« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

نسخه گیاهی برای سرماخوردگی

نسخه گیاهی برای سرماخوردگی

 

چاپچاپچاپچاپ

نگارش یافته توسط امین   

با توجه به اینکه گیاهان دارویی در درمان بیماری ها از روند کندتری نسبت به داروهای شیمیایی برخوردارند ولی طبق تحقیقات به عمل آمده، این روزها میزان مصرف این گیاهان نسبت به سال های قبل افزایش یافته و این نشاندهنده این مسئله است که به رغم درمان کندتر این قبیل گیاهان، عده ای از افراد به جهت توجه بیشتر به موضوع سلامتی، این نوع درمان را به ضررهای جانبی حاصل از داروهای شیمیایی ترجیح داده اند و این گامی مهم در جهت زندگی سالم محسوب می شود. اگر شما نیز به این روش زندگی علاقه مندید پیشنهادهای زیر می توانند شما را در درمان گیاهی بیماری سرماخوردگی و تبعات آن یاری دهد...

با توجه به اینکه گیاهان دارویی در درمان بیماری ها از روند کندتری نسبت به داروهای شیمیایی برخوردارند ولی طبق تحقیقات به عمل آمده، این روزها میزان مصرف این گیاهان نسبت به سال های قبل افزایش یافته و این نشاندهنده این مسئله است که به رغم درمان کندتر این قبیل گیاهان، عده ای از افراد به جهت توجه بیشتر به موضوع سلامتی، این نوع درمان را به ضررهای جانبی حاصل از داروهای شیمیایی ترجیح داده اند و این گامی مهم در جهت زندگی سالم محسوب می شود. اگر شما نیز به این روش زندگی علاقه مندید پیشنهادهای زیر می توانند شما را در درمان گیاهی بیماری سرماخوردگی و تبعات آن یاری دهد:
۱- بخور دادن از جمله رایج ترین اقدامات به هنگام بروز سرماخوردگی و مشکلات ناشی از آن مانند گرفتگی و خشکی مخاط بینی، سرفه و غیره است و از آنجا که منابع گرمازا به خصوص از نوع متمرکز آن مانند شومینه و بخاری هوا را خشک می کنند با کاربرد این لوازم، این مشکلات نیز افزوده می شوند لذا همواره رطوبت موردنیاز در محیط را با قرار دادن کاسه و یا کتری پر از آب بر روی اجاق گاز و یا بخاری و همچنین ریختن اندکی محلول اکالیپتوس در آن تامین کرده و یا در صورت داشتن دستگاه بخور، هوای موجود را مرطوب کنید. علاوه بر این اقدام، به منظور آنکه بخارها و هوای گرم، بیشتر و به طور مستقیم از مجاری تنفسی بیمار وارد شود، بهتر است با انداختن حوله ای بر روی سر او و همچنین ظرف حاوی مواد بخور به طور همزمان، به او توصیه کنید تا حد امکان تنفس های عمیق انجام دهد. سپس در پایان، حوله را بر روی صورت او کشیده و از بیمار بخواهید تا پایان خشک شدن رطوبت و عرق موجود در سر و صورتش حوله را به همان صورت نگه داشته و به فضای سرد وارد نشود.
البته علاوه بر گیاه اکالیپتوس، گیاهان دارویی دیگری نیز وجود دارند که بخور دادن آنها نیز در روند بهبودی این بیماری بسیار تاثیرگذار هستند. در اینجا به چند نمونه از این گیاهان و همچنین طریقه استفاده صحیح از آنها اشاره خواهیم کرد:
الف- آویشن و گل بنفشه را به میزان مساوی مخلوط کرده و با مقدار مناسبی آب بجوشانید. بخارهای ناشی از این مواد در حال جوش را بخور داده و باقی مانده را پس از صاف کردن بنوشید.
ب- مقداری ریحان و پونه خشک را به میزان مساوی با هم مخلوط کرده و درون کاسه ای پر از آب ریخته و در حالت جوش بر روی اجاق گاز بخور دهید (ترجیحاً از ریحان بنفش استفاده کنید).
ج- بخور مخلوط پر سیاوشان، آویشن و ریحان (هر کدام به میزان مساوی) در آب نیز برای سرماخوردگی بسیار مفید است. البته جوشانده این مخلوط را نیز به صورت خوراکی می توان استفاده کرد.
۲- برای کاهش سرفه ها و گلودرد و همچنین در برخی مواقع جهت جلوگیری از گسترش سرماخوردگی، روزی چندبار محلول یک لیوان آب جوشیده داغ و یک قاشق غذاخوری عسل و چند قطره آب لیموترش تازه را با هم مخلوط کرده و بنوشید.
۳- برای از بین بردن خارش گلو، مکیدن چند عدد میخک بسیار مفید است.
۴- شلغم نیز از جمله سبزی هایی است که خوردن آن همواره در روزهای بیماری سرماخوردگی توصیه می شود. رایج ترین طریقه استفاده شلغم به صورت پخته با نمک و یا شکر و یا مصرف آن در آش و یا سوپ های ساده مخصوص بیماری است ولی بسیاری از افراد به خصوص بچه ها به جهت دوست نداشتن طعم پخته این ریشه غده ای از مصرف آن صرف نظر می کنند در حالی که به دو روش دیگر می توان از خواص آنتی بیوتیکی شلغم بهره مند شد:
الف- شلغم را پوست کنده و به صورت خام بر روی سالاد فصل رنده کرده و میل کنید.
ب- پس از شستن شلغم، بدون پوست کندن، قسمت بالای آن را با چاقو به صورت افقی برش بزنید. کمی از داخل شلغم را به وسیله قاشق مرباخوری گود کرده و فضای خالی را با یک قاشق مرباخوری شکر پر کنید. سپس قسمت بریده شده را مانند در بر روی شلغم حاوی شکر قرار دهید. این کار را با چند شلغم انجام دهید. سپس آنها را درون کاسه ای در کنار هم چیده و در یخچال به مدت یک شب تا صبح بگذارید. پس از طی این مدت هنگامی که در هر یک از شلغم ها را باز کنید، با کاسه ای پر از محلول آب شلغم و شکر مواجه می شوید. این شربت عصاره شلغم است. شما می توانید مانند دارو روزی چندبار از این شربت استفاده کنید.
۵- اغلب افراد گل گاوزبان را به جهت تاثیرات آرامبخشی و تقویت کننده قلب می شناسند حال آنکه اینها خواص فرعی این گیاه محسوب شده و بیشترین خاصیت این گیاه بر روی سرماخوردگی است.
گیاه گل گاوزبان ضدسرفه، خلط آور و معرق است.
این گیاه را به همراه عسل دم کرده و یا از جوشانده آن استفاده کنید.

روزنامه شرق

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد