« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

آنها که دارو می‌گیرند، دارو نمی‌خورند

آنها که دارو می‌گیرند، دارو نمی‌خورند 

آنها که دارو می‌گیرند، دارو نمی‌خورند

جامعه > سلامت  - بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود نیمی از افرادی که داروی ضدکلسترول برای‌شان تجویز شده، آن را مصرف نمی‌کنند

فرنوش صفوی‌فر: اسراف و مصرف نامتعادل دارو، فقط در کشور ما بی‌داد نمی‌کند؛ چنان‌که تازه‌ترین مطالعات در آمریکا نشان داده است حدود نیمی از افرادی که داروی ضدکلسترول برای‌شان تجویز شده، آن را مصرف نمی‌کنند.

 

به گزارش HealthDay News، این بررسی‌ها بخشی از یک برنامه جامع آموزشی مبارزه با کلسترول بالا در دانشگاه ییل است که در آن، از حدود 700 نفر از بزرگسالانی که معیارهای مصرف دارو را داشته‌اند، سوال شده است که آیا داروی‌شان را طبق دستور پزشک مصرف می‌کنند یا خیر. همزمان، وضعیت بیماران، از لحاظ سایر عوامل خطر بیماری‌های قلبی و عروقی، مانند فشارخون بالا، دیابت و سیگار بررسی شد. همچنین وضع پوشش بیمه‌ای افراد و دسترسی آنها به خدمات درمانی نیز سوال شد.

جمع‌بندی اطلاعات به دست آمده نشان داد که حدود 45 درصد افرادی که طبق معیار علمی، کلسترول بد، LDL، بالاتر از 100 میلی‌گرم در دسی‌لیتر داشتند و باید داروی استاتینی مصرف می‌کردند، آن را کنار گذاشته بودند. در این طرح پژوهشی همچنین مشخص شد افراد زیر 50 سال، تا 2 برابر بیشتر از مسن‌ترها احتمال دارد که داروی‌شان را نخورند. سایر عوامل خطر برای عدم مصرف دارو عبارت بودند از نداشتن بیمه و دسترسی به خدمات درمانی و ابتلا به دیابت، به صورت پنهان و تشخیص‌داده‌نشده که میزان تاثیر این عوامل در عدم مصرف دارو به ترتیب 2، 4 و 6 برابر بود.

این در حالی است که داروهای ضدچربی خون، از دسته استاتین‌ها، علاوه بر اثر اصلی خود که پایین آوردن کلسترول رسوب‌کننده در دیواره عروق قلب و مغز است، فواید جانبی دیگری دارند که مطالعات مختلف، این فواید را تایید کرده‌اند. از جمله مهم‌ترین این فواید، می‌توان به محافظت قلب و مغز از سکته و بهبود بهتر پس از حمله آن، اثر ضد برخی انواع سرطان‌ها و نیز تاثیر در کاهش علائم برخی حساسیت‌ها، مانند آسم اشاره کرد. (برخی از این فواید تاییدشده محسوب می‌شوند و برخی دیگر در مرحله بررسی تحقیقاتی هستند. ) بی‌شک اگر بیماران واجد شرایط مصرف داروهای استاتینی، از این فواید جانبی آگاه بودند و باور داشتند که بالا رفتن چربی خون چه خطر بالقوه‌ای برای آنان به شمار می‌رود، امکان نداشت که نسبت به مصرف آن تا این حد بی‌توجه باشند.

 این امر نشان‌دهنده اهمیت فوق‌العاده‌ای است که آموزش نحوه صحیح مصرف دارو به بیمار دارد که پیش از این نیز مطالعات مختلف، اهمیت آن را گوشزد کرده بودند. به عنوان مثال، مطالعه‌ای که نتایج آن تابستان سال گذشته منتشر شد، نشان داد که از هر 5 نفر مردم انگلستان، یک نفر داروهایش را درست مصرف نمی‌کند. این نظرسنجی بر اساس اطلاعات موسسه ملی بهداشت این کشور به دست آمده است و تحلیل آنها نشان می‌دهد که تعداد زیادی از مردم این کشور، که ناچارند به علت بیماری مزمن‌شان، مدت طولانی دارو مصرف کنند، یا دوز صحیح دارو را رعایت نمی‌کنند یا این که دارو را در زمان درست آن استفاده نمی‌کنند.

 

این طرح در کشوری با فرهنگ و زمینه اجتماعی متفاوت با کشور ما انجام شده و متاسفانه در مورد مشابه، کار پژوهشی در کشور ما انجام نشده، اما به نظر می‌رسد نمی‌توانیم امیدوار باشیم که وضع مصرف داروها در کشور ما هم، چندان بهتر از این باشد. مقوله مصرف صحیح داروها از سوی بیماران، علاوه بر تجویز منطقی آن، موضوعی است که در اصلاح الگوی مصرف دارو، اهمیت اساسی دارد. محققان مجری این مطالعه، که گزارش آن را در نشست انجمن قلب آمریکا ارائه کرده‌اند، معتقدند برای اطمینان از مصرف داروهای تجویزشده، به خصوص داروهایی تا این اندازه بااهمیت در سلامت بیماران، ضمن توجه به آموزش بیماران، و آگاه کردن آنها از عوارض بیماری‌شان و فواید داروها، باید به هزینه داروها، وضعیت پوشش بیمه بیمار و سایر عوامل اجتماعی نیز توجه کرد. محققان معتقدند پزشکان نباید تنها به مسائل خاص پزشکی بیماران محدود شوند و باید آموزش ببینند که اطلاع از عوامل اجتماعی و اقتصادی که بیمار با آن درگیر است، می‌تواند در درمان بهتر او تاثیر مستقیم داشته باشد. کافی نیست که پزشکان بیماری بیمار را تشخیص دهند و داروی متناسب با آن را برای‌شان  تجویز کنند. بلکه باید زمینه‌های فردی و اجتماعی بیمار را هم در نظر داشته باشند و نقاط خالی و ابهام‌های آن را برطرف کنند. در صورت نیاز بیمار را آموزش دهند و اگر لازم است برای کاهش هزینه‌های درمانی، او را راهنمایی کنند. 

http://khabaronline.ir/news-7193.aspx

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد