« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

کشف ارتباط سلولهای بنیادی با سرطان مغز

 
 
نورولوژیستهای آمریکایی اعلام کردند
کشف ارتباط سلولهای بنیادی با سرطان مغز
 نورولوژیستهای آمریکایی دریافتند که ریشه بروز نوعی شایع از سرطان مغز در سلولهای بنیادی نورونی مستقر در یک منطقه مغزی نهفته است.

به گزارش مهر ، «گلیوبلاستما» نوعی شایع از سرطانهای مغز است که سالانه در حدود 10 هزار مورد جدید مبتلا به این بیماری در آمریکا تشخیص داده می شوند.

اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاه میشیگان کشف کردند که سلولهای بنیادی نورونی مستفر در منطقه «زیر بطنی» مغز (SVZ) می توانند ریشه بروز این سرطان باشند.

این محققان نشان دادند که در موشها، سلولهای بنیادی که به طور عادی در این منطقه مغزی ساکن هستند پیش از آنکه تمایز یابند و به سلولهای نورونی تخصصی تبدیل شوند از این منطقه مهاجرت می کنند. سرطان می تواند با یک جهش ژنتیکی در ژن p53 که مهاجرت این سلولهای بنیادی را به سوی مقصد تمایز خود هدایت می کند ایجاد شود.

کشف این منطقه منشای بروز «گلیوبلاستوما» می تواند به ارائه روشهای درمانی جدید منجر شود.

این دانشمندان که نتایج یافته های خود را در مجله علمی Cancer Cell منتشر کرده اند در این خصوص اظهار داشتند:«بیان جهش پروتئین  p53 یک نشانگر برای سلولهای مغزی گلیوما در تمام مراحل این بیماری است. ارتباط میان سلولهای بنیادی و این نوع شایع از سرطان مغز می تواند در درمان بیماریهای تخریب نورونی مثل پارکینسون نیز مفید باشد».

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد