« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

دور کمر پهن 'خطر آلزایمر را افزایش می دهد'

دور کمر پهن 'خطر آلزایمر را افزایش می دهد'
دور کمر
برخی کارشناسان چاقی می گویند دور کمر راهنمای خوبی برای مشکلات سلامتی در آینده برای فرد است
تحقیقات تازه در آمریکا نشان داده است خطر فراموشی در سنین پیری برای کسانی که در دهه پنجم عمر دور کمر بزرگی دارند تقریبا سه برابر است.

چاقی از قبل به عنوان یکی از عوامل خطر برای آلزایمر شناخته می شد، اما دانشمندان دریافتند حتی کسانی که وزنشان عادی است اگر شکمشان بزرگ باشد با خطر ابتلا به آلزایمر مواجه هستند.

با این حال مطالعه تازه به روی 6500 نفر که نتایج آن در نشریه "عصب شناسی" چاپ شده، دریافت که چاقی و دور کمر پهن، خطرناک ترین ترکیب برای ابتلا به آلزایمر است.

برخی کارشناسان چاقی می گویند دور کمر راهنمای خوبی برای مشکلات سلامتی در آینده برای فرد است.

محققان آمریکایی با پیوند زدن چاقی به بیماری فراموشی مزمن روشن نمی کنند که دقیقا چرا داشتن اضافه وزن در سنین پیری بر ذهن اثر منفی می گذارد، اما بسیاری متخصصان بر این باورند که مشکلات مرتبطی چون فشار خون بالا، دیابت و کلسترول بالا ممکن است به این بیماری دامن بزند.

تصور می شود قطر چربی دور کمر تقریبا نشانگر میزان حضور آن در اطراف ارگان های اصلی بدن، مثل قلب، باشد.

پژوهشگران شرکت خصوصی "کایزر پرمَنِنِته"، یکی از بزرگترین شرکت های بیمه آمریکا، شش هزار و 583 فرد 40 تا 45 ساله را انتخاب کرده و چربی شکم آنها را اندازه گرفتند.

آنها این افراد رابرای چند دهه تا پس از 70 سالگی زیر نظر داشتند تا وضعیت سلامتی یا بیماری آنها را مشاهده کنند.

معلوم شد که خطر ابتلا به آلزایمر برای 20 درصد کسانی که بزرگترین دور کمر را داشتند 270 درصد بیش از کسانی بود که باریک ترین کمر را داشتند.

حتی کسانی که بر اساس محاسبات "شاخص وزن بدن" وزنشان عادی بود، در صورت داشتن شکمی بزرگ در مقایسه با شکمی کوچک، 90 درصد بیشتر با خطر آلزایمر روبرو بودند.

این درحالی است که کسانی که براساس محاسبه "شاخص وزن بدن" اضافه وزن داشتند یا چاق بودند اما شکمی بزرگ نداشتند، با 80 درصد خطر بیشتر آلزایمر روبرو بودند. اما این خطر برای کسانی که هم چاق بودند و هم شکم بزرگ داشتند بیش از هرحالت دیگر افزایش نشان داد.

داشتن اضافه وزن با دور کمری بزرگ این خطر را 230 درصد افزایش داد، اما این خطر در کسانی که دور کمری پهن داشتند و مبتلا به "چاقی مفرط" شناخته شدند نسبت به افراد کمرباریک که وزنشان عادی بود 360 درصد افزایش نشان داد.

دکتر رِیچال ویتمر سرپرست تحقیقات گفت: "این یک امر کاملا شناخته شده است که اضافه وزن در میانسالی و سنین ورای آن، عوامل خطرزای بیماری را تشدید می کند.

bbc

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد