X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل
چهارشنبه 6 آذر 1387
تا می‌توانید آب بنوشید
یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: مراجعه سالمندان به کارشناس تغذیه در کنار مراجعه به پزشک متخصص ضروری است.  

 

فاطمه‌السادات میرابراهیمی، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با ایسنا درباره تغذیه سالمندان اظهار کرد: سالمندان با رعایت رژیم غذایی صحیح و فعالیت بدنی مناسب می‌توانند ادامه زندگی خود را با کمترین میزان درد و مشکلات جانبی طی کنند.

وی افزود: امروزه هرم غذایی ویژه سالمندان طراحی شده است که با هرم غذایی معمول، متفاوت است.

میرابراهیمی توضیح داد: به علت روند فزاینده پیری سلولی، آب در قاعده این هرم غذایی قرار دارد و به این جهت مصرف روزانه 8 تا 10 لیوان آب به سالمندان توصیه می‌شود.

وی تاکید کرد: سایر نوشیدنی‌ها نمی‌توانند جای آب را بگیرند؛ در این هرم غذایی به ترتیب آب، نان و غلات، سبزیجات و میوه‌ها، لبنیات کم‌چرب، پروتئین و دانه‌های روغنی حائز اهمیت هستند و باید مصرف شوند.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: به علت بروز برخی بیماری‌ها در سالمندان از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، پرفشاری خون و غیره، مراجعه سالمندان در کنار پزشک متخصص به یک کارشناس تغذیه ضروری است.

وی افزود: در دوره سالمندی که به سنین 65 سال به بالا اطلاق می‌شود، عموما بی‌حوصلگی و خستگی دیده می‌شود که ناشی از کمبود آهن است. در این سنین پرزهای طبیعی روده، اثر جذبی خود را از دست داده‌اند و آهن جذب بدن نمی‌شود و برای رفع این مشکل، استفاده از مکمل‌های آهن ضروری است.

میرابراهیمی اظهار کرد: سالمندان به دلیل داشتن دندان مصنوعی و مشکلات گوارشی، هضم و نفخ معده از خوردن میوه و سبزیجات امتناع می‌کنند که بهتر است برای رفع این مشکل، سبزیجات و میوه‌ها را به صورت نیم‌پخته و پخته استفاده کرد.

این کارشناس تغذیه افزود: در دوره سالمندی عموما از حجم بافت عضلانی کاسته می‌شود و افراد برای جایگزینی وزن از دست رفته از لبنیات پرچرب استفاده می‌کنند؛ در حالی که استفاده از لبنیات پرچرب اثر معکوس دارد و پروتئین و کلسیم کمتری را جذب می‌کند.

وی تصریح کرد: بیشتر سالمندان به بیماری پرفشاری خون مبتلا هستند و در کنار استفاده از داروهای کنترل فشار خون، از نمک نیز استفاده می‌کنند که بسیار اشتباه است؛ چون از یک سو در کار دارو خلل وارد می‌کند و از سوی دیگر سبزیجات سدیم تامین‌کننده نیاز بدن را در خود دارد و کلیه نمی‌تواند بار اضافی سدیم را دفع کند که به کلیه‌ها فشار وارد می‌شود.

میرابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: افراد با در پیش گرفتن یک زندگی سالم، فعالیت بدنی منظم و استفاده از غذاهای طبیعی در دوران میانسالی که از 25 تا 65 سالگی است، می‌توانند یک سالمندی سالم را تجربه کنند.