« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

دستگاه جدید تشخیص سریع سکته قلبی

دستگاه جدید تشخیص سریع سکته قلبی

دستگاه «کاردیو تکت» که در دانشگاه هامبورگ ساخته شده، در بیست دقیقه اعلام می‌کند که آیا بیمار حمله قلبی کرده است یا خیر.
به گزارش سرویس بین‌الملل «تابناک» به نقل از روزنامه «دی‌ولت»، یک دستگاه جدید به نام «کاردیو ـ دتکت» می‌‌تواند احتمال سکته قلبی و یا عدم آن را آزمایش کرده و سریعا تشخیص دهد.

این دستگاه که توسط مرکز قلب شناسی (کاردیولوگی) دانشگاه هامبورگ طراحی و ساخته شده است، می‌تواند در منزل و یا در آمبولانس و با در اختیار داشتن صرفا سه تا چهار قطره خون، آن هم ظرف بیست دقیقه احتمال سکته و یا عدم آن را اعلام کرده و بدین ترتیب از تشخیص‌های خطا و اشتباهی جلوگیری کند.

سکته قلبی در چهار نفر از پنج نفری که در آلمان به خاطر سوءظن سکته قلبی به مراکز کمک‌های اولیه بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها ارجاع داده می‌شوند، تأیید نمی‌شود. این امر بدین خاطر است که اغلب، تشخیص قطعی و مطمئن نشانه‌های سکته قلبی برای پزشک، سخت است.

پزشک در بیشتر این موارد، پیش از ارجاع فرد به بیمارستان و کلینیک، دستگاه نوار قلب در اختیار ندارد و ارجاع فرد به مراکز اضطراری و کمک‌های اولیه را بهترین و مطمئن‌ترین تصمیم می‌داند.
از سوی دیگر، فرد مبتلا به سکته قلبی هر چه سریعتر به بیمارستان و درمانگاه منتقل و به وی کمک شود، به همان نسبت نیز بافت ماهیچه قلب کمتر آسیب می‌بیند، اما از آنجا که آزمایش و تشخیص قطعی سکته قلبی با ماده «تروپونین» در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های آلمان به حدود سه تا چهار ساعت زمان نیاز دارد، دستگاه «کاردیو- دتکت»، امکانی مناسب برای کاهش آسیب‌ها به قلب در این‌گونه موارد است.

در کنار پزشکان و پرستاران در بیمارستان‌ها و مراکز کمک‌های اولیه و پزشک اضطرای، به ویژه افرادی که یک بار دچار سکته قلبی شده‌اند، مبتلایان به بیماری قند، سیگاری‌ها، افراد دارای فشار خون بالا، افراد دارای استرس بالا که جزو گروه‌های در معرض ریسک و خطر به شمار می‌روند، نیز می‌توانند به طور مستقل و ساده از دستگاه «کاردیو- دتکت» استفاده کنند.
در عین حال، توصیه می‌شود که آزمایش با این دستگاه در حضور پزشک انجام شود تا در صورت تشخیص قطعی سکته، هر چه سریعتر تدابیر ضروری برای مداوا اندیشیده و از پیامدهای شدید برای فرد جلوگیری شود.

دیگر ویژگی مطلوب دستگاه «کاردیو ـ دتکت»، این است که در نقاطی که امکان دسترسی سریع به درمانگاه‌ها و مراکز پزشکی نیست، می‌توان از آن استفاده کرد.
پرفسور «توماس ماینرتس»، رئیس بخش کاردیولوگی مرکز قلب دانشگاه هامبورگ می‌گوید: این دستگاه تشخیص سریع سکته قلبی با حساسیت بالا، می‌تواند حتی مراحل اولیه سکته را در خون اعلام کند.

«ماینرتس» در عین حال توصیه می‌کند که داشتن این دستگاه به معنای بی نیازی به مراجعه به پزشک و مراکز درمانی نیست. حتی در صورت تشخیص قطعی عدم سکته با این دستگاه، اما دارا بودن نشانه‌ها و علامت‌های آن، نباید از بردن افراد در معرض خطر و ریسک به این مراکز خودداری شود.

در این باره سازمان پزشکان آلمان خواستار شده است تا پزشکان این کشور برای اطمینان قطعی از عملکرد دستگاه «کاردیو- دتکت» و برطرف کردن تردیدهای احتمالی نسبت به این دستگاه، این دستگاه را آزمایش کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد