X
تبلیغات
نماشا
رایتل
دوشنبه 18 آذر 1387
سوخت چربی‌های بدن با مصرف بیشتر لبنیات
یکی از سوالات مورد علاقه افراد چاق آن است که آیا ماده غذایی وجود دارد که بخوریم و لاغر شویم؟ آنان همیشه بیان می‌کنند که می‌دانند اگر کم بخورند لاغر می‌شوند ولی چه مواد غذایی وجود دارد که می‌توانند بخورند و نیز وزن کم کنند. 

 

واقعیت این است بدون تغییر رفتار غذایی کاهش وزن میسر نیست ولی بعضی از گروه‌های غذایی هستند که در تعادل وزن اهمیت دارند ولی معمولا توسط افراد چاق مغفول می‌مانند.

یکی از این مواد غذایی لبنیات است تا جایی که حتی بعضی از مطالعات ادعا می‌کنند با خوردن میزان زیاد لبنیات، حتی با مصرف کالری بیشتر شما می‌توانید چربی‌های خود را سوزانده و چاق نشوید!

در یک مطالعه اخیر نشان داده شد: افرادی که 3 بار در روز از لبنیات مصرف می‌کنند نسبت به کسانی که فقط یک بار لبنیات مصرف می‌کنند یا اصلا نمی‌خورند در کنترل وزنشان حتی بدون محاسبه وسواس گونه انرژی دریافتی موفق‌تر می‌باشند.

یکی از تئوری‌های مطرح درباره اثر کنترلی وزن ناشی از مصرف لبنیات به نقش کلسیم در این زمینه تاکید دارد. مطالعات روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داده که رژیم غنی از کلسیم، افزایش وزن و مصرف زیاد چربی در موش‌های پرخور را کاهش می‌دهد.

مطالعات انسانی نیز نشان داده کلسیم به از بین رفتن چربی کمک می‌کند. مکانیسم آن را به این علت می‌دانند که کلسیم نگهداری چربی به وسیله سلول را مشکل می‌کند.

در مطالعه اخیر روی 338 مرد و زن چاق، از آنها خواسته شد برای مدت 3 ماه مصرف کالری خود را کم کنند.

از میان افراد شرکت‌کننده در این مطالعه افرادی که حداقل 10‌درصد از وزن بدن خود را از دست داده بودند، برای مرحله بعدی مطالعه انتخاب شدند. به طور اتفاقی از گروهی از آنها خواسته شد یک بار در روز و گروه دوم سه بار در روز لبنیات مصرف کنند.

آنچه در این مطالعات شگفت‌انگیز می‌باشد آن است که در افرادی که مصرف بیشتر لبنیات را داشتند اگرچه انرژی روزانه دریافتی آنان بیشتر می‌باشد اما کاهش وزن و چربی بافتی مشابه با رژیم غذایی کم کالری‌تر و با مصرف لبنیات کمتر را دارند. جالب است که بدانید این اثرات کنترلی وزن بدلیل مصرف لبنیات فقط ناشی از کلسیم موجود در این مواد غذایی نیست.

از طرف دیگر توجه به این نکته دارای اهمیت است که در افراد چاق و یا آنان که استعداد چاقی از دوران کودکی دارند مصرف لبنیات باید از نوع کم چرب آن باشد. بویژه بدلیل محتوای چربی اشباع شده موجود در لبنیات مصرف نوع پرچرب آنان قطعا اثرات مطلوب این گروه مواد غذایی بر کنترل وزن را از بین می‌برد.

نکته عملی: هیچ ماده غذایی معجزه‌آسا برای کاهش وزن وجود ندارد. بلکه تعادل مواد غذایی از گروه‌های مختلف را باید مد نظر قرار داد. اما افرادی که می‌خواهند به وزن ایده‌آل خود برسند مصرف لبنیات بویژه از نوع کم چرب آن را نباید فراموش نمایند.

دکتر حمیدرضا فرشچی
متخصص تغذیه و فوق تخصص دیابت و چاقی