X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل
سه‌شنبه 12 شهریور 1387

 
بالا رفتن از پله تندرستی را افزایش می دهد

محققان سوئیسی می گویند بالا رفتن از پله به جای استفاده از آسانسور در محل کار ممکن است به طول عمر افراد بیافزاید.

bbc:در تحقیقی که با مشارکت 69 نفر صورت گرفته است، غدغن شدن استفاده از آسانسور در محل کار باعث شد که سلامت آنها بهبود یابد، میزان چربی خونشان کمتر شود، دور کمر باریکتری داشته باشند و فشار خون آنها نیز کاهش پیدا کند.

محققان دانشگاه ژنو گفته اند که تغییراتی که قید شد برابر است با پانزده درصد کاهش خطر مرگ زودرس ناشی از هر عارضه جسمی.

نتیجه این تحقیق در جلسه "جامعه اروپایی طب قلب و عروق" مطرح شد.

پیش از انجام این تحقیق، 69 داوطلب شرکت کننده در این آزمایش، زندگی کم تحرکی - کمتر از دو ساعت نرمش یا ورزش در هفته - داشته اند و هر روز کمتر از 10 پله بالا می رفته اند.

در طی دوازده هفته ای که این مطالعه در جریان بوده است، از داوطلبان، که کارمندان دانشگاه ژنو هستند، خواسته شد در ساعاتی که سر کارند به جای آسانسور از پله استفاده کنند.

به طور میانگین، شمار پلکانی که داوطلبان به طور روزانه بالا یا پایین رفته اند، از پنج به 23 افزایش یافت.

بعد از سه ماه، آزمایش ها نشان داد که ظرفیت شش های آنها افزایش یافته در حالی که فشار و میزان کلسترول بد خونشان کاهش یافته است.

دکتر فیلیپ میر، که این تحقیقات را هدایت می کرده است، گفت: "این آزمایش نشان می دهد که بالا رفتن از پله ممکن است تاثیر بزرگی بر سلامت مردم داشته باشد."

او گفت که نتایج این تحقیق اکنون باید با تحقیقاتی بزرگتر تائید شود.

پرفسور آدام تیمیس، متخصص قلب و عروق در لندن، گفت: "تحقیقی که در سوئیس صورت گرفته محدود اما ارزشمند است چون روشی عملی را به شاغلین پیشنهاد می کند که بتوانند ظرفیت تحرک بدن خود را بالا ببرند."

او افزود: "با این که میزان ورزش به نظر کم می آید، مزایای آن در جهت بهبود سلامت جسمی و کاهش چربی و فشار خون روشن است."

جون دیویدسون، از بنیاد قلب بریتانیا، گفت: "به طور منظم از پله بالا رفتن روشی عالی برای افزایش فعالیت بدن است که به راحتی لا به لای دیگر فعالیت های روز می گنجد."

خانم دیویدسون گفت: "به طور مرتب فعالیت جسمی انجام دادن، می تواند خطر مرگ ناشی از امراض قلب و عروقی را تا پنجاه درصد کاهش دهد."

براساس راهنمای بهداشتی دولت بریتانیا همه باید پنج روز هفته دست کم برای نیم ساعت ورزش کنند. فقط نیمی از جمعیت این کشور از این راهنما پیروی می کنند