« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

هشدار از ارتباط بیماری ایدز و سل و خطرات آن

عکس از رامین طلایی

  عکس از رامین طلایی  
 

بهداشت همگانی

هشدار از ارتباط بیماری ایدز و سل و خطرات آن

بیماران مبتلا به ایدز به شدت در مقابل بیماری سل آسیب‌پذیر هستند و به همین دلیل با ظهور این پدیده و افزایش آن در دهه‌ اخیر، همه کشورها با موج فزاینده‌ای از بیماری سل نیز مواجه شده‌اند

مدیر گروه بیماریهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام افزایش شمار مبتلایان به بیماری سل با وجود اقدامات پیشگیرانه، از همراهی این بیماری با بیماری ایدز ابراز نگرانی کرد.

به گزارش مهر، محمدمهدی گویا می‌گوید: بررسی‌های سال‌های اخیر نشان می‌دهد که 15 درصد مبتلایان به سل دارای ایدز هم هستند و این زمینه نگرانی بزرگ‌تری را در این خصوص ایجاد می‌کند.

به گفته او، در کشورهایی که بیماری ایدز به مرحله عمومی رسیده‌، افراد 20 برابر بیش از مردم عادی به سل مبتلا می‌شوند، ولی این میزان در کشورهایی که ایدز به مرحله عمومی نرسیده 26 تا 37 درصد است.

بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی تخمین زده می‌شود که یک سوم افراد مبتلا به ایدز آلوده به باسیل سل هستند. بیماری سل عامل مرگ تقریبا نیمی از افراد مبتلا به ایدز است و یکی از اولین عفونت‌های معمول بیماران ایدزی محسوب می‌شود. از طرف دیگر شیوع ویروس ایدز در بیماران مبتلا به سل نیز بالاست به طوری‌که در برخی کشورها به 80 درصد افزایش می‌یابد.

بیماران مبتلا به ایدز به شدت در مقابل بیماری سل آسیب‌پذیر هستند. به همین دلیل با ظهور این پدیده و افزایش آن در دهه‌ اخیر همه کشورهای دنیا با موج فزاینده‌ای از بیماری سل نیز مواجه شده‌اند.

شمار مبتلایان بیماری سل

محمدمهدی گویا در نشست سالانه کشوری برنامه سل در ساری، گفت که از هر هزار نفر، 139 نفر در سال به سل مبتلا می شوند.

وی خاطرنشان کرد که میزان مبتلایان به سل در دنیا از سال 1990 تا 2007 از شش میلیون به نه میلیون نفر افزایش یافته است.

بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2007 دو میلیارد انسان (یک سوم جمعیت جهان) آلوده به باسیل سل بودند ولی هیچ نشانه‌ای از بیماری نشان ندادند.

سل یک بیماری واگیردار است که از طریق هوا منتشرمی‌شود و اگر فرد بیمار تحت درمان قرار نگیرد، می‌تواند سالیانه 10 تا 15 نفر را آلوده کند و موجب مرگ بیش از نیمی از آن‌ها شود.

شیوع بیماری سل

مدیر گروه بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: در کشورهای همسایه ایران آماری از وضعیت مبتلایان به سل وجود ندارد و درصورت وجود داشتن قابل اطمینان نیست.

وی برخی کشورهای همسایه ایران را از آلوده ترین کشورهای جهان دراین زمینه دانست و نسبت به حجم مبادلات اقتصادی و تجاری با آن‌ها ابراز نگرانی و خطر کرد.

گویا گفت که در میان کشورهای همسایه ایران تنها ترکیه امکان درمان سل مقاوم به دارو را دارد.
به گفته او بیشتر موارد بیماری سل در قاره آسیا و آفریقا و پنج کشور عمده شامل هندوستان، چین، اندونزی، نیجریه و افریقای جنوبی گزارش شده است.

سازمان بهداشت جهانی در سال 2007 گزارش داد که تعداد موارد گزارش شده از بیماری سل در سطح دنیا در حال افزایش است و این امر به‌خصوص در آفریقا، ناحیه مدیترانه شرقی، و آسیای جنوب شرقی دیده می‌شود. در این گزارش شش کشور بنگلادش، چین، هندوستان، اندونزی، پاکستان و فیلیپین به عنوان کشورهایی یاد شده‌اند که دارای بیشترین مبتلایان به این بیماری هستند. به عبارت دیگر حدود 80 درصد افراد مبتلا در آسیا یا آفریقا بسر می‌برند.

اگرچه بیشتر آمار مبتلایان به سل در کشورهای جهان سوم است اما این بیماری در کشورهای پیشرفته نیز رشد نشان می‌دهد. دلیل این امر می‌تواند کم‌کاری در زمینه واکسیناسیون و یا گسترش بیماری ایدز باشد.

محمد مهدی گویا هزینه درمان هر فرد مبتلا به سل را نزدیک به 40 میلیون تومان ارزیابی کرد.
کارشناسان هشدار می‌دهند که کنترل بیماری سل یک فعالیت یکپارچه و هماهنگ را می‌طلبد.

اگرچه نباید میزان ارتباط با کشورهای همسایه را در گسترش بیماری دست کم گرفت اما پیشگیری و کنترل و درمان بیماری مستلزم تلاشی فشرده و مداوم در همه عرصه‌های بهداشتی، پیشگیری و درمانی کشور است.

به گفته این کارشناسان، وجود قوانین بهداشتی خاص یا مراقبت‌های ویژه در مرزها نیز می‌تواند خطر ورود این بیماری را در ارتباط با کشورهای همسایه کاهش دهد.

از آن‌جا که بیماران مبتلا به ایدز در معرض خطر بیشتر ابتلا به بیماری سل هستند و نیز شیوع ویروس اچ.آی.وی در بیماران مبتلا به سل زیاد است، توجه و تلاش برای مقابله با هر دو بیماری ‌باید در یک الگوی هماهنگ صورت گیرد. 

مردمک

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد