« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

انجیر هدیه تابستان

 
 
تغذیه سالم
انجیر هدیه تابستان
 انجیر میوه‌ای است که خشک یا تازه آن بسیار مغذی است. انجیر تازه دارای مقداری آب است. در واقع آب آن مایعی است سازنده که خون گیاهی محسوب می‌شود. این میوه دارای ویتامین‌های A ،B ،C و مواد معدنی فراوان خصوصا آهن، مس، برم، منگنز، کلسیم، فسفر، پتاسیم و گوگرد است و از همه بیشتر مواد قندی دارد لذا این میوه برای رفع لاغری، حفظ تعادل اعصاب، رفع تشنگی و رشد و نمو بسیار مفید است و باعث تقویت کبد و طحال می‌شود.

خواص درمانی انجیر

 انجیر یک میوه اشتهاآور و سهل‌الهضم است که دانه‌های ریز موجود در آن، معده و روده‌ها را تمیز کرده و فضولات را با خود دفع می‌کند. لذا مصرف انجیر تازه و خشک، بواسیر و یبوست را برطرف می‌کند و برای نقرس مفید است.

 مصرف انجیر را در تابستان توصیه می‌کنیم؛ چراکه حرارت و تشنگی را تسکین و سموم و چربی را با عرق بیرون می‌کند.

 وجود گوگرد در انجیر باعث ازدیاد مو شده و از ریزش آن جلوگیری کرده و شوره سر را درمان می‌کند.

 انجیر خشک به دلیل آن که سرشار از آهن و کلسیم است، برای کم‌خونی و جلوگیری از پوکی استخوان توصیه می‌شود و مصرف آن به عنوان یک میان‌‌وعده تنقلی مناسب به دلیل وجود پتاسیم برای مبتلایان به فشار خون مفید است.

 خوردن انجیر خشک همراه پسته، بادام و گردو موجب تقویت حافظه و قدرت تعقل و تفکر شده و گنجاندن آن در برنامه غذایی زنان باردار باعث تقویت حافظه جنین می‌شود.

 انجیر باعث سفید شدن دندان‌ها و جر‌مگیری آنها می‌شود و در ورم لثه موجب تسکین درد و رفع التهاب می‌گردد. همچنین این میوه التهابات تنفسی مانند ذات‌‌الریه، آسم و تنگی نفس را بهبود می‌بخشد.

- مربا و کمپوت انجیر بهترین غذا و ضدیبوست است. از جوشاندن انجیر در شیر، شربتی به دست می‌آید که نرم‌کننده سینه و معده بوده و غرغره آن گلو را نرم می‌کند.

 شیره انجیر، میخچه، زگیل و آثار جلدی را از بین می‌برد. همچنین اگر یک انجیر خشک را پخته و سپس به دو نیم تقسیم کنید و روی کورک یا دمل قرار دهید، بزودی آن را رسانده و رفع التهاب می‌کند.

 شربت انجیر مسکن گلو و سرفه بوده و ملین سبکی به شمار می‌رود، لذا برای تهیه آن 5 تا 10 عدد انجیر خشک را در مقداری آب بجوشانید تا آن که به حالت شربت درآید. برای رفع یبوست نیز 10 عدد انجیر خشک را بخوبی شسته و در ظرف آبی بخیسانید و صبح ناشتا میل کنید.

فاخره بهبهانی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد