« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

رژیم غذایی در بیماران کلیوی

رژیم غذایی در بیماران کلیوی

کلیه

یک رژیم غذایی حاوی پروتئین کم برای جلوگیری از وخیم‌ تر شدن بیماری کلیه در افراد مبتلا به عملکرد غیرطبیعی کلیوی، کارایی دارد.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، روزنامه "نیویورک تایمز" در مقاله ‌ای می ‌نویسد: این نوع رژیم غذایی در عین حال که سدیم و پتاسیم کمی دارد، بیمارانی که این رژیم را دنبال می ‌کنند باید مصرف مایعات را نیز محدود نمایند.

هدف از طرح این مقدمه اشاره به موضوع مهم کنترل بیماری کلیه از طریق رژیم غذایی و تغذیه مناسب است.

متخصصان می گویند؛ هر چند بیماری مزمن کلیه، عده زیادی را مبتلا می‌ کند اما با یک تغذیه محدود کننده و تغییر در الگوی زندگی می ‌توان از شدت این بیماری و باری که به بیمار و اطرافیانش وارد می ‌سازد، کم کرد.

این مقاله می‌ افزاید: وقتی فرد به بیماری مزمن کلیه مبتلا می ‌شود کلیه ‌ها دیگر قادر به پاک سازی خون از پس‌ مانده های غذایی و مایعات سمی بدن نیستند. فرد بیمار می‌ تواند با محدود کردن نوع غذاهایی که می ‌خورد مانع از تشکیل زیاد این مواد زائد در خون و وخیم ‌تر کردن مشکل کلیه‌ ها شود.

ادامه مطلب ...

فواید ورزش در دیابت

فواید ورزش در دیابت

دوچرخه سواری

متخصصین دیابت و تغذیه، همیشه افراد سالم و نیز مبتلایان به دیابت را به داشتن فعالیت بدنی منظم برای پیشگیری از ابتلا به دیابت و نیز برای کنترل قند خون در مبتلایان به این بیماری تشویق می کنند.

اما افزایش فعالیت بدنی چه فوایدی برای افراد دیابتی دارد؟

- قند خون و فشار خون را کاهش می دهد.

- کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می دهد.

- توانایی بدن را در استفاده از هورمون انسولین بهبود می بخشد.

- خطر حمله های قلبی و سکته کاهش می یابد.

- قلب و استخوان ها را قوی نگه می دارد.

- مفاصل را منعطف نگه می دارد.

- احتمال بروز مشاجره و استرس را کاهش می دهد.

- به کاهش وزن کمک می کند.

- بافت چربی بدن را کاهش می دهد.

- به فرد انرژی و نیروی کار و فعالیت می بخشد.

ادامه مطلب ...

ناگفته ‌های پروتز سینه (1)

ناگفته ‌های پروتز سینه (1)

پروتز سینه

قبل از عمل به همه چیز خوب فکرکنید

امروزه یکی از اعمال جراحی زیبایی که رشد چشمگیری در بین زنان داشته جراحی زیبایی پروتز سینه است. آمارها نشان می‌ دهد که بیش از 3 میلیون زن در سراسر دنیا در 35 سال اخیر پروتز سینه گذاشته ‌اند و این آمار هر ساله افزایش می ‌یابد.

برخی از زنان بر این باورند که سینه‌ های شان بسیار کوچک است و یا اندازه و شکلش ناموزون و نامتوازن است و یا در برخی از زنان سینه‌ های شان کاملا رشد نکرده است یا بعد از حاملگی یا تغییر وزن یا پیر شدن به میزان قابل توجهی اندازه و شکلش را از دست داده و تغییر کرده‌اند.

اما بد نیست بدانید گذاشتن پروتز سینه هم مانند بسیاری از اعمال جراحی زیبایی دیگر، متاسفانه به مُد تبدیل شده است در صورتی که برای خیلی از افرادی که این عمل را انجام می ‌دهند ضرورتی ندارد یا حتی برای چنین کاری منع پزشکی دارند.

ادامه مطلب ...

جلوگیری از افزایش وزن بعد از ترک سیگار

 دو ته مانده ی سیگار

جلوگیری از افزایش وزن بعد از ترک سیگار

اگر شما می خواهید سیگار را ترک کنید، اما از افزایش وزن ناشی از آن می ترسید، متن زیر را کامل بخوانید.

خطرات جدی سیگار و منافع ترک سیگار

هنگامی که سیگار می کشید، ضربان قلب شما بالا می رود و خود را در معرض 4000 نوع مواد شیمیایی در دود سیگار قرار می دهید که درحدود 40 نوع از آن ها باعث سرطان می گردند.

مردان سیگاری نسبت به زنان بیشتر دچار سرطان ریه می گردند.

سیگاری ها، بیشتر در معرض بیماری های قلبی، سکته، برونشیت مزمن، آمفیزم و بیماری های ریوی می باشند.

ادامه مطلب ...

عادات غلط غذایی (2)

عادات غلط غذایی (2)

 

نوشیدن چای بلافاصله یا با فاصله ای کوتاه بعد از غذا

- چای دارای ماده ای به نام تانن است که با آهن موجود در منابع گیاهی، ترکیبی به نام تانات آهن ایجاد می کند که مانع جذب آهن و موجب دفع آن از بدن می شود.

آهن یک ماده مغذی است که جذب آن در دستگاه گوارش مشکل بوده و به مقدار اندک جذب می شود. عوامل مختلفی مانع جذب آهن غذا و باعث دفع آن از بدن می شوند؛ بنابراین احتمال کمبود آهن در بدن و کم خونی ناشی از فقرآهن به خصوص در گروه های آسیب پذیر مانند کودکان و نوجوانان به ویژه نوجوانان دختر، خانم های باردار و سالمندان زیاد است.

ادامه مطلب ...

همه چیز درباره پروبیوتیک ها (1)

همه چیز درباره پروبیوتیک ها (1)

میکروب‏های کوچک، درمانگرانی بزرگ

پروبیوتیک

باکتری ‏ها سالیان دراز به عنوان دشمنان انسان شناخته می‏ شدند، از این رو ابتدا تصور می ‏شد که باید با تمام آن ها مبارزه کرد، اما امروزه می‏ دانیم در ساخت داروها، هورمون‏ ها، واکسن‏ ها، آنزیم‏ ها و... از میکروارگانیسم‏ ها به عنوان یک جزء اصلی در فرآیند تولید استفاده می ‏شود.

در این میان باکترهای پروبیوتیک با توانایی تغییر فلور میکروبی روده نقش مهمی به عنوان باکتری‏ های مفید در بدن ایفا می ‏کنند. انسان از هزاران سال قبل پس از این که با نگهداری حیوانات اهلی از شیر دام استفاده کرد، این مطلب را دریافت که می ‏تواند با تغییراتی در شیر، آن را به غذاهای متنوعی تبدیل کند که اکنون شیرهای تخمیری نامیده می ‏شوند.

در حقیقت استفاده از میکروارگانیسم‏ های مفید برای تولید مواد غذایی، از قرن ‏ها پیش آغاز شد، بدون این که از نقش و حضور آن ها اطلاعی در دست باشد، علت اختراع شیرهای تخمیری توسط اجداد ما قابلیت نگهداری بیشتر آن ها در مقایسه با شیر، طعم اسیدی ملایم و دلپذیر و وجود اثرات مفید آن بر سلامتی است. از انواع شیرهای تخمیری می ‏توان به ماست، پنیر، کفیر، کومیس و ... اشاره کرد.

ادامه مطلب ...

آب کره مغذی‌تر است یا آب پنیر؟

آب کره مغذی‌تر است یا آب پنیر؟

آب پنیر

لبنیات نعمتی خدادای است که در تغذیه ما نقشی کلیدی و اساسی بازی می ‌کند.

خداوند موجودات را به گونه ‌ای آفریده که می ‌توانند مکمل زندگی، حیات و سلامت یکدیگر باشند. شیر گاو، بز، گوسفند و سایر پستانداران آن چنان فراوان تعبیه شده که نه فقط نوزاد دام را تغذیه می ‌کند بلکه می ‌تواند به‌ عنوان یک ماده غذایی کامل در تامین نیازهای انسان نقش داشته باشد.

بشر از دیرباز نحوه بهره‌ برداری از لبنیات را می ‌دانسته و هرگاه که نیاز آنی به شیر نداشته با تبدیل آن به ماست و پنیر، توشه روزهای بعدی یا فصول کمیابی را اندوخته است.

در فرآیند تهیه پنیر، آب پنیر و در تهیه کره، دوغ کره به دست می ‌آید.

ماست نیز معمولا از انعقاد و لخته شدن تمامی شیر حاصل می ‌شود اما گاهی ممکن است در اثر تکان یا جابه‌جایی ظروف یا دست‌خوردگی آب بیندازد.

ادامه مطلب ...

سرامیک‌های پیشرفته و کاربرد آن

سرامیک‌های پیشرفته و کاربرد آن

*سرامیک‌های پیشرفته به‌دلیل برخورداری از ویژگی‌هایی چون پایداری در دماهای بالا، استحکام زیاد و مقاومت بالا در برابر خوردگی، خواص مغناطیسی و الکتریکی خاص و منحصربه‌فرد، در بسیاری از صنایع در لیست اجزای بسیار مهم و استراتژیک قرار گرفته‌اند. مثلاً کاربرد آن‌ها در ماشین‌سازی و ساخت قطعات صنعتی به‌خاطر خواصی چون استحکام و مقاومت در برابر سایش و خوردگی، بسیار برجسته است.

www.medicblog.blogfa.com سرامیک‌های پیشرفته و کاربرد آن

1- تعریف سرامیک و سرامیک‌های پیشرفته
به‌طور کلی به مواد کانی غیرفلزی سرامیک می‌گویند؛ به این مفهوم که علاوه‌بر اینکه معدنی هستند در عین حال خواص فلزی ندارند. علمی که به بحث در مورد سرامیک‌ها می‌پردازد به علم سرامیک و صنعت مرتبط با آن به صنعت سرامیک موسوم است.

ادامه مطلب ...

دلیل علمی «خوب بودن» سیب برای بدن روشن شد

دلیل علمی «خوب بودن» سیب برای بدن روشن شد

  

 

تغذیه سالم

دلیل علمی «خوب بودن» سیب برای بدن روشن شد

مردمک :«موش‌هایی که پکتین موجود درترکیب الیافی سیب را بیشتر در رژیم غذایی‌شان داشتند دارای مقدار فزاینده‌ای از این باکتری‌های معین بودند که به سلامت روده‌ کمک می‌کند. به نظر می‌رسد وقتی سیب به طور منظم و در مدت زمان طولانی خورده شود ‌این باکتری و افزایش آن به تولید اسید‌های چرب با زنجیره کوتاه کمک می‌کند. این امر محیط اسیدی- قلیایی ایده‌ال برای تعادل مفید میکروارگانیسم‌ها فراهم می‌کند.»

ادامه مطلب ...

کاهش خطر آسیب‌های مغزی با مصرف غذاهای مدیترانه‌ای ‌

کاهش خطر آسیب‌های مغزی با مصرف غذاهای مدیترانه‌ای ‌

  

کاهش خطر آسیب‌های مغزی با مصرف غذاهای مدیترانه‌ای

مردمک :به این ترتیب مشاهده شد که میزان آسیب مغزی به افراد بر اساس میزان شباهت رژیم غذایی‌شان به غذای مدیترانه‌ای تغییر می‌کرد، به طوری‌که هرقدر این شباهت بیشتر بود آسیب مغزی کمتری نیز دیده شد

رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند از آسیب‌ برخی مناطق کوچک مغز که ممکن است به مشکلاتی در تفکر و حافظه منجر شود، جلوگیری کند.

براساس  مطالعه ‌ای که قرار است در نشست سالانه «آکادمی نورولوژی آمریکا» در ماه آوریل 2010 در تورنتو ارائه شود، افرادی که غذای شبه‌مدیترانه‌ای می‌خورند کمتر دچار صدمه بافت‌های مغزی می‌شوند و بافت‌های مرده در مناطق کوچکی از مغز آن‌ها که با تفکر ارتباط دارد، کمتر دیده می‌شود.

ادامه مطلب ...

ساندویچ را با دوغ بخورید

 
 
برای کاهش سرطان‌زایی فست‌فودها
ساندویچ را با دوغ بخورید
جام جم آنلاین: عضو هیات مدیره انجمن سرطان ایران با بیان این‌که فست‌فودها، دومین علت ایجاد سرطان پس از سیگار است، گفت: همچنین 30 درصد موارد بروز سرطان‌های پستان، پروستات و روده به طور مستقیم با تغذیه ارتباط دارد.

دکتر پیام آزاده ، با بیان این‌که بر اساس شواهد موجود، بروز سرطان پستان با عادات غذایی 10 سال نخست زندگی ارتباط مستقیمی دارد، افزود: در حالت غیرمستقیم افزایش دریافت کالری و انرژی باعث چاقی و به صورت غیرمستقیم باعث افزایش خطر بروز سرطان می‌شود.

ادامه مطلب ...

ساخت قرصی که عمر انسان را به 100 سالگی می رساند!

 

 

ساخت قرصی که عمر انسان را به 100 سالگی می رساند

دانشمندان آمریکایی با بررسی میراث ژنتیکی یک جمعیت ساکن آلمان که به طور طبیعی تا 100 سالگی زندگی می کنند آماده ساخت قرصی هستند که عمر انسان را به یک قرن می رساند.محققان موسسه تحقیقات طول عمر کالج انیشتین در نیویورک با بررسی ژنتیک مردم نژادی در آلمان که به دلیل زندگی طولانی تا 100 سالگی مشهور هستند توانستند رازی را کشف کنند که به کمک آن می توانند ظرف سه سال آینده "قرص جوانی جاودانه" را آماده عرضه کنند.
با کمک این قرص، بیماریهای چون آلزایمر، آلرژی، مشکلات قلبی، کلسترول بالا و دیابت بی معنا می شوند و تمام انسانها می توانند تا 100 سالگی عمر کنند.
این محققان با بررسی DNA گروهی متشکل از 500 فرد این نژاد ساکن آلمان دریافتند که حتی عمرمتوسط 30 درصد از افراد سیگاری و چاق در این نژاد حداقل 20 برابر بیشتر از افراد نژادهای دیگر است.
این محققان با بررسی دو میلیون نشانگر ژنتیکی سه ژن را پیدا کردند که از این تعداد دو ژن با افزایش کلسترول خوب و یکی با پیشگیری از دیابت و آلزایمر ارتباط دارد. کلسترول خوب خطر بیماریهای قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد.
براساس گزارش اسکای نیوز، سپس این دانشمندان در تلاش بر آمدند تا اثرات حفاظتی این ژنها را به صورت مصنوعی تقلید کنند و در "قرص جوانی جاودانه" به کار برند
.

'ورزش در کاهش خطر بیماری فراموشی موثر است'

 Volleyball by manganite.

'ورزش در کاهش خطر بیماری فراموشی موثر است'

 

پیروی از دستورات کارشناسان ممکن است در پانزده سال آینده بالقوه از ابتلای هشتاد هزار نفر به فراموشی در بریتانیا جلوگیری کند

بنا به یک تحقیق جدید علمی، اقدام های ساده ای مانند ورزش کردن (در هر سن و سالی)، کاهش دادن اضافه وزن، فشار خون و کلسترول، ممکن است تا بیست درصد از خطر ابتلا به بیماری فراموشی جلوگیری کند.

ادامه مطلب ...

لوزالمعده مصنوعی؛ امیدی در درمان دیابت

 دیابت

 

لوزالمعده مصنوعی؛ امیدی در درمان دیابت

 

این آزمایش اثبات کرده است که استفاده از لوزالمعده مصنوعی می تواند جلوی افت خطرناک سطح قند خون را به شکل محسوسی بگیرد

دانشمندان دانشگاه کمبریج دریافته اند که می توان از "لوزالمعده مصنوعی" برای تنظمیم قند خون در کودکان مبتلا به دیابت نوع اول استفاده کرد.

در آزمایش انجام گرفته توسط این دانشمندان مشخص شد که استفاده همزمان از یک حس گر (سنسور) که سطح گلوکز خون را لحظه به لحظه اندازه گیری می کنند با یک پمپ تزریق کننده انسولین، می تواند میزان قند موجود در خون را به طرز چشمگیری کنترل کند.

ادامه مطلب ...

Foods Not to Ditch When You Diet

Foods Not to Ditch When You Diet

7 forbidden foods that can actually help you lose weight.
By Rachel Meltzer Warren

Foods Not to Ditch When You Diet // Woman with measuring tape and fork (© Mike Kemp/Getty Images) 

How Your Favorite Foods Can Help You Lose
 
You want to shed some pounds, and immediately your personal list of no-no's grows. No bread or potatoes—too many carbs. No chocolate—too fattening. Sound familiar?
Diets don't have to be so strict. In fact, forbidding certain foods can backfire says Milton Stokes, MPH, R.D., a Connecticut-based dietitian. "Thanks to fad diets that aren't based in solid science, I often see clients avoiding foods that would help them control overeating or fight belly fat and ultimately lose weight," he says. "Worse still, having an off-limits list is like stuffing your cravings into a plastic bag. Eventually it's going to burst open, unleashing all your food urges at once, which leads to bingeing."
The real key to weight loss? "Mind your p's and q's—watch portions and choose quality, nutrient-rich foods," says Sari Greaves, R.D., a national spokesperson for the American Dietetic Association. Here, how the top foods typically dismissed by dieters can help you happily slim down.
 

استراحت در بارداری

 
مادران چه باید بکنند؟
استراحت در بارداری
 در دوران بارداری بدن زنان وضعیت جدیدی را تجربه می‌کند؛ وضعیتی که سختی‌ها و مشکلات خاص خود را به همراه دارد. این مشکلات اغلب زنان را خسته و تا حدی کم‌توان می‌کند و میل به استراحت را در آنها بالا می‌برد. هر چه جنین رشد می‌کند و بزرگ‌تر می‌شود، خانم باردار دچار خستگی بیشتری می‌شود.
ادامه مطلب ...

وقتی نفس تنگ می‌شود

درمانگاه
وقتی نفس تنگ می‌شود
آسم یکی از مشکلات بسیاری از افراد جامعه است که می‌تواند بسیار هم دردسر‌آفرین باشد. این بیماری بخصوص در سنین کودکی بسیار سخت و ناراحت‌کننده است. 

 

آسم یک بیماری مزمن است که در آن تنگی نفس به علت ورم لوله‌های تنفسی به‌وجود می‌آید و اگر این ورم درمان شود، تنگی نفس هم از بین می‌رود. تنگی نفس به صورت متناوب رخ می‌دهد. علائم و شدت بیماری در افراد مختلف متفاوت است.

ادامه مطلب ...

سخنرانی زیست شناس فرگشتی (تکاملی) مشهور بریتانیایی ریچارد داوکینزدربارۀ شگفتی های کیهان، موجودات زنده و علم به طور کلی.

هر موجود زنده مدلی از جهان را با استفاده از گیرنده های حسی اش دریافت می کند. این مدل ها لزوماً بازتاب دقیقی از واقعیات جهان بیرون نیستند، بلکه تنها شبیه سازی های ناکامل و موضعی اند که به بقای آن جانور خاص در محیط خاصش کمک می کنند. به طور مثال، چشم انسان تنها نوار باریکی از طیف الکترومغناطیس به نام طیف مرئی را تشخیص می دهد و نسبت به طول موج های دیگر نابینا است. آدمی از وجود آنها تنها از طریق علم آگاهی یافته است نه توسط حواس مستقیم خود.

ادامه مطلب ...

آشنایی با مراحل لقاح تا رشد جنین انسان

آشنایی با مراحل لقاح تا رشد جنین انسان

تمام موجودات زنده تولید مثل می کنند. در انسان تولید مثل به وسیله دو نوع سلول انجام می پذیرد. اسپرم ها که به وسیله بیضه های مرد ساخته می شوند و تخمک ها که به وسیله تخمدان های زن تولید می شوند. هر یک از این سلول ها نیمی از مجموعه DNA (ماده ژنتیک) را در خود دارند. آنها از طریق مقاربت جنسی، کنار هم قرار می گیرند؛ اگر یک اسپرم وارد یک تخمک شود و آن را بارور کند، DNA مرد و زن ترکیب شده، سلول های جدیدی حاصل می شوند. بارداری زمانی رخ می دهد که این سلول ها خود را در رحم جای می دهند. در طول بارداری که حدود۴۰ ‌هفته (۹‌‌ماه) طول می کشد، این سلول ها تکامل یافته، نوزاد را به وجود می آورند.

آغاز بارداری

آشنایی با مراحل لقاح تا رشد جنین انسان www.medicblog.blogfa.com


سلولی که از اتصال تخمک و اسپرم حاصل می شود، تخم نام دارد. در عرض۲ ‌روز پس از بارداری، تخم سفر خود را از طریق لوله حمل تخمک به سمت رحم آغاز می کنند که این امر با فعالیت عضلات جدار لوله میسر می شود. در همین زمان، تخم خود را مکرراً‌ تقسیم می کند تا مجموعه ای از سلول ها به نام مورولا حاصل شود. پس از۵ ‌تا۷ ‌روز این مجموعه سلول به رحم می رسد. این مجموعه خود را به صورت امنی در آندومتر (سطح داخلی رحم) جای می دهد و به رشد خود ادامه می دهد. از این لحظه به بعد از بارداری به خوبی تثبیت می شود. یک بخش از مجموعه سلولـی به داخل آندومتر رشد می کند و تبدیل به جــفت می شود کـه نوزاد در حال تکامل را تغذیه می کند. بقیه سلول ها که نوزاد به وسیله آنها رشد خواهد کرد، تبدیل به جنین می شوند

ادامه مطلب ...

بینایی، هدیه تکنولوژی به نابینایان - شبکیه مصنوعی، چشم‌روشنی فنا

بینایی، هدیه تکنولوژی به نابینایان - شبکیه مصنوعی، چشم‌روشنی فناوری نوین

پژوهش‌های جدید محققان نسل دیگری از ریزادوات قابل کاشت در بدن انسان را تحت عنوان فناوری شبکیه مصنوعی رونمایی می‌کند که می‌تواند نویدبخش احیا و بازگرداندن موهبت خدادادی بینایی به نابینایان و گشودن مرزهای نور به چشم افرادی شود که بر اثر حادثه یا بیماری‌های چشمی از قدرت بینایی محروم شده‌اند.
www.medicblog.blogfa.com

بتازگی محققان انستیتو فناوری ماساچوست (ام.آی.تی) موفق به ارائه محصولی تحت عنوان شبکیه مصنوعی شده‌اند که می‌تواند به صورت مستقیم به عصب بینایی وصل شده و به عنوان رویکردی محوری برای کاربرد طیف وسیعی از ایمپلنت‌های حلزونی مطرح شود. به گفته‌شان کلی، دانشیار ام.آی.تی که این شبکیه مصنوعی به همت او توسعه یافته است، فناوری حاضر بر خلاف معدود روش‌های کاشت تجهیزات توانمندکننده بینایی در چشم توانسته است با دور زدن روال معمول مکانیسم بینایی و فاکتور گرفتن از سلول‌های نوریاب و رنگ‌یاب با جهشی یکباره مستقیما به سراغ خود عصب بینایی رفته و به آن متصل شود. در واقع ساز و کار فناوری شبکیه مصنوعی به این صورت است که با استفاده از دوربینی خارج از محدوده چشم تصاویر جمع‌آوری شده و به تراشه‌ای درون چشم انتقال می‌یابند و سپس با استفاده از جریانی الکتریکی اعصاب بینایی چشم مستقیما تحریک می‌شوند.

ادامه مطلب ...

فهرست استانداردهای اجباری در مدیریت مهندسی پزشکی

www.medicblog.blogfa.com مرکز مقالات تخصصی و اطلاع رسانی مهندسی پزشکی ایران ، فهرست استانداردهای اجباری در مدیریت مهندسی پزشکی

فهرست استانداردهای اجباری در مدیریت مهندسی پزشکی

موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران بر اساس قانون دارای وظائف و مسئولیتهای زیر است: 1- تعیین ، تدوین و نشر استانداردهای ملی به استثنای مواد دارویی 2- انجام تحقیقات کاربردی به منظور تدوین استاندارد، بالا بردن کیفیت کالاهای تولید داخلی، کمک به بهبود روشهای تولید و کارایی صنایع 3- ترویج استانداردهای ملی 4- نظارت بر اجرای استاندارد های اجباری 5- کنترل کیفیت کالاهای وارداتی مشمول استاندارد اجباری 6- تعیین کیفیت و ویژگیهای کالاهای ساخت داخل و وارداتی که از نظر ایمنی و بهداشتی حائز اهمیت می باشند و اعلام نتایج جهت اطلاع عموم 7- ترویج سیستم بین المللی یکاهاSI به عنوان سیستم رسمی اوزان و مقایسها در کشور و کالیبره کردن وسایل سنجش.

ادامه مطلب ...

ترانزیستور مولکولی

ترانزیستور مولکولی

مرکز مقالات تخصصی و اطلاع رسانی مهندسی پزشکی ایران www.MedicBlog.blogfa.com ترجمه : مسیّب خزایی 
 
یک گروه از دانشمندان موفق شدند به تولید اولین ترازیستور از یک مولکول یگانه شدند نیم که شامل محققانی از دانشگاه یال و موسسه علمی و فناوری گوانجیو درکره جنوبی بود یافته هایشان را در 24 دسامبر در مجله ناچر منتشر کردند
تیم ، شامل مارک رید ، هارلد ها گلیسون پرفسور نهرس از
دانشگاه یال، نشان دادند که یک مولکول بنزن که باجریانی از طلا ضمیمه شده  می تواند دقیقا مثل یک ترانزیستور سیلیکونی عمل کند از طریق جریانها با استفاده از حالات مختلف انرژی آنها قادر بودند که جریانی را که از مولکول می گذشت کنترل کنند .درست مثل یک توپ است که از یک سطح شیب دار بالا می رود ، و توپ نشان دهنده جریان الکتریکی و ارتفاع سطح شیب دار نشان دهنده حالات مختلف انرژی مولکول است .رید می گوید ما قادر بودیم که ارتفاع سطح شیب دارد را تنظیم کنیم ازاین راه ، تیم قادر بود که ترانزیستور مولکولی را در  جاهایی متفاوت تر ازیک ترانزیستور معمولی بکار گیرد .کار براساس تحقیقات قبلی رید در سال 1990 بود که ثابت کرد که یک مولکول میتواند بین 2 جریان الکتریکی گیر کند بنابراین او و تاکی لی یک استاد یار قبلی دانشگاه یال و پرفسورالان در موسسه علم و فناوری گرانجو ، تکنیک هایی افزودند در طی چند سال که به آنها اجازه داد که ببیند در سطح مولکولی چه اتفاقی می افتد .
قادر شدند که جریان الکتریکی را در چنین مقیاس کوچکی کشف کنند .شناسایی مولکول های ایده آل برای استفاده و فهمیدن اینکه آنها را کجا جا بدهند وچطور با جریاناتئ که عنصر کلیدی ، کشف بودند ارتباط داده شوند .عوامل تکنیکی و مفهومی زیادی وجود داشت که در طی چند سال توانستیم این کار را انجام دادند.

‌دارچین‌ و عسل‌

Honung by Tim JD Fletcher.   

 

‌دارچین‌ و عسل‌
‌احمد محامد
‌باور داشتن‌ یا نداشتن‌ آن‌ به‌ عهده‌ شماست‌
‌مطمئناً‌ شرکت‌های‌ تولید کننده‌ دارو هم‌ دوست‌ نخواهند داشت‌ نادیده‌ گرفته‌ شوند

واقعیت‌ هائی‌ در مورد عسل‌ و دارچین:
‌معلوم‌ شد که‌ مخلوطی‌ از عسل‌ و دارچین‌ خیلی‌ از بیماری‌ها را درمان‌ می‌کند. عسل‌ در بسیاری‌ از کشورهای‌ جهان‌ تولید می‌شود. دانشمندانِ‌ امروز هم‌ عسل‌ را «به‌ سختی» داروی‌ خیلی‌ موثری‌ برای‌ انواع‌ بیماری‌ها می‌دانند. عسل‌ بدون‌ عارضه‌ جانبی‌ می‌تواند در معالجه‌ انواع‌ بیماری‌ها مورد استفاده‌ قرار گیرد.
‌علم‌ امروزی‌ می‌گوید اگر چه‌ عسل‌ شیرین‌ است، ولی‌ چنانچه‌ به‌ مقدار معین‌ و درست‌ مصرف‌ شود اثری‌ روی‌ تشدید بیماری‌ قند (دیابت) ندارد. مجله‌Weekly world News کانادا در شماره‌ مورخ‌ ۱۷ ژانویه‌ ۱۹۹۵ صورتی‌ از بیماری‌هائی، که‌ طبق‌ پژوهش‌های‌ دانشمندان‌ مشرق‌ زمین‌ می‌توانند با عسل‌ درمان‌ شوند، به‌ شرح‌ زیر داده‌ است:

ادامه مطلب ...

Shahram Yar Mahmmad Zai. Balochi Saut

مردان هم پوکی استخوان می گیرند

 
 
مردان هم پوکی استخوان می گیرند
 محققان می‌گویند؛ مردان هم پوکی استخوان مبتلا می‌شوند اما خطر ابتلا به این عارضه استخوانی در زنان به مراتب بیشتر از مردان است.

به گزارش ایسنا، پوکی استخوان یا متخلخل شدن استخوان‌ها، بیماری است که مهم‌ترین ویژگی آن کاهش تراکم استخوان‌ها و تخریب ساختاری در بافت‌های استخوانی است.

ادامه مطلب ...