« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

کشف ژن بیماری گواتر

کشف ژن بیماری گواتر
جام جم آنلاین: محققان علوم پزشکی اعلام کردند ژن موسوم به تی‌تی‌اف‌یک‌ (TTF1) به ایجاد گواتر چند گرهی کمک می‌کند و در ایجاد سرطان تیروئید از نوع پاپیلاری نقش دارد.  

 

دکتر الی اس دبلیو نگان و همکارانش در دانشگاه هنگ‌کنگ اعلام کردند این ژن، تولید پروتئینی به نام «تی ‌آی تی‌ اف یک ان کی ایکس دو یک» را سبب می‌شود که آنها این روند را در 3 گروه از مردم آزمایش کرده‌اند.

گروه اول 20 شخص مبتلا به گواتر مولتی ندولار، گروه دوم، 284 نفر مبتلا به سرطان و سابقه گواتر و گروه سوم شامل 349 فرد سالم بودند. محققان دریافتند بیماران گروه اول، ژن یاد شده را داشتند و سابقه خانوادگی گواتر نیز در آنان وجود داشت. محققان می‌گویند یافته‌های ما به درک بهتر از سرطان و گواتر کمک زیادی خواهد کرد.
بیماری سرطان در هر بافت یا عضوی از بدن انسان، زمانی آغاز می‌شود که سلول‌های آن برخلاف قوانین طبیعت و بدون کنترل رشد کنند و با رشد غیرطبیعی گاه در کوتاه‌مدت یا در طولانی‌مدت باعث اختلال در عملکرد بافت عضو یا اعضایی از بدن می‌شوند.
رشد سلول‌های بدن در حالت طبیعی تصاعدی است، یعنی یک سلول به دو سلول و بیشتر تبدیل می‌شوند، در حالی که تکثیر سلول‌های سرطانی کاملا خارج از این روند طبیعی است. در حال حاضر حدود 20 میلیون نفر در دنیا گواتر دارند. گواتر بزرگی غده تیروئید است که با التهاب یا سرطان تیروئید همراه نیست.
گواتر ساده اندمیک در مناطقی که دچار کمبود یا فقر ید هستند به وجود می‌آید. در این مناطق بسیاری از مردم کمبود هورمون تیروئید ناشی از ید دارند که با جایگزینی ید در رژیم غذایی مثلا اضافه کردن نمک یددار به نان قابل پیشگیری و درمان است. بعضی داروها مثل لیتیوم یا آمینوگلوتتیماید نیز می‌تواند باعث گواتر ساده تک گیر شوند.

رقیه نوری

نظرات 1 + ارسال نظر
efs دوشنبه 28 بهمن 1387 ساعت 11:19 ق.ظ http://www.efs.pib.ir

سلام دوست خوبم وب خوبی داری برات ارزو میکنم موفق بشی و میدونم که موفق میشی
راستی اگه دوست داشتی به ما هم
ما بهترین نیستیم و اولین هم نیستیم ولی بهترین ها را برای شما گرد آ وری کرده ایم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد