X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل
دوشنبه 4 آبان 1388
 
یک روانپزشک:
خواب ظهر خستگی را برطرف می‌کند
 ابوالفضل قریشی روانپزشک گفت: میزان خستگی‌زدایی خواب ظهر بیشتر از خواب شبانه است، به گونه‌ای که خواب ظهر نیم ساعته که معمولاً در کشورهای شرقی مرسوم است، می‌تواند به اندازه تمام ساعات خواب شبانه به انسان انرژی دهد.

ابوالفضل قریشی در گفتگو با ایسنا، بهداشت نامناسب خواب را از عمده‌ترین عوامل مؤثر در اختلالات خواب دانست و ابراز کرد: عدم رعایت اصول اولیه خواب نظیر عدم خوابیدن به موقع در هنگام شب و بیداری به وقت مناسب در صبح، موجب ایجاد مشکل در خوابیدن می‌شود.


وی تصریح کرد: انسان از یک سیکل طبیعی برخوردار است، به طوری که در این چرخه به طور فیزیولوژیک انسان ساعت‌های خواب و بیداری را تجربه می‌کند که این فرآیند نزدیک به چرخه 24 ساعت طلوع و غروب آفتاب می‌باشد.

این متخصص اعصاب و روان با بیان این‌که خواب شبانه با شرایط فیزیولوژیک بدن انسان و ترشح برخی هورمون‌ها در بدن سازگار می‌باشد، افزود: هماهنگی ساعات خواب و بیداری انسان با این سیکل طبیعی باعث بهره‌وری بیشتر از شرایط فیزیولوژیکی و لذت بخشی بیشتر او در زندگی می‌گردد و هرچه این سیکل به هم بخورد، زمینه اختلالات خواب و بیداری نیز فراهم می‌شود.

وی با اشاره به این‌که به طور فیزیولوژیک، نیاز افراد مختلف به خواب متفاوت است، گفت: به طور میانگین 6 الی 9 ساعت خواب برای افراد مناسب است، اما مشاهده می‌شود انسان‌هایی که به خواب کمتری نیاز دارند، از نظر فعالیت‌های اجتماعی پویاتر هستند و میزان انرژی و بهره‌وری آنها در زندگی بیشتر است.

وی عواملی نظیر اضطراب و افسردگی را در ایجاد اختلال در خواب مؤثر ارزیابی کرد و افزود: مصرف مواد محرکی نظیر چای پررنگ، قهوه، غذاهای سنگین با کالری و چربی بالا نیز می‌تواند باعث دیر به خواب رفتن و بیداری شبانه گردد.