« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

مبتلایان کلیه‌های سنگ‌ساز روزه نگیرند

 
 
عضو انجمن نفرولوژی:
مبتلایان کلیه‌های سنگ‌ساز روزه نگیرند
 عضو انجمن نفرولوژی نسبت به پیامدهای روزه‌داری در مبتلایان به عفونت فعال کلیه، افراد دارای کلیه‌های سنگ‌ساز و مبتلایان به اختلال دفع پروتئین هشدار داد و در عین حال مبتلایان به نارسایی‌های خفیف کلیه را به روزه‌داری صحیح توصیه کرد.

دکتر ایرج نجفی ، متخصص کلیه، درباره تاثیر روزه‌داری در بیماری‌های کلیه، گفت: بیماری‌های کلیوی با علل متفاوتی بروز می‌کند. دیابت و فشارخون50 تا 60‌درصد علت بیماری‌های کلیوی را تشکیل می‌دهد. همچنین بیماری‌های مادرزادی، سنگ کلیه، عفونت و مواردی از این قبیل نیز بیماری‌های کلیوی را سبب می‌شود. بر این اساس بسته به نوع بیماری کلیه، شرایط روزه‌داری در افراد مبتلا متفاوت است.
وی با تاکید بر آن که روزه‌داری برای مبتلایان به عفونت فعال کلیه و افراد دارای کلیه‌های سنگ‌ساز به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، ادامه داد: مبتلایان به این بیماری‌ها باید در طول روز از مایعات زیاد مصرف کرده و همچنین حجم ادرار در آنها باید زیاد باشد. بنابراین روزه‌داری به کلیه‌های این افراد فشار وارد می‌کند.

این متخصص کلیه به ایسنا گفت: برخی افراد به اختلال دفع پروتئین مبتلا هستند و بدن آنها با دفع پروتئین مواجه است. به این ترتیب بیماری‌های کلیوی به این شکل در این بیماران نمود می‌یابد. در صورتی که این افراد به مدت طولانی از مایعات استفاده نکنند خطر آن که خونشان غلیظ شده و به دنبال آن لخته خون در بدن تشکیل شود، زیاد است. بنابراین روزه‌داری در این افراد نیز توصیه نمی‌شود.

وی، روزه‌داری برای دیابتی‌هایی که انسولین دریافت کرده و بیماری‌ آنها از کنترل خارج است را مجاز ندانست و گفت: اما روزه‌داری صحیح برای مبتلایان به نارسایی‌های خفیف کلیه که عمدتا علت زمینه‌ای بیمار‌یشان، فشارخون، نفریت مزمن کلیه (در صورتی که پروتئین زیاد دفع نکند) یا علل مادرزادی است، بسیار مناسب است؛ چرا که بسیاری از این بیماران به چاقی مبتلا بوده و برای کنترل بیماری باید کاهش وزن داشته باشند. همچنین در رژیم غذایی آنها لازم است از گوشت، نمک و چربی به میزان بسیار کم استفاده شود. استعمال سیگار نیز برای این بیماران مضر است. در مواردی که امکان سنگ‌سازی کلیه وجود دارد، لازم است هنگام سحر و افطار از آب و مایعات زیاد استفاده شود.

دکتر نجفی همچنین گفت: تحقیقات نشان داده که تغذیه و چاقی می‌تواند عامل ایجاد فشارخون بالا و به‌دنبال آن تخریب و نارسایی کلیه شود. به این ترتیب به‌منظور جلوگیری از پیشرفت نارسایی کلیه، اصلاح عادات زندگی و الگوی تغذیه‌ای و همچنین مصرف اصولی داروها توصیه می‌شود.

نظرات 2 + ارسال نظر
[ بدون نام ] دوشنبه 9 شهریور 1388 ساعت 08:22 ب.ظ http://iraneazad88.blogsky.com/

سلام عالی بود بیا به ما bbc فارسی سر بزن در ضمن اگه از مطالب خوشت آمد روی تبلیغات کلیک کن در ضمن اگه خواستی پولدار بشی خبرم کن تا یه سایت توپ که خودمم استفاده میکنم معرفی کنم از این کلیکی ها نیست.

[ بدون نام ] دوشنبه 9 شهریور 1388 ساعت 10:10 ب.ظ http://forooshgah100.parsiblog.com


سلام
شما می توانید با لینک کردن وبلاگ ما در وبلاگ یا وب سایت خود با نام
۩هرچی بخوای هست۩
و قرار دادن آدرس و عنوان وبلاگ خود در بخش نظرات کلبه سبز کمتر از 48 ساعت به جمع صمیمانه کلبه ما بپیوندید.
آدرس ما:
http://forooshgah100.parsiblog.com
همچنین ما مطالب خواندنی و مقالات فرستاده شده توسط شما را با ذکر منبع(آدرس وعنوان وبلاگ شما ) در بخش سخنی از دوست به نمایش درخواهیم آورد .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد