« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

ریه‌های آبدار

بررسی بروز بیماری‌های ریوی
ریه‌های آبدار
جام جم آنلاین: بیماری‌های دستگاه تنفسی از دسته‌ بیماری‌های فراوانی است که در حال حاضر به دلایل زیادی اعم از مشاغل متنوع، استفاده از برخی داروهای شیمی‌درمانی و ... افزایش پیدا کرده است که یکی از عوارض و امراض ریوی که خود در حال حاضر با آن مواجه هستیم بیماری‌های پرده جنب (پرده نازکی که روی ریه‌ها را می‌پوشاند تا حرکات ریه به آسانی صورت بگیرد) است.  

دکتر سید علی جواد موسوی، متخصص داخلی و فوق تخصص ریه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با «جام‌جم» با اشاره به این‌که پرده جنب در حالت عادی دارای مقدار کمی مایع است، می‌افزاید: گاهی در شرایط بیماری این مایع افزایش پیدا می‌کند که اصطلاحا گفته می‌شود، «ریه آب آورده» است و یا بیمار دچار «افیوژن پلور» شده است.

به گفته این فوق‌تخصص، آب آوردن ریه یا بیماری‌های پرده جنب متنوع است که مهم‌ترین آن عفونت‌های ریوی همانند ذات‌الریه (سینه‌پهلو) است که یک ریه را درگیر می‌کند.

همچنین سل و آمبولی ریه نیز از دیگر بیماری‌های پرده جنب به حساب می‌آیند، شایان ذکر است آمبولی بیشتر در افرادی که در استراحت‌های طولانی‌مدت به سر می‌برند و در بستر خود حرکت ندارند رخ می‌دهد و طی آن خون در پای افراد لخته شده و از آن طریق وارد ریه شده و رگ را دچار انسداد می‌کند که یکی از عواقب آن،آب آوردن پرده جنب است که خود را به صورت تنگی نفس نشان می‌دهد.

دکتر جواد موسوی، بدخیمی ریه، پستان، دستگاه گوارش، استخوان و کلیه را از عوارض آب آوردن پرده جنب به شمار آورده و می‌گوید: گاهی نیز مصرف برخی از داروها ممکن است برای ریه مشکلاتی از قبیل آب آوردن ایجاد کند که در واقع ثابت کردن آن نیز با گرفتنشرح حالی از بیمار صورت می‌گیرد.

آمارها نشان می‌دهند بسیاری از بیماری‌های روماتیسمی نیز در پرده جنب مایع ایجاد می‌کنند که با درمان، مایع نیز از بین می‌رود، پس بیمارانی که مبتلا به بیماری‌های روماتیسمی هستند باید در صورت بروز تنگی نفس و جلوگیری از آب آوردن پرده جنب به پزشک مراجعه کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه، افرادی را که از طریق ادرار، پروتئین دفع می‌کنند یا دچار سیروز کبدی (نارسایی کبد) هستند و آن دسته‌ای که به بیماری‌های لوزالمعده‌ای دچارند یا دچار تصادفات غیرمترقبه شده‌اند را مستعد آب آوردن ریه ذکر می‌کند که در مورد تصادفات غیرمترقبه مایع جمع شده در ریه صرفا «خون» است.

نحوه جذب آب ریه بستگی به علل آن دارد ولی گاهی نیز پزشکان به اشتباه فکر می‌کنند داروهای مدر باعث کاهش و برطرف شدن آب ریه می‌شود، در صورتی که این طرز فکر اشتباه است و همیشه در آب آوردن پرده جنب باید علت درمان شود، دکتر جواد موسوی با بیان این مطلب خاطرنشان می‌کند: آب آوردن ریه براثر بیماری‌های کبدی و سرطانی، یکی از علایم وسعت بیماری و مراحل پایانی حیات است که متاسفانه آب ریه جذب نمی‌شود و بالعکس آن در بیماری‌های سینه‌پهلو و آمبولی، با تشخیص سریع پزشک، می‌توان آب ریه را جذب و از بین برد. وی در ادامه مصرف برخی از داروهای مورد مصرف در عفونت‌های ادراری و آمپول ناندرلون را از دلایل آب‌آوردگی ریه ذکر می‌کند.

پیشگیری از بیماری‌های ریوی

«سیگار» یکی از مهم‌ترین علل بروز بیماری‌های ریوی است که در بروز بسیاری از امراض ریوی همچون برونشیت، سرطان ریه و شیوع بیشتر آسم نقش دارد.

این فوق‌تخصص ریه با اعلام این مطلب می‌افزاید: آلودگی هوا نیز یکی دیگر از علل بروز بیماری‌های ریوی است که در راس این آلودگی‌ها، «آلودگی داخل منزل» به مراتب نقشی پررنگ‌تر از سایر آلودگی‌ها ایفا می‌کند مثلا افرادی که در فضای بسته سیگار خود را دود می‌کنند یا در منزل از سوخت‌های خطرناکی همچون شومینه استفاده می‌کنند، نقش بیماری‌های ریوی را پررنگ‌تر می‌کنند.

برخی از مشاغل (کارگران معادن) نیز با توجه به شغلی که دارند باید زیر نظر معاینات سالا‌نه و دوره‌ای قرار بگیرند.

پرهیز غذایی

تحقیقات نشان می‌دهند مصرف برخی از غذاهای آلرژی‌زا از قبیل موز، حریره بادام و... در نوزادان ایجاد‌ آلرژی و حساسیت می‌کند. تماس با برخی حیوانات از قبیل سگ و گربه و... نیز شانس آلرژی را برای نوزادان گسترش می‌دهد که این امر زمینه‌ساز بروز بسیاری از بیماری‌های ریوی می‌شود.

دکتر جواد موسوی با بیان این مطالب علایم آب آوردن پرده جنب را درد یکطرفه قفسه سینه با تنفس شدید، تنگی نفس، سرفه، کاهش وزن، بی‌اشتهایی و تب ذکر می‌کند و در پایان متذکر می‌شود؛ بهتر است بیماران به جای نگرانی از وضعیت خود، پیگیر علایم ریوی باشند و «سیگار» را از محیط خانه و زندگی خود حذف کنند. چرا که گاهی افراد با درد ناحیه سینه، به متخصص قلب مراجعه می‌کنند و به‌محض اطمینان از سلامت قلب خود، دست از پیگیری بیماری خود بر می‌دارند در صورتی که یکی از علایم بیماری‌های ریوی، درد ناحیه قفسه سینه است که متاسفانه کمتر به آن بها داده می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد