« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

آثار منفی نوشابه‌های گازدار

آثار منفی نوشابه‌های گازدار

نوشابه گازدار

تولیدکنندگان صنایع غذایی برای فروش بیشتر و ایجاد جذابیت در کالاهای‌شان اقدام به ایجاد تنوع در آنها می‌کنند که اگرچه این تنوع، محبوبیت کالا را نزد مشتریان بالا می‌برد و سود بیشتری را برای آنها به همراه دارد، اما ممکن است مشکلات بسیاری را برای مصرف‌کنندگان به وجود آورد؛ مثلا افزودن گاز به انواع نوشابه ها می‌تواند شرایط حسی مطلوبی را در دهان به وجود آورد، ولی از طرفی هم تهدیدی جدی برای سلامت مردم به‌شمار می‌آید.

 

گاز نوشابه، در مرحله اول روی حس چشایی افراد تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که عملکرد این حس از حالت طبیعی‌اش خارج شود. این اختلال در کارکرد حس چشایی، تولیدکننده را مجبور می‌کند که به هر یک لیوان نوشابه، حدود 24 گرم شیرینی خالص (معادل 8 حبه قند) بیفزاید تا فردی که آن نوشابه را می‌نوشد، بتواند حس شیرینی را خوب درک کند. حتماً همه شما از مضرات مصرف زیاد مواد قندی به خوبی آگاه هستید.

 

نوشابه گازدار

نکته دیگر اینکه گازی که در نوشیدنی‌هایی مثل آب یا نوشابه وجود دارد، گاز CO2 است که وقتی با آب ترکیب می‌شود، اسیدیته خون را بالا می‌برد و این افزایش اسیدیته خون در تماس با سلول‌های استخوانی، املاح آنها را برداشت می‌کند و مشکلات استخوانی عدیده‌ای را برای افراد به وجود می‌آورد.

بگذارید کمی ساده‌تر برای‌تان بگویم. املاح باید به طور طبیعی در استخوان‌ها رسوب کنند تا باعث مستحکم شدن آنها شوند، اما وقتی که اسیدیته خون بالا می‌رود، نه تنها این رسوب املاح در حالت عادی‌اش رخ نمی‌دهد، بلکه با برداشت املاح از استخوان‌ها، تراکم آنها کمتر و احتمال بروز ناراحتی‌های مربوط به استخوان هم بیشتر می‌شود.

در ضمن، این مشکلات استخوانی با مصرف نوشیدنی‌های گازدار توسط سالمندان یا کسانی که پا به سن می‌گذارند و ناراحتی‌های استخوانی هم در کمین‌شان است، بیشتر می‌شود.

 

راستی، اینکه گفتم آب یا نوشابه گازدار، به این خاطر بود که دوغ‌های گازدار از این قاعده مستثنی هستند. گاز موجود در دوغ‌ها گاز CO2 نیست. این گاز در اثر تخمیر قند لاکتوز در شیر یا دوغ به وسیله میکروارگانیسم‌ها به وجود می‌آید که حالت اسیدی ندارد و نمی‌تواند مانند آب یا نوشابه گازدار هم ضرر داشته باشد. هر چند که توصیه بنده به تمام آنهایی که در معرض ابتلا به مشکلات استخوانی هستند این است که برای کنترل، پیشگیری یا عدم پیشرفت بیماری‌شان، از مصرف هر نوع نوشیدنی گازدار پرهیز کنند.

دکتر محمدرضا وفا - متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد