X
تبلیغات
نماشا
رایتل
چهارشنبه 2 بهمن 1387

 

با خوردن پسته لاغر شوید

 

خیلی از افراد، به ویژه خانم‌ها از خوردن پسته دوری می‌کنند. آن‌ها دلیل این کار را ترس از چاق شدن و اضافه وزن ذکر می‌‌‌کنند. اما پژوهشگران ثابت کرده‌اند که پسته نه تنها چاق نمی‌کند بلکه مانع حملات قلبی هم می‌‌شود.

این روزها داشتن اندامی متناسب و خوش فرم آرزوی زنان و مردانی است که برای برآورده کردن آن حاضر به امتحان هر گونه راه و روشی هستند. اما نکته‌ی مهم در این میان، این است که تنها عده‌ی اندکی می‌توانند سفت و سخت به رژیم غذایی‌شان پایبند بمانند و خیلی‌ها در همان هفته‌ی اول عطای رژیم را به لقای آن می‌بخشند.

 

به تازگی دکتر جیمز پینتر از دانشگاه ایست ایلینویز آمریکا، تئوری‌یی ‌به نام "پرنسیب پسته" را مطرح کرده است. او می‌گوید: «خیلی از آدم‌ها وقتی که غذا در ظرف‌های بزرگ ریخته شود، بیشتر از مقدار معمول می‌خورند. همینطور هم وقتی از لیوان‌های بزرگتری استفاده کنند‌، به همان میزان هم بیشتر نوشیدنی‌های الکلی می‌نوشند. این تمایل به بیشتر خوردن یا بیشتر نوشیدن، تنها به واکنش‌های ذهنی انسان‌ها برمی‌گردد و ربطی به گرسنگی و تشنگی ندارد».

 

به باور دکتر پینتر، همین موضوع باعث شده تا بیشتر رژیم‌های غذایی در عمل شکست بخورند، اما به کمک تغییری کوچک در عادت‌های غذایی، می‌توان کمتر خورد، بدون این‌که احساس گرسنگی کرد. در همین راستا، میوه‌های مغزدار مثل بادام، گردو یا پسته، جایگزین‌های مناسبی به شمار می‌روند. اما نکته‌ی مهم در این بین انتخاب منطقی آن‌هاست.

 

ویژگی ارزشمند میوه‌های مغزداری همچون پسته که باید آن‌ها را شکاند و از پوست درآورد، این است که فرد با دیدن پوست‌ خالی آن‌ها، به طور دقیق می‌تواند متوجه میزان پسته‌ا‌‌ی که خورده است، شود. پژوهش‌های دکتر پینتر نشان می‌دهد که بدن افراد تحت آزمایش، تا میزان ۳۵ درصد کمتر کالری جذب کرده است و با این وجود، این افراد از میزان یک وعده ‌پسته‌ی خورده شده راضی هستند و  کاملا احساس سیری می‌کنند.

 

جلوگیری از حمله‌ی قلبی

 

البته خاصیت‌های عالی پسته نکته‌ی تازه‌ای نیست که تا پیش از این برای پژوهشگران مخفی مانده باشد. هر چند وقت یکبار مقالات گوناگونی در مجله‌های علمی معتبر به چاپ می‌رسند که همگی از تأثیرات مختلف پسته بر بدن می‌گویند. برای مثال در حدود دو سال پیش، یکی از مجلات آمریکایی، در مقاله‌ای کوشید ثابت کند که استفاده از یک رژیم چهارهفته‌ای پسته، به همراه چربی‌های مفید و سالم برای بدن، باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی می‌شود. مهم‌تر از همه این‌که این رژیم هیچ‌گونه اضافه‌وزنی را هم به همراه نخواهد آورد.

 

در یکی از این پژوهش‌ها، دانشمندان داوطلبان را به سه دسته تقسیم کردند. گروه اول می‌بایست روزانه تنها ۴۲ گرم پسته مصرف می‌کرد، گروه دوم، دو برابر این میزان و گروه سوم هم در طول مدت آزمایش نمی‌بایست لب به پسته می‌زد. پس از یک ماه، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که میزان کلسترول در بین آن دسته‌ای که پسته مصرف کرده بود به میزان قابل توجهی پایین‌تر است. 

 

مصرف روزانه یک تا دو مشت پسته، همچنین از بسته شدن سرخرگ‌ها که عامل اصلی حمله‌های قلبی به شمار می‌روند، جلوگیری می‌کند.

 

سمیرا نیک ‌آیین