرطان پوست «ملانوما» را هدف قرار دهند. 

 

به گزارش فارس، تحقیقات نشان داده است که یک گیرنده‌ اختصاصی برای پروتئین ترومبین خون به‌وسیله‌ سلول‌های سرطان پوست «ملانوما» که متاستاز بالایی دارند، بیشتر بیان می‌شود. در هنگام فعال شدن، این گیرنده طیف وسیعی از تغییرات بیوشیمیایی را که موجب افزایش فعالیت متاستازی سلول‌های ملانوما می‌شوند، را ایجاد می‌کند.

ادامه مطلب ...

از هر 1000 نوزاد ایرانی یکی بیماری قلبی دارد

از هر 1000 نوزاد ایرانی یکی بیماری قلبی دارد
جام جم آنلاین: عضو هیات مدیره انجمن جراحان قلب ایران گفت: از هر هزار نوزادی که در ایران متولد می‌شود، یک نوزاد مبتلا به بیماری قلبی وراثتی است.  

اسماعیل اصدق‌پور در گفتگو با فارس افزود: به صورت میانگین از میان 30 تا 40 هزار عمل جراحی قلب در کشور حدود 4 تا 5 هزار عمل مربوط به کودکان است که بیش از همه در شهر‌های تهران، مشهد، اصفهان، کرمانشاه، یزد، قزوین، اردبیل و اهواز انجام می‌شود.
ادامه مطلب ...