« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

افراد مسن بیشتر به نور آفتاب نیاز دارند

زن مسن زیر آفتاب
 افراد مسن بیشتر به نور آفتاب نیاز دارند

تابش مستقیم نور آفتاب روی پوست باعث تولید ویتامین دی می شود

صرف وقت بیشتر در آفتاب می تواند به افراد سالخورده تر کمک کند از خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت بکاهند.

قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب به ساختن ویتامین دی در بدن کمک می کند - ویتامینی که افراد مسن تر عموما به دلیل سبک زندگی و پیشرفت روند پیری کم دارند.

تیمی در دانشگاه وارویک بریتانیا نشان داده است که کمبود ویتامین دی خطر سندروم متابولیسمی که به دیابت و بیماری قلبی مرتبط است را افزایش می دهد.

نتایج این مطالعه به روی بیش از سه هزار نفر در نشریه "Diabetes Care" چاپ شده است.

محققان می گویند که افرد مسن تر از آفتاب بیشتر بهره می برند با این حال باید مراقب باشند چرا که صدمات ناشی از نور فرابنفش می تواند باعث سرطان پوست شود.

در میان افراد 50 تا 70 ساله ای که در چین زندگی می کنند و دانشمندان مطالعه کردند 94 درصد کمبود ویتامین دی داشتند و 42 درصد نیز دچار سندروم متابولیسمی بودند.

دکتر اسکار فرانکو محقق اصلی در این مطالعه گفت که همین وضع می تواند در میان مردم بریتانیا و آمریکا مشاهده شود.

ما دریافتیم که میزان کم ویتامین دی به افزایش خطر ابتلا به سندروم متابولیسمی ارتباط داشت و همچنین به طور قابل توجهی به افزایش مقاومت در برابر انسولین مربوط بود

سرپرست مطالعه

وی گفت: "وقتی پیرتر می شویم ممکن است لازم باشد وقت بیشتری در هوای آزاد صرف کنیم تا بدن همان مقدار ویتامین دی که وقتی جوانتر بودیم را تولید کند."

به گفته وی کمبود ویتامین دی به مشکلی بدل می شود که هزینه سنگینی از نظر بیماری در سراسر جهان به خصوص در میان افراد مسن تر اعمال می کند.

دکتر فرانکو می گوید: "ما دریافتیم که میزان کم ویتامین دی به افزایش خطر ابتلا به سندروم متابولیسمی ارتباط داشت و همچنین به طور قابل توجهی به افزایش مقاومت در برابر انسولین مربوط بود."

چاقی مفرط، فشار خون بالا، قند خون بالا و کلسترول بالا که همگی در زیرمجموعه سندروم متابولیسمی جای می گیرند می توانند به بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت منجر شوند.

ویتامین دی عمدتا در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید تولید می شود اما می توان آن را از غذاهایی چون ماهی و تخم مرغ هم دریافت کرد.

نگرانی هایی هست که بسیاری از مردم از جمله افراد سالخورده، زنان باردار و کسانی که لباس هایی می پوشند که تمام بدن را می پوشاند مقدار کافی از این ویتامین تولید نمی کنند. 

.bbc

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد