« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

« پهره روتاک » « روزنامه پهره »

جدیدتربن اطلاعات علمی و تجهیزات پزشکی..... balochistan_world@hotmail.com.

سن سیگارکشیدن به زیر 10 سال رسید

سن سیگارکشیدن به زیر 10 سال رسید

  

سن سیگارکشیدن به زیر 10 سال رسید

جامعه > آسیب ها  - دبیر جمعیت مبارزه با دخانیات کشور خبر داد که سن آغاز کشیدن سیگار در میان ایرانیان، به زیر 10 سال رسیده است.

او تأکید کرد این آمار در تحقیقات این جمعیت به دست آمده و از متولیان خواست برای این «پدیده شوم» فکری کنند. دکتر محمدرضا معدنی در گفت‌وگو با مهر گفت: این مسئله نشان می‌دهد که برای مبارزه با مصرف دخانیات در کشور باید راهکارهای بهتری در پیش گرفته شود.

کاهش سن استعمال دخانیات به زیر ده سال در حالی در ایران گزارش می‌شود که کشور ما به همراه ایرلند، ایالت‌هایی از کانادا و بخش‌هایی از استرالیا، مناطقی از جهان هستند که قانون جامع ملی مبارزه با دخانیات را تصویب کرده‌اند.

منع استعمال دخانیات در همه مکان‌های عمومی و از جمله در کافه‌ها، برخورد با قهوه‌خانه‌هایی که قلیان و دیگر دخانیات را عرضه می‌کنند، اضافه‌شدن تصاویر هشداردهنده و منزجرکننده روی پاکت سیگارها و منع فروش سیگار به جز برای فروشگاه‌های مجوزدار، از جمله تمهیداتی است که برای کاهش استعمال دخانیات در ایران در پیش گرفته شده‌ است. با این حال آمار اعلام‌شده از سوی دبیر جمعیت مبارزه با دخانیات، نشان از آن دارد که این تمهیدات دست‌کم هنوز به نتیجه‌ای نرسیده و نه تنها جلوی افزایش مصرف سیگار و دخانیات در کشور را بگیرد، بلکه نتوانسته جلوی کاهش سن روی‌آوردن به سیگار را نیز بگیرد.

معدنی معتقد است با توجه به جامعیت و قابلیت‌های بالای قانون ملی مبارزه با دخانیات گفت: با اجرای درست قانون جامع ملی مبارزه با دخانیات که در آن فروش سیگار به شکل نخی و فروش به افراد زیر 18 سال و استعمال دخانیات در مکان‌های عمومی ممنوع شده، می‌توان منتظر کاهش مصرف آن در کشور باشیم.

دبیر جمعیت مبارزه با دخانیات با اشاره به اینکه ایران معاهده جهانی کنترل دخانیات مصوب سازمان جهانی بهداشت (WHO) را پذیرفته، گفت: این معاهده برای این‌که مصرف سیگار در دنیا به حداقل برسد، همه کشورهای دنیا را موظف کرده تا سال 2012 کارهایی را انجام دهند که بخشی از آن عبارت است از افزایش قیمت سیگار تا سال 2012 و چاپ تصاویر ضدمصرف دخانیات بر روی پاکت‌های سیگار.

به گفته دکتر معدنی، این تصاویر باید هر 6 ماه یک‌بار عوض شود و هر تولیدکننده سیگار که این کار را نکند، محصولش به عنوان کالای قاچاق شناخته شده و جمع‌آوری خواهد شد. در کشور ما نیز اجرای این بند از معاهده‌نامه از 5 مهر سال گذشته آغاز شده و هم‌اکنون این تصاویر روی همه پاکت‌های دخانیات که در کشور توزیع می‌شود، اعم از سیگار و تنباکو، چاپ شده است.

آمارهایی وجود دارد که می‌گوید مصرف سیگار و مواد دخانی در کشورهایی که این تصاویر روی بسته‌های آن چاپ شده، کاهشی 12درصدی در مصرف دخانیات داشته است. 

http://khabaronline.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد