« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

آیا می دانستید سالاد هم چاق می‌کند؟

 
آیا می دانستید سالاد هم چاق می‌کند؟
 این روز‌ها خیلی مد شده است که افراد در مهمانی‌ها به بهانه پیروی از رژیم لاغری، ابتدا یک بشقاب بزرگ سالاد میل می‌کنند و بعد سراغ غذا می‌روند.

به گزارش سلامت‌نیوز، آنها به این امید که سالاد خورده‌اند و چاق نمی‌شوند تا آنجا که می‌توانند غذا می‌خورند، اما متخصصان تغذیه می‌گویند، مصرف سالاد تنها زمانی به‌رژیم لاغری کمک می‌کند که جایگزین بخشی از حجم غذایی شود که فرد قصد خوردن آن را دارد.
به بیان دیگر با توجه به این‌که سالاد فیبر زیادی دارد، خوردن آن قبل از غذا معده را پر می‌کند اما زیاده‌روی در مصرف آن همراه غذا می‌تواند به بزرگ‌تر شدن حجم معده و در نتیجه افزایش اشتها بینجامد.

از سوی دیگر سالاد‌هایی که معمولا همراه سس فراوان و دیگر افزودنی‌ها در رستوران‌ها سرو می‌شوند، چندان هم رژیمی نیستند و برخی از انواع آنها تا هزار کالری دارند.

پزشکان می‌گویند یک سالاد ساده کاهو همراه خیار، گوجه، جوانه‌ها، قارچ یا غلات که با سرکه یا آبلیموی تازه خورده شود نه تنها در رژیم لاغری موثر است بلکه ویتامین‌های مورد نیاز بدن را نیز تامین می‌کند

چشم‌های تا به تا

 
 
علل و درمان بیماری لوچی چشم
چشم‌های تا به تا
جام جم آنلاین: شاید تا به حال افراد زیادی را دیده باشید که چشم‌هایشان در یک راستا قرار ندارد یا به اصطلاح تا به تاست و شاید تصور کرده باشید این مساله از نظر زیبایی ناخوشایند است. اما تنها ظاهر نازیبا مشکل چشمان لوچ نیست.
ادامه مطلب ...

بالون یا جراحی قلب؛ کدامیک؟

 
بالون یا جراحی قلب؛ کدامیک؟
جام جم آنلاین: یک متخصص قلب و عروق با بیان این که عوامل بسیاری در انتخاب بالون یا جراحی برای افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر (رگ های تغذیه کننده قلب) موثر است از مهم‌ترین عوامل را شرایط و آنوتومی‌رگ، رگ های درگیر و بیمار (نه حتی شدت و میزان ضایعه یا درصد تنگی بلکه شرایط رگ)، گستردگی بیماری، تعداد رگ‌های درگیر، وجود آنفاکتوس قلبی در منطقه‌ای که رگ درگیر است، شرایط پمپاژ قلب، سن و میزان سلامت بیمار، بیان کرد.
ادامه مطلب ...

'کلم برای سلامت قلب و عروق مفید است'

بروکلی

 'کلم برای سلامت قلب و عروق مفید است'

کلم بروکلی مانند سایر انواع دیگر کلم برای قلب و عروق مفید است

محققان می گویند به علت احتمالی مفید بودن بعضی از سبزی ها مانند گل کلم، کلم و بروکلی برای سلامت قلب و عروق پی برده اند.

به گفته گروهی از محققان در بریتانیا، مواد شیمیایی موجود در این سبزیجات ساز و کار دفاعی عروق را در برابر بیماری ها تقویت می کند.

ادامه مطلب ...

تغذیه دیرهنگام باعث چاقی می شود

 غذا خوردن دیرهنگام 

تغذیه دیرهنگام باعث چاقی می شود

 

به گفته محققان تغذیه در زمان مناسب به کند کردن روند چاقی در افراد کمک می کند

محققان می گویند احتمال بروز چاقی در افرادی که دیرهنگام غذا می خورند، بیشتر است.

گروهی از محققان دانشگاه ایلینوی در آمریکا با بررسی موش های آزمایشگاهی به این نیتجه رسیده اند که علاوه بر کمیت و کیفیت غذای مصرف شده، زمان مصرف آن نیز در تعیین وزن افراد نقش دارد.

به گفته آنها، موش هایی که در ساعت های غیرطبیعی غذا می خورند، در شرایط مساوی دو برابر بیشتر از سایر موش ها چاق می شوند.

پیش تر نیز نتیجه مطالعات نشان داده بود ساعت بیولوژیک انسان ها در مشخص کردن میزان انرژی جذب شده از مصرف مواد خوراکی نقش دارد.

محققان هنوز به مکانیسم کامل افزایش اضافه وزن در صورت تغذیه در زمان غیرمناسب پی نبرده اند.

گفته می شود هورمون هایی که در زمان خواب ترشح می شوند و تغییر دمای بدن در این زمان بر این موضوع تاثیرگذار است.

دینا آربل، سرپرست محققان دانشگاه ایلینوی گفت: "یکی از موضوع های مورد علاقه در این تحقیق بررسی افرادی چاقی بود که در شیفت های دیروقت کار می کردند."

او ادامه داد: "بررسی وضع این افراد باعث شد فکر کنیم خوردن در زمان نامناسب باعث اضافه وزن می شود."

محققان دانشگاه ایلینوی در تحقیقات خود به مدت شش هفته به دو گروه از موش های آزمایشگاهی غذای پرچربی یکسان دادند. زمان تغذیه این موش ها متفاوت بود.

وزن موش هایی یکی از این گروه ها که دیروقت تغذیه می شدند، دو برابر گروه دیگر اضافه شد.

این در حالی است که هر دو گروه از موش ها به یک اندازه خوراک دریافت کرده بودند و به یک اندازه فعالیت بدنی داشتند.

فرد تورک یکی دیگر از محققان می گوید این تحقیق نشان می دهد موضوع اضافه وزن تنها به میزان کالری دریافتی و میزان انرژی آزاد شده ارتباط ندارد.

به گفته او تغذیه در زمان مناسب به کند کردن روند چاقی در افراد کمک می کند.

یک پژوهشگر هندی اعلام کرد
فلفل تند ؛ مفید برای دیابتی‌ها
جام جم آنلاین: پژوهشگران اعلام کردند فلفل تند در پیشگیری از بروز دیابت موثر است.

به گزارش ایسنا ، یک پژوهشگر هندی در مطالعات خود دریافته است که فلفل تند در پیشگیری از دیابت و بیماری ‌های قلبی عروقی که مهم‌ترین عوامل مرگ و میر در کشورهای رو به توسعه هستند ، مفید و موثر است.


کران آهوجا، محقق دانشکده تحقیقات علوم حیات بشر در دانشگاه تاسمانی، درباره یافته جدید خود متذکر شد: این احتمال وجود دارد که روزی فلفل جایگزین آسپرین شود و یا با آسپرین به عنوان دارویی برای پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی عروقی ترکیب شود.

وی افزود: آسپرین به تنهایی عوارض جانبی نامطلوب و مضری دارد که باعث خونریزی معده در بیماران مصرف‌کننده می‌شود.

این محقق به همراه تیم پژوهشی دانشگاهی خود روی فعالیت بیولوژیکی دو ماده فعال در فلفل به نام‌های کاپسایسین و دی‌هیدروکاپسیایسین مطالعه و آزمایش کردند.

این آزمایشات نشان داد که مواد شیمیایی کاپسایسینوئید قابلیت پایین آوردن قند خون و سطح انسولین، کاهش تشکیل چربی‌ها در دیواره‌های سرخرگی و جلوگیری از تشکیل لخته‌های خونی را دارد، علاوه بر این که برخی از عوارض جانبی داروهای رایج و قدیمی را نیز ندارد.

به گفته محققان، بیماری‌های قلبی‌عروقی در عصر حاضر بار قابل ملاحظه‌ای را بر جمعیت جهان و نظام‌های خدمات بهداشتی دنیا تحمیل می‌کنند و همین عامل متخصصان را بر آن داشته تا شیوه‌هایی نوین و کارآمد برای پیشگیری را جستجو کنند.

هزینه هر بیمار تالاسمی ماژور، سالانه 20 هزار دلار است

 

 رییس مرکز بهداشت استان مرکزی:
هزینه هر بیمار تالاسمی ماژور، سالانه 20 هزار دلار است
احتمال 25 درصدی ابتلا به این بیماری در فرزندان دارای والدین مینور

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: درحال حاضر بیماری تالاسمی ماژور در استان شیوع بالایی ندارد به طوری‌که، تنها حدود 120 نفر در استان مرکزی مبتلا به این بیماری هستند که این رقم نسبت به استان‌هایی چون گیلان، مازنداران، فارس، خوزستان و کرمان رقم بسیار کمی است.

ادامه مطلب ...

تا دو دهه دیگر افسردگی بزرگترین مشکل بهداشت جهان خواهد بود

 

 تا دو دهه دیگر افسردگی بزرگترین مشکل بهداشت جهان خواهد بود

'در کشورهای در حال توسعه برای مقابله با افسردگی کمتر خرج می شود'

سازمان بهداشت جهانی پیش بینی می کند که تا 20 سال دیگر مردم بیش از هر بیماری دیگری به اختلالات روانی مبتلا خواهند بود.

به گفته این سازمان، در سال های آتی افسردگی بزرگترین "بار" اقتصادی و اجتماعی برای جوامع مختلف در جهان خواهد بود.

ادامه مطلب ...

مبتلایان آنفلوانزای خوکی 328 نفر

 
وزارت بهداشت اعلام کرد:
مبتلایان آنفلوانزای خوکی 328 نفر
جام جم آنلاین: محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: تعداد افراد مبتلا به بیماری آنفلوانزای نوع A در کشور به 328 نفر و 2 کشته رسید و این بیماری در برخی کشورها از جمله ژاپن، هندوستان قطر و کویت افزایش انفجاری داشته است.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در گفتگو با فارس، افزود: طی هفته گذشته شاهد افزایش انفجاری بیماری آنفلوانزای نوع A در کشور نبودیم و فعلاً هر هفته حدود 50 نفر به تعداد مبتلایان به این بیماری اضافه می‌شود، 2 نفر نیز تاکنون بر اثر این بیماری در کشور فوت کرده‌اند، که یکی یک زن 36 ساله معتاد و مبتلا به بیماری شدید ریوی و دیگری یک پیرمرد 96 ساله به شدت بیمار بود که به درمان جواب ندادند و فوت کردند.

ادامه مطلب ...

وقتی ریه‌ها چرک می‌کند

 
وقتی ریه‌ها چرک می‌کند
جام جم آنلاین: واژه ذات‌الریه یا عفونت ریه یادآور یک بیماری سخت است حتی در این روزگار و با وجود انواع درمان‌ها و داروها.عفونت ریه بیماری شایعی است و در سال یک درصد افراد بالغ را گرفتار می‌کند و هرساله برخی از این افراد می‌میرند. این بیماری بخصوص در افراد مسن و کودکان کم سن خطرناک است. عفونت ریه می‌تواند در اثر باکتری ،ویروس یا قارچ ایجاد شود.در اغلب موارد باکتری‌ها عامل اصلی ایجاد بیماری هستند.
ادامه مطلب ...

مبتلایان کلیه‌های سنگ‌ساز روزه نگیرند

 
 
عضو انجمن نفرولوژی:
مبتلایان کلیه‌های سنگ‌ساز روزه نگیرند
 عضو انجمن نفرولوژی نسبت به پیامدهای روزه‌داری در مبتلایان به عفونت فعال کلیه، افراد دارای کلیه‌های سنگ‌ساز و مبتلایان به اختلال دفع پروتئین هشدار داد و در عین حال مبتلایان به نارسایی‌های خفیف کلیه را به روزه‌داری صحیح توصیه کرد.
ادامه مطلب ...

هشدار برای مصرف کنندگان آسپرین

 

هشدار برای مصرف کنندگان آسپرین

کارشناسان می گویند افراد سالمی که با انگیزه جلوگیری از ایست قلبی آسپرین مصرف می کنند ممکن است بیش از آن که به سلامت خود کمک کنند به آن آسیب برسانند.

گفته می شود که بسیاری از مردم به امید اجتناب از مشکلات قلبی-عروقی روزی یک عدد آسپرین مصرف می کنند.

ادامه مطلب ...

اگزما را کنترل کنید

 
با راه‌های پیشگیری از التهابات پوستی
اگزما را کنترل کنید
جام جم آنلاین: اگزما چیست و چرا با فرارسیدن فصل تابستان، این عارضه بیش از سایر فصول سال مشهود است؟!آیا این عارضه درمان قطعی دارد یا خیر؟ برای پیشگیری از آن چه باید کرد؟ این‌ها سوالاتی است که جام‌جم در گفتگو با دکتر نفسیه اسماعیلی، متخصص پوست و مو و رئیس و عضو هیات علمی بیمارستان رازی به آن پرداخته است.
ادامه مطلب ...

استراحت یک ماهه به دستگاه گوارش

  
استراحت یک ماهه به دستگاه گوارش
جام جم آنلاین: در سال‌های اخیر مطالعات زیادی انجام شده که مشخص می‌کند روزه‌داری هیچ گونه آثار سوئی بر عملکرد دستگاه‌های مختلف بدن برجا نمی‌گذارد و اگر شخص، تغذیه مناسب در طول ماه مبارک داشته باشد، روزه‌داری اثرات مفید زیادی نیز در بر خواهد داشت که از جمله آنها کاهش قند خون، کاهش چربی‌های نامطلوب و افزایش چربی‌های مفید، کنترل وزن و کاهش چاقی و پیشگیری از عوارض ناشی از چاقی نظیر ازدیاد فشارخون، سرطان، بیماری‌های کیسه صفرا، اختلالات کبدی، التهاب لوزالمعده، تغییر کارکرد معده و همچنین کاهش احتمال دیابت را می‌توان نام برد.
ادامه مطلب ...

خوردن شکلات سودمند است

 
خوردن شکلات سودمند است
 افرادی که از سکته قلبی جان سالم به در برده‌اند چنانچه 2 بار یا بیشتر در هفته شکلات بخورند، خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی در آنها نسبت به کسانی که شکلات مصرف نمی‌کنند 3 برابر کمتر می‌شود.مقدار مصرف کمتر تاثیر کمتری دارد، اما از هیچ چیز بهتر است. تحقیقات قبلی رابطه‌ای قوی بین مصرف ترکیبات کاکائودار با کاهش فشار خون یا بهبود در شدت جریان خون نشان داده بود.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد شکلات باعث کاهش میزان مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی در مردان مسن و زنان پس از یائسگی می‌شود.

ادامه مطلب ...

کنترل ضربان قلب بیماران از راه دور

 

با ساخت دستگاه بی‌سیم ضربان‌ساز قلب محقق خواهد شد
کنترل ضربان قلب بیماران از راه دور
اگرچه معمولا به افرادی که به اصطلاح قلبشان ضعیف است توصیه می‌شود از شنیدن خبرهای ناراحت‌کننده یا هیجان‌انگیز اجتناب کنند، اما این بار برای نخستین‌بار خبر شگفت‌انگیزی اعلام شده است که به طور مستقیم زندگی این گروه از افراد را تحت‌تاثیر خود قرار داده و از این پس شرایط آسان‌تری را برای زندگی آنها فراهم می‌کند. محققان آمریکایی به فناوری جدیدی در دسترسی به اطلاعات مربوط به عملکرد سیستم‌های تنظیم‌کننده ضربان قلب و دستگاه‌های منقبض‌کننده عضلات قلب که صدها هزار بیمار قلبی به عنوان باتری قلب برای تنظیم ضربان قلب خود از آن استفاده می‌کنند، دست‌ یافته‌اند. پس از گذشت 20 سال از ساخت اولین دستگاه تنظیم‌کننده ضربان قلب که تاکنون تمامی مراحل آزمایشی عملکرد خود را با موفقیت سپری کرده است، برای نخستین بار یک بیمار آمریکایی برای درمان کندکاری قلبش، استفاده از دستگاه‌ بی‌سیم تنظیم‌کننده ضربان قلب که به عنوان نسل جدیدی از این سیستم، قدم به عرصه فناوری پزشکی گذاشته است را تجربه خواهد کرد و به این ترتیب وضعیت سلامت فرد بیمار از طریق اینترنت و به صورت آنلاین در مرکز پزشکی که بیمار تحت نظر آن است، مورد بررسی و کنترل قرار گرفته و در صورت نیاز اقدامات لازم انجام خواهد شد. ...>

مبتلایان به درد مفاصل گوجه فرنگی بخورند

  
مبتلایان به درد مفاصل گوجه فرنگی بخورند
گروه سلامت: هر چند این روزها گوجه فرنگی بسیار گران شده، اما پزشکان متخصص به بیماران مبتلا به درد‌های مفاصل توصیه می‌کنند؛ مصرف این میوه پر خاصیت را در برنامه غذایی‌شان بگنجانند.
ادامه مطلب ...

آنچه باید درباره درد مفاصل بدانید

 
آنچه باید درباره درد مفاصل بدانید
 هر فردی که تصور می‌کند ممکن است آرتریت یا همان درد مفاصل داشته باشد باید به پزشک مراجعه کند. خوددرمانی در این مورد نیز مانند سایر موارد پزشکی خطرناک است.آرتریت که به شکل‌های مختلف بروز می‌کند شامل التهاب مفاصل است.
ادامه مطلب ...