X
تبلیغات
نماشا
رایتل
جمعه 19 شهریور 1389

 

 

 تاثیر مصرف بیش از حد نمک، قند بر افزایش استرس

غذایی که شامل نمک‌ها، قندهای ساده (قند و شکر) نوشابه‌های گازدار، غذاهای آماده و فرآوری شده نظیر سوسیس، کالباس‌ها، غذاهای کنسروی، چای پررنگ و شکلات هستند موجب افزایش استرس می‌شود.سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه با اشاره به نقش ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب امگا 3 در کاهش استرس گفت: مصرف ویتامین C به دلیل نیاز بدن در هنگام استرس به آن توصیه می‌شود.

دکتر احمد ساعدی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا در رابطه با نقش تغذیه در کاهش یا افزایش استرس اظهار داشت: استرس به دو دسته مطلوب و نامطلوب تقسیم می‌شوند که نوع مطلوب آن به استرس‌هایی نظیر زمان امتحان گفته می‌شود که فرد برای افزایش قدرت و سرعت انتقال مطالب در سرجلسه به آن نیازمند است. اما نوع دوم به استرس‌های محیطی در خانواده یا محل کار اطلاق می‌شود که نیازمند ریشه یابی و درمان است.

وی در ادامه با بیان این که تغذیه روش اصلی درمان استرس نیست، گفت: استفاده از یک رژیم غذایی نقش کمک کننده در کاهش استرس دارد که در این میان نقش ویتامین C انکار ناپذیر است، چرا که وقتی فرد دچار استرس می‌شود هورمونهایی در بدن او تولید می‌شود که در این میان ویتامین C نقش موثری در پیشگیری از استرس در بدن دارد.

این متخصص تغذیه در تبیین مواد غذایی محرک و تشدید کننده استرس گفت: غذایی که شامل نمک‌ها، قندهای ساده (قند و شکر) نوشابه‌های گازدار، غذاهای آماده و فرآوری شده نظیر سوسیس، کالباس‌ها، غذاهای کنسروی، چای پررنگ و شکلات هستند موجب افزایش استرس می‌شود.

وی در خصوص بالا رفتن استرس توسط قندها گفت: قند و شکر باعث افزایش فشار خون می‌شود که این امر موجب تشدید استرس هم می‌شود البته عامل قند و شکر در افزایش استرس موضوع ثابت شده‌ای نیست.

دکتر ساعدی افزود: مواد غذایی دیگری هم وجود دارد که باعث کاهش و جلوگیری از استرس می‌شود که شامل ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب امگا 3 هستند از این رو گوجه فرنگی، چای سبز، هویج، اسفناج، مرکبات و سایر میوه جات به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها و آنتی اکسیدانها در زمره مواد غذایی کاهنده استرس به شمار می آیند.

وی با توصیه به مصرف هفتگی غذاهای دریایی نظیر انواع ماهی‌ها افزود: این غذاهای به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا 3 در کاهش استرس مفید و موثر هستند.

دکتر ساعدی اظهار داشت: در هرم غذایی توصیه شده است که از غلات، سبزیجات، میوه‌ها، گوشتها، لبنیات و در نهایت از چربی‌ها استفاده کنیم. غلات که در پائین‌ترین قسمت هرم قرار دارند بیشترین سهم انرژی غذا را دارا بوده و چربی‌ها که در بالاترین قسمت هرم قرار دارد پائین‌ترین سهم را در غذاهای توصیه شده دارا هستند.

این متخصص تغذیه با بیان نقش زغفران در کاهش استرس گفت: اما این مسئله در تمام ادویه‌ها صدق نمی‌کند چرا که تعدادی از ادویه ها نظیر فلفل و خردل باعث افزایش فشار خون و استرس می‌شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ویتامین‌ها باید در هماهنگی با هم مصرف شود تا بتوانند با هم همکاری کنند. برای مثال اگر ویتامین B12 دریافت نکنیم ولی اسید فولیک به مقدار زیادی دریافت کنیم. این عامل باعث کمبود اسید فولیک می‌شود. زیرا برای فعال شدن اسید فولیک بدن نیازمند ویتامین B12 نیز است. بنابراین ویتامین‌ها باید به اندازه و در تناسب با هم مصرف شوند.