« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

توانایی بیشتر مغز با مصرف میوه

 
 
یک متخصص تغذیه اعلام کرد:
توانایی بیشتر مغز با مصرف میوه
جام جم آنلاین: دکتر احمدرضا درستی یک متخصص تغذیه گفت: افرادی که روزانه از میوه کافی استفاده می‌کنند، از توانایی مغزی بهتری برخوردارند.
یک متخصص تغذیه با اعلام این مطلب در گفتگو با جام‌جم گفت: میوه‌هایی که دارای رنگیزه‌های مختلفی هستند (هویج، گوجه فرنگی و انگور سیاه)‌ علاوه بر داشتن نقش آنتی‌اکسیدانی که باعث جلوگیری از سرطان و پیر شدن غیرعادی سلول‌ها می‌شود، از بروز اختلالات مغز خودداری می‌کنند.

این متخصص تغذیه در خصوص قند میوه‌ها افزود: میوه‌ها در خود قندهایی دارند که این قندها وقتی وارد بدن می‌شوند ، به آرامی مورد استفاده قرار می‌گیرند و تفاوت آنها با قندی که افراد به صورت خالص شده از آن استفاده می‌کنند در سرعت جذب پایین قند میوه است و فرد مصرف‌کننده برای مدت طولانی‌تری، قند خونش تامین می‌شود که رفع این نیاز بر کارایی مغز اثر مطلوب می‌گذارد بنابراین، این فرد در مقایسه با فردی که از حبه قند استفاده می‌کند، از بهره هوشی و ذهنی بالاتری برخوردار است.وی در پایان خوردن مویز (کشمش درشت)‌ را در بالا بردن هوش و حافظه مفید خواند.

منشا آنفلوآنزای خوکی کشف شد

 
 
با بررسی رایانه‌ای
منشا آنفلوآنزای خوکی کشف شد
 دانشمندان دانشگاه اکسفورد با استفاده از محاسبات و بررسیهای رایانه ای اعلام کردند ویروس آنفلوآنزی خوکی ناشی از ترکیب چندین ویروس در بدن خوکها است که به صورت دوره ای در چرخش بوده و تکامل یافته اند.

بررسی های جدید بر روی ویروس A آنفلوانزای خوکی نشان می دهد سرایت بیماری به انسان چندین ماه قبل از شناسایی ویروس در بدن رخ می دهد.

ادامه مطلب ...

راز لخته شدن خون کشف شد

راز لخته شدن خون کشف شد

راز لخته شدن خون کشف شد

جامعه > سلامت  - دانشمندان فرآیند مولکولی را کشف کردند که به عنوان کلید تنظیم لخته شدن خون در بدن به حساب می‌آید.

تیم تحقیقاتی دانشگاه هاروارد که نتایج تحقیقات خود را در مجلات علمی به چاپ رسانده است در این باره گفت: نتایج این تحقیقات می‌تواند برای درمان بیمارانی که دارای ناهنجاری‌های لخته شدن خون هستند مورد استفاده قرار گیرد و روش‌های درمانی نوینی را به علم پزشکی معرفی کند.

ادامه مطلب ...

کشف ارتباط سلولهای بنیادی با سرطان مغز

 
 
نورولوژیستهای آمریکایی اعلام کردند
کشف ارتباط سلولهای بنیادی با سرطان مغز
 نورولوژیستهای آمریکایی دریافتند که ریشه بروز نوعی شایع از سرطان مغز در سلولهای بنیادی نورونی مستقر در یک منطقه مغزی نهفته است.

به گزارش مهر ، «گلیوبلاستما» نوعی شایع از سرطانهای مغز است که سالانه در حدود 10 هزار مورد جدید مبتلا به این بیماری در آمریکا تشخیص داده می شوند.

اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاه میشیگان کشف کردند که سلولهای بنیادی نورونی مستفر در منطقه «زیر بطنی» مغز (SVZ) می توانند ریشه بروز این سرطان باشند.

این محققان نشان دادند که در موشها، سلولهای بنیادی که به طور عادی در این منطقه مغزی ساکن هستند پیش از آنکه تمایز یابند و به سلولهای نورونی تخصصی تبدیل شوند از این منطقه مهاجرت می کنند. سرطان می تواند با یک جهش ژنتیکی در ژن p53 که مهاجرت این سلولهای بنیادی را به سوی مقصد تمایز خود هدایت می کند ایجاد شود.

کشف این منطقه منشای بروز «گلیوبلاستوما» می تواند به ارائه روشهای درمانی جدید منجر شود.

این دانشمندان که نتایج یافته های خود را در مجله علمی Cancer Cell منتشر کرده اند در این خصوص اظهار داشتند:«بیان جهش پروتئین  p53 یک نشانگر برای سلولهای مغزی گلیوما در تمام مراحل این بیماری است. ارتباط میان سلولهای بنیادی و این نوع شایع از سرطان مغز می تواند در درمان بیماریهای تخریب نورونی مثل پارکینسون نیز مفید باشد».

شیوع دوباره تب مرگبار

چالش جهانی تازه‌ای با مقاومت دارویی انگل مالاریا
شیوع دوباره تب مرگبار
جام جم آنلاین: امروزه دیگر نمی‌توان از ریشه‌کن شدن یک بیماری که واکسن آن نیز تولید شده است مطمئن بود، چرا که جهش‌های ژنتیکی می‌تواند در هر مقطعی، بدون کوچک‌ترین پیش‌آگهی، نوع مقاوم و جدیدی از یک ویروس، میکروب یا انگل را به‌وجود آورد که نسبت به واکسن یا داروی کنترل خود کاملا مقاومت نشان دهد. 
 

 

 

به این ترتیب علی‌رغم پیشرفت‌های چشمگیر محققان عرصه‌های پزشکی در زمینه پیشگیری و درمان‌های دارویی، هر لحظه یک بیماری کنترل‌شده می‌تواند به یک چالش یا دردسر بزرگ همگانی تبدیل شود. طی یکی دو هفته اخیر نیز خبرهای رسیده از برخی کشورهای آفریقایی نشان از بروز مقاومت دارویی انگل مالاریا می‌دهد. مالاریا بنا بر گزارش سازمان بهداشت جهانی، عامل مرگ و میر سالانه 5/1 تا 3 میلیون نفر در جهان است که از این میان زنان باردار و کودکان، کمترین مقاومت را در برابر بیماری دارند؛ بعلاوه خطر شیوع دوباره مالاریا به دنبال بی‌اطلاعی بسیاری از افراد در معرض خطر، از ناکارآمدی واکسن این بیماری به مراتب خطرناک‌تر می‌شود.

ادامه مطلب ...

واکسن ضد اسهال و استفراغ برای کودکان

 واکسن ضد اسهال و استفراغ برای کودکان

کودکان در کشورهای در حال توسعه بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از اسهال هستند

سازمان بهداشت جهانی می گوید که واکسن جلوگیری از اسهال و استفراغ باید جهت ایمن سازی به همه کودکان تزریق شود.

ویروس اسهال و استفراغ یکی از مرگ بارترین بیماری‌های رایج در میان کودکان و نوزادان به شمار می رود و سالانه باعث مرگ پانصد هزار کودک می شود که بیش از 85 درصد آن در آفریقا و آسیا رخ می دهد.

ادامه مطلب ...

سیگار، دروازه‌ی اعتیاد

 ✿~ True Friends .. by chσcoηuт тwιηs™ ✿~

 

سیگار، دروازه‌ی اعتیاد

 

وزارت بهداشت از سیگاری بودن ۱۵ درصد جمعیت ایران و رسیدن سن آغاز مصرف سیگار به زیر ۱۲ سال خبر داده است. حدود ۱۰ درصد دانش آموزان دبیرستانی کشور سیگار می‌کشند. رشد مصرف قلیان در میان زنان جامعه هم نگران‌کننده توصیف می‌شود.

ایران عضو کنوانسیون جهانی کنترل دخانیات است. تصویب و اجرای قوانینی برای مقابله با افزایش مصرف دخانیات، از وظایف دولت‌های پیوسته به این کنوانسیون است.  درج هشدار موثر پزشکی یا بهداشتی روی پاکت سیگار، ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال، نظارت بر تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم یا جلوگیری از کشیدن سیگار در مکان‌های عمومی، نمونه‌هایی از تعهدات این کنوانسیون هستند.

.

ادامه مطلب ...

آمار مرگ سیگاری ها دو برابر می شود

 
آمار مرگ سیگاری ها دو برابر می شود

سازمان ملل متحد از سیگاری ها در سراسر جهان مصرانه خواسته است امروز سیگار نکشند.

بنا به تخمین سازمان بهداشت جهانی تا سال 2020 میلادی مصرف دخانیات مهم ترین عامل مرگ و میر و معلولیت در جهان خواهد بود.

اختصاص یک روز برای کنار گذاشتن سیگار، تلاش سازمان ملل متحد برای برجسته کردن خطرات ناشی از سیگار کشیدن بوده است.

ادامه مطلب ...

زندگی با زانوهای دردمند

بررسی‌علل و درمان آرتروز زانو
زندگی با زانوهای دردمند
جام جم آنلاین: یکی از بیماری‌های شایع در مفصل زانو، آرتروز است که در افراد بالای 65‌سال بیش از سایرین مشهود است، به این معنا که ستون مفصلی کاملا صاف و صیقلی زانو، دچار تخریب و ناصافی می‌شود و فرد احساس درد می‌کند.  

 

این که چه کارهایی باید انجام دهیم تا از پیشرفت آرتروز جلوگیری کنیم و یا چگونه با اعمال پیشگیرانه، زمان ابتلا به آن را به تاخیر بیندازیم، مبحثی است که دکتر محمد جواد زهتاب، متخصص ارتوپدی، فوق‌تخصص جراحی زانو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در گفتگو با جام‌جم به آن پرداخته است.

ادامه مطلب ...

کنجد ؛ تقویت‌کننده حافظه

کنجد ؛ تقویت‌کننده حافظه
همزمان با فصل امتحانات، اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، نکاتی را برای تغذیه دانش‌آموزان در این ایام توصیه کرد.  

 

به گزارش ایسنا، دانش‌آموزان در این ایام هرگز صبحانه خوردن را فراموش نکنند چون مصرف صبحانه، گلوکز مورد نیاز برای فعالیت مغز را تامین می‌کند.همچنین مصرف عسل بویژه به همراه کنجد به تقویت حافظه و به خاطر آوردن مطالب درسی کمک می‌کند.

ادامه مطلب ...

وقتی خون در ریه لخته می‌شود

بررسی علل و روش درمان بیماری آمبولی
وقتی خون در ریه لخته می‌شود
 گاهی خون در داخل سیاهرگ‌های عمقی، در شرایط بی‌حرکتی طولانی، مستعد تشکیل لخته است. گفته می‌شود تشکیل لخته وریدی اندام تحتانی با درد و تورم و گرمی همراه است و معمولا عضلات پا سفت شده و پوست ملتهب به نظر می‌رسد.  

 

دکتر کیوان گوهری مقدم، فوق تخصص بیماری‌های ریه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درخصوص خطرات و مشکلاتی که این بیماری می‌تواند به وجود آورد ، در گفتگو با جام‌جم می‌گوید: شایع‌ترین این لخته‌ها در اندام تحتانی تشکیل می‌شود و بیشتر در ران و ساق پا مشهود است که ممکن است از این مناطق جدا شده و به دهلیز و بطن راست برود.

ادامه مطلب ...