« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

روش تشخیص سریع بیماری سل تایید شد

 آزمایش سنتی تشخیص

روش تشخیص سریع بیماری سل تایید شد

 

کارآیی دستگاه جدید چند برابر روش سنتی تشخیص سل است

سازمان بهداشت جهانی روش جدید تشخیص بیماری سل را مورد تایید قرار داده است.

روز چهارشنبه، 17 آذر (8 دسامبر)، سازمان بهداشت جهانی رسما حمایت خود را از کاربرد یک روش جدید تشخیص بیماری سل اعلام کرد و از آن به عنوان تحولی در شناسایی مبتلایان و مبارزه با این بیماری در سطح جهان نام برد.

مقر سازمان بهداشت جهانی در ژنو در اطلاعیه ای به این مناسبت گفت که این دستگاه، که بزرگتر از یک کامپیوتر شخصی نیست، می تواند آزمایش های لازم را ظرف یکصد دقیقه انجام دهد و مبتلایان به این بیماری را شناسایی کند.

در روش سنتی تشخیص بیماری سل، تعیین نتیجه آزمایش تا سه ماه به طول می انجامید و مستلزم استفاده از امکانات آزمایشگاهی بود.

دستگاه جدید تشخیص بیماری سل توسط شرکت آمریکایی 'سه فید' Cepheid ساخته شده که در زمینه فن آوری های مربوط به آزمایش و تشخیص ژنتیکی فعالیت دارد.

این شرکت اعلام آمادگی کرده است تا تجهیزات مربوط به روش جدید را با هفتاد و پنج درصد تخفیف در اختیار یکصد و شانزده کشور کم درآمدتر جهان قرار دهد.

به این ترتیب، این کشورها می توانند دستگاه اصلی را به مبلغی حدود هفده هزار دلار خریداری کنند و هر مورد آزمایش نیز کمتر از هفده دلار برای آنها هزینه خواهد داشت.

روش جدید تشخیص بیماری سل مشترکا توسط شرکت سه فید و سازمان غیر دولتی 'بنیاد نوآوری و تشخیص نوین' ابداع شده و از حمایت بنیاد خیریه 'بیل و ملیندا گیتس'، که بنیانگذار شرکت کامپیوتری مایکروسافت و همسرش تاسیس کرده اند، اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر برخوردار بوده است.

بیماری سل یکی از عوامل عمده مرگ و میر در جهان، به خصوص در مناطق کم درآمد مانند کشورهای آفریقای سیاه، چین و هند است اما در کشورهای پیشرفته نیز مبتلایانی دارد.

به خصوص افراد مبتلا به نقص دستگاه ایمنی بدن، از جمله مبتلایان به ایدز، بیش از سایرین در معرض ابتلای به این بیماری مسری قرار دارند.

کمک به جلوگیری و درمان

از سل به عنوان یکی از ده عامل اصلی مرگ و میر در جهان نام برده می شود و سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که در سال گذشته میلادی، بیش از نه میلیون نفر به سل مبتلا شدند و بیش از یک و نیم میلیون نفر از مبتلایان جان خود را از دست دادند. 

مبتلای به بیماری

هر ساله چند میلیون نفر در جهان به بیماری سل مبتلا می شوند

یکی از دشواری های مبارزه با سل در سال های اخیر بروز سویه های ( میکربهایی که میکربهای دیگر از آن پدید آمده باشد) مقاوم در برابر داروهای رایج بوده است.

علاوه بر این، دشواری و طول زمان انجام آزمایش تشخیص سل مانع از شناسایی و آغاز درمان مبتلایان و جلوگیری از سرایت بیماری به اطرافیان آنان بوده است.

در روش جدید، به امکانات آزمایشگاهی نیازی نیست و دستگاه ابداعی می تواند با آزمایش نمونه آب دهان افراد، ابتلای به بیماری را تشخیص دهد.

در ماه سپتامبر سال جاری، پژوهشگران گزارش کردند که آزمایش این دستگاه نشان داده است که روش جدید در تشخیص نود و هشت درصد از موارد آلودگی به عامل بیماری، از جمله به یکی از سویه های مقاوم در برابر داروهای رایج، موفق بوده است.

سازمان بهداشت جهانی در اطلاعیه خود در روز چهارشنبه گفته است که استفاده از روش جدید باعث می شود تا تشخیص موفقیت آمیز ابتلای به سویه های مقاوم بیماری سل تا سه برابر میزان کنونی افزایش یابد.

استفاده از این روش میزان تشخیص آلودگی بیماران مبتلا به ایدز به عامل بیماری سل را تا دو برابر افزایش خواهد داد.

شرکت سه فید گفته است که انتظار دارد دستگاه جدید را با قیمت بیشتری به کشورهای ثروتمند بفروشد.

به گفته این شرکت، از همین روش می توان برای تشخیص برخی دیگر از بیماری ها مانند آنفلوانزا، لوسمی (از انواع سرطان خون) و عفونت های مقاربتی استفاده کرد. 

bbc

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد