« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

چرا ورزشکاران بانشاط‌ترند؟

 

چرا ورزشکاران بانشاط‌ترند؟

دانشمندان در تازه‌ترین تحقیقات خود در مورد ورزشکاران، به رابطه بین هورمون‌های مغزی و اخلاق در این افراد پی برده‌اند. به گفته محققان، حجم هورمون‌های آرامش‌بخش بدن، در هنگام ورزش در مراکز پردازش احساسات افزایش می‌یابد.

 

محققان آلمانی دریافته‌اند که در هنگام ورزش، حجم ترکیبات و هورمون‌های تولیدشده در بدن، دقیقا در همان مناطقی از مغز بیشتر می‌شود که احساسات در ‌آن‌جا پرداخته می‌‌شوند. این یافته‌ها، علت شادی و نشاط و دوام آن‌را در ورزشکاران توجیه می‌کنند.

محققان میزان هورمون بتا-آندورفین یک گروه از افراد را پیش و پس از یک پیاده‌روی مداوم دوساعته اندازه‌گیری کردند. در این تحقیق، ترکیباتی اندازه‌گیری شدند که در بدن ساخته می‌شوند و اثری شبیه به مورفین دارند. (آندروفین‌ها ترکیبات شیمیایی آرام‌بخشی هستند که در مهره‌داران از غدد مخاطی و هیپوتالاموس ترشح می‌شوند. معروف‌ترین انواع آندروفین‌ها، آلفا، بتا و گاما هستند که نوع بتا تأثیر زیادی در کاهش درد دارد.)

به گفته پروفسور هنینگ بوکر، سرپرست گروه تحقیق در شهر بن آلمان، پس از آزمایش یادشده، در کمال تعجب دیده شد که بیشترین میزان آندورفین درهمان بخش‌هایی از مغز آزاد شده است که نقش کلیدی در پردازش احساسات دارند.

با توجه به میزان ترشح هورمون‌ها در بخش‌های مختلف مغز، می‌توان اثر ورزش مداوم را شرح داد: ورزش مداوم موجب خوش‌اخلاقی می‌شود، درد را تا حد زیادی تسکین می‌دهد و خواب شب را راحت‌تر می‌کند. فعالیت‌های ورزشی هم‌چنین علاوه بر افزایش تمرکز و توانایی‌های جسمی و فکری، آرامش و تعادل پایدار را هم در پی دارند.

این‌که هورمون‌های دیگری هم‌چون دوپامین و سروتونین در ورزشکاران بیشتر تولید می‌شوند، از مدت‌ها قبل برای محققان روشن است. سروتونین هورمونی است که موجب احساس رضایت و آرامش می‌شود و دوپامین نیز بخش مربوط به ستودن و تشویق‌کردن در مغز را تحریک می‌کند. 

دویچه وله

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد