« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

مصرف کاکائو به بهبود بیماری قلبی کمک می‌کند

Stephen Chernin/Getty Images

Stephen Chernin/Getty Images  
 

تغذیه و سلامتی

مصرف کاکائو به بهبود بیماری قلبی کمک می‌کند

مردمک :بیماری کرونری قلب علت اصلی مرگ و میر مردم در سراسر دنیاست و در بیست سال گذشته عامل اصلی مرگ و میر در زنان و مردان بوده است

فلاوانول‌های موجود در کاکائو فشار خون و فعالیت قلب بیماران دارای بیماری‌ کرونری قلب را بهبود می‌بخشد.

مطالعه جدید محققان و متخصصان قلب دانشگاه کالیفرنیا در سان‌فرانسیسکو یافتند که میزان بالای فلاوانول‌های کاکائو فشارخون را کاهش می‌دهد، سلامتی رگهای خونی را بیشتر می‌کند و مقدار سلول‌های گردشی تشکیل‌دهنده رگ‌های خونی را در بیماران قلبی افزایش می‌دهد.

این یافته نشان می‌دهد که مواد غذایی غنی در فلاوانول‌ها مانند محصولات دارای کاکائو، چای، شراب،‌ و میوه‌ها و سبزیجات متنوع دارای خاصیت مفید برای قلب در بیماران مبتلا به بیماری قلبی هستند.

بیماری‌ کرونری قلب ناشی از رسوبات ایجاد شده در رگ‌های کرونری قلب است که ذخیره اکسیژن و مواد مغذی قلب را فراهم می‌کنند و بیشتر مبتلایان به این بیماری نشانه‌های آن را در مراحل اولیه نشان نمی‌دهند.

بیماری کرونری قلب عامل اول مرگ و میر در دنیا

بیماری کرونری قلب علت اصلی مرگ و میر مردم در سراسر دنیاست و در بیست سال گذشته عامل اصلی مرگ و میر در زنان و مردان بوده است. ضمنا این بیماری علت معمول مرگ‌های ناگهانی است.

براساس آمار جهانی کشور ایرلند شمالی بیشترین افراد مبتلا را نسبت به جمعیت خود داراست و ماسای در آفریقا کمترین مبتلایان را دارد.

نشانه‌های معمول بیماری عبارتند از درد یا سنگینی در ناحیه قفسه سینه، خستگی و آنژین صدری.
یافته‌های مطالعه حاضر در
«مجله کالج آمریکایی کاردیولوژی» در پنجم ژوئیه 2010 به صورت آن‌لاین منتشر شد و قرار است در شماره آینده چاپی آن نیز به چاپ برسد.

فلاوانول‌ها، ترکیبات شیمیایی هستند که به‌طور طبیعی در سیب‌، انگور، چای،‌‌کاکائو و گیلاس یافت می‌شوند و اثرات آنتی‌آکسیدانت مشابهی دارند که در شراب قرمز و چای سبز نیز یافت می‌شود.

در این مطالعه یافته شد که اثر مفید کاکائو در نوشیدنی حاوی 375 میلی‌گرم فلاوانول وجود دارد اما به نظر محققان هنوز میزان معین و استاندارد برای این امر تعیین نشده تا بتوان به افراد توصیه کرد.

اثر فلاوانول در ترمیم آسیب سلولی

محققان دانشگاه کالیفرنیا در سان‌فرانسیسکو نشان دادند که یکی از مکانیزم‌های احتمالی خاصیت فلاوانول در افزایش سلول‌های آنژیوژنیک گردشی در خون است. این سلول‌ها در فرایند ترمیم پس از آسیب قلبی حیاتی هستند و نقش مهمی در باقی‌نگهداشتن و عملکرد لایه سلولی دیواره داخلی رگ‌های خونی ایفا می‌کنند.

یرم یگیا زاریانز نویسنده مقاله، متخصص قلب و محقق مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی دانشگاه کالیفرنیا در سان‌فرانسیسکو گفت: اگر بتوانیم سلامتی و عملکرد رگ‌های خونی آسیب دیده را بهبود بخشیم بیماران قلبی شانس بیشتری خواهند داشت که زنده بمانند.

به گزارش «مجله پزشکی نیوانگلند» در سال 2005 محققان یافتند که افزایش سلول‌های آنژیوژنیک گردشی با کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی- عروقی همراه است.

در مطالعه حاضر مزیت افزایش دوبرابری سلول‌های آنژیوژنیک گردشی با آن‌چه از درمان دارویی و تغییر شیوه زندگی مانند ورزش و کاهش مصرف سیگار بدست آمد مشابه بود. این مزیت که با استفاده از درمان فلاوانول کاکائو صورت گرفت همزمان با رژیم پزشکی بود که از سوی شرکت‌کنندگان مطالعه اتخاذ شده بود.

یگیا زاریانز، پژوهشگر مطالعه در این زمینه تصریح کرد که میزان فلاوانول کاکائوی مصرفی در این مطالعه، کاملا امن است وعملکرد قلبی – عروقی را بهبود می‌بخشد و سلول‌های آنژیوژنیک گردشی را افزایش می‌دهد که خود این امر با پیامدهای قلبی- عروقی درازمدت رابطه مثبت دارد.

او به خصوص اهمیت این مطالعه را در درک بهتر چگونگی اثر این ترکیبات بر کنش رگ‌های خونی آسیب‌دیده دانست.

شرکت‌کنندگان مطالعه و پزشکان از تفاوت نوشیدنی‌ها آگاه نبودند‌

در این مطالعه 16 بیمار دارای بیماری قلبی کرونری و با سن متوسط 64 سال شرکت داشتند. آزمودنی‌ها به مدت یک ماه و روزانه دو نوبت نوشیدنی حاوی کاکائو (با 375 میلی‌گرم فلاوانول) مصرف کردند. آن‌ها در ادامه به مدت یک ماه دیگر و روزانه دو نوبت نوشیدنی حاوی کاکائو (با 9 میلی‌گرم فلاوانول) که دارای خواص تغذیه‌ای مشابه اما با خاصیت فلاوانول پایین بود نوشیدند.

اجرای مطالعه به‌گونه‌ای طراحی شده بود که شرکت‌کنندگان درآن و پزشکان از تفاوت نوشیدنی‌های مصرفی تا پایان مطالعه مطلع نشدند.

در طی دوره مطالعه یعنی دو ماه، بیماران داروهای معمول خود را برای بیماری قلبی‌شان دریافت می‌کردند و ازجمله داروهای استاتن برای پایین آوردن کلسترول می‌خوردند.

محققان، پیامدهای مصرف کاکائو را با اندازه‌گیری فشار خون، ٱلتراسوند و محاسبه تعداد و عملکرد سلول‌های آنژیوژنیک بررسی کردند.

نتایج نشان داد که رگ‌ براشیال یا رگ‌ خونی اصلی بازو در دوره‌ای که بیماران کاکائو با فلاوانول بالا مصرف کرده‌بودند 47 درصد گشادتر شد و بعلاوه سلول‌های آنژیوژنیک گردشی یا سلول‌های دیواره داخلی رگ‌ها بیش از دو برابر (2.2) افزایش یافتند و فشارخون سیستولیک بدن نیز کاهش پیداکرد.

محقق این مطالعه با «هیجان‌انگیز» خواندن این داده‌ها افزود که درمان استاندارد حاوی رژیم غنی فلاوانول با افزایش بیشتر عملکرد سلول‌های لایه داخلی رگ‌های خونی و کاهش فشارخون همراه بود و روی میزان گلوگز شرکت‌کنندگان مطالعه نیز که به حالت ناشتا آزمون شده بودند اثری نداشت.

بیماری کرونری قلب معمولا با کشیدن سیگار، دیابت و فشار خون همراه است و به همین دلیل درمان آن نیز عمدتا تغییر شیوه‌ زندگی مانند رژیم غذایی مناسب، ترک سیگار و ورزش را در برمی‌گیرد. نتیجه پژوهشی جدید افق جدیدی را در زمینه تغذیه بیماران قلبی و درمان آن‌ها باز کرده‌ است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد