« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

تاثیر موسیقی بر روح و روان

   

تاثیر موسیقی بر روح و روان 

موسیقی باروح ارتباط دارد و روح باخدا ،افسوس که آن راتبدیل کرده اند به عشق مجازی

موسیقی ، فراتر از بعد تکنیکی و کاربرد هنری اش ، زبانی است برای روح . این هنر به اشکال گوناگون درتمام سطوح خلقت هست . موسیقی در ابتدا برای برانگیختن احساسات روحی خلق شد ، زیرا این خاصیت رادارد که می تواند مستیما برقلب اثر بگذارد و روح ملکوتی رابه حرکت در آورد و ازاین راه ارتباط باخدا راتسهیل کند .


روح به طورفطری عاشق (( موسیقی آسمانی )) است . روایت دارد هنگامی که خدا جسم آدم راخلق کرد . مدت ها ازداشتن روح ملکوتی محروم ماند ، زیرا روح کراهت داشت وارد آن شود . این بود که گروهی ازملائک مقرب داخل جسم آدم قرارگرفتند ، مشغول نواختن موسیقی شدند . روح باشنیدن آن به هیجان آمد ، مجذوب شد و به جسم درآمد .
موسیقی نیز مثل هر مخلوق دیگر ، دارای ویژگی ها و اثرات خاص خود است که بسیاری ازآن هنوز ناشناخته مانده است . هرموجود صاحب روح نسبت به موسیقی حساس است . موسیقی برهرچی حتی گیاه و جامد نیز اثرات جالب توجه دارد ، مثلا برخی نغمات اثرات درمانی دارند ، برخی به تمرکز ذهن کمک می کنند ، بعضی دیگر مانند مارش های نظامی ، قدرت ویژ ه ای دارند که می توانند روحیه ی سلحشوری را تقویت کنند و غیره .
اثر اصلی موسیقی ، تحت تاثیر قرار دادن روح ازطریق مرکز عواطف و احساسات است . ازاین رو عبادات موزونی که بانغمات مناسب همراه باشد ، روح ملکوت رابه هیجان می آورد و سبب تسهیل برقراری ارتباط باخدا می شود . ممکن است در اثر شدت هیجانات ، شخص به حال جذبه برسد ازخود بی خود شود و حتی سیر و الهاماتی برایش پیش آید .
در (( ذرات )) موسیقی ، برای کسانی که بتوانند آنهاراببیند و یا حس کنند ، انرژی خاصی نهفته است که گاه به خود شکل می گیرند و صحنه هایی راکه آهنگساز هنگام ساختن آن آهنگ درفکر و نیت خود داشته دوباره متجلی می سازند . اگر فکر و نیت آهنگساز معنوی باشد صحنه ها ملکوتی و اگر مادی و شهوانی باشند ، صحنه ها مادی یا شهوانی خواهندشد.
بنابراین اثرات ناشی ازموسیقی به طور اخص تابعی است ازآهنگساز ، اما به عوامل دیگری ازقبیل نوازنده ، شنونده ، محیط ، آلت موسیقی و آهنگ نیز بستگی دارد.

هنرمند ( آهنگساز و به میزان کمتری نوازنده آهنگ )
مهمترین عامل دراثرگذاری موسیقی مربوط به کیفیت و حال معنوی هنرمند است که ناشی از نیت اوست ، و آن ، ورای توانایی های فنی و جنبه های زیبایی شناسی اثر به آهنگ روح می بخشد و ارزش و اهمیت آن را تعیین می کند . بدین ترتیب آهنگی که بانیت به هیجان آوردن احساسات شهوانی ساخته شود بر روح ملکوتی بی اثر است وحتی می تواند برایش کسالت آور باشد ، زیرا انرژی حاصل ازآن نهاد رابیدار و تقویت می کند ونیز همین نیت هنرمند است که صرف نظر ازفرم موسیقایی ،موسیقی روحانی رااز موسیقی غیر روحانی متمایز می کند . به این اعتبار ، ممکن است یک آهنگ مذهبی هیچ گونه اثر روحانی در بر نداشته باشد و برعکس از بعضی آهنگ ها به اصلاح عامیانه اثرات معنوی ساطع شود . داشتن نیت مثبت در زمان ساختن آهنگ و نیز هنگام اجرای آن ، نوعی تماس و یا ارتباط را با مبدا برقرار می کند . ازاین جهت ، هنرمندی که موفق شود درخود فرو رود وتوجه خود را به مبدا معطوف کند ، می تواند ازعالم معنا الهام بگیرد و موسیقی اش رابه بعد واقعی آن ارتقا دهد . هر چه نیت خالص تر و معنوی تر باشد ، انرژی مثبت ناشی از آن مفیدتر و موثرتر خواهد شد . نسبت هنرمند به موسیقی اش مانند نسبت گل به عطر است . موسیقی روحش را ازهنرمند می گیرد همان طور که عطر رایحه اش رااز گل .

شنونده
اثر موسیقی به زمینه فرهنگی و حالت روحی – روانی شنونده نیز بستگی دارد .باید درنظر داشت که زمینه فرهنگی شنونده چگونه است ، گوش باچه نوع موسیقی ای آشناست ، احساساتش چگونه است ، درزمان شنیدن چه حالی دارد و غیره... این عوامل باعث می شود که عکس العمل افراد در برابر آهنگی واحدمتفاوت شود. مثلا آن نغمه دربعضی ، میل به رقصیدن ایجاد می کند ؛ بعضی را به یاد خاطرات خوش گذشته برخی رابه یاد ازدست دادن عزیزانش می اندازد وغمگینشان می کند . حتی دربرخی چنان احساس شادی و گاهی دلتنگی معنوی ایجادمی کند که اشک از چشمانشان جاری می کند یابعضی رابه حال جذبه می اندازد و غیره .
ازمیان آهنگساز ، نوازنده وشنونده . این آهنگساز است که کیفیت موسیقی راتعیین می کند ، امانوازنده و شنونده نیز می تواند این کیفیت اثر بگذارند و ماهیت انرژی موسیقی رابه دست خود دگرگون کند . ازاینجاست که مستمعین بانیت معنوی می تواند اثرات انرژی منفی آهنگهای شهوانی رابرخودخنثی کنند و برعکس . درمقابل ، اگر خالق اثر (آهنگساز) دارای مرتبه ی عالی معنوی باشد نمی توان انرژی مثبت موسیقی او و صحنه های برخواسته ازآن رابه آسانی تغییرداد .

محیط یاحال و هوا
حال و هوا بستگی داردبه مکان ، زمینه اجتماعی _ فرهنگی ، زمان ( هرزمان از شبانه روز برای آهنگی مناسب است ) شرایط اجرا ، هریک ازاین عوامل برهنرمند و شنونده ، اثر خاص می گذارد .

وسایل ایجاد نغمات
صدای انسان ، آلات موسیقی ، آوازها و اصوات حیوانات و پرندگان ، صدای طبیعت ( وزش باد ، جریان چشمه سارها ) و غیره . زیباترین نغمات برای کسی که قادر به شنیدن یا دیدن آنهاست ، زمزمه های طبیعت و نغمه های عالم بالاست .

آهنگ
اصوات ، فواصل ، ضرب ها . نحوه تلفیق این عوامل است که باعث می شود موسیقی کم یابیش بر مراکز عاطفی انسان اثربگذارد ، روح رابه هیجان درآورد و احساسات ( اندوه ، شادی ، شهامت ، جذبه و .... ) رابرانگیزد یااثرات عرفانی داشته باشد . مثلا طول موج برخی نغمات یا فواصل خاص ، باطول موج نغمات عالم معنا هماهنگ است و جاذبه شدیدتری در روح ملکوتی ایجاد می کند .
http://musicpersian72.mihanblog.com/post/11

نظرات 1 + ارسال نظر
انور بلوچستانی شنبه 25 تیر 1390 ساعت 06:54 ب.ظ http://anvarmihandost.mihanblog.com

سلام . اومدیم از وبلاگتون بازدید کردیم ...
وقت داشتی یه سری هم به ما بزن.
بروز رسانی وبلاگ برتر با مطلب " آخرین تحولات بلوچستان!!!!!! "
گذری ، نیم نگاهی ، نظری ...
مطالب ما نظر شما رو جلب می کنه ، مطمئن باش ...
همیشه منتظر نظرات شنیدنی شما هستم .
اگه دوست داشتی تبادل لینک کنیم.
امیدوارم در همه مراحل زندگی موفق و پیروز باشید.
درضمن پاتوق بچه های بلوچ یکی از5 وبلاگ برتر بلوچستان می باشد.

ولی این رو بدون که شما دعوت شدی به وبلاگ پاتوق بچه های بلوچ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد