« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

چای زیاد ، استخوان‌ها را پوک می‌کند

 
 
نتایج یک بررسی
چای زیاد ، استخوان‌ها را پوک می‌کند
 نتایج یک بررسی نشان می‌دهد اثرات منفی چای در افرادی که کلسیم و ویتامین D کمتری دریافت می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود.
با توجه به شیوع بالای پوکی استخوان در کشور و تغییرات الگوی جمعیتی که با افزایش افراد میانسال و مسن همراه است، این بررسی توسط گروهی از محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران با هدف تعیین ارتباط میان نوشیدن چای و تراکم معدنی استخوان انجام شده است.

مصرف چای در جامعه ما عمومیت دارد و به مراتب بیشتر از قهوه یا نوشیدنی‌های دیگر است. تاکنون بررسی‌های متعددی درباره اثرات منفی قهوه و ارتباط کافئین با تراکم معدنی استخوان انجام شده است؛ اما ارتباط بین مصرف چای و تراکم استخوان، کمتر ارزیابی شده است.
مردان و زنان 20 تا 76 ساله ساکن شهر تهران افراد شرکت‌کننده در طرح جامع پیشگیری و درمان پوکی استخوان، جمعیت مورد مطالعه این پژوهش بودند که با نمونه‌گیری خوشه‌ای از سطح شهر تهران بزرگ انتخاب شدند که 60 درصد آنها را تشکیل داده‌اند، در مجموع 830 نفر در سنین 20 تا 76 سال در این مطالعه شرکت کردند.
یافته‌های آماری نشان می‌دهد میانگین سنی در 2 گروه تفاوت معناداری نداشت. مقدار مصرف چای و سیگار در مردان بیشتر از زنان بود.
در مردان با مصرف بیشتر چای تنها میزان دریافت ویتامین D بالاتر بود و در دیگر عوامل مورد بررسی تفاوت معناداری مشاهده نشد اما در زنان با مصرف بیش از 5 فنجان چای در روز، میزان تراکم معدنی استخوان در ناحیه لگن و شاخص توده بدن بالاتر از زنانی بود که مصرف چای کمتر داشتند.
مطالعه حاضر نشان می‌دهد مصرف بیش از حد چای در شیوع پوکی استخوان موثر است. افرادی که مصرف چای بیشتری داشتند، تراکم استخوان بالاتری را در ناحیه لگن نشان می‌داد البته در موارد دریافت کافی کلسیم و ویتامین D ، اثرات چای قابل افتراق نبود. از این رو به نظر می‌رسد اثرات واضح چای در تراکم استخوانی افرادی مشاهده می‌شود که دریافت کلسیم و ویتامین D پایین‌تری دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد