« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

ماده‌ای‌ جدید برای‌ پوششهای‌ نامرئی‌

ماده‌ای‌ جدید برای‌ پوششهای‌ نامرئی‌
استفاده از فناوری‌های نوین در ساخت پوشش‌هایی که می‌توانند سبب جهت‌دهی مجدد امواج نور شوند، زمینه مناسبی را برای دستیابی محققان به روشی جدید برای نامرئی ساختن اشیا به وجود آورده است. 
 

 

 

محققان برای نخستین بار نشان داده‌اند که با استفاده از نوعی ماده جدید در شرایط آزمایشگاهی و در یک محیط سه‌بعدی می‌توانند مسیر حرکت نور مرئی را تغییر داده و امواج نوری تابیده شده را در مسیر نادرستی که مسیر انحرافی است، هدایت کند.

با استفاده از نتایج به دست آمده از این تحقیقات می‌توان اجسام را در محدوده طول موج امواج مایکروویو (ریزموج‌ها)‌ نامرئی کرد.

این ماده  که از آن به عنوان یک ماده شگفت‌انگیز و ماورائی نام برده شده است  سبب شکست منفی امواج نور مرئی می‌شود. به عبارت دیگر این ماده سبب می‌شود نور مرئی تابیده شده در جهت مخالف مسیری که معمولا نور پس از برخورد با یک ماده و عبور از آن طی می‌کند، حرکت کند.

بهترین مثال برای توجیه این پدیده، توجه به چگونگی تغییر مسیر و اقتدار یک خودکار است که تا نیمه در یک لیوان آب قرار گرفته است. در این طرح تحقیقاتی نیز دانشمندان روش مشابهی را برای انحراف و تغییر مسیر نور پس از عبور از این ماده جدید در نظر گرفته‌اند.

این ماده جدید، ماده‌ای است که به روش مصنوعی ساخته شده است و از ویژگی‌ها و خصوصیات نوری منحصر به فردی برخوردار است که هیچ ماده دیگری در طبیعت شبیه آن نخواهد بود. این ماده می‌تواند انتشار امواج الکترومغناطیسی را تغییر دهد و موجب شکست نور در مسیر مخالف و در نتیجه نامرئی شدن اجسام شود.

امواج مرئی نوعی از امواج الکترومغناطیسی است که محدوده‌ای از طیف امواج از امواج رادیویی تا اشعه ایکس و فراتر از آن را نیز دربرمی‌گیرد. تاکنون تاثیر و کارایی روش‌هایی که برای نامرئی ساختن اجسام مورد بررسی قرار گرفته است، تنها در اجسام بسیار باریک و در فضای دوبعدی مورد تایید قرار گرفته است و این نخستین بار است که چگونگی نامرئی ساختن اجسام در ساختارهای چندلایه‌ای و یا ساختارهایی که از ساختاری شبیه به تور ماهیگیری برخوردارند، بررسی و مطالعه می‌شود.

ویژگی این ماده جدید در این است که در مقایسه با مواد دیگر از خواص متفاوتی برخوردار بوده و سبب شکست نور در جهت مخالف می‌شود و به عبارت دیگر می‌توان گفت دارای ضریب شکست منفی است.

نتایج به دست آمده از این تحقیقات سبب افزایش توانایی محققان در تحت کنترل درآوردن امواج نورانی تابیده شده به اجسام مختلف و در نتیجه مخفی ساختن آن در مقابل دیدگان افراد حاضر خواهد شد. در تحقیقاتی که پیش از این در زمینه نامرئی کردن اجسام انجام شده بود، از پلاسمون‌ها  که الکترون‌های بسیار کوچک برانگیخته شده در سطح برخی از انواع فلزات هستند برای مخفی ساختن اجسام در برابر تابش امواج نوری و از بین بردن اثر تابش این امواج و یا تابش امواج دیگری که از سطح اجسام مختلف عبور کرده و سبب دیده شدن یک جسم توسط چشم می‌شوند، استفاده شده بود.

علاقه‌مندان داستان‌های علمی  تخیلی بر این باورند که دستیابی به فناوری چگونگی نامرئی ساختن اجسام می‌تواند نقش مهمی در تحقق آرزوها و عملی شدن رویاهای آنها  داشته باشد. ابزارهای جنگی و همچنین دستاوردهای جدید در عرصه پزشکی از مهم‌ترین زمینه‌هایی هستند که این فناوری می‌تواند در ترسیم دورنمای آنها  در زندگی آینده انسان‌ها تاثیرگذار بوده و تغییرات چشمگیری را در آنها  به وجود آورد.

مترجم : فرانک فراهانی‌جم‌
منبع: LIVESCIENCE

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد